/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
hvad er en .dll fil?
Fra : bullevar
Vist : 1439 gange
50 point
Dato : 31-01-04 23:10

hvad er en dll fil?
jeg vil gerne være lidt mere nørd...så er det jo meget godt og vide

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-04 23:14

DLL Dynamic Link Library. En implementeringsmåde for biblioteksrutiner under operativsystemerne OS/2 og Windows.
Biblioteksrutinerne findes som filer af typen .dll. Windows og OS/2 henter dll-filerne ind, når programmet, som køres,
har brug for dem.
M.v.h.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-04 23:17

Her kan du læse mere om dll filer.
Og downloade filer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-04 23:17
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-04 23:18
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-04 23:21

Mikael Karbo skriver om dll filer
http://www.mkdata.dk/pctutor/index.htm

DLL

Dynamic Link Library. En DLL er en fil, som indeholder en samlling af små-programmer. Disse "moduler" kan indlæses af andre programmer efter behov.
Fordelen ved DLL'erne er, at de kun indlæses, når der er behov for dem. Det mindsker RAM-forbruget. DLL'er kendes i sær under Windows. der skaber de ofte problemer, når man opdaterer til en ny udgave af fx Microsoft Office (eller endnu værre - ved beta-udgaver). Da oplever man, at ét program forventer én version af DLL'en, som desværre bare er blevet overskrevet ved installation af et andet program.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-02-04 09:44

Som tilføjelse til Tiel vil jeg blot pointere, der er to grunde til at man har lavet systemet med DLL filer :

Dynamisk load (som Tiel så fint beskriver.)

Bortskaffelse af redundant kode :

Hvis alle programmer der f.eks. skal kunne udskrive på printer skulle have 'indbygget' en printer driver i koden, ville alle programmer blive meget store og skulle tage højde for alle printer modeller. Istedet kaldes et DLL program bibliotek. Dette gør at flere programmer kan deles om den samme DLL og dermed ligger koden kun ét sted. Resultatet er at de programmer der benytter sig af DLL filer i mange tilfælde kan gøres mindre 'kodetunge'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-02-04 11:54

Her lidt om implementation af et DLL modul i C++ : http://www.functionx.com/bcb/libraries/staticdll.htm

..og i Pascal : http://webclub.kcom.ne.jp/ma/colinp/win32/dll/make.html

Ret langhåret...

Happy Coding...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 12:49

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 24-03-05 23:36

DLL-filer kan også beskrives som små "funktioner" til nogle programmer.

F.eks. en DLL ved navn mail.dll kan f.eks. indeholde en speciel mail-funktion til et program.

Hvis du klikker på en DLL-fil i Windows, vil den blive beskrevet som "Programudvidelse".
En DLL er simpelthen en "udvidelse" til et program. En DLL kan derfor
bruges som et plugin til et program.

//Kettedk