/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
Forslag til dykning på Great Barrier Ree~
Fra : bogelund
Vist : 804 gange
100 point
Dato : 27-01-04 14:56

Jeg er på vej til Australien for at dykke på The Great Barrier Reef. Jeg vil meget gerne høre gode råd og forslag til anbefalesesværdige dykker sites, dykkercentre, osv. Jeg skal bl.a. leje alt udstyr. Jeg er interesseret i det hele, f.eks. vrag, koraller, store fisk, osv. Jeg kan godt selv finde uf af at søge på Google, men jeg ville gerne høre forslag, der er baseret på jeres egne erfaringer.
På forhånd tak.
Søren

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 110 point
Dato : 27-01-04 15:45

Jeg var nede og dykke på GBR i sommers. Jeg snorklede mest, men tog et par intro-dyk. ProDive sejler nogle ture fra Cairns der tager 3-5 dage (2-4 overnatninger). På turen skiftes der position et par gange således at man ser forskellige dele af det ydre rev. Hvert sted er både et godt scubasite og snorkelsite. Der er 3 dyk daglig formiddag + eftermiddag + enten et morgen eller natdyk. Der er mulighed for at tage en guided tur eller dykke på egen hånd.

På turen så jeg både store fisk, hajer, skildpadder og selvfølgelig koraler. Jeg tror ikke der er så mange vrag. Så skal du nok helt ud i kanten af revet.

Turen kan absolut anbefales. Det skadede heller ikke, at der var god mad ombord. Der kan være 34 passagerer på båden, og der er 4 instruktører med.

Et godt råd er at holde sig fra endagsturene, da de stort set alle sammen sejler det samme sted hen, så der er ikke så meget at se på andet end fødder om ophvirvlet sand.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : mrbmann

Dato : 27-01-04 17:44

En udemærket måde at få et indtryk af de enkelte steder er at bruge www.virtualtourist.com og kigge under great barrier reef - jeg brugt den selv da jeg i efteråret var på cuba og den passede udemærket - lad dig ikke imponerer af amerikanske og canadiske indlæg - de plejer at overdrive en god bid....ha' et dyk! mich@el

Kommentar
Fra : Zooedk

Dato : 10-02-04 20:32

Jeg kom hjem fra Australien i November månede. Jeg har dykket et hel del p GBR. Jeg har blandt andet dykket med fra et super skib der hedder OCEANIA der sejler ud fra Airlie beach i Quensland. Den sejler ud til GBR i løbet af en nat og om morgen bliver du vækket til morgne mad og 4 i dyk om dagen. Turen kostede mig omkring 500 aud. Dette er inkl udstyrs leje (fuldt udstyr) Besætningen er meget flinke. I Townsville ligger der lige ledes flere dykker opertøre, et af de bedere er Prodive. Dem har jeg også været afsted med i september. For ca. 650 aud får du 3 dages live abord med 2 dages dykning på GBR og 2 dyk på Vraget af Youngala, som er et af verdens bedste vrag.
Hvis du kommer til Carins skal du se dig godt for, det er nemt at komme til et rev hvor det bliver dumpet en masse dykkere og revet ser ud der efter. Mit forslag ville være at tage lidt længere nord på og komme til at dykke i noget der hedder Codhole og Coral sea disse steder er ikke så over rendt men det har jo nok noget med prisen at gøre. Et live abord på ca 4-7 dage konste omkring 900 aud. Men det skulle være alle pengende værd.
Med hensyn til livet på de forskellige rev så er det en oplevelse uden lige. På det vrag jeg nævnet før, Youngala, kommer du til at dykke med 5 forskelige hajer, 3-4 forskelige havslanger og 2 forskelige skildpadder. Ud over det så er der KÆMPE stimer af fisk og et liv uden lige.
Jeg kunne blive ved men må nok begrænse mig lidt. Men hvis du skulle have spørgsmål er du velkomme til at sende mig en mail på frenning@tdcadsl.dk

Kommentar
Fra : zebra_dk

Dato : 01-03-04 00:40

Tag dig en snak med den lokale dykkerklub (den slags har de også i Australien). De ved ofte hvor der er værd at bruge tiden, og kan ofte også anbefale en operatør.

Hvis jeg skal komme med mit eget dykker hotspot på den australske østkøst (udover GBR), må det blive "Julian Rocks Marine Reserve" ved Byron Bay. http://www.planula.com.au/dive/julianstory.html

En anden ting som jeg selv har haft meget glæde af under mine dyk, er den baggrundsinformation jeg fik på et aften kursus ved "Reef Teach" i Cairns. http://www.planula.com.au/dive/julianstory.html

Godkendelse af svar
Fra : bogelund

Dato : 07-03-04 22:38

Tak for svaret RyeJensen. Og også tak til I andre, som desværre først svarede efter jeg var rejst afsted.
Jeg er netop vendt hjem fra en virkelig fed tur til Australien. Vi endte ud med at leje en sejlbåd selv og havde dykkerudstyr med ombord. Flasker fik vi fyldt for 6-10 A$ pr. styk, så vi nød en masse rigtig god dykning.
Endnu engang tak for de forskellige indlæg.

Søren