/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Hjælp!! Hvad er virksomhed forretningsga~
Fra : Miss.Stina
Vist : 1750 gange
40 point
Dato : 27-01-04 16:31

Hejsa!!
Håber virkelig at der er nogen af jer derude der vil hjælpe mig :)
Sidder lige fortiden med en opgave i skolen, hvor jeg skal beksrive en virksomheds forretningsgange mht. sagers behandling, herunder registrering og journalisering!! Og må ærlig talt indrømme at jeg er helt blank :((
Fatter vist ikke helt hvad de mener med det spørgsmål, så hvis nogen ved det eller har en idé, så please hjælp mig.. *SS*

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 27-01-04 16:35

Det kommer helt an på branche m.v.

Men du ved garanteret, at når en virksomhed får et brev, behandler de teksten, og evt. indhenter andre oplysninger fra andre hvis tredjepart bliver nævnt. Når svarene herfra kommer, sender man et svar til den person der oprindeligt skrev...

Det var blot en tanke til hvordan du KAN komme igang med at tænke i de baner om hvordan en virksomhed håndterer post...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-01-04 17:01

Hej miss.Stina. Tænker du på nogen bestemt branche? Hvad mener du om behandling? Er det en offentlig virksomhed med sagsbehandling? Er det en produktionsvirksomhed? Er det en bank eller forsikringsselskab?
Hej fra alka

Kommentar
Fra : Miss.Stina

Dato : 27-01-04 19:54

Spørgsmålet er om den Hydro Texaco som jeg er erhvervspartikant på. ( noget "dejligt" noget som man skal når man går på handelsskolen *S*)
Så ved ikke lige hvad det er de mener??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-01-04 21:27

Det lyder mest som om opgaven forudsætter, at der er tale om en virksomhed med en større administration.
Hvis det er en tankstation der er praktikant på kan spørgsmålet gode lyde lidt vidtløftigt da man i mindre salgsvirksomheder nok ikke har mange henvendelser som skal jorunaliseres og sagsbehandles, men hvis man tænker spørgsmålet lidt ind i hvad der rent faktisk forgår i en butik så kan du nok godt lave opgaven.
Hvad gør man når en kunde køber på kredit (kundekort), hvad gør man når der skal bestilles nye varer,hvordan håndterer man forspørgsler om produkter fra kunderne.
F. eks. den der dims der kan den bruges til dit og dat, nå det ved I ikke, men kan I ikke finde uf af det hos leverandøren . Hvad gør man så (man er nok lidt smartere i virkeligheden) osv. osv.
Good Luck

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 40 point
Dato : 27-01-04 21:44

Hvis det er ordet "forretningsgange", der forvirrer dig, kan du blot indsætte et andet udtryk, der betyder det samme. "Forretningsgange" kan bedst oversættes til: "De regler, der gælder for behandling af en sag." Det kan være i en virksomhed, en offentlig institution, en forening m. v.

Så når du beskriver forretningsgangen, kan du dele besvarelsen op på forskellige af de aktiviteter, der forekommer i firmaet.

Der er måske personlige henvendelser til en kundeafdeling, reception eller call-center. Her er forretningsgangen måske sådan, at man behandler kundens henvendelser mundtligt eller skriftligt, måske noterer man kundens ønsker ned, mailer dem til en kompetent person eller stiller kunden direkte i forbindelse med den relevante person med det samme. Forretningsgangen kan også være, at man noterer kundens ønsker og vender tilbage senere (bneskriv enkelthederne).

Et andet sted i firmaet er der måske en indkøbs- og lagerafdeling. Her er det nogle andre forretningsgange. Måske får man besked fra salgsafdelingen, når der er varer, der er ved at udgå, eller man har elektroniske lagerfortegnelser, så man selv bliver opmærksom på det. Så har man måske regler for, hvornår der skal bestilles ny varer, hvor mange, hvor hurtigt etc.

Så er der kassen. Her er der forretningsgange om betalinger - ind og udbetalinger. Hvem må modtage indbetalinger, hvordan skal de noteres, og hvad skal der ske med pengene, indsættes i banken samme dag f. eks. Der er regler om, at bogholderiet skal have besked etc, måske også sælgeren eller andre. Og hvad må de betale for? Hvis deres chef hedder Brix og er glad for rødvin, skal de da blot betale alle de regninger, han attesterer, eller er der kontroller, f. eks. to personer, der skal skrive under på større indkøb? Alt det er regler eller forretningsgange.

Så er der bogholderiet. Hvad må de der? Hvilke bilag skal de bogføre og efter hvilke regler. Hvordan skal de kontere, etc.

Alt sammen er det forretningsgange. I nogle firmaer er der nedskrevet en masse forretningsgange og politikker, f. eks. personalepolitik, hvordan klager fra medarbejdere skal håndteres, sager om mobning, en alkoholpolitik og rygepolitik. Det er måske ikke forretningsgange, men det er altsammen udtryk for, at en virksomhed gør sig umage med at få ned på papiret, hvad der gælder, så man kan melde klart ud til alle ansatte og andre, hvordan der skal handles i så mange relevante situationer som muligt.

Held og lykke med opgaven

Kommentar
Fra : Miss.Stina

Dato : 27-01-04 22:31

1000 tak for hjælpen :) Må sige at jeg har fået et bedre indblik i hvad det betyder.. Pænt af jer at svare så hurtigt :)

Godkendelse af svar
Fra : Miss.Stina

Dato : 02-02-04 18:34

Tak for svaret Oldboston.