/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opskrift med tørret renkød efterlyses
Fra : rosekamp
Vist : 2604 gange
50 point
Dato : 26-01-04 12:20

Jeg har noget tørret renkød, som jeg gerne vil have en opskrift til. Det skal ikke indgå i suppe eller grød og skal heller ikke bare spises som det er.

Nogen der har en idé?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 26-01-04 12:36

I alle de år jeg har kendt grønlændere og har fået tørret tuttup neqaa (Udt. dud-dub nærgraa), er det blevet spist som det var. Evt. dyppet i opvarmet flydende mattak (Udt. mæd-dæk) = hvalspæk.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-04 12:39

Ps. Desværre kan du ikke købe mattak, da der ikke må forhandles sæl og hval i Danmark.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 26-01-04 12:42

Altså Molokyle - du er vist

Det var jo netop derfor jeg skrev at det ikke skulle spises som det var - hverken dyppet i hvalspæk eller kaffe. Nu kan jeg jo ikke lukke spørgsmålet, som jeg havde tænkt mig, hvis der ikke var nogen der havde en opskrift jeg kunne bruge til noget tsk. tsk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-04 13:26

Jamen jeg har bare aldrig hørt om det kunne tilberedes anderledes. På Island hænger man det f.eks. altid fremme ved hytter/læskure i ødemarken, som en 'gave' til sultne vandringsmænd

Kig på denne menu fra : http://www.jp.dk/explorer/500dage/500dage_logbog/

Citat
Men "Olde Hansa" bliver det, og vi bænker os ved et solidt egetræsbord, mens den søde servitrice kommer med de læderindbundne menukort, hvor retterne står beskrevet med snirklede bogstaver på syntetisk pergamentpapir.

Tillad os at nævne et måltid, Den Kongelige Jægerfest, som vi dog ikke tog af hensyn til bladets økonomi og vore kolesteroltal.

Tørret vildtkød krydret med urter og cognac, spist ridende i fred og krig.

Orientalsk aromatisk fisk.

Kongelig fransk fjerkræleverpaté.

Andalusiens sultans laks.

Safran-vagtler fra Venedig.

Bjørn behandlet med kostbare krydderier og vendt i ild til ære for Valdemar II, den modige konge af Danmark.

Dansk byg med nødder.

Bagt røget surkål.

Korsfarernes linse-sauce.

Jarlens syltede agurk.

Londons købmænds pickles med safran.

Skovfeernes friske bær-sauce.

Nødde-urte-brød og rugbrød.

Slottets ost.Hybendessert.

Frugter i orange-cognac.

Vi får bjørn (Heine) samt vildsvin og elg (Stenstrup og Ehrbahn). Dertil øl tilsat urter. Maden er middelmådig, øllen forskrækkelig, men det rustikke koncept holder.

Tørret vildtkød krydret med urter og cognac, spist ridende i fred og krig : Sådan andvendes det altså oftest !!!

Sørgeligt med pointene, men så må du jo krydse fingre for, der kommer en bruger forbi, der kan korrekse mig i mine antagelser

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 26-01-04 15:04

Men ellers kan du jo altid bare give pointene til mig

Kommentar
Fra : Mamaq

Dato : 26-01-04 15:36

I Nerisassiornermik ilitsersuutit (Kogebog for Grønland) er der ikke nogen opskrifter hvori der indgår tørret renkød. Men af erfaring ved jeg at alt tørret kød smager godt sammen med skibskiks (beskøjter).

Mamaq

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-04 15:49

Mamaq -> æble er også godt til

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mamaq

Dato : 26-01-04 16:01

Det er rigtigt </MOLOKYLE>. Det havde jeg bare glemt.

Da jeg var soldat, havde jeg ofte tørret kød eller tørfisk og skibskiks, så jeg var aldrig rigtig sulten Ku´ jeg snuppe et æble var det en god afveksling.

Mamaq

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-04 16:16

rosekamp -> Du kan roligt tage Mamaq på ordet. Mamaq (Udt. marmark) betyder : Hvor smager det godt !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-04 16:37

rosekamp-> Skulle du alligevel få lyst til tørret rensdyrkød med æble og skibskiks, kan du i hvert fald købe beskøjterne her : http://www.sumut.dk/velkommen/ghd.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 28-01-04 22:11

hej rosekamp. hvis man nu skal være rigtig kreativ, kunne man så ikke forestille sig at man skar det tørrede kød i små stykker og så indgik det som frisk i en dyreragout. Jeg vil tro det kan blive godt med masser af løg, enebær, røget spæk i tern, svampe og grove grøntsager. Jeg tror jeg vil prøve hvis jeg en gang falder over tørret ren. Forøvrigt kunne jeg godt tænke mig at smage det. Jeg var på østkysten af Grønland og der spiste man ikke så ofte tørret ren. Det skulle jo importeres fra vestkysten.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-01-04 10:49

bornholmkt -> Næh... på østkysten fik I vel ikke andet end tørret ammassat og saarulliit? Selvom de fanger glimrende qalerallit og nattarnat

rosekamp -> Jeg var hos nogle grønlandske bekendte og fik der lov at prøve at bløde noget tørret rensdyrkød op i lunkent vand. De gloede nu også vantro på mig og sagde; de eneste der kunne finde på noget sådant, var da de skøre danskere
Det blev altså noget snask
Selvfølgelig kunne man altid bagefter koge det til ukendelighed som bornholmkt foreslår.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-01-04 10:52

Undskyld bornholmkt. Det var ikke liiiige det du sagde

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 29-01-04 15:44

hej molekyle det er ok. vi er vel ikke så fintfølende og det kan da også godt være det bliver noget snask.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 26-03-04 17:19

hej rosekamp
prøv følgende mailadresse cenkiosk@greennet.gl - indehaveren Inge-Lise kan sagtens hjælpe dig
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 12:46

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : rosekamp

Dato : 21-01-06 20:09

Nå Molo. Jeg nåede aldrig længere end til at spise det tørret så pointene ryger til dig

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-06 00:35

Velbekomme

</MOLOKYLE>