/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Herregårdskoteletter
Fra : AnniRKK
Vist : 7798 gange
150 point
Dato : 30-01-04 08:42

Hejsa

Er der nogen der skulle ligge inde med en god opskrift på hvordan jeg kan lave nogle gode herregårdskoteletter, eftersom jeg er ved at være træt af den gængse stegning og parnering af dem.. Selv hvidvinsmarineringen er ved at være for trivielt..

Så er der nogen der kan komme med en knald god opskrift ville jeg være glad..
Den må bare ikke indeholde ost og skinke, heller ikke annanas...

MVH
AnniRKK

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-01-04 08:48

>AnniRKK

Her ser du en spansk udgave af en nakkekotelet, som min søster laver din i syden
http://www.cookingwise.dk/r/r.do?id=baa466:f685368614:-7f6b

Ellers kan jeg anbefale dig at kigge på http://www.dk-kogebogen.dk

Ram

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 30-01-04 08:49

Hej anniRKK

Prøv denne site. Der må du kunne finde en god opskrift der passer dig.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php?sog=herregårdskotelet

God fornøjelse og velbekomme.
Du gav mig en god ide. Jef vil servere koteletter i dag

Frank

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-04 08:49

Du kan jo prøve at panerer dem i havregryn eller kokosmel du kan også putte presset hvidløg i ægblandingen inden panering det syntes jeg selv er skønt bon appetit mvh Sune

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-01-04 08:52

>>AnniRKK

Sorry - Jeg overså, at det SKULLE være "Heregårdskoteletter" - I øvrigt et lidt diffust begreb - troede bare at du ville prøve noget nyt i almindelighed.

Ram

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 30-01-04 08:54

Er ikke int i at skulle finde det på nettet for så havde jeg selv gjort det..*GG*
Ville da gerne have at folk har prøve smagt det selv, og at de kan sige god for det.. *SS*

oO(Hende her er nemmerlig doven idag, samtidig med at jeg ikke kan sidde foran putteren og surfe hele dagen, pga dårlig ryg..*SS*)Oo

Ved godt at ram2 kom med et link som hans søster laver, men hvordan laver i dem selv???? Måske jeg kan bruge en af jeres EGNE opskrifter...
*SS*

MVH
AnniRKK

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 30-01-04 08:55

Herregårdskoteletter er ikke et difust begreb, Herregårdskoteletter er mlm 3 og 5 cm tykke hvorimod alm koteletter ligger mlm ½-2 cm..*SS*

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-01-04 09:04

>AnniRKK

Ajiii Anni - Den køber jeg ikke - De fedterøvsskiver du omtaler som værende ½ - 2 cm. er bare "fadkoteletter" eller "sparekoteletter"

Typisk et af disse "forandringsprodukter" man får i et supermarked, når den alm. flæskesteg har passeret sidste salgsdato - Så afbarkes den, udskæres og sælges som "Ugens Kanon tilbud" som disse tynde koteletter, inden de næste gang kommer ind som svinesmåkød, og derefter som frikadellekød, og endelig ender i "Delikatessen" som friturestegte luxus-hjemmelavede frikadeller.

Dine Herregårdskoteletter er ganske alm. gode gl.dags koteletter - gerne med skaft på.

Ram

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 30-01-04 09:11

ram2..
Nu er det lige sådan at jeg har stået i en slagterafd i et varehus.. Og det eneste der blev "genbrugt" var det der blev marineret.. Det andet blev sendt til destruktion.. Eller ind i delikatessen så de kunne lave pålæg af det.. Såe den køber jeg ikke det du siger der...*SS*

Og det andet er for øvrigt lukningsgrundlag hvis levningsmiddelkontrollen kommer forbi..

Men det der bliver snydt med er det hakkede kød der max må ligge i disken i (jeg mener det er) 7 timer, det bliver taget ind og mærket om, så det kan overholde tiden...

Men det var ikke det denne tråd skulle bruges til.. Det var til mennesker der havde en god opskrift de gerne ville dele med mig.. Og jo har sq props med ryggen, tog den så lang jeg var på en spejlgladt parkerinsplads på jobbet.... AVAV

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-01-04 09:12

>AnniRKK.

Jeg kan da godt sige god for den spanske udgave - Har selv lagt den på den portal som jeg henviser til, men du kan da få den her:

**********************************************

Nakkekotelet m. persille og hvidløg
Escalope de Cerdo con perejil y ajo

Escalope de Cerdo con perejil y ajo. Spansk kotelet som de laver den på "Sa Fugaña" på Mallorca. En let sommerret med et strejf af syden

Bank nakkekoteletterne, og smør dem med lidt olie
Hak persille og hvidløg og bland dette. Læg det i en dyb tallerken, og panér kødet i blandingen.

Vælg den type kartoffel du vil have til retten.
Anbefales:Store hjemmelavede Pommes Frites.
Fettuccini m. Pesto kan også anbefales

Steg kødet i olivenolie til det er gennemstegt.
Anret koteletterne på et fad, eller portionsvis på en tallerken med en stor citonbåd, og store hjemmelavede Pomes Frites el. Fettuccini

En tomat-salat gør sig godt til retten.

Skala 0 - 5

Sværhedsgrad 1
Prisniveau 2
Bedømt 4****

Forberedelse 0:15
Tilberedning 0:45
I alt 1:00

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-01-04 09:16

>AnniRKK

Næææ du har ret, det var jo ikke det tråden skulle bruges til, men du ved... det ene ord tar det andet

God bedring med ryggen.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 30-01-04 09:18

Hej AnniRK endnu en mulighed jeg kan sige god for, som ikke kræver panering og brun sovs:

Koteletter med gratinerede porrer, ristede æbler og løvstikkepesto

4 personer

4 svinekoteletter uden ben
salt og peber
½ -1 spsk olie

Løvstikkepesto
2 spsk pinjekerner
25 g parmesanost
1 fed hvidløg
1 bundt løvstikke
1-2 spsk olivenolie

Gratinerede porrer
4 porrer
1 fed hvidløg
50 g danablu

Ristede æbler
2 syrlige æbler
½ spsk olivenolie
muskatnød

Tilbehør
800 g kartofler

Løvstikkepesto
Kom pinjekerner, parnesan, hvidløg og en håndfuld løvstikkeblade i en
blender til pesto. Rør olien i til en passende konsistens. Smag til med
salt.

Kog kartoflerne.

Gratinerede porrer
Kog porrerne i letsaltet vand med hvidløg i tynde skiver, til de er knap
møre – har bid. Skær por-rerne i 5-6 cm lange stykker, læg dem i bunker,
kom dem i et ovnfast fad og smuldr danabluen over. Gratinér dem i ovnen
under grill til danabluen bliver gylden.

Koteletterne
Dup koteletterne tørre med køkkenrulle. Krydr med salt og peber. Varm
olien på en pande ved god varme. Brun koteletterne ca. 2 minutter på hver
side. Skru ned til middel varme og steg dem færdig ca. 3 minutter på hver
side. Skær fedtkanten fra koteletterne ved servering.

Ristede æbler
Skær æblerne i både og rist dem hurtigt i den varme olie på en pande, de
skal være rå indeni. Smag til med revet muskatnød, salt og peber.

Tips
· Koteletterne steges kun 2½ minut på hver side efter bruning, hvis de
ønskes svagt rosa ved servering.
· Skær en lille flig af det ene hjørne af koteletten og kontrollér, at
kødet er svagt rosa. Hvis kødet stadig er råt, skal det steges ca. 1 minut
mere på hver side.
· Hvis retten ønskes mere mager, kan den serveres med kogte porrer i
stedet for gratinerede porrer og mængden af pesto kan halveres.

Opskriften er udarbejdet af kok Mikael Christensen og den smager dejligt

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 30-01-04 09:20

Bornholm, der er også ost i...

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 30-01-04 09:22

til AnniRK det har du sandelig ret i - beklager

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 30-01-04 09:48

Ender sq nok med at jeg tager den hvidvinsmarinerede istedet for...

Vil da også lige delagtiggøre jer i den opskrift, det er en jeg har fra min mor, tror jeg nok.. Kan snart ikke huske det mere, men ved at dem jeg har serveret den for godt kunne lide den...

Ingredienser:
4 gode herregårdskoteletter
2 løg
2 glas champignion
½-1 l fløde (Alt efter hvor fed du vil ha den... Kan også benyttes kaffefløde)
2½ dl. hvidvin eller æblecider
1 kvist timian ( Eller 2 tsk tørret fra glas)
salt og peber
madkulør/Og eller tomatpure
1 kop grøntsagsbullionvand

Brun først koteletterne på en god varm pande...
Koteletterne tages op og løgene i skiver eller tern svitses på panden. Når løgene er gyldne kommes champignon i. Koteletterne kommes tilbage på panden oven på grøntsagerne, der skrues ned på halv varme og der tilsættes fløde (Fløden skal først tilsættes ved opkog hvis det er kaffefløde ellers skiller den), kulør (puré), bullion og timian. Lad det simre ca 10 -15 min. Tilsæt derefter hvidvin og lad det koge op.

Serveres med ris og/eller salat efter årstiden...

Hmm måske det kunne inspirere jer til noget andet?? Eller måske bytte lidt ud i opskriften og så melde tilbage hvordan det var?? Eller hvad i nu finder på...

MVH
AnniRKK

Accepteret svar
Fra : ibenboel

Modtaget 150 point
Dato : 30-01-04 18:26

Hej AnniRKK

Jeg har en opskrift her på gode herregårdskoteletter. I opskriften står der godtnok ost til gratinering, men vi har også lavet den uden. Der er Herbes Provence krydderi og sennep i og det smager bare godt.

Opskriften kommer her:

4 tykke koteletter (herregårds)
25 g. smør
2 hk. zittauerløg
450 g champig. i skiver
1/2 tsk. herbes provence krydderibl.
lidt sennep
1 dl. piskefløde
salt og peber

pynt: friskhakket persille

brun kotelleterne i 2 min. på hver side.

Tag koteletterne og og hold dem varme.

Svits løg og champ. ved jævn varme.

Tilsæt herbedes de provence og piskefløde og sennep. Lad saucen koge ved kraftig varme under omrøring i 3 min. Smag til med salt og peber.

Læg koteletterne i sovsen og fordel 100 g. gratineringsost på koteletterne - og dette kan så absolut udelades. Læg låg på panden og kog retten ved svag varme i ca. 4 min. eller til osten er smeltet.

Bon appetit

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-01-04 12:10

Hej AnniRKK

Her er mit bud på 2Xkoteletter, herregården tør jeg ikke indestå for:

Westfalske kotelleter

Lav nogle brunede løg, og svits nogle champignoner, tag dem af panden og hold dem varme.
Drys koteletterne med salt og peber, smør dem med sennep, vend dem i mel og steg dem, tag dem af panden og hold dem varme.

Kog panden af med kogevand fra kartofler/grønsager, du har lavet som tilbehør.

Koteletter i kål, lidt besværligere, men bliver til en meget mør og saftig kotelet, selv fra den ellers tit lidt kedelige mellemkam. Jeg lavede den i går til to personer, men det er nemt at gange op.

1/4 hvidkålshoved snittes og dampes 10 min i lidt vand under låg (skal ikke dække), Hak et løg i og kvas 1-2 fed hvidløg og lad det koge med (Hvidløget kan få en grønblå farve under kogningen, jeg ved ikke hvorfor, men det er ikke farligt, ser bare underligt ud). Hæld vandet fra men gem det.

Mens det koger bruner du 2 tykke koteletter, der er drysset med salt og peber på panden.

Hlavdelen af hvidkålshalløjet i et smurt ildfast fad, kotelletter på, resten af hvidkålen over.

Panden koges af med rødvin, kålvandet og lidt fløde (bare så sovsen ikke ligner vand), smag til med salt/peber, jævn til en lidt tynd sovsekonsistens og hæld over fadet. Det skal ikke dække, men bare nå op til koteletterne.

I ovn med folie over 200g ca 1 time, af med folien og drysses med rasp [og reven ost, men det er ikke afgørende] og så 10-15 min til det er brunt.

Hvis du skal have gæster på det kan du kalde det "Cotes de porc a ´l'Auvergnate" eller Auvergne-koteletter. Den oprindelige opskrift bruger hvidvin og piskefløde, ikke noget kogevand, men denneher smager fint og er knap så fed.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 01-02-04 18:08

Der er kommet flere gode opskrifter, jeg vil prøve dem af og så finde ud af noget andet end ostene i de der er oste i.. Og så vil jeg lige lade denne tråd stå åben et stykke tid endnu, hvis der er andre der skulle have nogle gode opskrifter på lager..

MVH
AnniRKK

Godkendelse af svar
Fra : AnniRKK

Dato : 10-02-04 16:16

Tak for svaret ibenboel. Jeg har prøvet de forskellige opskrifter af og har nu fundet din som den bedste...*SS*

Tak for den gode opskrift...

AnniRKK

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 22-02-04 19:37

Hej AnniRKK for det tilfælde du kigger her igen vil jeg blot sige, at det glæder mig. Jeg syntes også de er ret gode.