/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PaintShopPro / Spørgsmål
10  Better_Pe.. 210
Et enkelt layer med tekst.
Fra : k_m_s
Vist : 476 gange
200 point
Dato : 22-01-04 20:42

Hej.
Jeg skal bare have et foto som grundbillede og et layer med en tekst jeg skal redigere lidt i PSP 8.
Jeg syntes jeg har prøvet alt, men åbenbart ikke for jeg kan ikke få det til at virke.
Jeg har tit gjort det i PSP 5 men nu vil det ikke rigtig.
Jeg har lagt teksten i udklipsholder og pastet på alle måder, men jeg kan ikke komme ind og redigere teksten bagefter.
Håber på en fremgangsmåde der virker.

Hilsen
K_M_S

Accepteret svar
Fra : akselsonne

Modtaget 210 point
Dato : 22-01-04 21:24

Min prøvetid på 8'er er udløbet med i 7'eren ville jeg lave et ekstra lag over fotoet.
sørge for at det ekstra lag er aktivt
vælge tekst (jeg tror det er et stort A)
Stille mig i skrivefeltet og der indsætte teksten fra klippebordet

Jeg tror du har glemt at vælge tekstværktøjet - det er det eneste sted du kan indsætte tekst fra klippebordet til redigerbart tekst. Derimod behøver du ikke nødvendigvis ikke et ekstra lag.

mvh
Aksel

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 23-01-04 00:19

jeg er ikk helt med men hvis jeg forstår dette rigtig.. så skal du først lave et nyt Image i den størrelse dit foto billed er i så du er helt med.. hvor du kan se dette kan du i [Image - Image information]
Du har nu åbnet et nyt Image i den størrelse du skal bruge.. så skal du op i [Layers - New Raster Layers...] så kommer der en box frem.. der skal du skrive et navn: på det første layer som så kan være billed's navn så tryk OK..
nu skal du finde dit foto billed frem.. der skal du jo højre klikke på foto billedet og sig [Copy] og så højre klikker du på dit tomme Image og siger [Paste as new selection] så skal du sætte billedet så den passer i vinduet.. og hvis der løber myrer omkring så skal du jo lige fjerne dem med at gå op i [Selections - select none].. det var så dit første Layer.. nå skal vi til dit tekst Layer.. som du siger er en på forhånd men vi ser om dette vil lykkes.. *S*
Du skal nu op i [Layers - New Raster Layers...] og kald den evt. for Tekst.. så skal du hente din tekst frem og sætte den ind som du gjor med dit foto.. så nu har du 2 layer du kan redigere i og du skulle gerne kunne gøre det med Teksten også men hvis dette ikk er løst.. så må du meget gerne henvende dig på min mail - eternal_angel83@hotmail.com

så kan du evt. forklarer det bedre eller jeg kan lige se på det med egne øjne.. for det er letter når man selv sidder med det og derefter forklarer.. men nu har du mere eller mindre fået et lille tut i hvordan du evt. kunne gøre det..

knus
angel

Kommentar
Fra : akselsonne

Dato : 23-01-04 16:50

Hej Angelica og k_m_s

kan man ikke bare åbnet fotoet i PSP
Vælge tekst-værktøjet
Skrive teksten (eller hente den fra klippebordet med Ctrl+V)

Så får man et nyt lag over billedet med teksten i

- Hvis man har valgt FLOATING - så er det en flydende tekst, som du kan lægge i det opringelige foto - eller du kan "converte" det til sit eget lag.

- hvis man har valgt at teksten skal være VEKTOR, så dannes der altid et nyt lag, da fotoet ikke kan være et vektorbillede.

Go week-end begge to..
@ksel

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 23-01-04 18:01

Mange Tak for svaret akselsonne.
Ja selvfølgelig.
Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : AgAndersen

Dato : 24-07-04 00:54

jeg er total dum, jeg kan ikke skrive tekst jeg har deltaget i flere kurser på psp men har været væk i et års tid
og nu er psp8 kommet jrg fatter ikke at jeg ikke kan skrive den tekst jeg åbner et nyt image og lægger baggrundsfarve på og laver et nyt layer som jeg så skulle kunne skrive på.
Men min computer vil ikke som jeg vil og skal skynde mig at sige at layert er aktiv men jeg er helt flov over at jeg er kørt fast i dette er der nogen der kan hjælpe mig jeg er overbevist om at det er en eller anden dum ting som jeg har glemt eller hvad ved jeg Hjælp
Hej AGA

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 24-07-04 09:56

Hej AgAndersen
Du behøver ikke at lave et layer til tekst. Når du har åbnet dit image klikker du på det store A (text tool) hos mig sidder værktøjslinjen ude til venstre, din cursor bliver til et kryds med et stort A. Du klikker så nogenlunde på dit image hvor du vil have teksten. Der kommer så en box hvor du skriver teksten. Du klikker så apply, og du har teksten på image.

Vær opmærksom på at skriftstørelsen er så stor at du kan se skriften på dit image.

Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : AgAndersen

Dato : 24-07-04 15:57

K_M_S

Hov glemte jeg at sige at det havde jeg også prøvet men det virker heller ikke og min tekst er stor nok til at kunne læses så det hjalp mig ikke videre
F...... O...
Hej AGA