/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Maxyne Stottrups Danske aner Hans Peter ~
Fra : senta
Vist : 990 gange
200 point
Dato : 08-02-04 12:19

1.Maxine Hansen, born 1-19-18, in Waterloo, Iowa:
2.Hans Peter Hansen, Born, April 4,1883, the town is not available, Denmark.
4.His parents, Christan Hansen, Born April 3, 1851, in Orselvester
5.His wife’s name, Ellen Christine Hansen, born, September 4, 1845, town not known,

De 4x Hansen i Danmrk evt. forældre til ovenstående.

8. Peter Hansen, no birth date, Denmark.
9. His wife, Carrie, no further information
10. Peter Hansen, no birth date, no town, Denmark.
11. Stena, no birth date, no town, Denmark.""

...and strange the both 8 and 10 are called Peter Hansen,
8. is Hans Xxxxxsen ,evt. Petersen ???
10. must be Hans Yyyyysen.?????

Stedet Orselvester kan være Ørslevvester vest for Ringsted?
Eller Ørslevvester (ved Sorø),

det eneste vi ved fra USA er, at familien kom fra en by uden for København??

Også her har vi fundet nogle mulige forældre og bedsteforældre,
men langt fra sikre aner, og Ørslev ligger jo noget uden for hovedstaden???

Hjælp os med at finde Maxine Hansen Stottrup' s danske Hansen familie
hjælp til Svend Giversen
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-02-04 13:47

Dette er hvad vi leder efter i Danmark .

1 Maxine Hansen, born 1-19-18, in Waterloo, Iowa:
2 Hans Peter Hansen, Born, April 4,1883, the town is not available, Denmark.
4 His parents, Christan Hansen, Born April 3, 1851, in Orselvester
5 His wife’s name, Ellen Christine Hansen, born, September 4, 1845, town not known,
8 Peter Hansen, no birth date, Denmark.
9 His wife, Carrie, no further information
10 Peter Hansen, no birth date, no town, Denmark.
11 Stena, no birth date, no town, Denmark.

Maxynes's sisters. A brother died soon after birth:
Harrieet, born 11-22-09/ Blanche,
born 6-5-13/ Marie, born, 10-22-14/
Evalee, born, 6-14-16/
Maxyne, born, 01-19-18, (originally her name was spellled Maxine, she replaced the I with Y)

Am reluctant to ask a favor of you regarding my wifes father,
Hans Peder Hansen.Hans Peter ??
Born in a town near Copenhagen. April 3, 1883.
Emmigrated,with his parents, Christian & Christine Hansen ???, to America at age 8, setled in Minnesoata.

""Kan det være familie Christen Hansen??
21: http://www.arkivalieronline.dk/data/folket%E6lling/FT1860/00030/00338.tif ""
...and strange the both 8 and 10 are called Peter Hansen,
8 is Hans Xxxxxsen and petersen ???
10 must be Hans Yyyyysen.???

Similar in the Frost family
1875, but again: Strange they emigrated at exatly same age?)

Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-04 22:06

For at kunne komme videre med de danske aner til denne Hansen familie,

må vi koncentrere os om: "Hans Peter Hansen, Born, April 4,1883"
der ifølge oplysninger fra USA emigrerede ca. som 8 årig;

sandsynligvis fra Ørslev egnen, vest for Ringsted.

sammen med sine forældre:
Christan Hansen, Born April 3, 1851, in Orselvester og
Ellen Christine Hansen, born, September 4, 1845.

Både Christian og Ellen Christines fædre hedder Peter Hansen?
(ifølge vore oplysninger, der stammer fra en amerikansk nevø til hovedpersonen Maxine).

Med vort kendskab til dansk sædvane for navngivning før 1860
tror vi ikke dette er rigtigt, og at begge hedder Hans til fornavn.

Altså emigration 1873-77?
Fra Ørslev?? ved Ringsted???
Af Christian og Ellen Christine Hansen,
med børn, heriblandt Hans Peter.
Hvem finder denne emigration.

Og folketællinger fra Ørslev området før emigrationen,
af de samme forældre, med fædre der hed Hans til fornavn;
nok lidt sværere, hvis ikke emigrationen giver flere oplysninger?

Håber hermed at vi har udtrykt os tydeligt nok
(med relevante oplysninger fra indledende undersøgelser)
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-04 17:09

Er der nye og bedre forslag til Orselvester end Ørslevvester vest for Ringsted?

Ørslev ligger i Gyrstinge sogn, Alsted herred, Sorø amt
og med hensyn til emigrationen af den ca 8 årige Hans Peter Hansen, født 4. April ,1883
det må jo have været i perioden 1889-93, med et par års usikkerhed til hver side,
(jeg trak fra i stedet for at lægge til sent i går aftes).

Hans far hedder helt sikker Christian Hansen, hvis nogen vil prøve at søge??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-02-04 17:25

Mulig kandidat ?????
Navn: Hansen, Chr. Stilling: Skrædder rejst 3/11/1890 , Alder: 39 Bestemmelsessted: Reinbeck, Iowa
Kontrakt nr.: 128400 Forevisningsdato: 3/11/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Jyastrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Reinbeck Bestemmelses stat: Iowa
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I8990H4507

Kone og børn ½år senere
Navn: Hansen, Ellen K. Stilling: Gift
Alder: 45 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2305
Navn: Hansen, P. Stilling: Barn
Alder: 11 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2306
Navn: Hansen, H. Stilling: Barn
Alder: 06 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2307
Navn: Hansen, E. Stilling: Barn
Alder: 04 1/2 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2308
Navn: Hansen, E. Stilling: Barn
Alder: 02 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2309

Hvis det er den rigtige Elle Kirstine Hansen der her er tale om har hun en søn inden hun gifter sig med Christen Hansen
AUGUST VILHELM HANSEN
Christening: 23 APR 1871 Nordruposter, Soro, Denmark Parents: Mother: ELLEN KIRSTINE HANSEN Family
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-04 18:11

>Hansen, Chr. Stilling: Skrædder rejst 3/11/1890 , Alder: 39 Bestemmelsessted: Reinbeck, Iowa

Fra onkel Sigurd:
Christan was a farmer in Minnesota, I just checked that out with Hans' oldest daughter

Kan en Skrædder på vej til Iowa blive farmer i Minnesta? Ja måske??

Fra onkel Sigurd:
Hans had two brothers, Ed and August. As far as we know Hans did not have a sister.

Ved emigrationen i 1890 har Hans ovenfor en 11 årig storebror P. (måske Poul)
han er selv kun 6 år ikke 8 år, og han har to mindre søskende E. og E.

Den ene E. kan jo være Ed?
Og August født i 1871? Det er nyt for mig, så må det næsten være dem?

Men er August så ikke for gammel til at være med i første verdenskrig:
Fra onkel Sigurd:
An interesting story about August: He was an American soldier in world war one. When the war ended he did not attempt make contact with his family for years.

Og August er jo ikke med i 1890. Emigrerede han alene? Hvornår???
Kan han være blevet erstattet af en yngre bror, opkaldt efter ham, født i USA???

Noget at tænke over,
måske kan de nye oplysninger føre til flere; gerne folketællinger med vis husstand.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-02-04 20:52

Fra FS. kan du bruge disse data,?
DDA.er nede %søgning i folketællinger.
Senta
Christian Hansen Male Birth: Christening: 09 JUN 1851 Gyrstinge, Soro, Denmark
Parents: Father: Peder Hansen Family Mother: Karen Hansen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-04 22:19

Skal vi kalde ham:
4a:
Christian Hansen, navnet er OK (kan være blevet til Christan i USA)
Født 9 juni 1851, burde være 3-4 April, året 1851 er OK
Gyrstinge, rigtigt område: Ørslev ligger i Gyrstinge sogn
far Peder Hansen, Christian er født mens vi havde navne skifte, burde hedde Hans (måske Pedersen)
mor Karen Hansen, skulle hedde Carrie (måske fra Karen) samme ressonnement, ungpigenavn ukendt.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-02-04 22:26

Christening: døbt 09 JUN 1851 Gyrstinge, Soro, Denmark
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-04 23:02

Undskyld, ikke født men:
Døbt 9 juni, 2 måneder efter at være født, det passer jo fint,

Så er det jo nok ham?

Men der var jo en anden Christian 4b Hansen, døbt 25. aug. 1850?
og er det ikke ham der der er skrædder?? Som altså emigrede 3/11/1890.
Med familien et halvt år efter.

Nu kommer jeg i tvivl.

En af dem har en storebror Søren Peder Hansen, er det 4a? eller 4b??
Svend, der totalt har mistet overblikket, (i hvert fald for i dag).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-04 08:43

Min netforbindelse hjemme virker ikke her til morgen?

>>Men der var jo en anden Christian 4b Hansen, døbt 25. aug. 1850?
>og er det ikke ham der der er skrædder??

Disse to oplysninger havde jeg overført og sammenstilllet, men de kommer forskelige steder fra,
så 4a kan godt være skrædderen, sikkert den rigtige Christian?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-04 16:06

Det var ham her jeg tænkte på,
(tidligere fundet af Senta):

4b
Christen Hansen Christening: 25 AUG 1850 Orslev Ved Ringsted, Soro, Denmark
Father: Hans Pedersen Mother: Inger Margrethe Jakobsdatter

og ham her:
4c
Christen Hansen Birth: 03 APR 1851 Haarslev, Ting-Jellinge, Soro, Denmark
Father: Jens Hans Hansen Mother: Kirsten Pedersdatter

Har vi nu 3 mulige Christian?
Det er 4c jeg tror nevøen har fundet??
Men hvem er den rigtige???
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-02-04 16:16

Prøv lige at se lidt på FS. ved at søge på Christian Hansen og Sorø 1850 er der hit på
Christian Hansen, Birth/Christening, 1850, Soro, Denmark, Denmark
International Genealogical Index / Denmark - 7
og hit på 12 i 1851
Christian Hansen, Birth/Christening, 1851, Soro, Denmark,Denmark - 12
så hvem af dem er den rigtige ???
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-04 17:44

Sorø er jo et helt stort Amt,
kan man ikke afgrænse det på anden måde end ved fødsel?

Skrædderen(farmeren) var jo 39 år 11 marts 1890, altså er han født
i perioden: 12. marts 1850 - 11 marts 1851.
Det må da kunne ca. halvere de 7 plus 12 Christian Hansen.

af de tre vi har er:
4a døbt 9 juni 1851, altså født foråret/forsommeren 1851, OK
4b døbt 25 aug 1850, altså født sommeren 1851 OK
4c født 03 april 1851, altså kun 38 år marts 1890, Ej OK
(men det er denne fødselsdato nevøen angiver)

Og de ca. 10 resterende:

Ser vi så bort fra dem der kommer fra yder områderne,
(Kalundborg, Flakkebjerg og ? Jeg er ikke stedkendt)

Hvor mange har vi så tilbage fra Sorø - Ringsted egnen?

Alle fædrene hedder vel Hans?
(jeg tror mest på Hans Pedersen, ombytning af nevøens Peter Hansen)
og moderen Carrie, det må være noget Caroline, Karen ? lignende??

Kan vi ikke snart skyde os ind på den rigtige Christian Hansen?

Så er der storebroderen, måske Søren??
Og Ellen Christines uægte søn August. Emigrerede han???
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-04 17:49

Last from unclel Sigurd:
"
Daer Mr. Giversen
I mailed this e-mail to Vanie and also phoned him and explained the name change that tool place in the 18 hundreds. That name change was of interest to him. We do not have change of name ever. Some DANES, WHO CAME OVER, CHANGED THIER NAME. MY FATHER REMOVED THE CLASH IN THE O.
Venligst,
Sigurd
"
Maile må jo være "sende med posten", den oprindelige betydning.
Intet brev fra nevøen endnu,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-02-04 18:06

.
Her er 4x Christen Hansen med far Hans til fornavn fra 1850
Senta
Christian Hansen - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 20 JAN 1850 Valsolille, Soro, Denmark
2. CHRISTIAN HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 21 MAR 1850 Pedersborg, Soro, Denmark
3. CHRISTEN HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 30 JUN 1850 Skaelskor, Soro, Denmark
4. Christen Hansen - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 25 AUG 1850 Orslev Ved Ringsted, Soro, Denmark

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-02-04 18:09

Det er vel ikke ham her ??
Senta
Christen HANSEN Birth: 07 Apr 1851 Place: <Teestrup, Soro, Denmark>
Christening: 04 May 1851 Place: Teestrup, Soro, Denmark
Parents: Father: Hans JENSEN Mother: Maren Sofie MICHALSDR

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-04 18:32

Den første er jo en af dem vi kunne udelukke, fyldt 40 år 11 marts 1890,

2 ? Jeg ved ikke hvor Teestrup ligger, og de andre kriterier??

3 er vist et af de yderområder vi nok kan se bort fra; de flyttede ikke så langt dengang.
og 4 har vi jo ? er det ikke 4b??

Og hvorfor så springe helt frem til en anden fra Teestrup, der er for ung?
Jeg skrev netop disse kriterier for at afgrænse mængden af sandsynlige Christian' er
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-02-04 18:34

jeg kan ikke finde andre på FS. der matcher med fødsel osv.
Prøv at søge på DDA. om der evt er folketællinger derfra ?
Senta
Christen Hansen Birth: 03 APR 1851 Haarslev, Ting-Jellinge, Soro, Denmark
Parents: Father: Jens Hans Hansen Family Mother: Kirsten Pedersdatter

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-04 19:09

Den sidste er også for ung,

jeg troede det var
4b
Christen Hansen Christening: 25 AUG 1850 Orslev Ved Ringsted, Soro, Denmark
Father: Hans Pedersen Mother: Inger Margrethe Jakobsdatter

nu kan det også være den nye du fandt
4a:
Christian Hansen Male Birth: Christening: 09 JUN 1851 Gyrstinge, Soro, Denmark
Parents: Father: Peder Hansen Family Mother: Karen Hansen

begge med far Hans Pedersen, men den sidste med mor Karen (Carrie),
han skal dog så være døbt hele 3 måneder efter sin fødsel?
Svend, der igen må neddrosle

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-02-04 19:15

Peder Hansen er efter hvad der står på FS. født i København, så hvad nu,????
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-04 19:21

Hvis det 4a s far der er født i københavn,
(umugligt at spore ham)

og 4b s far er født i Ørslev er 4b sikkert den rigtige.
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-04 19:31

Da vi igen tror på 4b:
"
Storebroderen til Christen Hansen ?
(Senta i tidligere undersøgelse)

Soren Peder Hansen Christening: 05 APR 1847 Orslev Ved Ringsted, Soro, Denmark
Father: Hans Pedersen Family Mother: Inger Margrethe Jacobsdatter
"
Denne Søren, ikke Christian der er for ung, kan genfindes i folketællingerne 1850.

Sidste problem, hvordan kan Inger Margrethe blive til Carrie?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-02-04 19:33

Det er måske???? tøv en kenne og se hvad snegle posten bringer, ellers er det kun gætterier, et opslalg i en kirkebog ville være rart.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-02-04 19:35

Godt ?? men med kælenavne og meget andet fra 180 tallet ved man aldrig.
karen, carolin , ?? Carrie
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-04 19:44

Karen? så er vi jo tilbage til 4a igen,

rigtigt, lad os afvente nevøens brev.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-02-04 20:28

Jeg tror du har ret,hvis dette er storebroderen til Christian Hansen
Senta
Soren Peder Hansen
Birth:
Christening: 05 APR 1847 Orslev Ved Ringsted, Soro, Denmark
Father: Hans Pedersen Family Mother: Inger Margrethe Jacobsdatter

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-02-04 20:32

her er Christian Hansen ???
Christen Hansen Birth: Christening: 25 AUG 1850 Orslev Ved Ringsted, Soro, Denmark
Father: Hans Pedersen Family Mother: Inger Margrethe Jakobsdatter
Hvordan
Inger Margrethe Jakobsdatter bliver tiL Carrie , ja det vil jeg gerne vide ???
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-04 21:00

Et sidste hængeparti:
(uafhængigt af det andet, hvor vi må vente)

>Elle Kirstine Hansen har en søn inden hun gifter sig med Christen Hansen ?
AUGUST VILHELM HANSEN, døbt: 23 APR 1871 Nordruposter, Soro, Mother: ELLEN KIRSTINE HANSEN

Hvordan ved du det, Senta?
Ved vi hvornår de blev gift??
Hvordan / hvornår kom August til USA???

Nordrupøster kan jo være et fingerpeg om hvor Ellen Kirstine kom fra?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-02-04 21:29

Kan evt være Ellen Kirstine Hansen.

Du har fået data på Ellen Kirstine Hansen og Christian Hansens vielse

Ellen Kirstine Hansen Birth: Christening: 30 NOV 1845 Gyrstinge, Soro, Denmark
Du har fået data på Ellen Kirstine Hansen og Christian Hansens vielse.
Parents: Father: Hans Olsen Family Mother: Anne Martinusdr

Hvordan / hvornår kom August til USA???har ikke søgt på DDA.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-02-04 21:44

Jeg har kun fundet 2x Chr. Hansen gift med Ellen kirstine Hansen fra præstø og Birkerod, Frederiksborg, Denmark dem kan vi hvis godt udelukke.??
Senta

Chris Hansen Pedigree Birth: 29 NOV 1853 Naestved, Praesto, Denmark
Christening: Marriage: 10 JAN 1883 , , Denmark Death: 18 FEB 1929 :
Wife Ellen Christine Hansen Pedigree

CHRISTIAN HANSEN
Male Family Event(s):
Marriages:
Spouse: ELLEN KIRSTINE HANSEN Family Marriage: 17 MAR 1874 Birkerod, Frederiksborg, Denmark

-

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-04 22:14

Ja nu husker jeg det,

det kan jo kun være den sidste? men er det dem??

Hvorfor gift helt oppe i Birkerød? Mon hendes forældre holdt bryluppet??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-02-04 22:21

Det kan være en skrivefejl fra FS. med dem ved manb aldrig ,men måske Gyrstinge, Soro hvor der skal ledes , et opslag i en kirbog ville hjælpe meget eller hvad. ???
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-04 18:23

Mon ikke dette mail lige sent til onkel Sigurd afspejler vor status?

Jeg har ikke kunnet finde en emmigreret August Hansen,
og tror nu på en suppleant født i staterne efter 1890??
Svend, der igen må begrænse sit netforbrug.

"
Hi again, onkel Sigurd,

>>2 Hans Peter Hansen, Born, April 4,1883, the town is not available, Denmark.
>>4 His parents, Christan Hansen, Born April 3, 1851, in Orselvester,
>>5 His wifes name, Ellen Christine Hansen, born, September 4, 1845,...

>Hans had two brothers, Ed and August. As far as we know Hans did not have a sister.
>An interesting story about August: He was an American soldier in world war one

We have found a possible brother to Maxyne' father Hans Peter

AUGUST VILHELM HANSEN
Christening: 23 APR 1871 Nordruposter, Soro, Denmark Parents: Mother: ELLEN KIRSTINE HANSEN

But as August was a soldier in World War One, he seems rather old?
and he did not emigrate together with Ellen Christine and the other children??

How old was August? 8 years older than Hans?? or born in US after the emigration in 1890???

My second question: Hans grandparents:
>>8 Peter Hansen, no birthdate, Denmark.
>>9 His wife, Carrie, no further information.

We now have 3 possible fathers for Hans: All Christian Hansen with father Hans (Petersen?)
So, his wife Carrie: What Danish name could this come from??

Still no mail (oldfashion with stamps) from Vanie,

Hope ... at Maxyne har det bedre,
Hilsen Svend
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-02-04 18:38

August Hansen kan i teorien være død derfor evt. en søn født i USA, opkaldt efter ham, mangler bevis for dette.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-04 19:01

Han er helt sikker død,

men hvornår? Jeg tror netop at han døde inden August 2. blev født??

Hvis han døde i Danmark? Hvor finder vi dette?? August og/eller Vilhelm Hansen???
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-04 19:38

Født efter han blev døbt?

August Vilhelm HANSEN was born on 21 Oct 1872 in Nordrup. He was a Vognmandskudsk i Københ..
He was married to Hedevig Jensine HANSEN on 14 Apr 1918.

Men Nordrup går jo igen??

AUGUST VILHELM HANSEN
Christening: 23 APR 1871 Nordruposter, Soro, Denmark Parents: Mother: ELLEN KIRSTINE HANSEN

Hvis det er ham blev han i Danmark,
og har nok en helt anden Elllen Kirstine som mor???
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-02-04 19:44

Den AUGUST VILHELM HANSEN er fra Sorø og født 1871 og ikke 1872
senta
Christening: 23 APR 1871 Nordruposter, Soro, Denmark Parents: Mother: ELLEN KIRSTINE HANSEN Family

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-02-04 19:49

S8kker en søn af denne familie
Chris Hansen Pedigree Birth: 29 NOV 1853 Naestved, Praesto, Denmark
Christening: Marriage: 10 JAN 1883 , , Denmark Death: 18 FEB 1929 :
Wife Ellen Christine Hansen Pedigree

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-02-04 19:58

Dem kan vi hvis udelukke eller hvad ??
Senta
Husband Chris Hansen Pedigree
Birth: 29 NOV 1853 Naestved, Praesto, Denmark Christening: Marriage: 10 JAN 1883 , , Denmark
Death: 18 FEB 1929

Wife Ellen Christine Hansen Pedigree
Birth: 16 DEC 1866 , , Denmark Christening: Marriage: 10 JAN 1883 , , Denmark
Death: 08 APR 1945
Father: Christian Hansen Family
Mother:

Children 1. Hans Christian Hansen Pedigree
Male Birth: 15 JUL 1885 Naestved, Praesto, Denmark
Christening:
Death: 28 JAN 1976

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-04 20:08

Sikkert, Ja.

Ellers har nevøen Vanie jo taget grueligt fejl,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-02-04 20:13

Denne August Vilhelm HANSEN was born on 21 Oct 1872 in Nordrup kan vi hvis også udelukke???
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-04 21:13

Ja ,
og hvorfor ikke også ham her?

AUGUST VILHELM HANSEN
Christening: 23 APR 1871 Nordruposter, Soro, Denmark Parents: Mother: ELLEN KIRSTINE HANSEN

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-02-04 22:19

jeg tror det er ELLEN KIRSTINE HANSEN's søn, ellers ville hun være 46, 47 da hun får August i USA, men det er jo hørt før.
AUGUST VILHELM HANSEN Christening: 23 APR 1871 Nordruposter, Soro, Parents: Mother: ELLEN KIRSTINE HANSEN
Hansen,
Ellen K. Stilling: Gift Alder: 45 Bestemmelsessted: N.Y.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-04 22:37

Vi får se hvad onkel Sigurd siger om alderen på August,
(familien kan jo ikke tage 20 år fejl).
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-02-04 16:37

se lige på disse folketællinger,
hvis det er den rigtige Ellen Kirstine Hansen ,er hun her i folketællingen fra 1850
Samtlige personer i husstanden

soroe, Alsted, Gyrstinge, Gyrstinge, , et Huus, 59, FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Peder Jensen, 35, Gift, , Huusmand,Huusfader, Bjernede,Sorø Amt
Ane Marguette Gertsen, 39, Gift, , hans kone, I sognet
Maren Jensen, 9, Ugift, , Deres Datter, I sognet
Ane Jensdatter, 71, Enke, , hans Svigermoder, I sognet
Hans Olsen, 54, Gift, , Indderste,Arbeidsmand, I sognet
Ane Martinusdatter, 43, Gift, , hans kone, Beenløse Sogn,Sorø Amt
Jens Nielsen, 14, Ugift, , Deres Børn, I sognet
Ole Hansen, 11, Ugift, , Deres Børn, I sognet
Ellen Kirstine Hansen, 5, Ugift, , Deres Børn, I sognet
Kirsten Hansen, 1, Ugift, , Deres Børn, I sognet

Carrie er ??? måske denne evt. fra 1880
Hans Hansen, 32, Gift, Husfader, Arbejdsmand med Agerbrug, , Tjæreby Sogn, Sorø Amt
Karoline Hansen, f. Frederiksen, 29, Gift, Hans Kone, , Magleby Sogn, Sorø Amt

Samtlige personer i husstanden

soroe, Vester Flakkebjerg, Skælskør Købstad, Nytorv, Matr. 145, , Stuen, , FT-1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Hans Larsen, 34, Gift, Husfader, Arbejdsmand med Agerbrug, , Magleby Sogn, Sorø Amt
Sidse Marie Larsen, f. Christensen, 28, Gift, Hans Kone, , Tjæreby Sogn, Sorø Amt
Anna Christine Vilhelmine Larsen, 4, Ugift, Deres Datter, , Skelskør
Carl Christian Valdemar Larsen, 2, Ugift, Deres Søn, , Skelskør
Hans Hansen, 32, Gift, Husfader, Arbejdsmand med Agerbrug, , Tjæreby Sogn, Sorø Amt
Karoline Hansen, f. Frederiksen, 29, Gift, Hans Kone, , Magleby Sogn, Sorø Amt
Niels Peder Hansen, 2, Ugift, Deres Søn, , Skelskør
Hans Nielsen, 30, Gift, Husfader, Arbejdsmand med Agerbrug, , Eggeslevmagle Sogn, Sorø Amt
Maren Nielsen, *f. Hansen, 29, Gift, Hans Kone, , Boeslunde Sogn, Sorø Amt
Martha Marie Nielsen, 6, Ugift, Deres Datter, , Boeslunde Sogn, Sorø Amt
Nielsine Christine Nielsen, 4, Ugift, Deres Datter, , Boeslunde Sogn, Sorø Amt
Niels Christian Nielsen, 2, Ugift, Deres Søn, , Skelskør
Rasmus Nielsen, 31, Gift, Husfader, Arbejdsmand med Agerbrug, , København
Ane Marie Nielsen, f. Larsen, 25, Gift, Hans Kone, , Ørslev Sogn, Sorø Amt
Jens Ferdinand Nielsen, 1, Ugift, Deres Søn, , Skelskør

Samtlige personer i husstanden

soroe, Vester Flakkebjerg, Skælskør Købstad, Spegerborg, nr. 4, , Forhus, Stue, a, , FT-1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Hans Peter Hansen, 39, Gift, Husfader, Arbejdsmand med Avlsbrug, , Magleby Sogn, Sorø Amt
Caroline Hansen, f. Jensen, 39, Gift, Hans Kone, , Longelse, Svendborg Amt
Hans Christian Hansen, 11, Ugift, Deres Søn, , Magleby Sogn, Sorø Amt
Henrik Vilhelm Hansen, 9, Ugift, Deres Søn, , Magleby Sogn, Sorø Amt
Frederik Ferdinand Hansen, 9, Ugift, Deres Søn, , Skelskør
Ludvig Emil Hansen, und. 1 år, Ugift, Deres Søn, , Skelskør

Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-02-04 17:01

--------------------------------------------------------------------------------

Wife's Name
Carrie Christene Stena OLSEN (STENA) (AFN:26FN-48) Pedigree
Her har du navnet Carrie og Stena
Senta
Born: 21 Jun 1860 Place: Kibsgaard, Dronninglund, Hjorring, Denmark
Died: 9 Mar 1925 Place: Salt Lake City, S-Lk, Ut
Buried: 12 Mar 1925 Place: Ephraim, Snpt., Ut
Married: 20 May 1880 Place: Salt Lake City, S-Lk., Ut

Father: Soren OLSEN (AFN:26FN-CG) Family
Mother: Else Marie NIELSEN (AFN:26FN-DM)

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-02-04 18:21

Muligvis en bror til Christian Hansen ??

Navn: Hansen, Søren Stilling: Tyende (m/k land)
Alder: 20 Bestemmelsessted: Alb. Lea
Kontrakt nr.: 94000 Forevisningsdato: 4/5/1883
Sidste oph.sogn: Bjernede Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Bjernede, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Albert Lea Bestemmelses stat: Minnesota
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I8284H1712
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-04 22:44

De tre fra folketællingerne ser alle sandsynlige ud,
men er det den rigtige familie, den med Skrædderen?
se mit alternativ fra Ostedvester??

hende fra Hjørring tror jeg ikke på.

Og den sidste Søren Hvis det er Ellen Christines uægte søn,
er han emigreret alene som tolv årig? Men Albert Lea passer jo??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-02-04 21:12

Vi venter og ser hvad posten bringer af nyheder fra USA.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-02-04 21:19

Vi venter og ser hvad posten bringer af nyheder fra USA,
dette??? er ved at udvikle sig til en parodi på ??
ja , jeg ved ikke hvad, tiltro til oplysningerne fra USA, hvorfra Hansen's familien kommer er nødvendig ellers bruges der for mange resurser på luftkasteller, meget kan løses men ikke alt ved, på en Comp.

Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-04 16:18

Her er et par resultater fra Family Search i Københavns Amt,
fundet under den alternative hovedstads søgning.
Den sidste fra Osted ved vi nu er født i Roskilde amt.

4d
HANSEN, , Christen, Birth Date: 30 May 1850, Christening Date:7 Jun 1850
Recorded in: Brondbyvester, Kobenhavn, Denmark
Father: Hans ANDERSEN

Bør med fordi Brøndbyvester kunne være et alternativ til Ørslevvester (for Orselvester)

4e
HANSEN, Christian Peder, Birth Date: 1 Aug 1850, Christening Date: 6 Oct 1850
Recorded in: Osted, Kobenhavn, Denmark
Father: Hans LARSEN , Mother: Karen PEDERSEN

Bør med fordi Osted kunne være et alternativ til Ørslev,
beliggende nærmere hovedstaden og tæt på Jystrup
(se Hansen familiens emigration)
og fordi Christians mor hedder Karen (Carrie).

Hans Larsen hedder måske Hans Peder Larsen,
(som sønnesønnen Hans Peter Hansen).

og så venter vi igen
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-02-04 21:45

Jeg har lært at augmentér , hvis jeg ikke får svar på det jeg svare på , så har undertegnet , jeg, ikke lavet mit arbejde godt nok, ergo en gang mere for forståelsen, så kan du kalde det , dårlig komprimeret, eller om jeg stammer , men det skrevne skal jo helst fremme forståelsen af, i dette tilfælde dit spørgsmålet..

Muligheden er tilstede at du som spørger ikke har set mit svar, glemt at tjekke de sidste svar du har fået på dit lange spørgsmål, angående Osted , hvor byen ligger osv. og derfor bliver irriteret over gentagelsen osv.
Jeg beklager

Hvis jeg begynder at bruge de fagudtryk jeg normalt bruger, fremmer det ikke forståelsen for dig og andre der stiller spørgsmål på Kandu og som jeg gerne deltager i, det giver mig en afveksling i mit daglige arbejde , at kommunikere frit fra leveren, og i et for mig uformelt sprog, jeg håber på fortsat at kunne gøre dette.
Jeg beklager
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-04 00:10

Undskyld min sure kommentar fra sent i går aftes; prøv at forstå:

Du sendte en dobbelt kopi; det vidste du vidst godt?
(lang i et i forvejen overfyldt spørgsmål, der kun skulle være et kort alternativ).
Og da jeg spurgte om du stammede, svarede du helt uden anger: "det gør DDA"
Som om det udelukkende var DDA' s skyld.

Der findes andre lignende diskusions klubber med meget strenge regler,
det har vi ikke her i Kandu, og godt det samme.

Men vi bør naturligvis følge uskrevne love for kommunikation;
(det er længe siden jeg har været på kursus, men...):

Hvilket budskab har jeg?
Hvordan kan jeg bedst få det: Leveret, læst og forstået af modtagerne??
(I dette tilfælde spørgeren, men også mange andre Kandu brugere med begrænset tid).

For et opnå dette:
Skal det have modtagernes interesse.
Og det skal være kort og klart forståeligt.

I vort IT samfund drukner vi,
hvis vi ukritisk blot videregiver de mange oplysninger vi finder, eksempelvis på nettet,
så hvis DDA (af sikkert fejlagtige tekniske grunde) gentager informationer,
er det din pligt at reducere dem, inden du videregiver dem,
(i Kandu eller et hvilket som helst andet sted).

Det var kun det jeg mente med: du har ikke forstået...

Og min bisætning (intet lært) er ikke rigtig:

Du har tidligere kopieret mange sider direkte fra FS og andre kilder,
på det sidste har jeg set dig bringe de samme informationer på bare et par linier;
bliv ved med det. Det var det jeg mente med: (du havde ellers lært at komprimere).

og:
>stille spørgsmål på Kandu og som jeg gerne deltager i,
>det giver mig en afveksling i mit daglige arbejde ,
> at kommunikere frit fra leveren, og i et for mig uformelt sprog,
>jeg håber på fortsat at kunne gøre dette.

Naturligvis kan du det,
og (selv om jeg af og til fungerer som) censor: det er jeg slet ikke her i Kandu.
du skal naturligvis fortsætte med det du gerne vil, og er god til:
at finde informationer mange steder fra.

Men husk hvergang at vurdere, hvad er relevant?
(og fjern resten, angiv evt. link).

Det er dit ansvar ikke spørgerens,
(og jeg ved at dine svar så vil blive meget mere populære blandt vi andre Kandu brugere)
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-04 21:16

Et svar fra Onkel Sigurd,
(ikke noget nyt fra nevøen Vanie, endnu):

My first question: August? (Hans Peters bror):

>>We have found a possible brother to Maxyne' father Hans Peter: AUGUST VILHELM HANSEN
>>Christening: 23 APR 1871 Nordruposter, Soro, Denmark Parents: Mother: ELLEN KIRSTINE HANSEN
>>But as August was a soldier in World War One, he seems rather old?
>>and he did not emigrate together with Ellen Christine and the other children??
>>How old was August? 8 years older than Hans?? or born in US after the emigration in 1890???

> August Vilhelm Hansen is not the August that was in world War i. I do not know if he emigrated with
Ellen Christine.
> I do not know how old August was. We did not know August existed untill about 15 years ago, when the
hospital in Fergus falls, Minn. called to let the family know they had an August Hansen as a patient.
Apparently, August was quite ill and not expected to live, and he died soon after the phone .call.
> We don't know if he was born here or in Denmark.

Hvis han døde for kun ca 15 år siden, er han jo sikkert yngre end Hans Peter, og nok født i USA.

My second question: Hans grandparents:

>>8 Peter Hansen, no birthdate, Denmark.
>>9 His wife, Carrie, no further information.
>>We now have 3 possible fathers for Hans: All Christian Hansen with father Hans (Petersen?)
>>So, his wife Carrie: What Danish name could this come from??

> Your second question regarding Hans' grandparents #8 - I have only the information I gave you.
> 9 His wife Carrie. Sounds like an English name, no doubt an American lady.

Onkel Sigurd tror altså Carrie er Amerikanerinde?
(næppe rigtigt, det drejer sig jo om Christian Hansens mor, født ca 60 år før han emigrerede)

> I will let Vanie know you would like to hear from him.
Sigurd

Lad os håbe han så endelig skriver,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-02-04 23:17

kan du få disse 2 til at passe ind i Hansen familien fra USA.
Senta
CARRIE A. <HANSON> Birth: 17 MAR 1883 , Fillmore, Minnesota
Parents: Father: HANS HANSON Family Mother: CARRIE

STINA NELSENA HANSEN Birth: 17 NOV 1896 Underwood, Otter Tail, Minnesota Death: 13 OCT 1972
Burial: Parents: Father: JOHANNES HANSEN Family Mother: CARRIE KITTLESON

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 10:43

1.Maxine Hansen, born 1-19-18, in Waterloo, Iowa:
2.Hans Peter Hansen, Born, April 4,1883, the town is not available, Denmark.
4.His parents, Christan Hansen, Born April 3, 1851, in Orselvester, Far Hansn ????
5.His wife’s name, Ellen Christine Hansen, born, September 4, 1845, town not known, Far Hans ????
Ok..

Over-vej lige dette.
4 børn rejser med Ellen Kirstine Hansen' til USA:
Navn: Hansen P. Stilling: Barn Alder: 11 Bestemmelsessted: N.Y Nr. 9. muligvis His wife, Carrie, no further information???eller Stena

"" Sikkert Hans Peter født ca.1883 ""
Navn: Hansen, H. Stilling: Barn Alder: 06 Bestemmelsessted: N.Y. nr.11"Evt. hans kone" Stena, no birth date, no town, Denmark. Eller Carrie ???

Der mangler derudover oplysninger om de to andre børn, drenge eller piger ??
Navn: Hansen, E. Stilling: Barn Alder: 04 1/2 Bestemmelsessted: N.Y.
Navn: Hansen, E. Stilling: Barn Alder: 02 Bestemmelsessted: N.Y.
8,10 er søskende til Hans Peter Hansen født 1883, ikke som først antaget forældre til Christian & Ellen Kirstine Hansen"
Ovenstående tror jeg er sammenfatningen og forståelsen af de data du har fra USA.
ca.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-04 13:46

Jeg troede jo, at det var det normale slægts hieraki?

Det åbner jo helt nye perspektiver??
Godt set. Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 14:23

Informationerne fra USA. er mangelfulde det er så Ok. når du igen analysere på oplysningerne fra USA , og de oplysninger der kommer derover fra, sætter jeg ??? ved om de overhoved ved hvem Christian og Ellen Kirstine Hansen' forældre var , ret mig hvis jeg tager fejl.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-04 14:43

Hvis det er tilfældet,
og det passer jo godt med at Hans Peter aldrig talte om Danmark,
er opgaven jo håbløs, i hvert fald hvad Hansen familien angår.

Så har vi kun meget almindelige sen navne, og et sted (Orselvester) der ikke findes.

Jeg har nu bedt om nevøens adresse, så skriver jeg først til ham om vore kvaler.
Han kan sikkert ikke hjælpe meget, de eneste der ved noget er nok de gamle mostre,
og de vil ikke tale om fortiden (jeg begynder at frygte der er tale om rigtige skeletter)
men han må jo kunne fortælle hvad han mener med sin nummerering.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 15:05

Forældrene til Christian og Ellen Kirstine Hansen' har vi hvis fundet??
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 15:13

Se lige på disse fra DDA. alle 3x Hansen har en far der hedder Christian og Hans
Senta
Kilde:    FT-1880
Navn:    Hans Hansen   Køn:    M
Alder:    9   Civilstand:    Ugift
Fødested:    Her i Sognet [Braaby S. Sorø A.]
Sogn:    Braaby   Herred:    Ringsted
Amt:    Sorø   Stednavn:    Duelund By
Husstands-/familienr:    1   Matr.nr/adresse:    Et Huus
Indtastningsnr:    C3022   Løbenr.:    139

Kilde:    FT-1880
Navn:    Hans Hansen   Køn:    M
Alder:    5   Civilstand:    Ugift
Fødested:    Kirkerup sogn ,Sorø amt
Sogn:    Kirkerup   Herred:    Vester Flakkebjerg
Amt:    Sorø   Stednavn:    Fladholt by
Husstands-/familienr:    11   Matr.nr/adresse:    et hus
Indtastningsnr:    C4925   Løbenr.:    399

Kilde:    FT-1880
Navn:    Hans Hansen   Køn:    M
Alder:    6   Civilstand:    Ugift
Fødested:    Flakkebjerg
Sogn:    Skørpinge   Herred:    Vester Flakkebjerg
Amt:    Sorø   Stednavn:    Skørpinge
Husstands-/familienr:    6   Matr.nr/adresse:    Hus
Indtastningsnr:    C0387   Løbenr.:    27

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-04 18:09

Dette mail er nu sendt til onkel sigurd:
""
The Hansen part of your second mail concerning Maxyne' s family, uncle Sigurd:
"
2 Hans Peter Hansen, Born, April 4,1883, the town is not available, Denmark.

4 His parents, Christan Hansen, Born April 3, 1851, in Orselvester, died December 15, 1917, in Waterloo, Iowa.
5 His wifes name, Ellen Christine Hansen, born, September 4, 1845, town not known, died, May 15,1923,Waterloo, Iowa
.
8 Peter Hansen, no birthdate, Denmark.
9 His wife, Carrie, no further information
10 Peter Hansen, no birth date, no town, Denmark.
11 Stena, no birth date, no town, Denmark.
"

It is a normal, very much used, family number system,
but now we are not sure Vanie knows or use this system?

Instead of Hans Peters grandfather, could:
"8 Peter Hansen" be his brother?
Then your last information could be right:
> 9 His wife Carrie. Sounds like an English name, no doubt an American lady.

Strange that "10 Peter Hansen" has exactly the same name:
Is he Ellen Christine' s father? or an other brother with wife Stena??

We hope you and Vanie can clarify this doubt about family numbers/relatives???
hilsen igen Svend
""

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 18:09

Beklager meget, men jeg tror ikke ret meget på de data du har fra USA, samtidig tror jeg forsat på Maxyne er fra 1908.
På Maxyne's dåbsattest står de rigtige navne og årstal, den vil jeg gerne se, et eller andet er rivende galt med de oplysninger, de stemmer a' h.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-04 18:14

Det nytter ikke noget at søge efter Hansen (Hans, Christian og Hans ?)
før vi ved lidt mere.

Der er hundrede vis af dem, selv på Ringsted egnen.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 18:24

jeg overvejer at lukke ? og starte et nyt, kan du ikke kopiere det der er relevant om familien og til ??
kopiere de data du har brug for og lad resten være, hvad mener du om det ??
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-04 18:30

God ide,
Jeg laver et forslag,
Svend

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 17-02-04 19:21

Hermed et forslag, Svend:

"
Maxyne Stottrups Danske aner Hans Peter Hansen 4

Vi ved nu mere om Maxines fars Hansen familie, end onkel Sigurd kunne fortælle ved årsskiftet:

Disse 3 første generationer skulle være helt sikre:

1.Maxine Hansen, born 1-19-18, in Waterloo, Iowa:
2.Hans Peter Hansen, Born, April 4,1883, the town is not available, Denmark.
4.His parents, Christan Hansen, Born April 3, 1851, in Orselvester
5.His wife’s name, Ellen Christine Hansen, born, September 4, 1845, town not known,

Men der er nu tvivl om oldeforældrene her:

8. Peter Hansen, no birth date, Denmark.
9. His wife, Carrie, no further information
10. Peter Hansen, no birth date, no town, Denmark.
11. Stena, no birth date, no town, Denmark.
"
Måske er 8 Peter Hansen ikke 8 farfars far, men en bror til 2 Hans Peter Hansen?
Det forklarer hans kone Carries tydeligt amerikanske navn.
Tilsvarende gælder for 10, farmors far eller en anden bror gift med Stena??

Nummereringen er ikke foretaget af Sigurd Stottrup, men af hans kone Maxyne’ s nevø,
en tydeligvis meget amatør slægtsforsker der bor i USA, og ikke ved at vi i Danmark
skiftede navne helt frem til 1860-70.

Så både 8 Christian Hansens far og 10 Ellen Christine Hansens far må have heddet Hans.

Stedet hvor Maxyne’ s (oprindeligt Maxine’ s) farfar er født ” Orselvester” findes ikke.

Et godt bud er Ørslevvester vest for Ringsted,
om Hans Peter Hansen ved vi kun at han er født uden for København.
(er udenfor set fra Illinois eller Sjælland, det er spørgsmålet),
og at han emigrerede som (ca.) 8 årig.

Vi har fundet en sandsynlig emigration, først af 4. Christan Hansen, alene:

Navn: Hansen, Chr. Stilling: Skrædder rejst 3/11/1890 , Alder: 39 Bestemmelsessted: Reinbeck, Iowa
Kontrakt nr.: 128400 Forevisningsdato: 3/11/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Jyastrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Reinbeck Bestemmelses stat: Iowa

Har er dog skrædder og skal til Iowa, vi ved han blev farmer i Minnesota.

Og et halvt år efter af kone og børn:

Navn: Hansen, Ellen K. Stilling: Gift
Alder: 45 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2305

med 4 børn:
Navn: Hansen, P. Stilling: Barn Alder: 11 Bestemmelsessted: N.Y.
Navn: Hansen, H. Stilling: Barn Alder: 06 Bestemmelsessted: N.Y.
Navn: Hansen, E. Stilling: Barn Alder: 04 1/2 Bestemmelsessted: N.Y.
Navn: Hansen, E. Stilling: Barn Alder: 02 Bestemmelsessted: N.Y.
De øvrige oplysninger er identiske med moderens.

Er Christian Hansen født i Ørslevøster er der mindst 3 muligheder:

4a    Findes vist
4b og   i det lukkede
4c   som Jeannie gættede (koster mig point at åbne)

Er Orselvester måske Brøndbyvester er en 4 mulighed:
4d
HANSEN, , Christen, Birth Date: 30 May 1850, Christening Date:7 Jun 1850
Recorded in: Brondbyvester, Kobenhavn, Denmark
Father: Hans ANDERSEN

Og da de emigrede fra Jystrup tæt ved Osted er en 5.mulighed:
4e
HANSEN, Christian Peder, Birth Date: 1 Aug 1850, Christening Date: 6 Oct 1850
Recorded in: Osted, Kobenhavn, Denmark
Father: Hans LARSEN , Mother: Karen PEDERSEN
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 19:45

Ok, skal det hele med ?
senta
Hvad mangler du fra dette ????4c som Jeannie gættede (koster mig point at åbne)

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 20:01

Dette er fra det lukkede ? jeannie gættede.
Hej Jeannie
Jeg har prøvet at se efter dem, men så vidt jeg kan se, er de ikke født der.
Hilsen Grethe
Hej Grethe!
Tusinde tak for hjælpen. Så er Orselvester altså ikke Ørslevvester i Gyrstinge.
Så må vi lede i et andet sogn, som passer på "Orselvester".
Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-04 20:09

Skal ses under et

4a
4b
4c

Alle tre Findes vist i det lukkede som Jeannie gættede (koster mig point at åbne)
og bør indsættes før 4d og 4e.

Er det for meget så forkort det lidt,
men vi kan let udelukke det rigtige spor,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 20:14

Jeg har åbnet det nye ? venter med at lukke ?
hvad skal jeg sakse derfra ????og indsætte i gitterly her.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-04 20:21

Gitterly? ikke forstået??

Der er et afsnit, hvor
4a
4b og
4c

er opmtalt, og som jeg ikke kan finde,
det burde have været før 4d og 4e.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 20:41

jeg kan ikke finde det du søger, jeg lader ? stå lidt endnu OK.
Gitterly? taget i forvaring, sikkerhed, gemt af vejen på Kandu , det koster matadorpenge at se svarene på ??
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-04 21:25

Det var disse her jeg tænkte på:
(hentet flere steder fra, jeg mente de var samlet et sted).

4a:
Christian Hansen Male Birth: Christening: 09 JUN 1851 Gyrstinge, Soro, Denmark
Parents: Father: Peder Hansen Family Mother: Karen Hansen

4b
Christen Hansen Christening: 25 AUG 1850 Orslev Ved Ringsted, Soro, Denmark
Father: Hans Pedersen Mother: Inger Margrethe Jakobsdatter

4c
Christen Hansen Birth: 03 APR 1851 Haarslev, Ting-Jellinge, Soro, Denmark
Father: Jens Hans Hansen Mother: Kirsten Pedersdatter

jeg foreslår dem nu selv.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 21:41

Nej , de er rodet sammen i en pærevælling, det er ikke til at finde hverken hoved eller hale i svarene.

Der er en del materiale angående Hansen familien sammen med ? angående Frost familien. OSV.

Vi holder os til Christian Hansen fra Ørslevvester forfædre hvis? og efterkommer.
jeg mener at kunne erindre 4a,4b,4c, er i dit eget ? angående familien.

Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 21:54

Se lige på denne Christian Hansen på FS.fra Roskilde.
jeg lukker ? nu.
senta
Christian HANSEN (AFN: 17H2-Z3X)          Pedigree
   Sex:    M   Family

Event(s):
   Birth:    24 Sep 1852
      Kidserup, Roskeldt, Denmark

Parents:
   Father:    Hans HANSEN (AFN: 17H2-XZ5)    Family
   Mother:    Ane Margrite SORENSEN (AFN: 17H2-Z0B)

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 21:58

Det her er den rigtige CHRISTIAN & ELLEN KIRSTINE HANSEN
Husband
CHRISTIAN HANSEN Pedigree

Senta
Birth:
Christening:
Marriage: 17 MAR 1874 Birkerod, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:

Wife
ELLEN KIRSTINE HANSEN Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 17 MAR 1874 Birkerod, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 22:00

Ellen kirstine's søn
AUGUST VILHELM HANSEN

Birth:
Christening: 23 APR 1871 Nordruposter, Soro, Denmark

Parents:
Mother: ELLEN KIRSTINE HANSEN Family

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 22:05

Måske sønnen Hans % far
Hans Larsen HANSEN Birth: 17 Jul 1877 Place: <Tjaereby, Frederiksborg, Denmark>
Christening: 16 Sep 1877 Place: Tjaereby, Frederiksborg, Denmark

Parents:
Mother: Ellen K. HANSEN

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 22:08

Dette er med garanti også en søn
Hans Christian Hansen

Birth: 15 JUL 1885 Naestved, Praesto, Denmark

Christening:
Death: 28 JAN 1976

Burial:
Parents:
Father: Chris Hansen Family
Mother: Ellen Christine Hansen

Godkendelse af svar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 22:14

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 22:43

Se lige dette fra DDA
frederiksborg, Strø, Tjæreby, Haarløse Overdrev, , Et Hus, 8, FT-1880

Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jens Larsen, 37, Gift, Indsidder og Arbejdsmand i Jordbruget, , Helsingør
Karen Jensdatter, 27, Gift, Hans Hustru, , Alsønderup Sogn Frederiksborg Amt
Lars Jensen, 3, Ugift, Deres Barn, , Her i Sognet
Jens Peder Larsen, under et aar, Ugift, Deres Barn, , Her i Sognet
Karen Nielsdatter, 59, Fraskilt, Husejerske, Aftægt, , Melløse Sogn Frederiksborg Amt
Ellen Kirstine Hansen, 30, Ugift, Hendes Datter, Skræddersyerske, , Her i Sognet
Hans Larsen Hansen, 2, Ugift, Hendes Søn, , Her i Sognet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-04 06:53

Sikkert ikke dem,

mange muligheder, lad os vente på nye oplysninger,
Svend