/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Kommentar til tip om læsning
Fra : Better_Performance
Vist : 453 gange
5 point
Dato : 23-01-04 14:22

Interessant tip som burde kunne udløse en debat da jeg ikke tror alle er enige

http://www.kandu.dk/dk/tip/6373

Det har ved studier af mennesker med stavevanskeligheder (ordblindhed) vist sig at der findes forskellige "stavestrategier" og at mennesker som betegnes som gode stavere i højere grad ser et helt billede af ordet, end de enkelte bogstaver. I forhold til ovenstående tip er det erfor korrekt at man vil kunne læse hvad der står, men mennesker med en mindre hensigtsmæssig stavestragi vil have svært ved at finde hoved og hale i det, da de i højere grad læser de enkelte bogstaver.

Enig eller uenig, erfaringer eller andre kommentarer??

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 15 point
Dato : 23-01-04 14:29

Vi har haft 'postulatet' oppe at vende før. Men jeg ved af egen erfaring f.eks her fra Kandu.dk, man ofte kommer med en kommentar helt fri for stavefejl og med en 100% korrekt sætningsopbygning. Synes man selv! Man trykker på [Send ]knappen og når kommentaren så står der ; sort på hvidt, opdager man pludselig, der mangler et ord og at man har stavet som en brækket arm

Har kandu.dk nu igen lavet ulykker? Næh... ens egen hjerne har såmen bare 'fyldt' hullerne ud. Man ser hvad man mener. Ikker hvad man har skrevet.

Trick of the mind

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 14:30

Se selv ovenfor

</KLÅGE ÅGE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-04 14:32

Faktisk læste jeg Skingur's tiptekst uden problemer.
Den første tekst (Vistde du dtete?:) stoppede jeg ved. Men resten gik egentlig nemt.
Jeg ville ellers påstå, at jeg læser sta-vel-ser som vi lærte.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 14:33

Mht. mennesker med staveproblemer/ordblindhed er det fuldkommen ligegyldigt om det er korrekt stavet eller ej. De kan ikke læse det alligevel.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 14:42

Her oplevelser fra en ordblind : http://www.ordblind.com/computer.html

..og omkring chat : http://www.chatbreak.dk/chatlivet/om_chat/ordblinde_og_chat.htm

Lidt om hvad man kan gøre for at afhjælpe vanskelighederne Yak-yak : http://www.yak-yak.com/Const/YYconst_dk.shtml

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-01-04 14:44

Jeg modtog den som mail fra min svigerinde, der sender meget af den slags interessante ting! Det var faktisk først midt i teksten, at jeg opdagede der var noget galt. Jeg er - uden at rødme - en "super-læser", så jeg vil godt købe den med at ihvertfald de gode læsere ser ordet som "billede" frem for at læse i sta-vel-ser. hvis det var ord, man ikke kendte i forvejen, tror jeg tilgengæld ikke at hjernen har et billede af ordet på forhånd. Og derfor har de dårlige læsere ikke mulighed for at "læse" ordene. Deres hjerner har ikke billederne i forvejen, og de må hakke sig i gennem. Og så bliver det vloaykp!!!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-01-04 17:17

Ordblindhed kan kureres, af en kineseolog.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 18:33

Teil -> Tro på det

..afhjælpes ..ikke kureres

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 18:35

Min mening om den 'slags' Teil : http://kandu.dk/dk/tip/6292

</KLÅGE MÅGE> el. </PROFESSOR VRØVL>

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-01-04 19:26

molokyle
du har din mening, ok for mig.

Godkendelse af svar
Fra : Better_Performance

Dato : 27-01-04 07:59

Tak for svaret molokyle.

En eller anden skulle jo have de skaldede 5 point, og du var først på banen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-04 11:04

..men jeg fik altså 15, fordi jeg var så kvik

</MOLOKYLE>