/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Vandrestøvlerne passer næsten
Fra : MikaelKN
Vist : 735 gange
100 point
Dato : 06-02-04 12:08

Hej
Jeg skal på en vandretur til sommer så jeg har anskaffet mig et par nye vandrestøvler af læder. Hanwag Yukon for at være helt præcis. De fås i spejdersport.
De passer generelt rigtigt godt, jeg kan sagtens gå med dem hele dagen så længe jeg går rund i et slentre-tempo. Men hvis jeg skruer lidt op for tempoet (op til vandretempo) eller hvis jeg går i kuperet terræn, så får jeg vabler 4-5cm. oppe på bagsiden af hælen.
Jeg har forsøgt med diverse sokker, vandresokker med ekstra kraftig hæl og militærets sokker, med det har ikke rigtigt afhjulpet problemet.
Jeg har forsøgt med en ekstra indlægssål inde i støvlen, heller ikke nogen succes her.
En ven har fortalt at man bare skal gøre læderet godt fugtigt og så gå en lang tur. Det er vist et gammelt militærråd. Men så vidt jeg ved skulle det ikke have noget impact på moderne vandrestøvler.
TENSO-plast og Compeed skulle også hjælpe. Men det er jo kun symptom-behandling og ikke en holdbar løsning.
Jeg håber der er nogler rigtige eksperter derude, der kender problemet og endnu bedre også løsningen
Mvh
Mikael

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-04 13:00

Du skal gå hen til en skomager og få dem blokket ud de har sådan et instrument der kan gører det og så længe du har såret så noget plaster på :det er ligesom når mine unger tager skøjterne frem og den første uges tid og vil plasteret ikke sidde ordentligt så brug lidt gasebind mvh Sune

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 06-02-04 13:31

Hej Mikael
Du skriver: "4-5 cm oppe på bagsiden af hælen"
Er det dér hvor "hælkappen" og "ankelstøtten" er syet sammen ? Hvis ja, kan der være tale om en lille syfejl. Og selv en lille fejl, kan give store vabler. Kontakt Spejdersport (hvor du handlede ?) de er superproff, og vil hurtigt kunne vurdere, om syningen skal laves om, eller om du skal have et par nye.
Jeg købte selv et par. Højre var ok, men den venstre !! Spejdersport fik klaret problemet hurtigt og gratis .. selvfølgelig.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 06-02-04 17:22

Tenso plast er altså forebyggende, for ikke af få vabler. Hvis du har fået vabler er du nødt til at have noget andet mellem vabel og tensoplast. Jeg har brugt det meget på lange marcher, som har straks sig over fire dage.
Men det er ikke så godt at de trykker på achillessenen, for det kan give andre problemer.

Nogle gange må man også erfare at "verdens bedste vandrestøvler" bare ikke passer til ens fødder/ankler.

Hilsen Jeannie.