/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
polynesisk and
Fra : ekelin
Vist : 970 gange
140 point
Dato : 04-02-04 20:35

Er der nogle der har opskrift på polynesisk and ?

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 04-02-04 20:50

hej ekelin
En opskrift på polynesisk and har jeg ikke, men jeg kan ikke lade være med at give dig denne. jeg kunne forestille mig, at mariande og ingredienserne tilrettet en and kunne give dig et resultat der kunne bruges som en polynesisk and. Bliver nok bedst hvis du halver anden inden stegningen eller deler den i kvarte. Håber du kan bruge dette alligevel.

Orientalske poussiner med ingefær og stegte blommer

Antal: 2 personer
Nationalitet: Indonesien
Varighed: 1 time
Kilde: Forårsmad ved Birgitte Odgaard

INGREDIENSER:
2 små poussiner
1 dl vindruekerneolie
2 spsk revet, frisk ingefær
½ grøn chili
sort peber
1 spsk sesamfrø
1 tsk brun sukker eller ahornsirup
3 store blommer
lidt olie
2 dl jasminris
2 stilke forårsløg, fintsnittet

FREMGANGSMÅDE:

De små poussiner får en skøn, eksotisk aroma.

Der kan være en del forskel på størrelsen af dem, så hvis de er meget store, kan I evt. nøjes med at dele en.

de kan også grilles på havegrillen, men ikke ved for høj varme.

Så vil sukkeret i marinaden brænde.

Poussiner fås på frost i næsten alle supermarkeder.

Halver poussinerne. Pisk ingredienserne til marinaden sammen og hæld den over kræene.

Lad det hvile så længe som muligt, allerhelst natten over.

Tag dem op og læg dem i et smurt ildfast fad. pensl med lidt af marinaden.

Stil dem i en 180 grader varm ovn i ca. 45 minutter eller til de er gennemstegte og sprøde.

Giv de færdige poussiner en lille smule fint salt. Halver blommerne og steg dem gyldne i en lille smule af marinaden. Kog risene efter anvisningen på emballagen og vend dem med snittet forårsløg. Server de varme poussiner med risene og de stegte blommer.

Kan du ikke få blommer, så brug nectariner eller ferskner i stedet for.

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 04-02-04 20:55

hej ekelin.
Da jeg alligevel giv igennem en anden fil fandt jeg følgende opskrift på and. Måske kan den bruges, selvom den jo nok er mere orientalsk end polynesisk. Jeg leder lidt videre.

Ahornglaseret and med blommesauce
Dejlig opskrift med orientalsk smag

Andebryster
3 spsk ahornsirup
2-3 spsk soyasauce
1 tsk orientalsk krydderiblanding
Blommer
1 stang kanel
Brun sukker (f.eks. muscovadosukker)
Hvidvin
2-3 spsk rødvinseddike
Peber
Frisk koriander

• Rids andebrysterne let. Skær evt. noget af fedtet af.
• Lav marinaden af ahornsirup, soya og krydderiblandingen og lad kødet trække heri i 10-30 mi-nutter.
• Kom blommer , kanel, sukker efter smag, og en sjat hvidvin i en ildfast skål og stil den direkte på kullene. Lad det stå i ca. 25 minutter.
• Kom andebrysterne på grillen. De skal have 8-10 minutter på hver side.
• Tag blommerne af varmen og si dem. Smag til med sukker, rødvinseddike og lidt peber.
• Lad andebrysterne hvile efter de har været på grillen, inde de skæres ud.
• Dyp de udskårne andebryster i saucen og slut af med at drysse lidt frisk koriander henover.

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 04-02-04 21:05

hej ekelin. Vi prøver igen og nærmer os nok mere og mere det polynesiske.
And i kokosmælk

1 and på 2500 gram skåret i 8 stykker
2 middelstore løg
3 fed hvidløg - knust
2 dåser kokosmælk
1 rød peber i skiver
1 gul peber i skiver
Ingefær i skiver efter smag
Salt og peber
Olie
Tredje krydderi
Vand

Olien hældes i en stegepande. Når olien er varm tilsættes hvidløg, løg, ingefær, peberfrugter og brunes af. De tages op og andestykkerne brunes i samme olie. Hvidløg, løg, ingefær og peberfrugt lægges tilbage i gryden og der tilsættes vand.Lad det koge indtil kødet er blødt og næsten mørt. Hæld kokosmælken i, og tilsæt krydderier efter smag. Lad det koge til det er færdigt.
Retten er klar til servering. Serveres med kokosris
bon apatit

Kommentar
Fra : ekelin

Dato : 04-02-04 23:09

Jeg mener der skal bruges ananas og springløg men mange tak for de andre bud som også lyder interesante

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 08-02-04 12:12

hej ekelin jeg kan ikke glemme dit spørgsmål. Det er meget svært at finde noget på polynesisk and. Jeg har været på mange udenlandske sider og fundet en frem til dig. Oversat fra recipecenter Der bruges ikke ananas og det er nok ikke den du tænker på, men her er den alligevel

Ingredienser:
1 dl. olie
2 småt hakkede hvidløgsfed
1 løg hakket
200 gram kogt eller stegt andekød i stykker
1 stor gulerod skåret i tynde strimler
½ hvidkål snittet i fine strimler
3 tsk. soyasauce Poncit
3 tsk. bouillionpulver opløst i ca. ½ liter vand
½ selleri i tynde strimler
200 gram risnudler
1 tsk salt
1 Spring onion, hakket

Tilberedning:
1 Sauter hvidløget i olien.
2 Tilsæt løg, kød,kål og gulerod.
3 tilsæt soyasauce og steg videre ca. 2 minutter
4 tilsæt bouillion, steg vidre ca. 5 minutter og tilsæt så sellerien
5 Når grøntsagerne er kogt tilsæt risnudler og giv et opkog. Smag til med salt
6 Garner med spring onion.
7 Server med citronskiver.

tip: der kan bruges kød fra kylling, svin istedet for and.

Kommentar
Fra : alanya

Dato : 15-02-04 19:36

Jeg kan ikke trylle en original opskrift frem, men mener at have fået fortalt at det bliver lavet meget lig en peking and.
Måske kan du bruge det, held med det -
hilsen alanya

Kommentar
Fra : netper

Dato : 15-02-04 20:13

Her er en opskrift på Polynesiske ribben som måske kunne bruges med and i stedet for ribben

http://www.dr.dk/mad/opskrift.asp?inpOpskriftid=747

Per

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-02-04 22:14

Dejlig andenamnam opskrifter!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-02-04 23:24

Er der overhodet ænder i polynesien forresten?

Kommentar
Fra : ekelin

Dato : 19-02-04 09:40

det må være din spøg ,jeg søger helt seriøst efter denne opskrift

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-02-04 14:41

Det ved jeg godt du gør, det er osse derfor jeg følger med i dit spørgsmål! Og det var kun halvvejs spøg, da polynesien ligger temmeligt langt ude i stillehavet, var jeg egentligt interesseret i om ænder kunne flyve så langt? Forsat god jagt, altså efter opskriften! Du må jo forøvrigt have smagt polynesisk and siden du efterspørger opskriften? Jeg kunne forestille mig noget med kokus og ananas og måske banan?

Kommentar
Fra : ekelin

Dato : 19-02-04 16:59

der er ananas og springløg i opskriften ,men jeg mangler resten?

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 20-02-04 08:23

hej ekelin dette er en spændende jagt. Jeg har været på en del engelsksprogede sider og ikke fundet en opskrift der hedder polynesisk and. Der er andeopskrifter fra Polynesien, så de opdrætter ænder. Om de lever vilde fremgår ingen steder. De står ikke på listen over dyr, når man læser om Polynesien, men derfor kan de jo godt være der. Det er rigtigt at ingredienserne indbefatter ananas, kokos og springonion. Hvor har du fået retten? På en restaurant eller privat? Det kunne jo godt være en hjemmekomponeret ret. Jagten fortsætter hilsen bornholmkt

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-02-04 14:02

Jeg faldt over denne....

POLYNESIAN ORANGE-PAPAYA DUCK
Tender oven roasted duck laced with a tropical Grand Marnier orange-papaya glaze, served with fried rice.

Du kan jo lade dig inspirere eller bed om opskriften.
http://www.maikai.com/