/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Har jeg som vikar krav på ferie?
Fra : milleb
Vist : 5146 gange
50 point
Dato : 09-02-04 23:54

Jeg arbejder som vikar i en børneinstitution, med fast 20 timer om ugen, har jeg da krav på ferie på ligefod med fastansatte pædagoger og pædagogmedhjælpere - hvordan er reglerne? Om ikke andet hvor kan jeg selv læse om reglerne for afholdelse af ferie?

Mange tak for hjælpen

Mvh Mille

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-02-04 23:57

Som vikar har du hverken krav på ferie feriepenge eller pension mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-02-04 23:58
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 00:01
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 00:02
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 00:04
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-02-04 01:19

Ja undskyld Sunowich, jeg mener da alle der er ansat fast har ret til ferie. Hvorvidt man har optjent noget fra året før, er underordnet, retten har man da i dagens Danmark.
Sunowich, hvor står det nærmere præsist, at spørgeren ikke har ret? Jeg kan kun finde at ferieloven også gælder for timelønnede i dine link.
Hvis hun er ansat som vikar i et år, så kan den arme pige kun arbejde, og ikke komme til Mallorca?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 10-02-04 01:38

Du godeste.......Jeg vidste godt det stod slemt til med den der sunowich, men nu er det er da helt tydeligt, at det ikke er studenterhuen der snærer nogen steder

Ram

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 50 point
Dato : 10-02-04 06:29

Hej Mille.

Alle har ret til 5 ugers ferie - pr. ferieår (1. maj til 30. april) - den 5'te uge kan efter aftale overføres til næste år eller udbetales.

Man har såmænd også ret til ferie som bistandsklient - de er også "på arbejde" hvis man skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Ingen kan stilles ringere end bestemmelserne i ferieloven. Har man ikke "optjent" 5 ugers ferie på arbejdsmarkedet, så har man ret til feriepenge fra A-kassen eller evt. en tilbagebetalingspligtig ydelse fra "bissen".

Så kære sunowich - læs lige ferieloven og se hvordan det hænger sammen - og læs evt. lige dine link's igennem -
http://www.vikar-jelling.dk/content/overenskomster/laerere.htm henviser bl.a. til ferieloven....
Specielt det sidste du sendte http://www.bupl.dk/web/internet.nsf/0/f98628d7f194e4cfc1256c47002d9ba8/$FILE/Loenogansvilkpaedogklub.pdf er rigtig god - for der står, at fra ferieåret 1. maj 2004 optjenes den 6' ferieuge

Hvis du mener det forholder sig anderledes - så må du dokumentere det.

Ferieloven:
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Ferieloven.html
http://www.hk.dk/hkwww/html.nsf/vFILES/ferielov/$FILE/Ferieloven_2002.pdf?OpenElement

mvh Berpox

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-02-04 09:41

Du har selvfølgelig alle de rettigheder en ansat kan have, blot med den undtagelse at du ikke har krav på opsigelsesfrist, da det står i kontrakten hvornår din sidste arbejdsdag er.
Hvis du er ansat via et vikarbyro, (sådan må man vist gerne stave det i dag), er det dem der aflønner, og udbetaler optjent feriepenge, ellers er det ansættelsesstedet.

Så har du ferie til gode, enten optjent ved et andet arbejde, eller hvis du har gået arbejdsløs, og din kontrakt først udløber efter 1. maj, så er det blot at komme i gang med ferien.

Mvh
Ellebye (tidligere tillidsrepræsentant).

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 10:16

Jae man kan jo være for hurtig det fordi jeg spurgte en der var på besøg som arb som vikar både hende og jeg er nu blevet meget klogere såååe Ups Mvh sune

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 10-02-04 10:23

>Sunowich

Så er I da mindst 2, hvor det ikke er studenterhuen der snærer nogen steder.

Det kunne måsk føre til, at I blev enige om ikke at lukke noget ud, før I som minimum havde undersøgt hvad det drejer sig om - Det er jo åbenlyst for enhver, at I ikke skal basere noget på jeres samlede "paratviden"

Ram

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-02-04 10:24

>Sune - det var godt. Så kan du og din veninde godt holde ferie alligevel

mvh Berpox

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 10-02-04 10:30

>berpox

Er arbejdsdusører, som udbetales på beskyttede værksteder, osse omfattet af feriepengelovgivningen??

Ram

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-02-04 10:49

>ram2

Det falder under andre §§. Ofte er det mennesker der er under sociallovgivningen der arbejder der, og her får du "løn" på andre vilkår.
Kun mennesker der gennem deres kommune får et beskyttet arbejde under en privat virksomhed, hvis der er tale om udslusning til arbejdsmarkedet, får feriepenge.

Men du kan langt hen af vejen sammenligne beskyttede værksteder med bistandshjælp, og her får du ingen feriepenge fra.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-02-04 10:53

Skal lige tilføje. Når man er omfattet af sociallovgivningen KAN man søge om "ferie", MEN kommunen KAN trække pengene fra dig i den periode.

Skal lige sige, at da jeg var i den overgangsfase inden jeg fik pension, trak kommunen ingen penge fra mig da jeg bad om ferie, men som sagt kunne de have gjort det.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-02-04 10:54

>Ram

Har ingen anelse - jeg har aldrig hørt om begrebet "arbejdsdusør" før, men jeg vil antage at ellebye har ret.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 10-02-04 11:03

>berpox.

Arbejdsdusør.... En symbolsk sum der typisk udbetales skattefrit til indsatte og andre steder under det offentlige, hvor den anbragte person ikke kan oppebære en normal løn, qua sin dysfunktionerede arbejdskraft.

>Ellebye. Tak for orienteringen - Nu ved Sunowich og hans makker da osse det - Man kan sige, at deres paratviden er væsentlig udvidet.... Hvis de kan huske det

Ram

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-02-04 12:16

Det er tilladt at tage kopi af det. Eller skal vi spørge kandu først???

Godkendelse af svar
Fra : milleb

Dato : 11-02-04 19:26

Tak for svaret berpox.

Nu må jeg på arbejde og meddele hvornår jeg ønsker ferie.. Lækkert!

Mvh Mille

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-02-04 23:58

Velbekomme Mille - og god ferie

mvh Berpox

Kommentar
Fra : milleb

Dato : 13-02-04 17:57

Tak

.. Og selvfølgelig også tak til jer andre - mere eller mindre *G*

Mvh Mille