/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
analyse modellen
Fra : butterfly1
Vist : 1698 gange
90 point
Dato : 01-02-04 20:01

hejsa..
Jeg skal analyse en roman og en film. men jeg har ikke analyse modellen.. kan i hjælp mig...

tak for hjælp......................

Accepteret svar
Fra : Chamira

Modtaget 100 point
Dato : 01-02-04 20:59

Hej Butterfly

Du kan evt. bruge denne model til din romananalyse (dog skal du være opmærksom på, at der er mange modeller at vælge imellem): http://www.hobro-gym.dk/da/romangennemgang.htm

Du kan evt. bruge Plot-Point modellen til din filmanalyse: http://www.jcvu.dk/it-medier/1Videofilm/Analyse/Kort-novellefilm(Sab)/Kort-novellefilm.htm

Du kan også se på denne side, hvor jeg synes der er rigtig mange gode modeller til enhver genre (se bla. side 4 og 5, hvor der er 2 forskellige film-analyse-modeller:
http://www.munksgaarddanmark.dk/Datterforlag/MunksgaardDK/medicin.nsf/0/7fe1a39224acd601c1256aa40036d284/$FILE/_r9i8n683fcsg76qrid5r20h31dppmm_.pdf

Held og lykke med opgaven
Chamira

Andre modeller:
Aktant modellen: http://www.noborders.dk/pdf/Aktantmodel.pdf
http://www.hobro-gym.dk/da/analysemodeller.htm

Kommentar
Fra : butterfly1

Dato : 02-02-04 12:12

Hej Chamira..
1000000 tak for hjælp!!

Kommentar
Fra : butterfly1

Dato : 02-02-04 12:38

Hej igen..

Hvad menes der når man siger se om filmatiseringen er loyal og dækkende overfor romanforlægget?? håber du kan hjælp mig med det???

Godkendelse af svar
Fra : butterfly1

Dato : 04-02-04 12:11

Tak for svaret Chamira.

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 04-02-04 21:09

Hej Butterfly

Om filmatiseringen er loyal og dækkende overfor romanforlægget kan du kun vurdere, såfremt du har en roman, der efterfølgende bliver filmatiseret.

Eksempler herpå kunne være Harry Potter bøgerne. JK Rowling har skrevet bøgerne FØR filmene blev lavet. Når bøgerne så er filmatiserede går man ind og vurderer om filmiske fremstilling er tro (loyal) overfor bogen og om den er dækkende.

Et kort eksempel:

Lad os antage at Harry Potter i BOGEN forelsker sig i Hermione, hvilket får en markant betydning for handlingen...

og lad os så antage, at Harry Potter i FILMEN IKKE forelsker sig i Hermione, men derimod i Draco Malfoy (og dermed bliver gjort til homosexuel), hvilket gør handlingen til en helt anden end intentionen var i bogen...

Har filmatiseringen så været loyal og dækkende overfor romanforlægget? Nej vel!

Hvis det derimod drejer sig om, at Harrys bil er ORANGE i bogen og PINK i filmen er der ikke tale om en illoyal og ikke dækkende handling overfor romanforlægget... sålænge der bare er tale om en farve, der ikke spiller nogen væsentlig rolle for filmens handling.

Håber det var svar nok.

Held og lykke

Chamira

Kommentar
Fra : butterfly1

Dato : 06-02-04 01:10

oh okay..tak... Chamira