/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
win xp restor
Fra : omiomi
Vist : 340 gange
50 point
Dato : 08-02-04 11:58

jeg har fået en IBM med bla. et program som hedder IBM rapit restor med den har jeg lavet en image af min opsætning som den er nu hvor den køre meget fin. denne image ville jeg gerne bruge da der er en skjult drev på 60 gb ud af en harddisk på 160 gb, jeg vil også gerne lave 4 prationer hvordan kan jeg gøre dette ? skal jeg have formatteret c-drev først ? win xp var installeret da jeg fik computeren og lagde kun på harddisken

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 12:15

Hvorfor pille ved noget der kører godt?
Den der Rapid restore tager sikkert meget plads, men du ender 99,9 % sikkert med masser af problemer hvis du piller ved det der.
Du kan godt partitionere uden at skulle reinsatallere hvis du bruger Partition Magic eller lignende avanceret partition program, men så vil din Rapid restore nok forsvinde.
Hvis du er i desperat nød for mere plads så er du nok bedre tjent med at sætte en ekstra harddisk i hvis der er plads til den i din IBM.

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : omiomi

Dato : 08-02-04 12:56

det er nok rigtig men restor behøver ikke 60 gb men spørgsmålet var nok også om det image jeg har brændt ud på cd kan instaler på en uformateret drev

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 08-02-04 12:58

hej omiomi

du kan købe et blad der hedder avanceret windows xp

der er der oplysninger om partioner uden at skulle hele møllen igenem

forlag idg kr.79

mvh
ole

ps. der er også windows xp lær det selv
der står ikke (så vidt jeg lige kan se om partioner)
men 2 gode blade som jeg har haft meget glæde af

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 13:11

omiomi du har nok ret mht. hvorvidt restore imaget skulle ligge på den uformaterede del, men det jeg egentlig mente er , at images (restore) normalt ligger i slutningen af drevet og derfor spærrer for partitionering uden at skulle starte fra bunden.
Jeg kan ikke rigtigt se hvad en uformateret del skulle lave, men hvis der er tale om en tom uformateret partition kan du formatere den i Windows XP under diskhåndtering. Jeg vil ikke beskrive det nærmere, men opfordre dig til at bruge den indbyggede hjælp hvor du kan finde mange informationer og ellers er der et link til Microsofther hvor du også kan finde tips og gode artikler:
http://support.microsoft.com/default.aspx?ln=da

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-02-04 14:39

Det kan lade sig gøre men det kan også gå galt.
Partition Magic kan ændre partitionsstørrelse og give plads til ialt 4 primære partitioner.
Et forslag................stadig som kan gå galt er:
Med PM gøres dit C-drev mindre.
På den frie plads kan laves 2 nye primære partitioner.
Lav et nyt image >IBM rapit restor< på D
Meeeeeeeeeen det kan sagtens gå galt og nu virker din første >IBM rapit restor< måske ikke.
Emesen.

Kommentar
Fra : omiomi

Dato : 09-02-04 19:48

tak for svar men nu er det sådan at IBM rapit restor den har jeg og vil så ikke lige ud og købe andre meen jeg vil lige prøve at omformulere mit spørgsmål : jeg har en 160 gb harddisk hvorpå der er en skjult paration på 60 gb som IBM rapit restor bruger til image dette synes jeg er for meget + at jeg gerne vil have ialt 3-4 parationer kan feks bruge f-disk til at lave 4 parationer og så bruge den image jeg har brændt ud på cd'er uden først at formater c-drevet og kan IBM rapit restor selv finde ud af at bruge en paration til image ??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-04 19:58

Jeg forstod vist ikke helt spørgsmålet fra begyndelsen.
Jeg bliver dig svar skyldig da mine erfaringer med IBM er få og dårlige, men jeg er meget skeptisk over for det du vil.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-02-04 20:05

Nej du kan ikke med fdisk ændre størrelsen på eksisterende partitioner.
Men det kan Partition Magic (ca. 600 kr.)
Om IBM rapit restor kan restore fra CD-rom ved jeg ikke.
De fleste restore programmer bruger halvdelen af pladsen som den brugte patition fylder.
Der kan være 4 primære partitioner ialt........eller
3 pri og adskillige logiske drev på een HD
Emesen.

Kommentar
Fra : omiomi

Dato : 09-02-04 21:46

jeg er godt klar over at jeg ikke kan ændre noget uden at slette alt hvad der er på harddisken men det er ok for mig IBM rapit restor kan restor fra cd det er dens funktion men kan den gøre det på en uformeteret paration ?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 10-02-04 09:07

Du kan du afprøve om den restor CD er bootable og stoppe lige inden den begynder.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : omiomi

Dato : 13-02-04 07:16

Tak for svaret emesen. jeg vil prøve at finde en freeware program så jeg kan lave parationer og formatere dem

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-02-04 08:31

Denne diskette som er lavet af en Kandu-bruger - Technet.
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent den og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og ha' en tom diskette klar.
Boot på disketten og du har et partitioneringsværktøj kørende.
Gør dit C-drev mindre og opret en ekstra partition.
Er du i tvivl så spørg.
Emesen.