/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Dlink DI-604 kun som switch?
Fra : Malkekoen
Vist : 534 gange
150 point
Dato : 25-01-04 18:48

Hej... Jeg skulle have 2 computere på netværk, så de søde mennesker i en vis butik solgte mig en Dlink DI-604. Jeg har nu fundet ud af, at der også er router i denne, hvilket jeg slet ikke skulle bruge.

Mit problem er, at jeg ikke kan få det til at virke. Mit spørgsmål er derfor: hvordan slår jeg routerdelen fra, så den kun kører som en switch? Kan man det? Og hvis ja, skal computerne sættes specielt op?

Jeg håber meget, at der er et klogt hoved derude :)...

Ps. Jeg kan ikke levere routeren tilbage...

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 25-01-04 18:53

Har du en firewall tilsluttet computeren? Hvis ja, så prøv at disabel den.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 25-01-04 19:02

Hej

Det skulde der ikke være nogle ben i. Jeg kender ikke Dlink produkterne, men der må være et sted hvor du skal vælge hvilken linie du har fra din udbyder. Det kunne være "Wan connection type" eller lignende. Der vil sikker stå til "PPPoE" eller "PPPoA", denne skal du istedet sætte til "HTTP" eller "obtaain IP automaticaly" eller "Dynamic IP". Noget i denne stil, så vil det virke.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-01-04 19:07

Hvis du ikke har en router i forvejen, så mener jeg at det kun kan være til din fordel at have den på nettet. Jeg bruger selv en D-Link router, det er godt nok en 804, men ideen er den samme, og det virker perfekt her, selv med tre maskiner på.
Men da du ikke skriver mere detaljeret om hele din sammensætning, så er det lidt sværere for os andre, at gætte på hvad du vil.
Men prøv at gå ind i opsætningen og se hvad muligheder du har derinde.

Hvis alt andet mislykkedes, så kan man jo altid tage fat i brugsanvisningen!!!

Kommentar
Fra : Maninus

Dato : 25-01-04 19:09

Hej Hej

Joooo mon ikk' det kan komme til at virke, det kører da her hos mig !
Jeg skal bare lige for en god ordens skyld vide om det er en DI-604
Ethernet Broadband Router. Og i så fald hvilken Firmware version du har ?

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 25-01-04 19:13

Hvis det er fordi du ikke vil ha tildelt en IP automatisk kan du jo slå denne funktion fra ret nemt ved at disable DHCP. eller gøre ligsom srhansen skriver

Med Venlig Hilsen
Brommi

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 25-01-04 19:20

Jeg gætter på han har en cybercity forbindelse. I dette tilfælde er han tvunget til at benytte zyxel routeren, da den kører PPPoA. For at få d-linken til at virke skal den derfor acceptere IP-adressen den får tildelt fra Zyxel routerens DHCP, altså obtain IP automaticaly. Men nu ved vi jo ikke hvem udbyderen er.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-01-04 19:24

Jeg har selv en DI-604, der er slet ikke nødvendig at ændre noget på dens opsætning, eller firmware, den skal selvfølgelig bare virke i et netværk.
Hvis du har rodet med dens opsætning, og lavet kludder, stikker du bare en clipsende ind i resethullet ved siden af netledningen.
Du leder på en af komp. efter den anden i : Søg/computere eller personer, og her trykker du *.*
Men hele dit problem må skyldes at du ikke har sat netværket rigtigt op.
Det gør du i Windows XP ved at bruge guiden: Start/alle programmer/tilbehør/komminikation/guiden netværksinstallation.
I denne guide får du mulighed for at lave en diskette til brug for den anden comp. Og så kører det som en leg.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 150 point
Dato : 26-01-04 09:43

Men hvis du er udsat for at comp. siger:
"ARBEJDSGRUPPE er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource. Kontakt..." og så videre...

Hvis du har problemer med at se andre computere i din arbejdsgruppe og du ikke kan få adgang til de delte mapper, kan det skyldes at NetBIOS over TCP/IP er slået fra på din maskine, eller der ikke findes en maskine i netværket som har "Computer Browser"-servicen kørende.

For at løse problemet gør du følgende :
(Eventuelt på alle maskiner i netværket)
Via Kontrolpanelet vælger du "Netværks- og Internetforbindelser" -> "Netværksforbindelser"
Højreklik på "LAN-forbindelse" og vælg "Egenskaber".
Markér "Internetprotokol (TCP/IP)" og tryk på "Egenskaber".
Tryk på "Avanceret..."
Vælg fanebladet "WINS" og sørg for at "Aktiver NetBIOS over TCP/IP" er valgt.
Tryk "OK", "OK" og "Luk"

For at starte "Computer Browser"-servicen gøres følgende :
Højreklik på "Denne Computer" og vælg "Administrer". (Eller Start -> Kør... "compmgmt.msc")
Udvid punktet "Tjenester og programmer". Markér punktet "Tjenester".
Find "Computerbrowser" i listen. Hvis den ikke er angivet med status "Startet" højreklikker du på servicen og vælger "Start". Højreklik derefter og vælg "Egenskaber". Her sørger du for at Starttype er sat til "Automatisk". Tryk "OK".
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 26-01-04 17:42

Tak for alle svarene.... prøver lidt af, og vender retur snarest....

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 28-01-04 21:31

Så virker det hele. Var netop opsætningen med DHCP / dynamisk ip, der skulle til.... TAK FOR HJÆLPEN....

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 28-01-04 21:57

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 28-01-04 22:28

Tænkte det nok Glad for at kunne hjælpe

mvh srhansen