/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Hastighedstest af DLS-linje?
Fra : LottaJ
Vist : 8944 gange
100 point
Dato : 08-02-04 17:51

Hej
Jeg har ADSL abb. hos Cybercity og kunne godt tænke mig at teste hastigheden. Men jeg kan ikke finde en test på deres side.
Derimod har jeg forsøgt med TDC's, som gav et underligt resultat, nemlig:
1048/530 (1024/128) Fint nok, men så testede jeg min svigermors som gav:
364/632 (FOR ET 56K modem!!!)

Mon ikke der er nogen der kender en mere pålidelig hastighedstest?

Med venlig hilsen Lotta

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-02-04 17:55
Kommentar
Fra : granslam

Dato : 08-02-04 17:55
Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 08-02-04 17:56
Kommentar
Fra : granslam

Dato : 08-02-04 17:56

er cybercitys egen test http://test.info.dk/index.phtml

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-02-04 17:58

Om det er godt at bruge deres speed up ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-02-04 18:02

Jeg har lige testet på det link fra Granslam og det passer med min forbindelse hod TDC.
Emesen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-04 18:13

Hejsa Prøv denne fra IT- og Telestyrelsen http://www.internetkvalitetsguide.dk/streamspeed_download.asp

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 110 point
Dato : 08-02-04 18:16

NB: Jeg har selv ADS via CyberCity (1 Mbit/512 Kbit/s)... og har testet med flere. Hastigheden på dit produkt passer. Personligt syntes jeg bedst om testen fra http://www.internetkvalitetsguide.dk/streamspeed_download.asp da den ikke er "farvet".

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-02-04 18:18

Hej
Her er den jeg gør brug af
http://www.supportweb.dk/service/speedtest/index.asp

//bentjuul

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-04 18:19

NNBB: Ja og så skulle det hedde ADSL og ikke ADS
Læs om testen her http://www.internetkvalitetsguide.dk/StreamSpeed_Download_About.asp

Kommentar
Fra : Zimo_89

Dato : 08-02-04 18:26
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-04 18:28

Hvad er hvad...

Citat
Asymmetric Digital Subscriber Line. En modem-teknologi, der giver meget større overførsels-hastigheder end de traditionelle analoge modemer. ADSL fungerer ligesom DSL på almindelige telefonlinjer, der samtidig kan benyttes til telefoni.
ADSL-forbindelsen udnytter, at der gerne er fremført flere telefonkabler til den enkelte husstand, end der benyttes. Hvis der fx kun er én telefon i huset, bruges der kun to af fx 6 kabler. De overskydende kabler kan udnyttes til ADSL. Men systemet fungerer kun, når husstanden befinder sig få km fra telefoncentralen.

ADSL er asymmetrisk i den forstand, at der typisk vil være større båndbredde downstream end upstream. Du får fx 256 kbps, når du henter data fra nettet, hvorimod du kun kan uploade data til en server med 128 kbps.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 20:08

TDC rå FTP test:
Tryk på Start og vælg Kør…
I Åbn skal du skrive: ftp -A ftptest1.tele.dk og trykke på OK. Du har nu startet en kommandoprompt (kaldes også MS-Dos-prompt)
Nedenstående skærmbillede kommer frem
Hvis du i stedet får en fejl, der begynder med 530 Sorry, No more users allowed, skal du skrive: bye og trykke på Enter. Vent fem minutter, før du prøver igen.

Skriv: cd pub
Alt efter hastigheden på din TDC Bredbånd skal du vælge en fil, du vil hente. For 256 og 512 skal du skrive: get 500Ktest.rnd. For 1024 skal du skrive: get 1Mtest.rnd. For 2048 skal du skrive: get 5Mtest.rnd

Når filen er hentet, vil der fremgå en hastighed i Kbyte/sek. Denne hastighed skal ligge omkring de værdier, der fremgår af nedenstående skema:

Forbindelse Hastighed Kb/sek
256/128 ca. 23-25
512/128 ca. 47-50
1024/256 ca. 97-100
2048/512 ca. 197-200

Gentag denne test tre til fire gange for at se om hastigheden er konstant.

Når du er færdig med at teste, skal du skrive: bye. Herefter kan du lukke MS-Dos-prompt.

Hvordan kontrollerer jeg min upload-hastighed?
Brug et FTP-program, der kan vise hastighed, til at uploade en fil af tilpas stor størrelse (ca. 1 MB) til din hjemmeside.

Skulle du være i tvivl om opsætningen af dit FTP-program, kan du finde hjælp til opsætningen af forskellige FTP-programmer her

Hvis du ikke har din egen hjemmeside, kan du finde informationer om at bestille en hjemmeside her.

Du kan også anvende vores test-server, som har følgende adresse: ftp://ftptest1.tele.dk/pub/upload/.
Brugernavnet til vores test-server er anonymous og adgangskoden er din emailadresse.

For at sikre at hastigheden er konstant, kan du uploade filen tre til fire gange.

Hastigheden skal ligge omkring disse værdier:

Forbindelse Hastighed Kb/sek
256/128 ca. 10-12
512/128 ca. 10-12
1024/256 ca. 23-25
2048/512 ca. 47-50

Jeg har for øvrigt sat oplysningerne ind i mit FTP program og jeg kommer der ind til den åbne mappe hvor jeg downloader/uploader testfilerne. Det går stærkt og giver et reelt billede.

Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 20:11

TDC's FTP test kræver vist nok en TDC mailadresse, jeg ved ikke om det virker med andre.

Godkendelse af svar
Fra : LottaJ

Dato : 09-02-04 19:19

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-04 19:43

Hej LottaJ
Takker for points, ikke fordi det var mit indslag, du faldt over, men jeg syntes at IT- og Telestyrelsens test er den bedste, da den ikke er påvirket af TDC, CyberCity, Stofa eller andre med personlig interesse / vinding for øje.
Selve programmet fylder næsten ikke noget 124KB.
Hygge... og endnu engang tak
Søren

Kommentar
Fra : Sådan

Dato : 09-03-06 17:42

TDC's hastighedstest er fremragende og virker også hos Cybercity, som jeg selv benytter.

http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=72050

Jeg har kontrolleret resultatet ved at sende en stor meddelelse til mig selv og noteret tiderne for afsendelse og modtagelse. Det passer med TDC's målinger og er ikke farvet, som det antydes i et andet indlæg. Både upload og download ser fornuftige ud.

Kan anbefales

Mvh
AP