/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
mere end et OS kørende?
Fra : plb
Vist : 452 gange
50 point
Dato : 02-02-04 21:56

Hej

Jeg har læst noget om at man kan have mellem 2 og 4 OS kørende parallelt med hinanden.
Passer det og hvis det det gør hvordan gør jeg så?

mvh PLB

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-02-04 22:38

Der skulle være noget nyt, hvor man fra windows kan hoppe direkte over på et andet styresystem...............men jeg tror ikke rigtigt på det.
Men på samme HD kan der ligge 4 styresystemer på primære partitioner eller 3 PRI og adskillige på logiske partitioner. Der skal her genstartes for at skifte styresystem.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : buch78

Modtaget 60 point
Dato : 02-02-04 22:59

Hejsa.. Microsoft har lavet et program det hedder virtuel PC 2004. (der findes mange af samme slags) når man har installeret programmet. Kan man vælge at installere flere operativsystemer oven på et operativsystem og så køre dem 1 af gangen..

http://www.microsoft.com/danmark/nr/exeres/94488B14-3D1C-4DBC-9E1A-92FEE7021744.asp

Jeg har hentet en prøve version.. og det ser ud til at det virker fint nok.. hvis man har masser af RAM

Godkendelse af svar
Fra : plb

Dato : 02-02-04 23:04

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 02-02-04 23:05

Fandt lige ud af der faktisk findes et program der tillader flere systemer på en gang.. programmet hedder wmware.. og du kan læse om den her
http://www.vmware.com/products/vmanage/vc_features.html

Men jeg tør slet ikke tænke på hvor meget Ram der skal bruges ved flere systemer på en gang

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-02-04 23:05

Er det ikke bare et kørende miljø, som jeg læser det, og ikke et styresystem.
Emesen.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 02-02-04 23:07

Hvilken ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-02-04 23:10
Kommentar
Fra : buch78

Dato : 02-02-04 23:16

Det har du ret i lige med den.. jeg kan huske da jeg gik på en skole for ½ år siden. da kørte vi linux oven på win2000..

det er jeg også ved at forsøge med virtuel PC 2004. alså at ligge linux over på windows (XP)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-02-04 23:22

Det bliver lidt spændende at høre om det kan køre, og det bliver så ægte "multitasking".
Men hvad sker der hvis du sætter brænderen i gang og svapper over???
Emesen.
Lidt skeptisk, men klar til at blive overbevist.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 02-02-04 23:33

Jeg har lige prøvet at load knoppix (linux som kan køres fra cd) i virtuel PC 2004 og efter noget tid.. kom den sku frem.. så dette skriver jeg på en linux platform (oven på en windows)... men jeg skal lige have hentet en cd mere ned før jeg kan installere..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-02-04 23:36

Hov hov knoppix kører på RAM og hænger i luften.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 02-02-04 23:44

nå ok.. jeg vender tilbage når jeg har installeret/droppen den

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-02-04 23:44

men det lyder stadig interresant.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 16-04-04 21:59

hej igen buch78 jeg har vmware og det køre men den vil ikke finde mine cd drev's. håber du ka hjælpe!

mvh P/lb