/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Topskat
Fra : ibenboel
Vist : 657 gange
50 point
Dato : 30-01-04 18:55

Jeg har været inde på told og skat og har fundet ud af, at hvis man har tjent mere end 300 tusinde i 2003 skal man betale topskat.

Men jeg kan ikke finde ud af om det er bruttoløn eller efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag samt renteudgifter m.v.

Er der nogle der lige ved det.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 30-01-04 19:10

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=133174&ov_id=200217&search=topskat
bl.a. står der
For ugifte personer beregnes topskatten af den personlige indkomst med tillæg af bidrag og præmie til kapitalpension og til supplerende engangsydelse og med tillæg af positiv nettokapitalindkomst. Skatten beregnes kun af den del af beløbet, som overstiger et bundfradrag på 285.200 kr.

For gifte personer beregnes topskatten af hver ægtefælles personlige indkomst med tillæg af bidrag og præmie til kapitalpension mv. Skatten beregnes kun af den del af beløbet, som overstiger bundfradraget på 285.200 kr. Den del af bundfradraget, som ikke bruges, kan ikke overføres til ægtefællen.

Desuden beregnes der topskat af kapitalindkomst for ægtefæller, der samlet har positiv nettokapitalindkomst. Denne skat beregnes hos den ægtefælle, der har den højeste personlige indkomst med tillæg af bidrag og præmie til kapitalpension mv. Hvis denne ægtefælles personlige indkomst med tillæg af bidrag og præmier til kapitalpension mv. overstiger 285.200 kr., beregnes der skat af hele den samlede positive nettokapitalindkomst. Topskat af kapitalindkomst fordeles herefter mellem ægtefællerne efter forholdet mellem deres positive nettokapitalindkomster.
PS de angivne beløb på 285.200 er fra 2002

Godkendelse af svar
Fra : ibenboel

Dato : 30-01-04 19:15

Tak for svaret Teil.

Jeg kan se, at det er tallene for 2002, men på regneeks. kan jeg jo se, at jeg skal trække am bidrag fra først.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-01-04 19:18

Netop, regneeks. er jo lige til at forstå.