/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
grøntsagsterrin?
Fra : bornholmkt
Vist : 3860 gange
150 point
Dato : 08-02-04 11:24

Jeg fik i fredags en lille portionsanretning som del af en større middag. Den bestod af en vendt miniterrin lave at grøntsager. Der virkede til at grøntsagerne var pureret og laggdelt, så der var forskellige farver. Konsistensen var meget cremet og buddingagtig. Tilbehøret var marinerede tynde skiver af rødbeder og en tomat tilberedt i små stykker med krydderier. Jeg har fuldstændig glemt navnet på retten, og har ikke muligheder for at få det at vide lige umiddelbart. Er der nogen, der ud fra beskrivelserne kan hjælpe med opskrifterne på grøntsagssagen, rødbederne og tomattilbehøret.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-02-04 13:06

Du kan søge her.
http://www.webopskrifter.dk/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-02-04 13:07
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-04 14:04
Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 08-02-04 14:17

Hej Teil jeg har været inde de to steder uden at finde noget der lignede. Ellers tak for tippet. Jeg håber at nogen evt. ligger inde med noget i deres private samlinger eller at en eller anden kok vil forbarme mig. Ellers må jeg jo prøve at eksperimente

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-04 14:23

Serveret på fad...

[citat]
Indhold:
1½ spsk Agar agar ( evt. husblas )
2 dl Vand
200 g Nutana blomkålsbuketter
200 g Nutana Broccolibuketter
200 g Nutana gulerødder i skiver
200 g Nutana porre i skiver
2 spsk olie
6 dl Grønsagsbouillon
2 spsk Citronsaft
1 fed Hakket hvidløg

Beskrivelse:
Læg Agar agaren i blød i vandet natten over.
Sauter grønsagerne i olien, sammen med hvidløget, nogle minutter. Tilsæt bouillon og kog til grønsagerne lige netop er møre. Bland Agar ageren, salt / peber samt citronsaft i. Lad det hele koge op og hæld det i en form, stil den koldt for at stivne.

Serveres på et stykke groft rugbrød med friskhakkede krydderurter.

Tips: skal krydres godt med salt og peber, da den smager af mindre når den bliver kold.

[citat]

Fra http://www.nutana.dk/html/..%5Chtml%5Copskrifter.asp

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-04 14:29

En mere (du kan jo selv lave efter de grøntsager du ka' li')

Citat
Terrine med spinat og broccoli
Grøntsager 24 personer
900 g frossen, optøet hel spinat
700 g broccoli
12 æg
1 liter Mornay sauce
4 spsk finthakket zittauerløg
1 tsk revet muskatnød
2 tsk groft salt
friskkværnet peber
Bagetid: Ca. 1½ time ved 175°.

Microbølgeovn: Fordel spinat og øvrige ingredienser i 3 fade ( ca 1½ liter ). Dæk fadene løst med plastfilm. Et fad ad gangen i microbølgeovnen ca 15 min. ved fuld effekt.

Hæld spinaten i en sigte - ad 3 gange - og pres den fri for vand. Skær små broccolibuketter fra stilken. Skær stilken i tynde skiver. Pisk æg og Mornay sauce sammen. Tilsæt løg og krydderier. Fordel halvdelen af spinaten i bunden af 2 smurte, ovnfaste forme ( ca 2 liter ). Læg herpå broccoli i et jævnt lag. Hæld æggeblaningen over grønsagerne og slut med resten af spinaten. Bank formene let mod bordpladen og bag dem midt i ovnen. Stil terrinerne tildækket i køleskabet 12 - 24 timer.

Fra: Karolines Køkken 5

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 150 point
Dato : 08-02-04 14:31

Ak ja... tålmodighed er en dyd... HER er den så

Grønsagsterine
Forret - 6 personer
500 g broccoli i små buketter
1 l vand
1 tsk groft salt
500 g gulerødder, halveret på langs
6 æg
1½ dl mælk
200 g revet mild danbo 30%
2 tsk revet zitauerløg
1 tsk groft salt
friskkværnet peber
Pynt:
gulerod.
Tilbehør:
grøn dressing
groft brød
Bagetid: Ca 60 min ved 175°.

Kom broccolibuketterne i kogende vand tilsat salt og kog dem ca 3 min. Tag dem op og læg dem til afdrypning i en sigte. Pisk æg og mælk sammen og tilsæt ost, løg, salt og peber. Pisk blandingen godt sammen (pisk æggemassen op, hver gang den ældes over grønsagerne). Læg halvdelen af broccolien i et jævnt lag og med hovederne samme vej i en smurt firkantet form (ca 1¼ l.) Hæld 1/3 af æggemassen over. Læg de kogte gulerødder ovenpå i et jævnt lag og hæld lidt af æggemassen over. Læg resten af broccolien på og slut af med resten af æggemassen. Pres grønsagerne let sammen. Bind bagepapir over formen og bag retten midt i ovnen.

Tip: Grønsagsterinen er også velegnet kold som fx forret (12 pers.)- Skær den i skiver og pynt med fx brønkarse og gulerod. Server den med grøndressing og brød

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-04 14:32

NB: Fandt den i / på http://www.birthes-madside.dk/

Godkendelse af svar
Fra : bornholmkt

Dato : 08-02-04 16:03

Tak for svaret CLAN.
jeg tror dit forslag vil være det der er tættest på. Jeg vil prøve at purere grøntsagerne, måske blande æggemassen i de purerede grøntsager og lægge dem i lag, så der fremkommer farveforskelle. Så tror jeg den er ved at være der

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-04 16:09

Lyder som en rigtig god løsning, så'n ville jeg også "prøve" hvis det var mig. Det er jo en smagssag om det skal være pureret, eller mere rustikt, som i opskriften ovenfor.
Takker for points og fortsat god søndag
Søren