/ Forside/ Interesser / Helbred / Fitness / Spørgsmål
10  granner01 200
Kreatin
Fra : ThomasEp
Vist : 701 gange
50 point
Dato : 25-01-04 21:14

Hvor finder jeg det bedste og billigste kreatin henne af? Det skal bare ikke være noget lort!
Hvad er det bedste egentlig? Er der stor forskel på de forskellige mærker?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 25-01-04 21:35

Bestil det fra udlandet.. Jeg har nemlig selv kigget lidt efter det. Hved ikke hvor stor forskel der er på de forskellige mærker. Jeg tror nu de minder meget om hinanden.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 25-01-04 22:18

Jeg ved man kan købe det i Matas, men jeg ved ikke om det er det billigste sted.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-04 09:07

Pas nu på...

Citat
Hvad er kreatin?

Kreatin er et naturligt stof, der især findes i vores muskler. Det findes i kød og fisk, men dannes også naturligt i kroppen. Det har stor betydning for vores evne til at udføre kortvarigt, intensivt arbejde.

Kreatin kan i Danmark købes som pulver, og det opløses let i vand, juice og varme drikke.

Hvordan virker det?

Kreatin har vist sig at kunne have en lille øgende virkning på sportspræstationer i visse sportsgrene. Undersøgelser foretaget på raske idrætsfolk har vist, at ekstra kreatin indtaget gennem cirka en uge, kan øge præstationsevnen ved ekstremsport. Tilsyneladende var præstationsforbedringerne i undersøgelserne størst de gange, sportsudøvelsen blev gentaget efter en kort pause på 20-60 sekunder. Altså ved gentagne ekstreme sportspræstationer. Undersøgelserne har ikke kunnet bekræfte, at kreatin tilskud gav en øget præstation ved aerobic. Ligeledes er der ikke meget der tyder på en effekt ved sprint, løb og svømning. Til gengæld tyder det meget på, at ekstreme cykelpræstationer kan forbedres med kreatin.

Hvordan og hvor meget?

Studier med kreatin har antydet, at den daglige dosis, der skal tages for at øge sportspræstationer, er 10-20 gram fordelt på to-fire daglige doser. Tilskuddet skal tages over en periode på fem-syv dage efterfulgt af en vedligeholdelsesdosis på to-tre gram om dagen. Tilskud af kreatin over længere tid har ikke vist nogen yderligere præstationsfremmende virkning. Faktisk var der tendens til, at effekten blev mindsket efter måneders brug af stoffet.

Hvilke bivirkninger kan der være?

Tilsyneladende er der ingen nævneværdige bivirkninger ved kreatin som kosttilskud. Ingen undersøgelser af dette synes nemlig at være tilstrækkeligt overbevisende. På nuværende tidspunkt kan det dog ikke konkluderes, om der er en sundhedsrisiko ved at spise kreatin. Bivirkningerne ved langtidsbrug er ikke kendte. Indtagelse af større doser end de angivne kan ikke anbefales.

Advarsler

Hvis du køber kreatin i udlandet eller over internettet, skal du huske, at:

der er ingen sikkerhed fra danske myndigheder for, at der er det i produktet, der står på pakningen. Der kan være tilsat vanedannende eller ulovlige stoffer.

der er ingen bevis for, at produktet virker.

bivirkningerne ved at tage midler med kreatin ikke er kendte.

Kilder: EU Scientific Committee on Food. Report of the Scientific Committee on Food on composition and specification of food intended to meet the expenditure of intense muscular effort, especially for sportsmen. 11. July 2000

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-04 09:08
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-04 09:09

Til sidst, så kommer der 10 sider at gennemse ved en søgning på Google (dansk)
http://www.google.dk/search?q=Kreatin&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-01-04 10:25

ahh.. Det er sq ikke farligere end så meget andet.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-04 10:35

'DET var en vag undskyldning...

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-01-04 10:39

en blanding af koffein og efedrin skulle virke bedre..

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-04 10:53

Letigen laves ikke mere

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-01-04 10:57

haha... så køb efedrin og koffein særskildt fra USA.. www.evitamins.com

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-04 11:06

Fy...

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 26-01-04 19:01

i to er da for sære... Alt det der har jeg da gloet på! Jeg håbede på lidt hjælp!!

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-01-04 19:10

du behøver ikke at sige at jeg er sær.. Det ved jeg, og det er derfor jeg er her.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-01-04 19:10

du behøver ikke at sige at jeg er sær.. Det ved jeg, og det er derfor jeg er her.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-01-04 19:11

typisk kandu.dk... totalt langsomt

Kommentar
Fra : Krea

Dato : 27-01-04 15:16

Generelt kan det anbefales at kigge efter "creapure" mærket når du handler kreatin. Det betyder at stoffet er 100% rent. Jeg vil personligt anbefale Promax eller Prolabs produkter. Som CLAN siger: Køb det i DK, så er du sikker på at få et godt produkt.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 27-01-04 15:40

jepp. Jeg bruger Prolabs koffein-produkt til nørdetimerne. Prolab anbefalet. :)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-04 18:05

Hvad med at lukke dit spørgsmål (ditto slukke lyset på toilettet, når du er færdig)?
http://www.kandu.dk/dk/faq.asp

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 09-02-04 18:33

hvor mon han er??? Jeg skulle nok aldrig have skrevet at det var godt at blande koffein og efedrin

Kommentar
Fra : Rune454

Dato : 21-02-04 18:35

heh.. man bliver da lidt vild af efedrin :)

Jeg fik personligt dårlig mave pga. creatin, men det man kan gøre er at spise nogle kiks til når man drikker det, da det suger noget af det, så får man ikke dårlig mave.

Kommentar
Fra : Rune454

Dato : 21-02-04 18:35

Forresten prøv www.maximize-europe.com De har noget godt Creatin og de distribuerer i det meste af DK

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-04-04 01:52

i rocks!

Accepteret svar
Fra : mebello

Modtaget 50 point
Dato : 23-11-04 20:24
Kommentar
Fra : ting27

Dato : 23-11-04 20:31

Sikke en gammel tråd... Personen er sikkert død og borte.

Kommentar
Fra : mebello

Dato : 23-11-04 20:41

Død af en overdosis kreatin

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 23-11-04 21:49

yir.. haha.. Tror sq der skal meget til.. lol =)

Godkendelse af svar
Fra : ThomasEp

Dato : 24-11-04 10:04

Tak for svaret mebello.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 24-11-04 17:14

Død var han ikke.. Eller også er det hans mor der bruger hans profil.. :)

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 24-11-04 19:17

Ikke mor, men bror! Min bedre halvdel er kommet i fængsel så han har ikke rigtig mulighed for at svare! Så jeg undskylder på hans vegne!