/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel makro i låst regneark
Fra : HansLund
Vist : 908 gange
100 point
Dato : 26-01-04 20:53

Hej med jer

Jeg håber meget på hjælp til nedenstående problem.

Kort fortalt har jeg lavet et regneark til min svoger. Et forholdsvis simpelt regneark med et indastningsområde og et område med alle beregningerne. Der er 3 makroer, som alle er vedhæftet til hver deres knap. Det hele virker perfekt.

For at sikre, at min svoger, som er en klovn skal komme til at overskrive en celle med formler, har jeg låst de celler op, som han må skrive i. og derefter sat arkbeskyttelse på.

Problemer er, at når arket er beskyttet virker det kun når jeg er rykket så langt til højre, at A-kolonnen er skjult. Når A-kolonnen kan ses, ændres musemarkøren til en hånd, og uanset hvor jeg klikker på skærmen, afspilles den makro, der sletter alle indtastninger.

Nogen der har et forslag?

På forhånd tak
Hans Lund

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-04 21:25

Har du lavet brugerdefineret værktøjsllinie og lagt den på dit ark.
Tildelt den en makro.
Er din makro afsluttet.
Emesen.

Kommentar
Fra : HansLund

Dato : 26-01-04 21:37

Jeg har som beskrevet i spørgsmålet, indsat 3 makroknapper. De virker uden problemer når arket ikke er beskyttet med password. Jeg har lavet flere andre regneark på nøjagtig samme måde. Vel at mærke ark der også virker når de er beskyttede. Det virker som beskrevet også, når blot man ikke kan se A-kolonnen.

MVH@ns

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-04 21:45

ok - så melder jeg pas - beskyttelse af ark/områder er lidt ukendt for mig.
Jeg håber der kommer en forbi, som kender mere til det.
Emesen.

Kommentar
Fra : HansLund

Dato : 26-01-04 21:50

Ja men tak for forsøget. Sikring af data er rimelig simpelt, derfor undrer det mig også helt vildt, hvad der er gået galt. Du skal huske at cellerne i excel som udgangspunkt er låste. De låses op i "formater" + "Celler" + "beskyttelse".
De celler du vælger at låse op, er herefter virksomme, hvis du vælger at beskytte dit regneark med "Funktioner" + "Beskyttelse".

Men tak!

MVH@ns

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-04 22:12

Ja de gange jeg har set på det, virker det først lidt "omvendt".
Men du har nogle celler som laver og viser beregninger fra de "åbne" celler, som der kan tastes i og som slettes på kommandoknap(makro).
Testmakro:
Makro >sæt 4 i B6 og 5 i C6
A6 = sum(B6+C6) >låst
B6 ikke låst
C6 ikke låst
Ark beskyttet
Nu læses 9 i A6 og den kan ikke ændres. (der kommer gult skilt op)
B6 0g C6 kan jeg slette og makro igen.
Jeg prøvede lige for sjov.
Emesen

Kommentar
Fra : HansLund

Dato : 27-01-04 21:07

Jeg takker for den store interesse for at besvare mit spørgsmål.

Jeg har nu fundet en løsning på problemet. Men hvordan "lukker" jeg spørgsmålet her og sparer mine point

MVH@ns

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-04 21:20

Du skulle nok ikke have sat så mange point ind fra starten for de er tabt.
Men jeg vil ikke have dem, da jeg ikke har givet dig svaret.
Jeg har en anden profil som ikke kan bruge point til noget og der kan du lægge dine spildte point.
Emesen/Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-04 21:23

Her er så den point-løse profil som ikke kan bruge point til noget.
Hvis du klikker på Emesen kan du se hvordan det hænger sammen.
Eyvind/Emesen.