/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Træskomanden i Jerslev
Fra : bblue
Vist : 734 gange
48 point
Dato : 30-01-04 19:59

Hvem kender til træskomanden og hans kone i Jerslev ! Det er min mands farfar og farmor. De boede der i mange år, og muligvis på Lindsvej . Konen flyttede senere til gadekæret i Jerslev .
Jeg ville blive glad, hvis nogen kunne hjælpe. Og ja, det er ikke meget vi ved om vore gamle og ingen til at fortælle dette !!
Venlig Hilsen

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 30-01-04 20:13

Har du et bud på HVORNÅR de levede? (1890´erne, 1930´erne eller ??)

Der findes flere Jerslev i DK, er det ved Holbæk eller i Nordjylland?

Jeannie

Kommentar
Fra : bblue

Dato : 30-01-04 21:27

Hej Jeanine
jeg ved med sikkerhed at de boede der i 1950, og da de er farfar og farmor til min mand, kunne de være født i ca. 1890 `erne. Men min mand kan huske han har besøgt dem , som barn, så ihvertfald boede de der i ca. 1950 `erne
venlig hilsen

Kommentar
Fra : bblue

Dato : 30-01-04 21:28

PS ! Det er jerslev, ved Holbæk ! sorry

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-04 22:58

Og hvad hed træskomanden fra Jerslev og hans kone så?
(bare de havde levet 100 år tidligere, så var de besynderligt nok lettere at spore).
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-04 23:13

Hvis ikke du kender navnene:

Hvad hedder din mands far?
Hvornår er han født??
Hvor (måske i Jerslev)???

Svend

Kommentar
Fra : bblue

Dato : 30-01-04 23:40

hej Svend.
vi kender ikke rigtig navne ! men min svigerfar hed Egon Jensen, deraf kan man så udlede at træskomanden hed Jensen. Muligvis Johannes .... der er flere søskende og bl. a 2 efternølere, født i ca. 1943 , samtidig med min svigermor var gravid med min mand. de hed /hedder mona og connie. Muligvis flyttet til Sverige. en bror mere født i ca. 1920 kunne hedde Ebert. der er osse en søster
venlig hilsen Jette

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 31-01-04 08:15

Hej Jette!
Hvis det er Jerslev i Lille Fuglede sogn, er der Hvidebæk Lokalarkiv:
http://lokalarkiver.dk/lava/arkiverne/hvidebae.htm

Der er nok ikke rigtig nogen vej udenom at tage på et arkiv. Det ser ud til at Hvidebæk måske har de oplysninger du søger, f.eks. folketællinger fra 1911. Du har også de bedste chancer for at få hjælp hvis du besøger et lokalarkiv. Måske har de også avisudklip eller lignende, som drejer sig om din mands familie? Nogle gange blev der skrevet små artikler i lokalpressen, når folk fyldte rundt eller nekrologer når de døde.

Prøv at kontakte dem, også for at sikre dig, at de har åbent den dag du har tænkt dig at komme.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 31-01-04 08:31

Du kan også bringe din efterlysning på:
http://www32.brinkster.com/sognetraef/tvis.asp?SognId=260

Du skal være "medlem", men det er gratis.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : bblue

Dato : 31-01-04 08:52

tusinde tak skal du have
det prøver jeg venlig hilsen Jette

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-04 09:10

Undskyld Jette, jeg troede din svigerfar var ældre,
(unormalt med ca 24 år mellem den ældste bror og de 3 efternølere).

Normalt spørger man ikke om nulevende personer,
og der er også en 80 års regel?, som skal overholdes.
Heldigvis spurgte jeg jo kun om navn, alder og fødsel; ikke om noget odiøst.
(kun for at få suppleret de sparsomme oplysninger)

Betegnelsen træskomand forsvandt tidligt i 1900 tallet i Jylland, hvor jeg kommer fra.
Med de almindelige sen navne bliver det svært at finde din mands oldeforældre;
håber du får lokal hjælp, måske af Jerslev boere, der har kendt træskomanden?
hilsen Svend

Kommentar
Fra : bblue

Dato : 31-01-04 10:34

Hej Svend
Du har ikke spurgt om nulevende personer. Så ville jeg nok heller ikke have givet oplysninger på denne side. Min svigerfar lever ikke mere, hvad angår hans søskende, tja, det har jeg ingen anelse om. Og ja, det er ret unormalt med så stor en aldersforskel. Men jeg kan huske min svigermor, fortalte mig, at det var flovt , at være gravid, samtidig som sin svigermor. Men hun kan jo have fået sit første barn tidligt....
venlig hilsen Jette