/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Cavalier King Charles Spaniel
Fra : Maria_DK
Vist : 2120 gange
40 point
Dato : 30-01-04 21:20

Jeg står for at skulle købe hund. Jeg har overvejet flere racer, som flere herinde ved. Jeg er kommet frem til en Cavalier King Charles Spaniel. Det kan kun være den helt rigtige hund. Så det glæder jeg mig til. Der er desværre ikke et forum herinde for mit spørgsmål, så jeg må stille det her. Jeg vil selvfølgelig høre om en af jer har, eller har kendskab til nogle der har en sådan hund til salg. Gerne tæve. Den vil komme ud og blive aktiveret, og vil få det rigtig godt. Jeg har før haft hund, og glæder mig til igen at få en hund i huset. Håber I kan hjælpe. Bor i Århus, men kører gerne.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-01-04 21:26

Der er en hvalpeliste på denne side http://www.cavalierklubben.dk/hvalpeliste.shtml

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-01-04 21:59

Måske kan denne side bruges http://hjem.get2net.dk/kennelannex/

Held og lykke med din nye hund.

mvh ans

Kommentar
Fra : Maria_DK

Dato : 30-01-04 22:36

Hej. Jeg må hellere sige at jeg ikke ønsker en hund fra en kennel, men privat. Jeg ønsker en sund og rask, dejlig hund, der ikke nødvendigvis er fra "højt præmierede" forældre. Den skal ikke bruges til udstilling eller avl. Men tak ellers.

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 40 point
Dato : 31-01-04 08:27

Hej Maria!
Hvis du ikke vil betale "kennelpriser", kan du jo også sætte annoncer i diverse steder, bl.a. www.dba.dk - http://www.dr.dk/regioner/opslagstavlen/index.asp eller lignende.

Sidstnævnte sted fandt vi vores Cavalier til salg, efter at have ledt efter én i ca. et år.

Hvis du sætter en maks pris på f.eks. 1000-3000 kr, udelukker du også henvendelser fra kenler.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-04 08:52

I Århus har du også Stiftstidende med Gul & Gratis.
http://www.stiften.gulgratis.dk/index.pl

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 31-01-04 09:30

Hej Maria !

Jeg bliver lidt irriteret hver gang jeg ser nogen skrive om høje kennelpriser kontra privat opdrættede hunde.
Ved I hvad man får for pengene hos en rigtig opdrætter ??
Man får ikke hvalpe på en hund, fordi det er en bestemt race men fordi man som opdrætter har det mål, at gøre racen bedre. Man bruger ikke hunde i avlen som bærer på aevelige sygdomme (f.eks. hjerteproblemer hos Cavalier).
Derfor koster det opdrærreren mange penge, til undersøgelser, test osv. af sine avlshunde.

Man bruger som opdrætter al sin fritid på racen, udstillinger, træning, pelspleje osv.

Man bruger hundenes stamtavler for ikke at parre nært beslægtede hunde (indavl), Med en hundehvalps stamtavle i hånden kan man jo se hvem hvalpen nedstammer fra, og besøge og se mange af dens bedsteforældre på begge sider.

Man får, hvis det er en DKK hund en købskontrakt, som også er et gældende garantibevis på hundens sundhed.

Hvalpen er behandlet for orm, vaccineret, chipsmærket og tilmeldt Dansk Hunderegister inden man får den.

Og det undrer mig altid meget, hvorfor mange synes det er "dyrt" at betale 5-8.000 for en hundehvalp, som man forhåbentligt skal have i rigtig mange år. Hvorimod man gerne betaler det samme beløb til en dyrlæge senere i hundens liv hvis den bliver syg. (også af en arvelig, medfødt sygdom) som kunne have været undgået hvis man havde lavet sit forarbejde ordentligt.

God week-end

Karin

Kommentar
Fra : 25

Dato : 31-01-04 10:29

K.JK. Jeg syntes det samme som dig, man betaler for det man får, man ved aldrig hvad man får når det er et gadekryds, så skal man være forebredt på dyrlægeregninger, som du selv skriver. Det koster en del penge at opdrætte hunde (0gså katte) så derfor er prisen som du selv skriver kr. 5.000,- - 8.000,-. Vores Golden kostede kr, 6.300,- begge racekattene kostede kr. 3.500,- pr stk, mindre end sædvanlig pris, da vi ikke skal udstille eller avle på dem.

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 31-01-04 11:33

Hej Karin,

Du tog ordene lige ud af munden på mig.

MVH Marie.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 31-01-04 12:00

Hej alle!
Nu mente jeg at Maria måske kan få fat i en "skilsmissehund/flyttehund" eller lignende. I de tilfælde er sælgeren interesseret i, at hunden får et godt hjem og prisen er ofte meget lavere end da de købte den.

Jeannie

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 31-01-04 12:12

Jeg er også helt enig. det ville bare være skønt hvis man havde flere penge.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-04 14:44

Jeg ville hellere lade min Silke aflive end jeg ville sælge hende til nogen, som ikke kunne betale fuld pris for hende! Hvis man ikke har råd til at betale 6-8000 kr for en hund, så har man slet ikke råd til at have hund. Det koster og koster og koster!!! -Hvadnu hvis det søde dyr bliver kørt ned fordi den forsøger at traske tilbage til sin tidligere familie?? Det kan MEGET MEGET nemt komme til at koste de 6-8000. Eller hvad med medicinsk behandling? Silke åd ormepiller for 1000 kr på en måned, da hun havde fået hjerteorm. Derudover kom dyrlægeregninger og afføringsprøver.

Du kan jo alligevel ikke gå ud og købe en hvalp fra den ene dag til den anden, Maria, så mens du leder kan du jo passende vise sig selv, at du har det økonomiske overskud, -ved at spare 1-2000 sammen pr måned.

Jeg bliver MEGET irriteret, når folk (som det jo sker meget tit) skriver, at de ikke ønsker en hund fra en kennel men fra private! Maria, er du ikke klar over, at den eneste forskel mellem en kennel og det du kalder private er, at de "private" ikke er underkastet nogensomhelst kontrol. Hverken med hensyn til tævens og hanhundens helbredstilstand, -eller med hensyn til hvalpenes fodring, opvækst eller helbred.
Og ALLE hvalpe er uimodståelige. Også de små skrog, der aldrig skulle have været sat i verden.

Så hvis du virkelig mener, at du ikke vil ofre de 6-8000 på at få en sund hvalp, af sunde forældre, -så hold dig endelig til en voksen hund. Men prøv på alligevel at få en med en stamtavle, -den er nemlig bevis for, at hunden har været en sund hvalp engang.

Silke kostede 6500 kr, og hun er bestemt ikke nogen "udstillingshund af højt præmierede forældre" men en ganske almindelig golden retriever med masser af fejl og mangler, men sund og rask og den smukkeste hund i verden.

Kommentar
Fra : Maria_DK

Dato : 31-01-04 16:49

Birgitta, og visse andre. -I har jo åbenbart ikke fattet hvad jeg mener. Jeg er udmærket klar over, at der hos Cavalieren desværre er tendens til hjerteproblemer. Og det er ønskværdigt at man hos de kenneler der kender til problemet,prøver at nedbringe antallet af hunde med hjerteproblemer og lignende. Men uanset om forældrene er 100% fri for hjerteproblemer, betyder det ikke at hvalpen bliver det. Økonomien er skam ikke noget problem. Gud, koster det penge at have hund, jamen dog, det havde jeg ikke tænkt over! Nu har jeg godt nok haft hunde før, men det har jeg da aldrig opdaget! JKRK skriver som jeg mener, at man sagtens kan få en god hund der måske i sin tid er købt hos en kennel, eller andre kvalificerede steder. Jeg har før fået en hund fra et internat. Det var et gadekryds, jeg kendte kun dens fortid, og hvilke racer den var blandet af. Men det viste sig at være en dejlig, hengiven og rask lille hund. Skulle man så slå de hunde ned der ikke lige var fra en kennel? Fordi man ikke ved med 100% sikkerhved hvad man får? Det er ikke fordi jeg synes det er specielt dyrt hos de forskellige kenneler. Jeg har dog set flere tilfælde af kenneler der avler alt for mange gange på den samme tæve. Og har man en sund hund med en god stamtavle, hvorfor går man til udstilling med den? For hundens skyld? For dens sundheds skyld? Så går der for meget sport og prestige i det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-04 17:34

En hund får jo ikke stamtavle uden at dens forældre har været på udstilling.
Hvis man er en ansvarlig hundeavler så går man på udstilling for at få vurderet sin hund inden man lader den få hvalpe. Ud fra udstillingsresultater og dommerbedømmelser beslutter man hvilken hanhund ens tæve skal parres med.

Når jeg har været på udstilling med min Silke, så er det ikke fordi hun skal have hvalpe nogensinde. Men fordi jeg ønsker at de mennesker, der ejer hendes far og mor skal vide, hvordan deres hundes afkom bliver vurderet. Det vil enhver ansvarlig hundeavler jo være interesseret i. Og det, at jeg siger, at hun er "verdens smukkeste hund", det kan de ikke bruge til ret meget. I hvert fald ikke i deres avlsarbejde.

Man har jo netop valgt en bestemt race på grund af nogle egenskaber ved lige netop DEN race. Så synes jeg, at det er hyklerisk at sige, at det der med stamtavle o.s.v ikke betyder noget.

Det er en helt anden sag med gadekryds. Der vælger man jo netop IKKE en bestemt race. Og man kan derfor heller ikke have nogen forventninger om, hvad man får. -Gadekryds er for de mennesker, der "bare ønsker en sød hund". Hvis du haft held med det før, så kan du da bare gøre det igen. Og du kan jo sikkert også igen finde en sød hund på et internat.

Men hvis du ønsker en hund med en bestemt races egenskaber eller udseende, så synes jeg, du skal betale det, den koster.

Da Silke var hvalp, legede hun tit med en jævnaldrende schæferhvalp nede på marken. Da de var omkring 5-6 måneder var den anden hvalp pludselig væk. Først da hans mennesker måneder senere fik en ny hvalp mødte vi dem igen. De fortalte, at den første hvalp pludselig var faldet død om på marken. Hjertestop, -uden nogle forudgående symptomer..
--Det at miste en ung hund, eller en hund i "utide" det er så rædselsfuldt at man slet ikke kan gardere sig nok imod det.

Kommentar
Fra : Maria_DK

Dato : 31-01-04 18:14

Jeg har valgt netop racen Cavalier pga egenskaberne ved hunden. Da jeg ikke skal have en hvalp denne gang, henvender jeg mig derfor til "private", der måske ikke har tid eller plads til hunden alligevel. Eller bare har mistet lysten til det. Hjerteproblemer hos en Cavalier, begynder ofte først at vise sig i 5-6 års alderen. Og det gælder som sagt hunde med eller uden stamtavle, fra en kennel eller ej. Det kan ramme alle hunde af denne race, selvom den som hvalp er 100% sund og rask. Det eneste jeg har imod kenneler, er de der avler alt for mange gange på den samme tæve, de der prøver at fremavle forskellige "vanskabninger" af hunde, fordi nogle mennesker synes det ser sjovt ud.- Hvis hunden har store øjne der er ved at trille ud af hovedet på den, eller alt for meget løst hud hængende, osv. Jeg bryder mig heller ikke om de der nærmest turnerer land og rige rundt for at høste medaljer for hundes udseende. Klipper den, trimmer den, og glemmer at det er en hund de har med at gøre. En hund skal have lov at opføre sig som en hund. Dette drejer sig nok hovedsageligt om nogle af dem der har små selskabshunde. De behandler hunden som deres barn, hvilket er helt forkert. (Men det er en anden snak). Det er ikke for hundens skyld, det er for deres egen. Det er jo deres hobby. At få den vurderet af kendere en gang eller to, er noget andet. "Almindelige" kenneler, har jeg intet imod. Skulle jeg have en hvalp, var det nok også der jeg henvendte mig. Selvom man aldrig kan vide sig sikker mht hjerteproblemer. Og nej. En internathund, er ikke for de der "bare ønsker sig en sød hund". Her ved man i mange tilfælde hvilke racer den er blandet af. Og hvad disse racer har af egenskaber. Mht schæferen: Det kunne også være sket for en kennel-hund. Man kan aldrig gardere sig. Det kan ligge i generne, rigtigt nok. Men også pludseligt opstå.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 01-02-04 00:55

Etiske regler for opdræt i Dansk Kennel Klub

1. Det påhviler enhver, der udvælger en hund til opdræt, at vurdere, om avlsdyret fysisk og mentalt er egnet til avl.

2.
Det skal tilstræbes, at der i avlen kun anvendes hunde, der kan parre sig naturligt samt føde og opfostre hvalpe på naturlig vis.

3.
En tæve bør ikke indgå i avlen, før den er fuldt udviklet.

4.
En tæve bør maksimalt have 4-5 kuld i sin levetid – og sidste kuld i tævens 7. leveår. Efter 2 kuld bør tæven have en pause, så mindst én løbetid ikke udnyttes til parring.

5.
Hunde med arvelige defekter må ikke anvendes i avl. Parringer, der har givet hvalpe med alvorlige defekter, bør naturligvis ikke gentages.

6.
Parringer mellem individer nærmere beslægtet end fætter-kusine bør undgås.

7.
Matadoravl, hvor enkelte hunde dominerer avlen inden for en race, bør undgås.

8.
Så længe hvalpen er i opdrætterens varetægt, skal denne sikre hvalpene en fysisk og mentalt god opvækst, herunder en god prægning.

9.
Det er opdrætterens pligt at give hvalpekøberne fyldestgørende oplysninger om forældredyrene og om racens egenskaber og behov. Læs evt. artiklen om hvalpetest i HUNDEN nr. 6/1996: "Klø hundehvalpen på maven".

10.
Både opdrætter og hanhundeejer bør følge afkommets udvikling til voksne hunde og derudfra løbende vurdere deres avlsdyr.

Karin

Kommentar
Fra : Maria_DK

Dato : 11-02-04 13:52

Har fundet min hund. Så lukker derfor spørgsmålet.

Godkendelse af svar
Fra : Maria_DK

Dato : 11-02-04 13:54

Tak for svaret jkrjk2. Har allerede fundet min cavalier. De skulle desværre af med den pga allergi. Men den er ægte, og fra en kennel. Sunde og raske forældre. Så det var jo dejligt.