/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Kan ikke få "forbindelse" til routeren !~
Fra : 2kroner
Vist : 517 gange
150 point
Dato : 23-01-04 08:15

Hjælp mig lige.

Mit problem er følgende:

Jeg har 3 comps, 1 med Win XP, 1 med Win ME og 1 med Win 98 de er alle forbundet til min LinkSys router. XP-maskiner har et 2meter kabel og kører perfekt uanset hvilken port i routeren den sidder i, ME og 98-maskinerne har begge 15 meter kabel til routeren, og disse maskiner kan jeg ikke forbinde til nettet.
Jeg syntes at jeg har gjort alt, men det virker bare ikke !!

På ME-maskinen lyser indikatoren på netkortet.

Er der ikke en venlig sjæl der bare lige ved hvad jeg skal gøre ??

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 23-01-04 08:33

Prøv evt gateway

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 23-01-04 08:39

Øøhhhhh hvad er Gateway ???

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 23-01-04 08:49

på din xp prøv start > kør skriv så "cmd" tast enter skriv "ipconfig" enter noter hvad der står her

En gateway er den netværksenhed der kender routen til et givent netværk og kan bedst sammenlignes med en vejviser eller en dørmand. En firewall er ofte gateway til Internettet. En router er gateway til de netværk den forbinder.

En default gateway (gateway of last resort) er det sidste valg hvis den præcise gateway ikke kendes. Ofte har man i et lokalnet kendte gateways til alle destinationer og hvis et givent netværk ikke er kendt antages det at være en del af Internettet. Derfor er default gateway ofte den firewall eller router der forbinder lokalnettet med omverdenen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 23-01-04 09:00

Hej 2kroner

1 Prøv at tænde alle dine computere
2. Prøv at logge ind på din router med XP-maskinen.
3. Kig derefter hvad der står under fanebladet DHCP -> DHCP-clients

mvh srhansen

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 23-01-04 11:24

Lige et tillægsspørgsmål, skal alle 3 comps have samme IP-adr. ??

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 23-01-04 11:35

Hej 2kroner

Nej det må de ikke De må netop ikke have samme ip-adresse !!

Du skal vælge modtag en ip-adresse automatisk, under netværksindstillinger->tcp/ip.
Routeren vil automatisk tildele dine computere en ip-adresse via DHCP

mvh srhansen

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 23-01-04 12:06

Ok, inde på DCHP-clients dukker computeren med Win ME op, men når jeg prøver at gå på nettet kommer der kun en meddelse om at siden ikke kan vises, efter at den har meddelt at den registrerer proxyindstillinger !!

Hvad gør jeg nu ??

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 23-01-04 12:07

Og lige en sidekommentar, efter at jeg har prøvet at komme på nettet med Win ME-maskinen, så vises ikke computeren ikke på DCHP-clients mere.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 23-01-04 19:40

Okay
under fanebladet DHCP clients i routeren skal der stå :
1. DHCP servers ENABLE
2. Number of DHCP users, dette tal skal være større end antallet af computere, prøv at skrive 5
3. Starting IP-adress, i dette felt står adressen på den første computer i nettet. De andre computere vil følge umidelbart efter.

4. Prøv eventuelt at skifte kablet fra ME maskinen over på en af de andre putere

mvh srhansen

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 26-01-04 07:38

Hej igen srhansen

Alle de ting du skriver har jeg lige tjekket, og det hjælper desværre heller ikke

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 26-01-04 07:43

Hej igen

hvilke oplysninger får du når du køre ipconfig, som omtalt tidligere

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 150 point
Dato : 26-01-04 20:12

Hmm.

under fanebladet DHCP i routeren er der en knap der heder "DHCP clients table" , prøv at trykke på den.

Der inde bliver vist alle de maskiner routeren kan se. Bliver der ikke vist noget her er det enten fordi computerne selv har fået tildelt en ip-adresse eller netkortene ikke virker eller kablerne ikke virker.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 27-01-04 09:44

Jeg vil godt give srhansen pointene, men kun for hans vedholdenhed, problemet er nemlig at skovlen fra Expert gav mig de forkerte stik på netværkskablerne, så problemet er løst

Men du kunne jo så hjælpe mig med at fortælle mig forskellen på et Wireless PC Card og et Wireless Cardbus Adapter ?
Hvilket et skal jeg købe for at få koblet min bærbare maskine på mit trådløse netværk (routeren er en LinkSys Wireless) ?

Godkendelse af svar
Fra : 2kroner

Dato : 27-01-04 12:44

Tak for svaret srhansen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 27-01-04 20:29

Hej 2kroner

Jamen det var da godt du fik løst dit problem

Der er flere løsninger på dit spørgsmål:

1, Hvis din bærbar har et pcmcia slot kan du benytte et wireless PCMCIA kort pris 355 kr: http://www.elsborglink.dk/butik.php?sektion=vis_produkt&varenr=WPC11

2. Hvis din bærbar har USB stik kan du også benytte en wireless USB network adapter pris 406kr: http://www.elsborglink.dk/butik.php?sektion=vis_produkt&varenr=WUSB11

3. Endelig kan du hvis din bærbar har ethernet beenytte en wireless ethernet bridge pris 625 kr: http://www.elsborglink.dk/butik.php?sektion=vis_produkt&varenr=WET11

Men ring og spørg leverandøren om det mest stabile produkt

mvh srhansen