/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Canon EOS D30
Fra : kqu
Vist : 327 gange
50 point
Dato : 26-01-04 22:48

Jeg er på jagt efter et nyt kamera. Jeg er i tvivl om det skal være en brugt D30 eller det nye 300D. Er der nogle som vil fortælle lidt om D30, historie, tilhørende software, USB-forbindelse, øvrige fordele og ulemper, kendte defekter ved køb at brugt, ect?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-01-04 23:04

Jeg har et canon Power shot d80 det er bare fedt og Canon har dansk menu som det eneste på markedet Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-01-04 23:07

En fordel mere på mit er at ldc skærmen kan åbnes og vendes så den enten sidder på bagsiden eller drejes rundt så man kan se sig selv på skærmen hvis man evt skal bruge et portrætfoto

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-01-04 23:09

Der medfølger et fedt billedbehandlingsprogram på cd og usb stikledning der bare plogges ind i kameraet og så tænder man det og det går selv i gang med at gøre klar til at ligge i mapper efter ønske

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-01-04 23:23

D30 er vel et af de første i denne serie, herefter kom D60 som kan lidt mere og har en opløsning på 6.3 mil pixel. Så kom D10 som har samme opløsning og nu D300 også med samme opløsning. En af forskellighederne på D300 og de øvrige er, at D300 har ikke et metal hus som de øvrige, og jeg har talt med et par fotografer der siger at D300 er en amatørudgave af D60 og D10.
Jeg har selv i sidste uge købt en brugt D60 fremfor D300 og er utrolig glad for det, det kostede 7.200 brugt uden objektiv. Fordelen ved hele denne serie er at EF objektiverne kan bruges af alle sammen. Jeg har absolut ikke fortrudt valget D60 fremfor D300.
Hvis du køber D300 med objektiv har jeg hørt at objektivet der sælges sammen med ikke er det bedste. Så Køb det uden objektiv og find et i DBA, der er flere til salg mellem 2000 og 3000 kr. Håber du kan bruge dette til noget, men der er selvfølgelig også D1, men er meget dyrt også brugt.

bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-01-04 23:29

Jeg glemte. Til D60 er der software med der er glimrende, hvis du vil høre om den kan du finde min mailadresse under profil. Der er tilslutningskabler til USB og TV.

bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-01-04 23:41

Så vidt jeg er orienteret så er opløsningen på D30 under 4. mill. pixels.

bentjuul

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-04 00:45

Jeg mener også at have hørt at en 4 mill pix er sådan ca hvad man har brug for da alt andet udstyr og printere alligevel ikke kan følge med længere endnu ?? Mvh Sune

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-01-04 01:01

Sunowich-> Nej det er ikke helt rigtigt Sunowich - skal man have lavet en forstørrelse i 20x30 eller have et udsnit af et foto i en forstørrelse er det vigtigt at der en ccd med et større pixelsindhold. Det Kamera der hedder Canon D1s har 11 mill pixels, og bruges af prof. fotografer. Men skal der laves ordentlige billeder er en printer jo ikke nok og så har du brug for dine pixels. Når jeg nævner at D30 kun har ca 4 mill. er det fordi at D60 ikke er meget dyrere end D30 brugt, men kan mere og har som sagt bedre opløsning.

Og jeg forstår på kqu, at han overvejer et D300, derfor kommer jeg med forslag om D60 og D10 der har sammen pixels som D300, men er bedre kameraer.

Men alt afhænger jo af hvor kritisk man er med sine billeder.

bentjuul

Kommentar
Fra : kqu

Dato : 27-01-04 15:59

bentjuul-> Mange tak for responsen. Du skriver at der er en god software med D60. Har du kendskab til medfølgende software til D30 og eller er det den samme som til D60?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-01-04 16:24

Nej, jeg har ikke kendskab til softwaren til D30, men mon ikke den også er god. Til D60 er der bl.a. et program der hedder ZoomBrowser, her kan du se alle detaljer om et billede. F.eks. følgende

Lens 28.0 - 300.0mm
ISO Speed 400
Focal Length 32.0mm
Image Size 3072x2048

Dette er bare et udsnit af hvad programmet fortæller om billedet, du kan simpelthen se alt om optagelsen. En fantastisk god ting, idet man sjældent kan huske hvordan man har taget alle optagelserne, men her får du alle detaljer om blænde, tid, AF og meget mere.

Der er selvfølgelig andre programmer med, men pt. bruger jeg kun dette for at lære om mine egne optagelser.

bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-01-04 16:43

Jeg tror faktisk at der den samme software til D30 som der er til D60. Jeg kan se på min CD at der også er installationsdrivere til D30. CD'eren der leveres med er både til Windows og Macintosh.

bentjuul

Kommentar
Fra : kqu

Dato : 28-01-04 16:24

bentjull->

Jeg går på jagt efter et D30 eller D60. Endnu engang tak for de gode hints. Vi må udveksle flere erfaringer når "huset er i hus".

Hvad koster en god all-round zoom, er der mærker / producenter jeg skal foretrække frem for andre, nyt eller brugt, prisleje nyt # brugt (ca. 30 - 105 mm)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-01-04 17:01

Jeg købte en brugt god Tamron 28-300mm F 3.5 - 6.3 og den gav jeg 2500 kr. for. Men går du ind på den DBA så søger du bare på Canon under fotoudstyr, så kan du se at der er mange objektiver, men husk det skal være EF objektiver, de passer allesammen til D30 el. D60s automatik. Jeg har også en Canon Ultrasonic 50mm F1.4, den tegner simpelthen perfekt.
Du kan finde min mail under min profil.
God Jagt !

bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-02-04 13:22

Hej kqu
Blot for at høre hvor langt du er kommet i din søgen efter kamera ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : kqu

Dato : 14-02-04 19:18

Hej Bent!

Man må sige det går lidt stille og roligt. Jeg har annonceret efter et D30 på www.fotokritik.dk og kigger lidt med i dba. Jeg håber på jeg får nyt kamera inden jeg skal til Frankring og se Tour de France denne sommer. Sidste år var jeg på Alpe Duez, hvor jeg brugte min FujiFilm Digitalkamera. Lance m.fl. kørte stærk selvom det gik op ad bakke. Mit kamera egner sig ikke til objekter i bevægelse og jeg håber så på, at "autofokusen" på et D30 kan gøre det lidt bedre denne gang.

mvh
Kqu

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-02-04 02:42

Hold da ferie, det kunne jeg godt tænke mig at prøve, så nu vil jeg overveje Frankrig til sommer. Er der ikke et D 30 i DBA der koster 4-5000 kr ? Jeg vil holde øje med evt tilbud jeg falder over. Men ellers tak for din kommentar kqu. Jeg er spændt på at høre mere.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-02-04 16:59

kqu
Faldt lige over en god måde at kontrollere et digitalt kamera på. Inden du køber skal du tage et billede med dækslet på linsen så får du et helt sort billede. Se billedet på computeren i fuld størrelse f.eks. i Photoshop - så vil du kunne se om ccd'eren har pixelsfejl, hvilket ikke altid kan ses på alm. billeder.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-02-04 18:59

Der er en D30 pt i den DBA til 4000 kr. Her er annoncens tekst
Citat
Canon EOS D30, Digital SLR. perf. stand. 28-135 Sigma obj. Flash card 128MB og 64MB. Orignal embl. Kabler/lader og manual. kr. 4000,-

//bentjuul

Kommentar
Fra : kqu

Dato : 28-02-04 14:29

Hej Bent!

Jeg prøver i DBA, du hører fra mig hvis der er bid.

mvh
Keld

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-08-04 13:53

Hej kqu

Har du fået købt dig et kamera ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-11-04 10:41

Så lige I den DBA at der er to Canon D30 til salg. De koster begger 3500 kr.

//bentjuul