/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvordan får man brød luftigt og fastelav~
Fra : Queenie
Vist : 1902 gange
300 point
Dato : 08-02-04 21:11

Hej

Jeg skal til at lave fastelavnsboller .. ikke den nye slags der bare er forvoksede spandauere men den "gamle" slags, der er lukkede med marcipan/remonce og kagecreme inden i. Jeg har nogle meget dårlige erfaringer med, at når jeg bager brød - boller eller franskbrød, så er det tørt, tungt og kedeligt dagen efter. Hvad gøres der galt, og har nogen evt en bedre opskrift på fastelavnsboller end den jeg har fundet?

Ingredienser:
100 g margarine
1 dl mælk
3/4 pk. (37,5 g) gær
2 spsk. sukker
½ tsk. salt
1 æg
ca. 250 g hvedemel

Fyld:
Remonce:
50 g margarine
50 g sukker
½ spsk. mel

Fyld:
1 æg
1 spsk. maizena
2 spsk. sukker
2½ dl mælk
2 tsk. vanille

Pynt;
Glasur af flormelis, kakaopulver og varmt vand

Fremgangsmåde:
Remonce:
Margarinen (der skal helst være lidt blød) blandes sammen med sukker og mel.

Kagecreme:
Æg, maizena, sukker og mælk blandes sammen i en gryde, opvarmes 3-4 min (piskes under opvarmning) og smages til med vanille.

Dej:
Margarinen smeltes og gæres smuldres i. (håndlun) Tilsæt sukker, salt, æg og halvdelen af melet. Tilsæt mel til dejen ikke klistrer mere Lad dejen hæver 15 min. tildækket
Rul dejen ud til en firkant (ca. 30 x 30 cm) Firkanten deles i 16 lige store dele
På hvert dejstykke anbringes 1 tsk. remonce og dejstykket lukkes godt sammen om remoncen og anbringes på en plade på bagepapir med lukningen nedad og trykkes let flade.

Hæver ca. 15 min. Tyk derefter et hul ned i hver bolle med tommelfingeren og heri fyldes en tsk. kagecreme og pensles med æg.
Bages ved 210 grader i ca. 12 min. Efter afkøling pyntes bollerne med glasur

(opskrift fundet på www.bager-kim.dk )

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 310 point
Dato : 08-02-04 21:13

Brug Øl i stedet for Mælken Mvh sune

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-02-04 21:28

Her er 20 opskrifter på fastelavnsboller
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php

mvh
dabj

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 08-02-04 23:19

Er du seriøs med det øl? *gg*

Og ja .. jeg ved godt, hvor jeg kan finde opskrifterne .. er mere interesseret i folks egne personlige erfaringer om hvad der er bedst

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-02-04 00:59

Ja gu er jeg seriøs det virker Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-02-04 01:12

Er du gået i seng??

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 09-02-04 02:16

Sikkert et dumt spørgsmål, men kommer de ikke til at smage af øl så? *gg*

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 09-02-04 08:00

Uanset hvinken opskrift du bruger, er det en god ide, at lade dejen hæve længere tid. Her ville jeg lade dejen forhæve i 1/2 - 1 time og efterhæve på pladen 1/2 time. Hvis du vil gemme til dagen efter kunne du evt. lade være med at putte glasur på dem alle sammen. Lægge de uglaserede i plastposer, gemme dem til næste dag eller fryse dem til senere brug. inden de severes varmes/tøs de op i ovnen og glaseres derefter, så er de som nybagte.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-02-04 10:42

nej de kommer ikke til at smage af det Mvh Sume

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 09-02-04 14:59

Nå .. så er de bagt, og de er blevet store, luftige og lækre Det er dog stadig spandauere, da dejen ikke lukkede sig om cremen, men selve brødet er meget lækkert. Jeg erstattede al mælken med øl, og lod dem hæve 1 time første gang og 30 min anden gang.
Hvorfor er det altid mænd, der er bedst til at bage? *gg* Tak for svarene allesammen - points'ne går til Sune, da det er meget lækkert med øl i.

Godkendelse af svar
Fra : Queenie

Dato : 09-02-04 14:59

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-02-04 17:34

Mange tak og det er da dejligt at give et råd som nogle gider at bruge Hvis du bruger hvidtøl bliver de lidt mere sødlige Mvh sune

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 09-02-04 18:07

Var da så lidt Jeg kan se, at alle går amok med at skrive råd indeholdende øl nu *gg* Godt andre kan få brug af det gode råd også Der er jo gær i øl, så det er jo ganske logisk

Kommentar
Fra : Sirijensen

Dato : 11-02-13 10:15

Her er verdens bedste opskrift på boller, der også er luftige på 3. dagen :)

(20 stk, store)
4 dl lunkent vand eller mælk.
1/2 dl olie (hemmeligheden, margarine stivner...)
1 pk gær
1 tsk salt
1 spsk sukker
Mel - ca 4-500 gr.

Bland hele herligheden sammen. Ligger du inde med ymer, yogurt eller lignende, giver én spsk rigtig fin smag. Dejen klarer megen mel, men bollerne bliver superlækre, hvis du holder lidt igen, og tillader dejen at være lidt klæbrig. Ælt - ælt - ælt; jo mere du ælter, des luftigere bliver bollerne. Jeg bruger en røremaskine i min 5-10 min.
Form 20 boller, og stil til hævning i 1 time.
Bages nederst i ovnen i 9-11 min. 200 grader luft, eller 250 grader almindelig ovn.

Jeg plejer at bage dobbelt portion, så har jeg altid friske boller i fryseren. De tøer op på en time...

I og med at opskriften er så simpel, kan man sagtens tilsætte mosede kartofler, hvis de skal bruges som madbrød. Skifte halvdelen af hvedemelet ud med fuldkornshvedemel, hvis de skal være grove. Bytte 1/3 del af melet ud med pizzamel, hvis du skal lave hjemmelavet pizza. Eller tilsætte en 1/2 tsk kardemomme og 1/2 tsk vanillesukker, hvis det fastelavnsboller du er ude efter.
Held og lykke!