/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Kør Selv Tjekkiet uge 8
Fra : akaup
Vist : 5236 gange
100 point
Dato : 10-02-04 22:19

Hej!
Skituren går fra Århus til Spindleruv Mlyn fredag aften - 4 gutter i en ny Corolla.
Har lige et par spørgsmål på falderebet - bedre sent end aldrig

1: Skal der betales nogen form for vejskat/told ved kørsel til Tjekkiet? Har hørt noget om en "Vignet". Hvad med i Tyskland?

2:Hvad kan der anbefales af kort til turen - og i hvilken butik (ikke internet) købes det? Pris?? Har set et *perfekt* Michelinkort Centraleuropa Tyskland, Østrig, Schweiz og Tjekkiet til 179 kr. hos FDM - men desværre kun i deres netshop!
Har hørt fugle kvidre om at det er en fordel at tage et smut gennem Polen!!?

3: Er der noget, der kan anbefales at tage med hjemmefra?? Mad, Reservedunk??

4: Andet relevant til sådan en tur?

5: Nogle prognoser/gode råd for trafikken? Det er vel store rejsedag er jeg bange for

Mvh. Andreas Kaup.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 22:24

Ja til Vingnet det betales ved en lille butik ved grænsen og er vist gældende i 14 dage mvh sune

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 10-02-04 22:25

Har du nogen anelse om de har åbent 24 hrs - og tager Visa? Just in case...
Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 22:26

Mobiltelefon det grønne og røde forsikringsbevis Pas

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 22:27

Ellers kan du få det på døgntanke

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 22:27

Og ja de tager visa

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 10-02-04 22:27

Det er mine forældres bil, og jeg har ikke lige fået de beviser med!
Hvad er de egentligt helt præcist?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 22:28

Du kan også købe et kort i tyskland der er det Billigere end i danmark Men måske så på engelsk meeen det går vel

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 22:30

Det er i tilfælde af haveri man skal have dem med men de kan fås med det samme ved henvendelse i forsikringsselskabet

Accepteret svar
Fra : hypertrazer

Modtaget 110 point
Dato : 10-02-04 22:30

ellers et fedt sted at tage hen på ski, det er ikke så kendt endnu så det er ikke overbefolket, men ganske rart alligevel.

vejskat betales i tjekkiet, der købes vignet med den tysk/tjekkiske grænse,mener det er ca 90 kr for en uge tilladelse.. det er ikke en fordel at køre gennem polen, der er længere og vejene er ikke særlig gode. kør istedet over berlin til dredsen og drej fra mod prag (der skilte) og over altenberg grænsen, mod prag, ca 40 km før prag er der skilte mod spindleruv mlyn. ikke vejskat i tyskland ! tidspunktet er ellers fint at køre på, da de fleste køre hjemmefra om dagen, så i undgår den værste traffik.

behøver i mere viden må i gerne kontakte mig på mail hypertrazer@yahoo.dk

mvh martin nielsen, har boet i tjekkiet

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 10-02-04 22:30

Jo jo - men vi kører jo gennem Tyskland om natten - men de har dem vel også på tankstationer!
Kan du ikke lige skrive lidt mere om de røde/grønne forsikringskort??
Er pt i Svendborg, og mine forældre bor i Nordjylland - måske kan jeg nå at få dem sendt! Men ved ikke om de har fået nogle - bilen er kun ca 3 mdr gammel!

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 10-02-04 22:36

Andreas Kaup
2. Glem turen igennem Polen .. det er bare extra bekymringer
3. Reservedunk og andre småting: sikringer og "gummi". Hvis I skal have DANSK mad, så husk det .. men priserne er helt UTROLIGE (Læs billige)
5. Nyd turen og kom sikkert frem. Et par timers forsinkelse betyder vel alligevel ikke så meget. "4 gutter" kan sagtens få en mindre "forsinkelse" ved grænseovergangene. Her er der virkelig "grænsehandel" .. derfor "gummi"

Go' tur !
/PG

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 22:36

Man skal bare henvende sig på et af deres kontorer måske også online mulighed og så bede om beviset som de udfylder med det samme det er ikke noget man får automatisk kun hvis man beder om det Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 22:40

Han snakker om grænsen mellem Tyskland og Tjekkiet der er fyldt med Ludere der nærmest faldbyder deres kroppe med bare bryster de står og viser frem i vejkanten Mvh Sune

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 10-02-04 22:42

OK - Og tak for svarene so far...
Tror nu nok vi glemmer gummiet til herhjemme da vi alle har så nogenlunde "fast dame" på (det er jo derfor at vi skal på herretur Men ellers meget aktuelt - der kan sikkert findes noget andet at handle med ved grænserne.

Fandt dette http://www.nysynet.dk/gulekort.htm - mht. kort - Må vist se at få ringet til forsikringsselskabet i morgen, og så se om de kan nå at sende dem!

Mvh. Andreas Kaup.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 10-02-04 22:45

Andreas
Få dine forældre til at ringe til forsikringsselskabet IMORGEN, så har du papirerne på torsdag. Det kan KOSTE adskillige timer, dage hvis nu uheldet er ude.
For en ordens skyld, så tag også indregistreringsattesten med .. just in case .. og husk Jeres danske pas .. det kan altid hjælpe.
Medbring ikke store sedler (1000 kr) men hellere 10x100. Kontanter kan ALTID bruges, hvorimod "hjælpen" kan være minimal hvis du/I "kun" har plastik-kort.
/PG

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 22:45

Ok Så må i Have en god tur og kør nu forsigtigt mvh SUNE

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 10-02-04 22:46

Arbejder på sagen...

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 10-02-04 23:15

Får sendt reg.attest og rødt SOS kort med det samme! Det er rarest at der er styr på de dele.

Poster sikkert et par spm. mere inden fredag

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 23:38

Husk at lukke dit spørgsmål inden du rejser

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 10-02-04 23:40

yes sir!
(Ellers venter jeg og ser hvilke "råd" der var gode og hvilke der var knap så gode )

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-02-04 23:46

guild

hvad mener du med at det er ekstrabekymringer med at køre gennem Polen ???

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-02-04 23:52

Andreas

Du bliver tilrådet at tage reg. attesten på bilen med HUSK at det skal være den originale en kopi dur ikke, hvis du vælger at tage gennem polen så husk det grønne og røde kort, de er så smarte at du først skal vise det når du rejser ud af polen og ve dig hvis du ikke har det, så kan du sidde i den bil og vente på at der kommer papirer fra Danmark ( ingen pardon ) det er konger det polske toldpoliti, men ellers er det en dejlig tur gennem Polen.

mvh
Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-02-04 23:53

Andreas
Hej det er bare mig igen, på visse strækninger i Polen skal der betales vejafgift.

mvh
per

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 10-02-04 23:55

OK. Den skulle også ligge sammen med det røde kort og vente på at blive sendt nu... (Tak mor )
Alt tyder vist på at vi ikke kører gennem Polen, da der ikke er nogle der ligefrem har anbefalet det.
Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 11-02-04 00:00

bibsamie
"Bekymringer" var et meget dårligt valg af ord. Jeg mente blot, at det "letteste" må være så få grænseovergange som muligt. Jeg sad engang i Polen/Tyskland i adskillige timer, på grund af "papirnusseri". Skal man på skitur, tror jeg ikke lige man har lyst til en sådan gratis "extra oplevelse".
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 11-02-04 00:17

Datoen korrekt ?
Mit indlæg 11-02-04 00:00
Kunne det ikke også have været den 12-02-04 00:00 ??
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 11-02-04 00:19

Sorry
/PG

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 24-02-04 16:50

Tak for svaret hypertrazer.
Der var hurtigt mange gode svar/forslag - men et skal man jo vælge!
Vi havde en rigtig god tur, uden problemer af nogen art - dvs. dog lige en parkeringsbøde på ca 250 kr - lige til at overse! Og så fik vi heller ikke købt noget "Vignet" - men intet problem!
Spindleruv Mlyn kan varmt anbefales til unge og familier med børn bl.a. pga. pris og beliggenhed!
Det tog 12 timer at køre de 1100 km derned, og noget længere hjem! (Kom også til at køre gennem Polen ved et uheld
Mvh. Andreas.