/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Vedr. ansvarsfraskrivelse/forbehold ved ~
Fra : Bsk
Vist : 462 gange
100 point
Dato : 10-02-04 10:40

Hej.
Hvad kan/bør man tage forbehold for eller evt. fraskrive sig ansvar for i forbindelse med salg af EDB/IT-ydelser og IT-udstyr. Er der et generelt forbehold eller en generel ansvarsfraskrivelse, man kan vedhæfte en faktura, som sikre en virksomhed?

Mvh
Bsk

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-02-04 10:58

Hvad er det du gerne vil sikres imod??

Kommentar
Fra : Bsk

Dato : 10-02-04 11:58

Hej Better_Performance.

Ja, det er korrekt at jeg har åbnet spørgsmålet i 2 katagorier, men det er pga. at jeg var i tvivl om hvor det hørte hjemme!

Mit spørgsmål går på, om der findes en generel skrivelse vedr. forbehold man tager, for at gardere sig imod evt. krav fra købers side. f.eks. hvis man sætter netkort + router op hos en kunde.

Alle IT-virksomheder har en pokkers lang liste over forbehold/ansvarsfraskrivelse, jeg ville høre om der ikke var en evt. generel kortere udgave af disse.

mvh
Bsk

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-02-04 12:03

Ok, så er jeg med.

Uden i øvrigt at vide meget om det, vil jeg tro at der kan rekvireres et "standard" oplæg til den slag igennem en IT brancheforening

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-02-04 13:58

Sælger er generelt underlagt 2 lovgivninger, købeloven og loven om produktansvar, og det er nok den sidste der er den skrappeste.

Du kan komme ud i en masse problemer hvis du ikke sætter forbehold op ved et salg.

Du har sikket hørt om retssager i usa hvor firmaer er blevet idømt enorme bøder, blot fordi de ikke havde forbehold med som ansvarsfraskrivelse.

Herfor vil jeg stærkt fraråde dig at minimere eller gøre dine forbehold mindre end dem du typisk ser i dag.
Lovgivningen omkring produktansvar er som sådan sælgers betingelser sat overfor købeloven, og uanset hvad kan du ikke fraskrive dig ansvar, herfor alle de forbehold du ser andre virksomheder sætter op.

Mvh
Ellebye