/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Risgryder i opvaskemaskinen?
Fra : knolp
Vist : 749 gange
100 point
Dato : 01-02-04 20:06

Til familie sammenkomst kom vi ved et tilfælde til at diskutere opvaskemaskiner... Og endte med at undre os over hvorfor gryder, metal skeer og bestik som har været i kogt ris ikke bliver rene i en opvaskemaskine. Hvorfor nu det???

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 01-02-04 20:12

uha det er noget med proteinerne i risene, tror jeg nok det teknisk hedder, men vil ikke hænges op på det. Men køkkengrej fra ris, pasta og kartofler er nememst at få rene i koldt vand, prøv det.

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-02-04 21:33

Proteiner i risene... OK! Så blev jeg også klogere
Et andet lille råd til fastbrændt ris, pasta, stegefedt osv i gryder og pander. Fyld dem op med varmt vand, i med en opvaskemaskine tablet, lad det stå natten over.
Samme maskinopvask tabletter kan også med held benyttes til rengøring af termokander og (lyder åndsvagt men det passer) til toiletkummen, den kedlige kant af kalk som kan opstå i vandoverfladen. Sidste mand ved sengetid skyller ud og dumper en tablet i toilettet - thats it.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-02-04 21:42

NB:

[citat]

Stivelse
======
Stivelse er de fleste planters vigtigste oplagsnæring. I kartofler, korn, ris m.m. er der et stort indhold af stivelse.
Stivelse er et komplekst kulhydrat. Komplekst hentyder til at det er opbygget af lange kæder af små sukkerenheder (glukose-molekyler). Stivelse består af to typer molekyler Amylose og Amylopektin.

Amylose
======
Det komplekse kulhydrat Stivelse indeholder to typer molekyler; Amylose (ca. 15-30%) og Amylopektin (ca. 70-85%). Amylose består af en lang kæde af glukosemolekyler der er bundet sammen afa (1,4)-glykosidbindinger.

Tegningen (molekyle struktur) mangler her men kan ses på http://www.bioweb.dk/biolex.php?Desc=627

Kæden snor sig i en spiral med 6 glukosemolekyler pr. omdrejning.

Amylopektin
=========
Det komplekse kulhydrat Stivelse indeholder to typer molekyler; Amylose (ca. 15-30%) og Amylopektin (ca. 70-85%). Amylopektin er opbygget af et stort antal glukosemolekyler. I modsætning til amylose er amylopektin et forgrenet molekyle. Som i amylose er glukosemolekylerne bundet sammen i lange kæder afa (1,4)-glykosidbindinger. Kæderne indeholder også forgreninger. For hver 12-25 glukosemolekyler er en forgrening sat på med en a (1,6)-glykosidbinding.

Tegningen (molekyle struktur) kan ses på http://www.bioweb.dk/biolex.php?Desc=628

Kommentar
Fra : jyttejo

Dato : 02-02-04 20:40

Jeg har slet ikke problemer med at risen brænder fast, jeg gør gerne det,at jeg koger risene i lidt vand, før jeg kommer mælken i,det er til risengrød m m.det bestik der er brugt endten til ris eller kartofler, skølder jeg gerne i koldt vand før det kommer i opvaskeren,så er der ingen problemer. Mdvh. jyttejo.

Kommentar
Fra : knolp

Dato : 03-02-04 17:50

Tak for alle kommentarene. Jeg tror mest på det med proteinerne og så var det sjovt det med toilettet. Det vil jeg prøve... Og sidst til Jyttejo,- Spar på vandet!

Mvh

Henrik

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-04 18:14

Hvad med at lukke dit spørgsmål (ditto slukke lyset på toilettet, når du er færdig)?
http://www.kandu.dk/dk/faq.asp

Kommentar
Fra : bobenontot

Dato : 13-02-04 11:20

Har også bemærket, at "spaghetti-" og "ris-gryder" samt ditto skeer ikke bliver rene i opvaskemaskine. Jeg lader altid gryder/skåle mv. stå "i blød" et par timer - så er alle rester lige til at fjerne med en opvaskebørste! eller en deg-skaraber, inden de evt. ryger ind i opvaskemaskinen.

"Iblødsætning" er ikke kun noget man gør med vasketøj - man er vel doven eller hva`?