/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Startproblem!
Fra : kandu4thomas
Vist : 2569 gange
350 point
Dato : 29-01-04 22:44

Hejsa! Før jeg forsætter skal i nok vide den her kræver en Xpert at løse ! Jeg har selv meget kendskab til scooter, men har stadig ikke fundet frem til at en løsning! Men problemmet lyder på:
Jeg har en Yamaha Jog AS, opsætning: 40mm cylinder, 17,5mm dellorto kaburator, prestigio udstødning.
Den vil simpelthend ikke starte !
Hvis jeg sprøjter benzin ind i cylindren vil den lige hurtig starte op ca. 3-4 sekunder, og så går den ud ! Så problemmet må klart ligge i kaburatoren!
Det er en sprit ny 17,5mm Dellorto Kaburator!
Og ja har selvfølgelig tjekket gnist, og alt det der.. ! Så er sikker på fejlen ligger i kaburatoren, eller jeg har lavet noget forkert med kaburatoren ! Da der er mange studser på den, men er sikker på det sidder ordentligt..!
Håber virkelig i kan hjælpe mig!

Med Venlig Hilsen
Kandu4Thomas

Kommentar
Fra : bokke31

Dato : 29-01-04 23:07

ja du har selv svaret Kaburatoren?

Kommentar
Fra : sambo

Dato : 29-01-04 23:38

Hvordan ser det ud med dit luftfilter? Prøv at fjerne det helt og se/mærk om der suges luft ind i kaburatoren når du forsøger at starte motoren, du kan prøve at sprøjte lidt starthjælp ind fra indsugningen også, måske det kan få den igang.

går ud fra at din forbindelse til tanken ikke er stoppet og benzintilførslen er OK.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-01-04 01:05

Ja selvfølgelig kommer der luft ind i karburatoren, ellers kunne den vel ikke gå i en del sekunder.
Svaret kan ligge i at benzinhanen ikke lukker op, da den er vaccumstyret, og den benzinhane består af en dåse med en gummimembran der kan blive defekt eller gummiet klæber.
Prøv at tage slangen af benzinhanen, og se om der kommer benzin når du startforsøger, du kan også med en tragt sørge for at din svømmer er fyldt op.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 30-01-04 08:52

Halløjas..!

Som Palle siger, selvfølgelig kommer der jo luft når den hurtig starter! + Det er et sprit nyt Axwin Helix power luftfilter!
Palle, jeg har fjernet min benzinhane, og erstattet den med et ganske almindeligt benzin filter. Det kørte helt fint med den´gamle kaburator.
Jeg gør opmærksom på 1 ting. Det er, cylindren er også ny ! den har gået 0 km !
Hvis i tror det har nogle indflydelse.
Den har også stået indenfor i huset siden sommers, så tror ikke ligefrem membranen er frosset. Men mistænker også det er membranen den er gal med. Nogle ide´r ?!?
- På forhånd tak
Mvh
Thomas
P.S
der kommer benzin, da tændrøret bliver vådt når jeg prøver at starte!
Derfor er jeg i tvivl om det er kaburatoren eller membrand insudningen eller måske noget helt andet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-04 08:56

Måske der kommer for meget benz du må ind og se på den menbran mvh Sune

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 30-01-04 09:58

Ville lige sige at ! Selvom det er en ny cylinder har jeg haft den igang !!
Der skete det at, da jeg skulle montere den nye cylinder (billig cylinder) så knækket den øverste stempelring, men så tænkte jeg fuck det, det er en billig cylidner så jeg monteret bare stemplet fra den gamle cylinder. Så da jeg fik sat det på startet den fin. Altså ny cylinder, gammel stempel. Men senere på aften tænkte jeg, arj jeg vil sgu ikke køre den til med det gamle stempel. Så derfor købte jeg et nyt stempel kit og en ny kaburator ! Og da jeg monteret de 2 dele har jeg haft problemmer! Jeg har dog haft den igang med det nye stempel og den nye kaburator !!! Men fra den ene dag til den anden ville den sgu ikke mere.. Så tror i ikke det er membranen ?! Evt. nogle idér det kunne være.?!
- På forhånd tak
MVh
Thomas

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 350 point
Dato : 30-01-04 18:08

Det jeg mente med membranen, var benzinmembranen i benzinhanen, og den er nu udelukket da du jo har alm. benzinhane på.
Og du har vel tjekket at der kommer en fin stråle ud.
OK, der er noget selvmodsigende: Hvis du sprøjter benzin ind, starter den, det passer ikke med at tændrøret er vådt.
Først af alt, gå systematisk frem, og brug udelukkelsesmetoden.
Alt tyder på at fejlen ligger i den nye karburator, da den jo startede med den gamle.
Og du skal jo også tænke på den nye ikke er finjusteret til tomgang, og nok heller ikke i dysestørrelse, men start med at skrue indstillingsskruer ind, og 1 1/2 gange ud, så står den nogenlunde.
1. Hvis tændrøret bliver vådt, må den jo få benzin og luft, derfor må jeg mene at membranen er ok(Membranen mellem karburator og cylinder).
2. Det kunne være et defekt tændrør, prøv at skifte og slå elektroden lidt tættere sammen.
3. Luk for benzin, og uden tændrør, hold gassen i bundgas og udluft godt, ved at rotere meget med motoren.
4. Hvis du har en anden CDI så prøv lige med den, selvom jeg ikke tror meget på det selv.
5. Hvis den starter med en sjat benzin, så hold den i gang ved at sprøjte lidt mere ind i karburatoren.(En plast eller gummi pipette er god)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 31-01-04 00:21

Hej Palle

Problemmet er løst, jeg gik igang med at skifte til den gamle kaburator, men du skal aligevel have pointne som tak for hjælpen og de fine besvarelser!
Men før jeg lukker det, kan du så fortælle mig hvorfor min sprit nye 17,5mm DellOrto kaburator ikke virket ?! Der sidder vildt mange studser på den, men jeg har smidt benzinen i den rigtige studs ved jeg med garanti ! Jeg er sikker på de andre er til noget vacum, men jeg burde jo sagtens kunne starte den uden den!
Evt. nogle tegninger eller noget om 17,5mm dell orto, for lige at hvad jeg udmidelbart gør galt.
Mvh
Thomas Petersen :D

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 31-01-04 00:23

Forresten dysen er korrekt i den nye! Dyse #80 præcis den jeg skulle bruge! Jeg forstår simpelthend ikke hvad det er jeg gør galt ?!
MVh
Thomas

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-01-04 01:28

Du kan måske finde noget direkte på delortos hjemmeside?
Men et af "slangehullerne" er sikkert til de scootere der har vaccumbenzinhane, altså et hul der sidder på cylindersiden, og i toppen, og som har fri adgang ned og tæt til cylinderen. Ligeledes er der en tilsvarende derhenne som skal gå til 2-taktsoliepumpen.
De huller er lavet da karburatoren jo skal passe på mange scootere/knallerter. Men hvis du ikke har brug for dem, skal de proppes af da de ellers giver falsk luft, og motoren så ikke vil gå perfekt i tomgang. Når først de er proppet af kan den egentlige tomgangsjustering gå igang, med varm motor.
PS: Et af hullerne er velegnede til en indsugningsforstærker:
Polini har derfor, udviklet hvad vi kalder for "indsugningsforstærkeren" til montage på indsugningsstudsen imellem karburatoren og membran / cylinderen.

Funktionen er denne, at under indsugningstakten, hvor benzin / luft blandingen bliver suget ind i motoren, bliver beholderen "et tom og der skabes et undertryk(vakuum) i denne. Når så stemplet i membranen lukker bliver den mængde benzin / luft der normalt ville gå retur suget op i kammeret.

Når så dit stempel igen begynder sin indsugningstakt, er den mængde benzin / luft der er i kammeret som det første suget ned i motoren, og motoren skal derfor ikke 'vente' på at benzinblandingen skal komme helt fra karburatoren.

Resultat: Væsentlig forbedret fyldning i omdrejningsområdet op til 3/4 gas med specielt gunstig virkning i de lavere omdrejningsområder.

Hvem kan bruge den???
Jo længere dit sugerør (indsugningsstuds) er, og jo større omkreds "ø" din studs (sugerør) har, jo mere fornøjelse får du af teknikken, omvendt hvis din karburator sidder klods op ad membranen, vil det ikke have nogen reel stor fordel at montere denne.

Der er nu ingen der på forhånd kan sige præsis hvilken dysestørrelse der skal bruges, men næsten.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : kandu4thomas

Dato : 31-01-04 10:39

Tak for svaret pallebhansen og tak til jer andre som også hjalp!