/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Indlæggelse på psykriatisk afdeling....?
Fra : mizz86
Vist : 543 gange
120 point
Dato : 22-01-04 13:01

Hvor meget skal der til før man kan blive indlagt på en (ungdoms) psykriatisk afdeling??? jeg skal starte hos en psykolog på et sygehus, men vil ikke fortælle ham alt, da jeg IKKE vil indlægges......!

Håber nogle kan svare..

Knuz Mig

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 22-01-04 13:09

Det er meget forskelligt, det kommer an på ens personlighed. De kan ikke bare indlægge dig uden videre, der skal du være til fare for dig selv eller dine omgivelser. Virkelig være til fare.

De kan måske tilbyde en frivillig indlæggelse, men den har du alle rettigheder til ikke at tage mod, så længe du er over 18, eller er det dine forældre som bestemmer dette. Men man bliver ikke bare sådan lige indlagt.

Bare fordi psykologen er på et sygehus, er dette jo ikke ensbetydende med, at han vil indlægge dig. Så tal du med ham, og opbyg en tillid til ham, at du er bange for at blive indlagt, gør kun at det bliver meget sværre for jer begge to. Så måske det er et af de første emner du skal tage op. At du er bange for, at han vil indlægge dig, hvis du fortæller nogle ting.

Tanker fra Marie

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 22-01-04 13:14

Lyder som om du har prøvet det eller kender en der har..

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 22-01-04 13:55

Zerg, you got that right, jeg var i oktober mdr indlagt i tre uger. De tilbød mig en indlæggelse. Hvilket jeg sagde ja til. Men jeg havde så det problem, at jeg havde været til skade for mig selv, derfor hvis jeg ikke havde sagt ja til den, ville jeg blive tvangsindlagt på den lukket Derfor sagde jeg ja, så jeg kom p¨å den åbne i stedet.

Men det er ikke så farligt som man går og tror. Jeg var selv utrolig bange da jeg blev indlagt, men er glad for at jeg sagde ja til det. Det har virkelig betydet meget. Og tilbyder de det igen, tror jeg at jeg siger ja, hvis jeg er i en dårlig periode.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 22-01-04 14:08

pipzi har ret, du kan ikke indlægges dersom du ikke er til fare for dig elller andre. Men måske er det andre i din omgangskrets som føler sig utrygge over din situation? Psykologen kan du have fuld tillid til, fordi han/hun indlægger deg ikke, selv om vedkommende er ansat på et hospital.

Lykke til - håber du får det bedre - snart

Kommentar
Fra : H_Rude

Dato : 22-01-04 14:14

Kære Miss86
Jeg har arbejdet som psykolog på en psykiatrisk afdeling. Man kan, som Pipzi siger, ikke indlægge folk mod deres vilje, med mindre (der er riciko for at) de er til skade for sig selv eller andre. Jeg synes du skal tage positivt og tillidsfuldt mod behandlingstilbuddet. Selvfølgelig findes der onde mennesker her i verden, men det er et fåtal. De fleste har et oprigtigt ønske om at hjælpe. Du skal være glad for dels at få et gratis tilbud og dels at blive tilbudt en psykolog, da de ofte har mere tid til dig og traditionelt ikke vil være særlig medicinfikserede.

Jeg synes, du skal bruge den første del af samtalen til at se vedkommende an og stille alle de spørgsmål vedrørende behandlingen, du er usikker på. Hvis du føler dig i gode hænder, så synes jeg du skal fortælle vedkommende alt det, du mener, kan gavne din helbredelse. Det gælder jo for jer begge om at du bliver rask hurtigst muligt. Hvis du ikke føler dig tryg, skal du spørge om det er muligt at få en anden psykolog. Det er ikke nogen særlig god taktik (for din helbredelse) at holde relevant materiale tilbage, det er nok nærmest spild af tid og ressourcer.

God bedring - Henrik

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 22-01-04 14:18

"Det gælder jo for jer begge om at du bliver rask hurtigst muligt." Hvordan kan du bruge det udtryk. At have ondt i sindet, er ikke noget man bare bliver "rask" fra sådan lige. Jeg ville blive tosset hvis nogen sagde til mig, at nu skal vi have dig gjordt rask. Jeg kan ikke "gøres rask" jeg kan hjælpes til at få det bedre.

Kommentar
Fra : H_Rude

Dato : 22-01-04 14:33

Kære Miss86
Jeg tænkte på ... Er du bange for at nogle professionelle ville bedømme dig til at være til fare for dig selv? Hvorfor ville de evt. det? Har de ret i deres bekymring? Hvad taler for, hvad taler imod? Hvis disse tanker er relevante for dig kunne du måske, med psykologens hjælp, finde frem til måder at handle og tænke på, så du var mindre til fare for dig selv, så der var mindre grund til bekymring og så du ikke var i riciko for at blive indlagt.
Held og lykke - Henrik

Kommentar
Fra : H_Rude

Dato : 22-01-04 14:38

Kære Pipzi - Jeg er ked af at være årsag til din harme. Det er utilsigtet. DU har ret i at det er bedre at bruge udtrykket "få det bedre". Rask er et meget normativt begreb. Det gælder iøvrigt for os alle - det gælder om at få det bedre. VI har alle noget vi slås med og noget er selvfølgelig mere alvorligt end andet.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 22-01-04 14:41

Jeg har ingen harme, men det gør mig lidt sur og meget ked af det, når folk siger, blive rask. Fordi eftersom jeg ingen diagnose har fået, så er jeg ikke syg. Jeg har det bare dårligt, derfor kan jeg ikke blive rask, som sagt kun få det bedre.

Men ejg håber at miss86 finder ud af det. Og tager imod den hjælp, uden at frygte. Jeg fortryder ikke jeg gjorde i hvert fald.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-01-04 17:31

Hej, mizz86. Det er godt, at du er på vej til at skulle snakke med en psykolog, når du har det dårligt. Om du kan blive rask eller ej, det kan kun tiden vise. det kræver jo først og fremmest, at du er syg...

Og man behøver jo ikke nødvendigvis at være syg bare fordi man går til psykolog. Som pipzi er inde på, så kan man have det skidt over et eller andet, og så kan man have brug for at snakke med en psykolog.

Det kan godt være, at du af én eller anden grund har det så skidt, at du indimellem tænker på at dø. Og det er du bange for at fortælle din psykolog, for så er du jo til fare for dig selv, og så kunne han måske finde på at indlægge dig...

Men sådan er det næppe. For når først du er startet på samtaler med psykologen, så har du jo det at se frem til, og dermed håbet om at dit liv vil blive bedre. Hvorfor skulle du så ønske at dø på nuværende tidspunkt? Det véd psykologen godt.

En anden sag er det, hvis du ER syg. Hvis du har en depression så du hele tiden kun ønsker at dø -eller hører stemmer, som skræmmer dig. Så vil din psykolog kunne fortælle dig, at det er bedst at du ser en psykiater,der kan give dig medicin og måske kunne en indlæggelse så komme på tale. Men det er jo som sagt en helt anden sag.

Jeg håber for dig, at det er en rigtig god psykolog, du har fået.

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 22-04-04 12:40

Forudsætningen for at undgå en indlæggelse drejer sig kun om Èen ting.
Du skal være 100% ærlig både for din egen skyld og den Psykolog du taler med. Hvis/når du "glemmer" at fortælle det du nu ved, vil du på et senere tidspunkt fortryde, at du ikke er/var ærlig overfor dig selv eller Psykologen. Og det er det da ikke værd. Eller?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-04 14:24

Du godeste, tej1957. Så er vi klar til indlæggelse allesammen. Der findes vist ikke sådan noget som at være 100% ærlig...
mizz86. Jeg håber, at du er kommet godt i gang med dine samtaler.

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 22-04-04 15:08

kan love dig for at det har jeg gjort, og sikke et liv jeg har NU. OK. 99,9% kan du godtage dette?

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 22-04-04 15:16

Tilføjelse:
Det som jeg bl.a. har lært er, at bruge konsekvens-pædagogik.
Du ved det her med at tænke før handling.
Og alle samtaler er vel overstået som skulle vare 5 år, så kom ikke her og fortæl at jeg ikke ved noget om det, at være 99,9% ærlig. det er bare ikke ret mange der TØR at være det................................................................
Kald mig hvad du vil, bare ikke naiv for det er jeg for klog til.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-04 18:07

Det er jo bare det, tej, at underbevidstheden er mange gange større end den bevidste tanke og handling. Så man vil næppe være i stand til at gennemskue, hvad der er sandt og hvad der er falsk. Og det, der er sandt for dig i dag kan det være at du ser som løgn og bedrag om 20-30 år.

Du har været heldig at få en god terapeut og nogle teknikker, som lige netop DU har kunnet bruge. Tillykke med det.

Mizz 86. Du kan se! Der ER muligheder for at få hjælp og komme videre i sit liv. Også uden indlæggelse. Måske er det også konsekvens-pædagogik, der er det rigtige for dig, eller måske er det noget helt andet.
Jeg håber du er godt i gang. Lad os høre om det, når du en dag er klar..

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 23-04-04 08:52

Alt det som jeg har set som løgn og bedrag, er et afsluttet kapitel i mit "NYE" liv. For det liv jeg førte (du skulle bare vide) fik mig til at indse hvor overfladisk jeg var, fordi det så var nemmere at skjule den ægte person, nemlig MIG SELV.
Og derfor TØR jeg at være 99,9% ærlig med hvad jeg nu foretager mig.
Og en ting er helt 100% sikkert, at min underbevidsthed som ikke tilhører den verden som du og jeg lever i. Ikke og jeg skriver IKKE/ALDRIG nogensinde vil få indflydelse på mit liv, både det jeg har nu og i fremtiden. Af den simple grund, at jeg tænker før jeg handler, og kommer ad den vej til at kende konsekvenserne af mine handlinger.
Og jeg er ikke BANGE når/hvis jeg kommer i tvivl, at spørge om råd.
DET STYRER..........
Forøvrigt har det vel osse noget med livserfaring at gøre eller?

Kommentar
Fra : mizz86

Dato : 23-04-04 08:58

Hey...
Tak for alle svarene...!
jo, jeg har lært, efterhånden, at være næsten 100% ærlig overfor ham (psykologen).. Og jeg ved godt, nu, at han bare er der for at hjælpe.. Men jeg synes stadig at det er svært...
Tejl - jeg er glad for at høre at du har fået hjælp.. Det må være skønt..
Jeg håber også jeg får det godt en dag...-det skal jeg nok gøre, men jeg synes stadig det ser lidt håbløst ud til tider, men sådan har de fleste det vist?!!!

Mange knuz til jer alle...

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 23-04-04 12:47

Hej mizz86 !
Der er ikke noget det er let her i livet, jeg ved hvad jeg taler/skriver om. Det er med at gribe om Nældens rod, og tage fat. Kan du ikke se at alt var let - ingen udfordringer ment menneskeligt, så blev det da alt for kedeligt at være i live, eller? Og jeg forstår dig så udmærket, for det her med at skulle fortælle en helt fremmed om sine problemer, er svært når du/jeg ikke kender personen. MEN tænk endelig ikke sådan, for disse mennesker er uddannede til at give råd og vejledning. Og sug til dig, for de vil kun dit bedste. Stol trygt på det. Her bliver du ikke fordømt eller set ned på fordi...........
Men du vil blive accepteret/respekteret hvis du selv vil? Som lige præcis, som den DU er. Og tro på det og dig selv, og du vil sande mine ord på et eller andet tidspunkt. Og tro ikke mindst på dig selv 99,9% så skal du se at du får orden på dine problemer o.l. Og du vil få en meget større selvtillid og selvtilfredshed, og gå glad i seng om aftenen.
Ja det er ikke fordi jeg er religiøs, men jeg bruger gerne et Citat fra Mattæusevangeliet kapitel 5 eller 6, og der står:
For hvorfor bekymre sig for imorgen, når dagen idag har nok af sine bekymringer.
(Underforstået, at bekymringer ikke nødvendigvis ikke er negative.).

Jeg ønsker det bedste for dig, og se nu at få et godt og dejligt langt liv.
PÅ MED VANTEN

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-04 14:37

Det var godt at høre fra dig, mizz86.
Som du kan se, så har tej fået god hjælp og sprudler ligefrem af livsmod. Det samme kan du sikkert opnå. I første omgang er det et stort skridt i den rigtige retning, du har taget, -at du har mødt din psykolog og fået tillid til ham.
Rigtig meget held og lykke med det -og med livet fremover.
-Du ved hvor vi er, hvis du får brug for os..

Kommentar
Fra : anita16

Dato : 30-04-04 11:49

du skrev noget, som jeg lige faldt helt over!
du har nok noget ligende af det samme problem, som jeg.
jeg har tænkt på selvmord flere af gange. er nu inde i en
længere varig depresion, og er kommet på de så kaldte
"lykke piller ! hvilket jeg ikke føler særlig stor virkning af,
men det kan være det kommer.
jeg har også talt med psykologer, op til flere gange.
men vil heller ikke indlægges på ungdomspsykriatisk afdeling!!!

håber du blev glad ved at jeg skrev om min historie.
mange knus og held og lykke til dig fra anita.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-05-04 14:52

Hej Anita.
Lykkepillerne virker først efter et stykke tid. Jeg kan ikke huske hvor lang tid, men det ved din læge. Det er vigtigt, at du har nogen at snakke med i perioden indtil pillerne virker. Enten din psykiater eller din læge. Eller en god ven eller familie.

Hvis det ikke er nok for dig med samtaler, så kunne du måske være "dagpatient" på en psykiatrisk afdeling? Så du kunne komme om morgenen og gå hjem igen om aftenen.

Hvis ikke du har fået det bedre indenfor den tid, som lægen har sagt at pillerne er om at virke, så er det vigtigt at du siger det til lægen, så han kan foreslå nogle ander piller eller en anden behandling.

Jeg synes det er så godt og positivt at du -og mizz og tej- er åbne om jeres problemer. Det allerværste, når man har psykiske problemer, er nok, når man føler at man er den eneste, der har det sådan. Og man derfor eisolerer sig.
I er IKKE alene.

Kommentar
Fra : anita16

Dato : 12-05-04 11:36

hej birgitta.

Allerførst tak fordi du skrev til mig.
jeg har nu taget lykkepillerne i 14 dage.
indtilvidere synes jeg måske der er en lille virkning.
men KAN blive bedre. absolut !

ja, jeg har ikke været åben med mine problemer altid,
derfor begyndte jeg at få det mere og mere dårligt fordi jeg gik og gemte det
indeni. til sidst havde jeg så,så meget at tænke over,at depresionen kom.

tidligere har jeg været 4 mdr, igennem en spiseforstyrrelse.
-også fordi jeg gik og havde det skidt med det hele, tænkte på selvmord,
tog flere glas piller fordi jeg ville væk, osv osv.. disse ting er blevet stoppet..

fordi jeg har mig en rigtig sød kæreste idag!!

han har støttet og hjulpet mig SÅ meget.. og jeg har det rigtig godt.
men tager alligevel de piller, for at blive mere "glad" hvis jeg kan sige det sådan!
men til daglig arbejder jeg i butik, det går godt. er ellers glad og tilfreds med
livet idag.. jeg kan ikke beskrive hvor meget han har gjort for mig!!!
det er utroligt.. vi har været sammen 2 år nu.. og det er kanon..

skriv endelig til mig, hvis i vil/har lyst ! knus anita 16, Grenå

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 12-05-04 12:52

Hej Anita 16 !
Hvilken type antidepressiv medicin får du? Hvad hedder produktet? Jeg kan fortælle dig at virkningen indtræder typisk efter ca. 3 uger. Og bare rolig, for det er helt forkert opfattet at vi bliver lykkeligere af medicinen. Men den hjælper med at omsætte signalstofferne (serotonin + noradrenalin bl.a.) i hjernen der er med til at styre vores humør. Ja det lyder underligt, men sådan er det for alle mennesker. Forskerne mener, at os der lider af depression, har en "skade" i det center i hjernen der omsætter signalstofferne, og her er det at vi ved hjælp af den depressive medicin kan genoprette den normale tilstand. Og det er sgiseme da en dejlig fornemmelse. Jeg ved hvad jeg taler om for jeg skal tage medicinen resten af mit liv.
Og jeg kan godt fortælle dig, at jeg på ingen måde er lykkeligere.
Men medicinen gør mit liv tåleligt, og jeg er meget mere udadvendt, fordi jeg nu kender konsekvensen af at skulle tage medicinen. Så gå ikke og vente på et sus eller i den retning, men du vil langsomt, men sikkert mærke at du får det bedre. Og lige som jeg siger/skriver til alle der er ramt af depression og kommer ud af den forbandede tilstand, PÅ MED VANTEN - GRIB OM NÆLDENS ROD OG TAG FAT og du vil se at du osse får det bedre. Ja også det du skriver at du har fået en kæreste, gør det jo absolut ikke ringere. Og ikke mindst den årstid vi er i nu gør det endnu dejligere at vågne op hver morgen, eller?

Varme forårshilsner
Tej1957

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 12-05-04 12:54

TILFØJELSE for der skal jo selvfølgelig stå ANTIDEPRESSIVE MEDICIN

Kommentar
Fra : anita16

Dato : 12-05-04 13:23

kære tej1957.

jeg kan ikke rigtig huske hvad pillerne hedder.!
men det er nogen mod angst,depresion + mere livsglæde!!
jeg er glad på dine vegne, at du har fået det godt/ bedre!
er det også disse "lykkepiller" du tar´?
man blir ikke lykkeligere siger du.
men får det vel på en måde "bedre med sig selv! ???
ja, kæresten har været der for mig i 2 år. og det er vidunderligt.
nu kan jeg efterhånden mærke livsglæden. seriøst !
jeg er så glad og evig tknemmelig for al den hjælp og støtte han
har givet mig gennem de år!!
jeg har ingen mærkelige tanker mere, ikke rigtig dårlig, klare mig selv fint
og godt... og ja, det er faktisk utrolig skønt.

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 12-05-04 14:09

Hej anita16

Du må endelig ikke tage fejl af hvad der for mange år siden, blev beskrevet af en uvidende journalist, der kaldte medicinen for "lykkepiller" han/hun vidste ikke bedre. For lykken kan hverken købes eller indtages som medicin. Det ved du lige så godt som jeg. Den skal vi selv være fortjent til at få/have/eje. Og helst så meget som muligt.
Den antidepressive medicin jeg får/køber hedder Remeron, og her vil jeg STRAKS påpege, at denne medicin er ikke som de andre medikamenter, altså den virker ikke på samme måde, som f.eks. Cipramil el. lign.
Ja og du har selvfølgelig ret i, at at vi får det bedre med os selv fordi signalstofferne ved hjælp af den antidepressive medicin bliver genoprettet. Jo så bedre får vi af det, og du skal vide at det ikke kun er medicinen der har sin indvirkning, nej det er helt og aldeles din egen fortjeneste, fordi du har et positivt livssyn, og det skal du ikke glemme, det skal du være glad for. Og når du bliver ved at fastholde dit positive livssyn, jamen så er verden da ikke så slem. VEL?
Så klø du bare på med hvad du nu har gang i, og du vil vågne glad og tilfreds op hver dag, selvom det regner eller sner eller hvordan nu vejret arter sig.
Så altså bare på med vanten, og kør på med dit liv med alt hvad du nu kan finde på og tro på dig selv og det du laver, så skal du se at jeg får ret.
Tej1957

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-05-04 17:40

Hej igen, Anita! Det er dejligt at høre, at du føler, at det går bedre og bedre. Tej mener jo også, at medicinen skulle kunne virke efter 3 ugers tid, så det må jo være snart.

En god ven er ubetalelig. Og hvis han både kan være din ven og kæreste, så kan du jo ikke forlange mere. men det er nu nok vigtigt at du fortsætter med læge eller psykiater eller psykolog. For et kæresteforhold kan blive slidt helt op, hvis den ene part skal være læge for den anden... Og sådan ønsker du jo næppe, at det skal gå.

Men nyd du bare foråret og forelskelsen. Og fortsæt med at finde ud af at få det bedre selv. Så gavner du både dig selv og dit parforhold.

Mange kærlige ønsker for dig og din kæreste fra Birgitta.

Kommentar
Fra : anita16

Dato : 13-05-04 10:30

hej tej1957

mine piller hedder vidst amikarin, eller noget i det stil.
jeg er forståelig for det du skriver, helt sikket.
og jeg er glad for at høre fra dig, fordi du ved noget om disse ting.

kærlig hilsen anita.

Kommentar
Fra : anita16

Dato : 13-05-04 10:36

hej birgitta.

tak fordi du skriver.
det gør mig glad at høre fra dig, og tej for den sags skyld. fordi i
ved niget om disse ting. og så kan jeg altid være tryk ved at skrive med jer.
jeg får det bedre med mig selv, fordi jeg har jer at skrive med, fordi i ved noget
om mit/mine problemer. jeg er jo som sagt ikke alene!!

kærlig hilsen anita

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 13-05-04 11:18

Hej Anita16

Du skal bare vide, at jeg bruger al min livserfaring fordi jeg selv for mange år siden blev ramt af mit livs nedtur/depression.
Idag er min tilværelse tålelig, fordi jeg dengang (1996-2001) var tvunget til at gøre op med mig selv hvad jeg ville med mit liv. Og her er det at de mennesker/Psykiater/Socialrådgiver, ja alle de som var en meget stor del af mit liv dengang, har gjort, at jeg idag er et helt andet og meget bedre menneske. Ja det TØR jeg godt at skrive idag, for hvis du havde "kendt" mig før den tid, så ville du slet ikke tro at det er den samme mand der sidder her og skriver til dig. Og NEJ du er ikke alene, jeg ved godt at det engang imellem kan føles sådan, og her er det, det hele handler om, nemlig at komme til at tale med Professionelle, som kan hjælpe dig/mig til at forstå vores problemer-depression-nedtur o.s.v. Og jeg ved da godt det er let at sidde her at skrive, for der skal en god portion MOD til at gøre det. Og nu da du er godt på vej, så skal du ikke være bange for at give udtryk for dine følelser, for de når ikke længere end til ham/hende du taler med. Du ved det her med tavshedspligt.
Jo jeg ved en del om disse ting, så du kan bare spørge lige så meget du vil, og jeg skal forsøge at besvare dine spørgsmål efter bedste evne. men jeg er altså ikke Læge eller Psykolog, jeg er bare meget videbegærlig, og nysgerrig. Kun et helt almindeligt menneske som du. Og hvis du synes at det hjælper at skrive sammen med mig, så står jeg til rådighed så godt jeg formår.
Nyd nu forårsvejret sammen med din kæreste, og som jeg har skrevet før:
PÅ MED VANTEN og få det bedste ud af dit liv.

De varmeste forårshilsner
Tej1957

p.s.
Tro nu endelig ikke at jeg går rundt på en lyserød sky hele tiden, for jeg har da osse mine nedture engang imellem, men da jeg er en stor bruger af konsekvens-pædagogik, og det vil sige at jeg tænker før jeg handler, og spørger hvis jeg er i tvivl, er det med til, at jeg er den mand som du kan læse om her. Fordi jeg TØR..........

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-05-04 14:50

Hej igen.
Jeg er HELT enig med tej! Det er om at få hjælp af de professionelle. Og hvis man har dårlige erfaringer med en psykiater, så må man endelig ikke opgive, men finde en anden psykiater, som bedre kan hjælpe.

At have en kæreste er dejligt, men det må ikke være sådan, at det er HAM, der er din psykiater.

Det er så dejligt at høre, tej, at du har "fat i den lange ende". Guderne skal vide, at jeg kender mennesker nok, som endnu IKKE kan trække sig op af "sumpen".

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 13-05-04 15:51

Hej Birgitta !

Det er da dejligt at se at jeg ikke tager helt fejl. Jeg kan jo osse trygt skrive, at jeg ved hvad jeg taler om. Du skriver "dårlige erfaringer med en Psykiater". Jo men tror du ikke at det bunder i uvidenhed/usikkerhed, for gu er det da/kan være svært at udfolde sig overfor en helt og aldeles ukendt person. Der er bare den fordel ved det, at det som vi giver udtryk for bliver der gjort noget ved, for det hjælper på ingen måde at gå til sine nærmeste, for medlidenhed er slet ikke vejen frem. Nej disse "fremmede behandlere" kan belyse tingene på en anden måde, og det er det vi skal tage ved lære af, og vigtigst af alt er at TURDE at gøre det.
Undskyld, for jeg har fået lidt skrivekløe, for det næste jeg vil kommentere er, at du skriver at du kender "mennesker der ikke kan/vil trække sig selv op af sumpen".
Her er det så igen, at jeg siger, ja for 85% af de tilfælde hvor mennesker stadigvæk bliver nede i sumpen, er, at det er "meget nemmere at fastholde den negative side af sig selv", for her tror mennesket fejlagtigt, at de kender sig selv bedst. Og det er noget FORBANDET SLUDDER. Og det TØR jeg godt at skrive, for de steder jeg måtte opholde mig i perioden 1996-2001 siger ikke så lidt om det jeg oplevede, og hele tiden fastholdt inde i mig selv, at NEJ FANDEME NEJ VIL JEG BYDE MIG SELV SÅDAN ET NEGATIVT LIV, det er LIVET simpelthen for kostbart til. Ja det kan da godt være at jeg lyder hård og ubarmhjertig, men misforstå nu ikke. For på trods af alle de ting jeg oplevede, har gjort mig til den jeg er idag, og vil være resten af mit liv.
Og aldrig vil jeg glemme eller fortrænge det som jeg var igennem, er det ikke osse det der siges, at Intet er er så skidt at det ikke er godt for noget.
Og jeg ser ikke tilbage med nogen somhelst form for bitterhed eller negativitet, nej jeg er taknemmelig overfor alle de Behandlere der var så stor en del af mit liv dengang.
Og det kræver alt i sin enkelthed? at være MODIG, og TURDE at være ærlig overfor sig selv og andre. Og jeg kunne blive ved, men jeg vil ikke sidde her og være moralprædikende, dem er der nok af.
Det eneste jeg kan sige, ar at jeg er glad for at der er nogle der læser og forstår hvad det er jeg skriver.

De allervarmeste forårshilsner
Tej1957

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-05-04 17:51

Hej, tej.
Jeg mener bare, at psykiatere er mennesker ligsom alle andre. Men i kraft af deres uddannelse og fag, så ved de en masse om "sjælens krinkelkroge" -og deres viden kan hjælpe os. Men ligesom en bankmand kan bruge sin viden til økonomisk kriminalitet, -en pædagog kan være pædofil og en læge kan være narkoman, på samme måde kan der være grunde til at skifte psykiater hvis man er utryg ved den første man møder.
Jeg siger bare, at man ikke skal stole ukritisk på et fremmed menneske uanset hvilken uddannelse det menneske har.
Der er jo også noget, der hedder "kemi". Man kommer jo ikke lige godt ud af det med alle mennesker..

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 14-05-04 09:05

Hej Birgitta
Jeg giver dig selvfølgelig ret. Og jeg kan kun sige at kemien, vil være der når/hvis jeg/du/vi/os giver udtryk for vores holdninger. Og en anden ting jeg siger når jeg taler med f.eks. min egen læge, at godtnok har du en meget lang uddannelse, og ved en masse medicinske ting, men hvis du ikke har mennesket bag det du foretager dig i forhold til mig, skal du ikke regne med at jeg tiltror mig til dig. For lange uddannelser er da helt ok, men glemmer man at have sig selv (mennesket) bagved hvad man foretager, får de en position, så de gør sig til en slags Gudestatus, og dem stoler jeg på ingen måde på. Og jeg mener stadigvæk, selvom det kan være nyt at skulle i konsultation med en Psykolog, er det i de fleste tilfælde noget med uvidenhed og usikkerhed. For hvordan er det nu lige til Jobsamtaler, for her kender du/jeg/os/vi jo heller ikke disse mennesker, ja der kan drages mange paraleller i den sammenhæng.
Nå jeg skal passe på for ellers får jeg slet ikke undervist her på mit arbejde.
Og derfor vil jeg ønske dig og anita16 en helt og aldeles fantastisk god weekend.
tej1957

Kommentar
Fra : anita16

Dato : 14-05-04 09:51

kære tej.

du skev jo du kendte en del om disse ting.
så hvis det er iorden, som du gav udtryk for
at det var, så har jeg nogen enkelte spørgsmål, til dig!!

1. jeg har altid haft dårlige oplevelser med psykologer, psykriater osv,
fordi jeg tror de bare er lige som alle andre, tror de kan hjælpe ved at snakke med mig, men jeg får aldrig noget ud af dem, alligevel.. hvorfor!??

2. dengang jeg havde det dårligt og med alle mine nedture osv, begyndte jeg på dumme ting, som foreksempel : drikke meget, tog "de usunde ting" du forstår!? gjorde kriminalitet, havde tit gang i politiet osv.. hvorfor blev/bliver jeg sådan ved at ha mine nedture?? måske fordi jeg troede at livet bare var noget total skidt og ikke havde lyst til mere, jeg var faktisk ligeglad med det hele!!

håber måske du kan svare.. anita.

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 14-05-04 11:01

Kære anita16

Jeg vil ikke lyde som en far der taler til sin datter, for det kunne jeg nemt komme til. Men du skal vide, som det allerførste, at hvis/når du kommer til en Psykolog og du er negativ stemt lige så snart du kommer ind ad døren, og er det inden du overhovedet du kommer derhen vil du blive mødt med den samme negative stemning som du udviser. Du skriver at du aldrig får noget ud af dem?
Hvad er det du vil have ud af dem?
Hvorfor kan jeg ad gode grunde ikke svare dig på, men SPØRG den rette når du er i tvivl? Hvis du ikke spørger får du heller ikke svar. Punkt 1.

Punkt 2
Ser du jeg har været steder du slet ikke kan/tør drømme om, og jeg har set hvad DUMME ting kan føre til. DRUK NARKO PILLEMISBRUG og det der er værre, for hvis du læser mit "svar" til Birgitta, og dig selvfølgelig, så tror mennesker at de/vi/os dem/ kan glemme ved at drikke sig fuld eller skæv eller you name it. Konsekvensen er bare den, at når personen "vågner op" til den virkelige verdem, op af sit misbrug, slår det hårdere tilbage end en hest kan sparke, også fortsætter de med misbruget for at gå i "glemsel" igen. Og til hvilket formål? Er det fordi den virkelige verden er så hård?
Jeg ved godt hvorfor du har dine nedture, simpelthen fordi du er fyldt med dårlig samvittighed, over det du har lavet. Og dem må du se at få rettet op på, for ellers vil du blive i den samme suppedas, som du selv har skabt. Og lad være med at skyde skylden på alle andre, for da du selv har skabt disse dårlige ting, er det kun DIG og kun DIG SELV der kan komme ud af dine problemer, og måske endda tilgive dig selv ved at få den helt rette hjælp. Hjælpen findes hvis du TØR?
INGEN og jeg skriver INGEN men kun dig selv kan komme ud af de problemer du selv har skabt, ved at være ærlig og ikke være bitter eller negativ overfor andre.
Og denne her forslidte floskel med at tage sit eget liv vil jeg ikke acceptere, for hvad vil DU bevise med det? Og hvad sker der bagefter????????????????????????????????????
Kun fortvivlelse og sorg og forvirring til de efterladte. Tænker du på det?
Nej konsekvensen af dine handlinger må være, at du får hjælp til at komme videre med dit liv, og at du er ÆRLIG med hvad du nu kan fortælle om dit liv. Og gøre noget konstruktivt ud af det. HVIS DU TØR?
Du har et langt liv foran dig, og det skal du bruge til af få det bedste frem i dig, og det kan du gøre ved at få hjælp, ved de samtaler du nu har brug for.HVIS DU TØR?
Lyder jeg som en HÅRD MAND?
For du skulle vide hvad jeg var ude for dengang 1996-2001. Ja jeg har aldrig været indblandet i noget kriminelt eller har aldrig taget stoffer eller har haft et alkoholmisbrug, men på grund af min nedtur skulle det altså ende på denne tragiske måde.
Men nu er jeg kommet ovenpå, netop fordi der var Behandlere der hjalp mig til at "se" på den ÆGTE tej1957, for nu ved jeg hvordan mange ting er skruet sammen, sådan menneskeligt set, og i de 5 år det skulle tage med alt hvad jeg var igennem er der mennesker der bruger hele livet på at finde ud af. Ikke sådan forstået at jeg ved alt, men min "rygsæk" er efterhånden fyldt godt op. For jeg har og som jeg bruger hver eneste dag, nemlig det her med KONSEKVENS-PÆDAGOGIK lært at tænke mig om før jeg handler, og se bare hvordan mit liv er idag. Det TURDE jeg ikke tro på før 1996, for her var mit liv overfladisk, og aldrig tog jeg noget alvorligt, næsten barnagtigt. Og det selvom jeg var fyldt med penge, havde en stor båd, og tøj i alle afskygninger, som jeg ærlig og redeligt havde gjort mig fortjent til på helt ærlig vis. Og nu er det heldigvis et afsluttet kapitel i mit "NYE" LIV. Og det er af den simple men ikke uvigtige grund, at alt hvad jeg foretager mig idag, tænker jeg mig om før jeg handler, og lever livet fuldt og helt. Og jeg TØR det.
Dette er mit råd til dig, og se at komme igang før det er for sent, men det er det aldrig når DU/JEG TØR.

Kærlig hilsen
tej1957

Kommentar
Fra : anita16

Dato : 14-05-04 11:45

Tak for det lange brev.
jeg er dybt forståelig.. Det er jeg!
jeg er også ude af det "skidte" miljø igen..
har ikke været indbladt i 2år. pga, min kæreste.
vi har hjulpet hinandet meget. han er 23.
han har nemlig selv været en "skidt" fyr før hen.
med diverse problemer.. du ved!!

men alt kom til det GODE da vi så mødte hinanden.
fik holdt hinanden i ørerne.. BEGGE TO!
og idag, har vi det rigtig godt. har arbejde og læreplads.
PASSER DET, VÆR DAG. og det går forrygende for mig.

jeg er så glad idag og har kun DEJLIGE følelser i kroppen..
har lært hvad mening der egentig er med livet.
lært at forstå, at være glad- og taknemmelig, at være kær.
og kærligheden fylder meget i mit liv.
alle er stolte af mig idag. på grund af den store forandring der
er sket for mig-og med mit liv. bare her det seneste år,
er det den STØRSTE forandring der er sket, det kan jeg godt fortælle dig.
før var jeg utaknemmelig,ikke så sød ved mennesker, osv osv..... osv igen...

men nu er jeg altid en sød og rar pige der elsker sin familie.
mine omgivelser og det hele. er glad og smilende og ja, jeg har det
sku godt.. ærligtalt.. jeg er ret stolt..

kærlig hilsen anita16

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 14-05-04 12:06

TJUT LI HUT Hej anita16
Det varmer mit hjerte, at du svarede, og det som du fortæller nu varmer mit "gamle" hjerte endnu mere, for jeg kan se at du er kommet langt, og fortsæt endelig med det, for der er osse en VINDER i dig, stol trygt på det.
Livet er ikke det værste vi har, bare vi forstår at bruge det på hver vores måde (POSITIVT). Og sådan skal det bare være. STOLT skal du være for du har nogle redskaber som du kan gøre nyttigt brug af. Og skulle du få lyst til at spørge igen, så er jeg stadigvæk villig til at svare dig efter bedste evne. Stol trygt på det.

Kærlig hilsen
tej1957

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-05-04 13:57

Men husk hele tiden... ---Tej ved det...: Det er ikke en kæreste, en psykiater, en mor eller en far der skal redde os. Det er OS SELV!!! Hjælpen til at gøre os selv raske kan vi få fra fagfolk, psykiatere eller lignende. Mor, far, kæreste, veninde og øvrige omgangskreds kan bakke os op i det vi foretager os. Men de kan IKKE redde os.
En anden sag er så, at efterhånden som vi selv får det bedre, så bliver vores forhold til andre mennesker også bedre.

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 17-05-04 10:52

HØRT HØRT Genvalg JIIIHHHAAA ingen yderligere kommentarer..........

Kommentar
Fra : anita16

Dato : 17-05-04 11:24

hej birgitta.

jov..
det ER netop min kæreste igennem de 2 år, der har hjulpet mig igennem det hele.
han har støttet mig over alt, hjulpet mig med det hele, og nu idag, ja.....
så har jeg det strælende.. pga, den hjælp og megen støtte jeg har fået fra ham..
+ mine omgivelser..

Anita.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-05-04 18:26

Hvis jeres forhold er baseret på at han er terapeut for dig, så kan I meget let blive fastholdt i de roller.

Hvad nu hvis du virkelig begyndte at FÅ det bedre og derfor var mindre afhængig af ham? Så ville han være nødt til at trække sig lidt fra dig, så du blev lidt mere syg og dermed mere afhængig igen. Han kan være lige så afhængig at terapeutrollen, som du er af patientrollen.

Hvis I skal have et ligeværdigt og VARIGT forhold, der tillader jer begge at vokse, så var det måske en ide med parterapi. Han er sikkert ikke så interesseret i, at du går til psykolog eller psykiater alene...

Kommentar
Fra : anita16

Dato : 18-05-04 11:31

det handler jo ikke om at han er niget som helst for mig..
OVERHOVEDET !!!!!
vi holder MEGET af hinanden, lige som alle andre gør i ÆGTE kærlighedsforhold,
og det har vi.. han har eller er hverken psykolog eller andet over for mig...
han har hjulpet mig, og jeg har hjulpet ham.. for da vi mødte hinanden var han i det forkerte miljø, hvis jeg kan sige det sådan. og det var jeg jo også.. vi gar lært hinanden en masse ting, og har begge to arbejde idag, og ALT går SKIDEGODT !!!!!!
SIMPELTHEN..

og idag, har jeg ikke brug for hverken psykolog eller andet. jeg lever et RIGTIG GODT OG DEJLIGT LIV, OG HAR ALDRIG HAFT DET BEDRE..

det er strålende det hele.. vi bor sammen, passer vores arbejder, vores ting osv..
alle vores omgivelser er STOLTE af os, fordi vi har det så godt.. og vi er så glade for det hele, og FOR VORES LIV..
så sådan er det.. jeg har ikk brug for noget eller nogen hjælp. det går rigtig godt idag..

ANITA..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-04 13:38

Kære Anita. Uanset hvor gerne jeg ville tro på dig, så er det DYBT, DYBT betænkeligt at tage "lykkepiller" uden at være under opsyn af en læge-psykiater-psykolog.
Jeg er ikke helt klar over, hvad det er for nogle piller, du tager, -du skriver "amikarin", -dem kender jeg ikke. Mon ikke du mener "akarin" eller "amitriptylin"? -Jeg gætter på de sidste..

Pillerne kan have nogle bivirkninger, som gør at det er ABSOLUT NØDVENDIGT at du er under opsyn af en læge. Hvor har du fået pillerne fra?

Kommentar
Fra : anita16

Dato : 19-05-04 09:31

jeg har dem på recept fra min egen læge.
har taget dem en månedstid nu.
jo, de hedder Akarin!!
amtriptylin har jeg taget, men det var for min hivedpine.
for det døjer jeg menlig med.. kronisk, desværre!

jeg har aftale med min læge hver 3 uge, vi snakker så om hvordan
det går, og hvilken virkning pillerne har givet mig osv.
men ikke yderligere, snakker vi sammen.. jeg passer jo mig selv til hverdag,
lige som alle andre. jeg synes de har en lille virkning. kan godr mærke noget nu.
mest med mit temperament. det har været meget stort.
og jeg har altid i mit liv, hart en MEGET kort lunte!!

jeg synes også jeg er blevet lidt mere glad.. tilfreds med mig selv.
det har jeg ikke rigtig været så stolt over før hen!
og jeg har ikke brug for nogen psykriater-psykolog, eller lignende!
ihvertfald ikke som jeg har det idag.
man må forstå, at jeg kun skriver heninde for at tale med jer, om problemer,
få svar, og hvis jeg kan, så gi igen. for jeg har det virklig godt, og bruger ingen af delene..men jeg er glad for at skrive sammen med dig (tej) om, det hele, fordi du er forståelig for det jeg siger. du har givet mig mange svar på diverse ting.. osv...

men bare så i ved det, vil jeg helst ikke snakke om problemer idag. for jeg kommer til at tænke tilbage på de problemer jeg har haft.
og nu når de endelig er ovre, sidder de ikke længere i baghovedet på mig, og derfor prøver at glemme disse ting.
jeg fik jo netop min depretion, fordi jeg tænkte over alt for mange ting.
det er ved at være ovre nu.
og det kan man jo kun sige, er dejligt. kh. anita :0)

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 19-05-04 10:12

Hej Anita16
Nej for hvorfor grave i fortiden, den kan vi alligevel ikke lave om på, men vi kan tage ved lære af vores fejl, og bruge det konstruktivt. For intet er så skidt at det ikke er godt for noget, og at vi TØR tage ved lære af det. Jeg vil endnu engang lige skrive mit motto: For hvorfor bekymre sig for imorgen, når dagen idag har nok af sine bekymringer. Underforstået, at bekymringer ikke nødvendigvis er negative.
Tænk at basere sit liv på fortiden, nej den duer ikke. Jeg ved ikke om i kender den der film der hedder Cape Fear, for her siger Psykopaten på et tidspunkt i filmen, "at hvis du lever i fortiden, så dør du en lille smule hver dag". Og det er det fame da ikke værd, vel? Nej på med vanten, tag fat om nældens rod, og klø på med hvad du finder på. Nyd nu dit liv sammen med kæresten, og husk at være god mod andre som du forventer de skal være overfor dig. Nej nej ingen moralprædiken fra mig, kunne bare ikke lade være.
Alt for nu og tak for din hilsen Anita, nyd livet i fulde drag dig og kæresten....................

De varmeste forårshilsner
tej1957

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-05-04 18:38

Anita, jeg er glad for at høre, at du har samtaler med din læge. Hver 3. uge er helt fint, hvis du synes, det er nok. Og det er godt, at du har en læge, som kan give sig tid til det.
Der er mindre bivirkninger ved akarin end der er ved amitriptylin. De kan begge bruges som "lykkepiller", men det er godt, du nu holder dig til akarin. -Hovedpinen lyder ikke rart, men hvis du har været ude i skidt med misbrug og sådan noget, så kan det godt være bivirkninger fra den tid. Det skal nok gå over af sig selv med tiden når bare du holder dig væk fra misbrug. ---Bare I begge to holder jer LANGT VÆK fra misbrug.

Og Tej: Du kan prise dig lykkelig for, at du ikke også har et misbrug! Det er altså rigtig svært at slippe ud af. Især hvis man har været i det længe. Og det kan Anita16 jo af gode grunde ikke have været. Så hun har en reel chance for at komme videre hvis hun satser på det NU! -ikke om 10 år.
Tej, du har jo selv været omkring de 40 år før du turde at rydde op i dit indre liv, ikke? Og sådan er det for en del. Men hvis man så har måttet fylde sig med forskellige stoffer i over halvdelen af sit liv, så har man i 40-års alderen 2 store problemer at slås med: "oprydning" og "afhængighed". Og man beskylder den ene del for at være årsag til den anden del, -og omvendt. Så derfor er det næsten umuligt at komme videre.
Jeg er slet ikke i tvivl om,tej, at du har arbejdet dig igennem dit eget private helvede, -og er sluppet godt fra det. Tillykke med det!

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 21-05-04 09:38

"Også et misbrug" skriver du Birgitta, NEJ for aldrig har jeg villet spilde mit intellekt på sådan en SUTTEKLUD, eller TURDET for den sags skyld, for jeg har set hvad det kan føre til. Tænk at lade sin krop styre af noget der på ingen måde har noget med virkeligheden at gøre. Tænk engang at lade sin krop/sjæl være SLAVE af noget der på ingen måde har noget med virkeligheden at gøre. Tænk engang at skulle snyde/stjæle og bedrage familie og venner på noget der på ingen måde har noget med virkeligheden at gøre. Tænk engang at blive fængslet for sit bedrag til livet, fordi man ikke TØR at se VIRKELIGHEDEN i øjnene som den nu engang er. Tænk engang at lade sig selv blive snydt af sit eget bedrag til LIVET fordi man tror at man kan gemme sig bag sit misbrug.
Og min afhængighed til LIVET er endnu større end du kan forestille dig, så hvorfor skulle jeg spilde mit LIV på noget der ikke har noget med virkeligheden at gøre. Nej jeg vil for resten af mit liv tilegne mig en meget større viden end den jeg har idag, og bruge alle mine evner til noget positivt/konstruktivt, og bruge den konstruktivt, og jeg vil formidle min viden til hvem som helst der kan bruge det til noget fordi jeg tror at jeg kender konsekvenserne af mine handlinger.
Og jeg gør det i mit arbejde, og i min fritid. Og bare rolig for jeg er ikke bedrevidende/klogere eller fordømmende eller................
Kald mig hvad du vil, bare ikke naiv, for det er jeg blevet for klog til. (1996-2001)

Nå mon ikke dette er nok for nu?
Jo det tror jeg, og derfor så vil jeg ønske jer alle at i må få en helt og aldeles fantastisk god weekend.
tej1957

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-05-04 14:17

Nårh, lidt bedrevidende og fordømmende virker du nok, tej... Men det kan sagtens undskyldes med, at du har klaret en hård kamp for dig selv og du er kommet et kæmpespring frem i lyset.

"Lyset" vil så nu give dig et overskud til at lære mere, -"tilegne dig viden" -som du selv formulerer det. Og du vil gerne formidle din viden til andre. Men du vil sandsynligvis opleve, at nogle mennesker ikke KAN eller VIL bruge din viden..... Uanset hvordan du forsøger at formidle den. Hvis dit overskud er stort nok, så vil du begynde at undre dig: Hvordan kan det være, at det der er så indlysende for dig, -er så svært for nogle andre?
Måske får du lyst til at forsøge at tilegne dig DEN viden: Forståelse og indsigt i andre menneskers sind.
--Det er jo ikke tilfældigt, at mange psykologer og psykiatere tidligere har haft en psykisk lidelse....

--Også en rigtig god week-end til dig, tej.

Anita, jeg kom til at tænke på, om du er født i et andet land? Eller du måske har opholdt dig meget i udlandet?

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 22-05-04 09:51

Birgitta jeg VED at vi mennesker er lige så forskellige som de fingre vi har på hænderne, prøv engang at se efter. Du skriver ikke KAN eller VIL, nej for det kan være en forfærdelig oplevelse når mennesker bliver præsenteret for VIRKELIGHEDEN. Også er det "lettere" at gemme sig bag en facade/narko/druk/medicinmisbrug o.s.v.. Og jeg kan love dig for at jeg gør mit til at forstå og lære af andre menneskers erfaringer. Det kan jeg jo føle på de venskaber jeg har idag, og jeg er en god lytter kan du tro.
Jeg kan ikke forstå når du skriver at mange psykologer og Psykiatere tidligere har haft en psykisk lidelse? ? ? Tag nu en Psykiater der er uddannet læge, som tager 5-8 år at blive uddannet som, og bagefter uddanner sig til Psykolog, lad os sige at det ialt tager ca. 12-14 år. Ingen af de medicinstuderende jeg mødte i perioden 1996-2001 og det var en del kan jeg love dig for, udviste på ingen måde, at afvige sig rent psykisk overfor min person, jeg ved ikke hvordan du kan tillade dine argumenter på denne måde? Eller du måske selv har haft en oplevelse der har gjort dig så mistillidsfuld som du udviser overfor disse behandlere.......... Eller er det blot uvidenhed fra din side?
Desværre er jeg blevet for gammel til at uddanne mig som læge, faktisk kan jeg engang imellem ærgre mig over at jeg ikke turde stole på mine evner da jeg var yngre, for jeg vidste at jeg havde disse evner, men jeg turde ikke gøre brug af dem. Jo jeg har sandelig da en uddannelse, som Maskinarbejder, også har jeg prøvet alverdens ting, og idag er jeg Instruktør i IT for pensionister og har stor fornøjelse i at kunne formidle min viden om det.
Og da jeg nu ikke kan lave om på tingene, jamen så må jeg tilegne mig den viden på anden måde, og det er da ikke så skidt endda.
Og det er så min måde at overleve på, for idag forstår jeg og TØR forstå det som jeg læser om her på Nettet ser på fjernsyn læser i tidskrifter o.s.v., og at så der af og til er nogen der kan bruge min viden gør mig endnu gladere.

PYHA må hellere se at stoppe, for bogstaverne fiser ud af mine hænder, og jeg vil altså osse lige lidt videre i teksten..............

Hav det nu godt hver især på jeres måde..........
tej1957

Fordømmende skriver du, nej det føler jeg IKKE at jeg er, men med det jeg så/oplevede i perioden 96-01 har lært mig at den livsudfoldelse som jeg så dengang, vil jeg ALDRIG komme til at føle på min egen krop.
FOR DET ER LIVET FANDEME FOR KOSTBART TIL AT BRUGE SIN/MIN TID PÅ...............
Og længere er den ikke. . . . . . . . . .

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-05-04 14:43

Ja,ja,,ja... Du behøver ikke at råbe, tej...

Du blander nogle ting sammen... Jeg er da ikke mistillidsfuld overfor behandlerne, -tværtimod. Du kan da selv se i tråden, at jeg anbefaler anita at have kontakt med en behandler.

Og selv om du er oprørt over min påstand om, at behandlerne ofte har en sygehistorie selv, så bekræfter du jo også min påstand ved at du siger, at hvis du kunne, så ville du selv uddanne dig til læge. Hvis du kunne uddanne dig i dag, så ville du jo også selv blive en behandler med en sygehistorie... Det er der da ikke noget galt i. Tværtimod!!! -Man har da bedst forudsætninger for at forstå sine medmenneskers problemer hvis man selv har haft lignende problemer inde på livet.

Jeg har haft kontakt med utallige psykologer og psykiatere i løbet af mit lange liv. Jeg har selv haft nogle psykiske problemer, men ikke så voldsomme. Men jeg har haft mange nære familiemedlemmer, kolleger og venner, som har haft voldsomt brug for behandlere. Så jeg har set, at behandlerne ikke er så anderledes end os andre: Nogle er hamrende dygtige til deres job, -for andre er det bare lamt venstrehåndsarbejde.

Men uanset hvad jeg har haft af egne problemer, så har jeg hele livet været nær pårørende til mennesker med psykiske problemer, som jeg har holdt af og følt ansvar for. Hvis éns allernærmeste rammes af psykisk sygdom, så tvinges man til at forsøge at forstå. Fordi alternativet: at tage afstand -er ubærligt.

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 24-05-04 10:29

Godt ord igen !
For jeg forstår dig så udemærket, men da jeg skrev var jeg i et dårligt lune. Og som du skriver, at behandlerne ikke er anderledes end os andre, kan jeg da helt og aldeles give dig ret i. Kan godt være at jeg er for autoritets tro, men jeg har ikke noget at hænge ud på alle dem som var en stor del af mit liv 96-01. For uden deres tilstedeværelse tør jeg ikke at forestille mig hvordan min verden så kunne have set ud. Jo nok har de en stor part med mine erfaringer, jeg vil/TØR dog godt skrive, at jeg selv har haft 95% indflydelse på mit "NYE" liv. Fordi jeg TVANG mig selv til at se på mig selv med helt andre øjne, og selvom det kostede Tårer i rige mængder og var den allerstørste test på mig selv. Det kan selv overlevelseskurser eller Bungyjump ikke lave om på. Nej det er den allerstørste udfordring jeg nogensinde har været ude for, og det er jeg både glad og stolt af at jeg bestod med glans.
Og tage afstand er noget af det letteste, for så skal vi ikke tage stilling til andres ve og vel. Og det passer jeg meget på IKKE at gøre.

Nå jeg må videre med undervisningen, så hav det nu helt og aldeles fantastisk..........
tej1957

Kommentar
Fra : anita16

Dato : 25-05-04 10:36

nej.. jeg har ikke opholdt mig i udlandet.
jeg er født og opvokset i Grenå..
bor der stadig nu.. hvorfor det

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-05-04 18:15

Nåh, du bruger en ordstilling og -valg, som måske er korrekt på engelsk og visse andre sprog, men ikke på dansk:
"Jeg er dybt forståelig" betyder faktisk på dansk, at du er meget nem at forstå. Og det er næppe det, du mener. Jeg tror, du mener, at du fuldt ud forstår hvad tej fortæller dig...
På engelsk kan man nok sige: "I am deeply understanding you". Men på dansk får det som sagt en anden betydning.

Kommentar
Fra : anita16

Dato : 26-05-04 09:30

jamen det er jo faktisk også lige meget med ordets betydning.
jeg mener jo det samme.
men fint du siger det, så ved jeg jo det !!
:0
knus.

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 26-05-04 10:30

Nå men hvorfor altid være så alvorlig?
Kan nogen af jer fortælle mig hvor mange L der er i Happy Birthday to you?

tej1957

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-05-04 14:34

a wha' ... ?

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 27-05-04 13:08

Du kender da godt fødselsdags sangen Happy Birthday to you, ikke?
Og hvor mange Lér i den sang? Prøv at synge den for dig selv, og du vil opdage at der ikke fremgår et eneste L (bogstavet) L.

Men hvis du synger den på denne måde: LA LA LA LA LA LA o.s.v
Den er da PLAT ikke? Men lidt sjov når/hvis man forstår. . . . . . . . . .

Hyggehejsa
tej1957

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-05-04 13:51

Antallet af "L" 'er kommer da an på navnet på fødselsdagsbarnet...

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 28-05-04 08:08

Tag det nu KUN for det sjov jeg mente. hvorfor dissekere?

GRIN OG VÆR GLAD

Kommentar
Fra : anita16

Dato : 28-05-04 11:29

ikk et eneste nej.. det er egentig rigtigt.. har jeg godt nok aldrig tænkt over.. men hvorfor også lige det??!!!
ja tej.. det er rigtigt.. SMIL TIL VERDEN, SÅ SMILER DEN TIL DIG... OG VÆR GLAD!!!

Kommentar
Fra : anita16

Dato : 28-05-04 11:29

ikk et eneste nej.. det er egentig rigtigt.. har jeg godt nok aldrig tænkt over.. men hvorfor også lige det??!!!
ja tej.. det er rigtigt.. SMIL TIL VERDEN, SÅ SMILER DEN TIL DIG... OG VÆR GLAD!!!

Kommentar
Fra : anita16

Dato : 28-05-04 11:31

KAN I HA EN GOD WEEKEND TEJ, OG BIRGITTA..

KNUA TIL JER. FRA ANITA

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 28-05-04 11:55

jamen i lige/skæv måde for det tror jeg at jeg bliver idag. Ja ikke skæv på den måde, men vi får gerne et par eller tre fredagsøl til at ønske hinanden god weekend, og ikke andet.
Og Anita tak for din hilsen, og bare vent til i næste uge (tirsdag) for så får jeg installeret Internettet hjemmefra helt gratis, ja altså installationen, og hold da kælderdøren lukket for helbredets skyld hvor jeg glæder mig.

KAN I ANITA OG BIRGITTA HAVE EN HELT OG ALDELES FANTASTISK WEEKEND. VI "SES"

tej1957 sgu glad

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-05-04 13:32

God week-end til jer osse, Tej og Anita.

Hvad med dig, mizz86? Er du helt gået hjemmefra?
Vi holder jo bare "gryden i kog" -hvis du skulle få brug for os. Hvis du synes, at du har fået kommentarer nok, så kan du bare lukke spørgsmålet. --Men vi "koger" da osse gerne videre, hvis du hellere vil have det...

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 28-05-04 16:56

Jamen Birgitta er det egentlig ikke ligemeget hvem der kommer her?
Altså med min udadvendthed er jeg da ikke "bange" for hvem der egentlig ser det som vi skriver om. For som jeg har skrevet for meget længe siden, at hvis jeg kan hjælpe/svare så står jeg da til rådighed for hvem som helst. . . . . . . . . .
Og egentlig synes jeg at i TO ind til videre er meget hyggelige og søde at skrive sammen med.
Hvad jeg laver her NU på mit arbejde????????????????????????????????????????????????
Jo, men jeg har fået et brev som jeg STRAKS ville svare på over Nettet, og da jeg ikke har fået det endnu hjemme/Internettet i Privaten, skyndte jeg mig herom.
Og så kunne jeg da ikke lade være med at få min nysgerrighed stillet.

Og lige sende en hilsen til jer to, så hav det nu godt til vi "ses" igen
tej1957

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-05-04 13:06

SåSå, Tej, selvfølgelig er vi da alle velkomne på kandu. Jeg synes altså også, at det et hyggeligt, at sludre med dig og anita. Du må ikke misforstå mig.

Men det er jo mizz86, der har oprettet spørgsmålet. Og hun havde jo nogle problemer, som hun måske ikke har fået løst. Hun skulle da nødig tro, at vi har glemt hende, og bare udnytter hendes tråd..

Det er da fint, at du har adgang til nettet på dit arbejde. For det er da dyrt at have det hjemme. Men jeg betaler bare og ser glad ud.. Til gengæld har jeg så fri adgang hele tiden.. Osse i pinsen. Du kan glæde dig. Håber, at det bare fungerer for dig lige fra dag ét!
Nåmen du kommer jo nok først tilbage på tirsdag... Hejsa.

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 01-06-04 13:11

Jo men så er det altså officielt at jeg er kommet på Internettet, og det er da den rene fornøjelse. Det kører bare derudaf, så det er en lyst. Det skal jeg nok få en masse fornøjelse ud af. Og sikke der skal forskes, for nu er der ingen begrænsning udover at jeg selvfølgelig skal spise, forette min nødtørft, sove plus alt det andet jeg laver. TÆNKER om mizz86 er blevet forskrækket af alt vores skriveri?
Nå jeg vil lidt videre så kan i nu have det noget så godt.
tej1957

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-06-04 18:01

TillykkeTillykke Tej med din nye forbindelse. Åh, hvor jeg husker det, da jeg fik bredbånd sidste år. Så fornøieligt!! Og jeg nyder det stadig.
-Men pas på med spyware, vira og hvad det nu ellers hedder... Når man er "på" hele tiden, så er man jo mere udsat. Jeg har allerede geninstalleret min Windows flere gange på grund af grums.. Nå. men det hører til i en helt anden kategori i et helt andet spørgsmål...

Måske er mizz86 blevet indlagt? Hendes spørgsmål skyldtes måske, at hun var klar over, at det kunne blive nødvendigt... Måske hører vi fra hende, når hun har det bedre igen..

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 01-06-04 18:11

Tak og jeg er forberedt på alskens UTØJ fra nettet, har allerede 8 gange "vaccineret for vira".

M.h.t mizz86 ja vi må da håbe at hun har/får hjælp, men det kan vi jo ad gode grunde ikke vide noget om, men forhåbentlig bliver hun hjulpet.

Tak for hilsenen. . . . . .
"vi ses"

Kommentar
Fra : M.E.

Dato : 04-06-04 14:15

Hej!

Det var mig der skrev indlægget, men glemte min password, og kunne ikke få det tilsendt igen, så nu hedder jeg altså M.E. i stedet!!!!

Jeg synes bare at det er rart at andre også kunne bruge den her "debat" til noget.
Jeg blev ikke indlagt, og har nu et rimelig godt forhold til den psykolog jeg går ved. Det er rigtig dejligt.

Heldigvis har jeg det nu en del bedre end da jeg skrev spørgsmålet. På en måde i hvert fald.
Og det er jo det vigtigste...

Hav en god weekend allesammen..
Mange knuz mig (mizz86!)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-04 17:46

Hej. M.E. Godt at høre fra dig, -det lyder lidt underligt, at du ikke kunne få tilsendt dit password? Det kan da ske for enhver, at man glemmer det..

Men det er fint at vide, at du har det (nogenlunde) godt.

Mange knuz til dig osse.

Kommentar
Fra : M.E.

Dato : 07-06-04 09:22

Jeg kunne også sagtens få det TILSENDT! men min mail ville ikke vise hvad der stod i den underligt...

men pyt...

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 14-06-04 16:02

Nå her er fame stille? Men så lader det til at det går godt med jer allesammen.
Her skal fra på fredag holdes 8 ugers sommerferie, og sikke jeg skal nyde det. Håber at i alle har det godt, og vi "ses" måske på et eller andet tidspunkt?

God sommer til alle

tej1957

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-04 15:30

Joo, Tej, vi skrives sikkert ved.
Du må også have en rigtig god sommerferie.

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 15-10-04 16:28

Oktober jo den er go nok
Det sgut mange der kommer her mere ÆRGELIGT. Trænger efterhånden til at komme af med mere af min livserfaring/visdom/viden/ bare for at måske hjælpe. Ikke fordi jeg keder mig bestemt ikke, bare for at have noget at gøre med hvis det skulle hjælpe? MÅSKE ?
EEN TING HAR VI ALLE TILFÆLLES SORTE RØDE HVIDE GUL: NEMLIG ALLESAMME HUL !
FOR HVORFOR BEKYMRE SIG FOR IMORGEN, NÅR DAGEN IDAG HAR NOK AF SINE BEKYMRINGER
ALT, HVAD I VIL, AT MENNESKER SKAL GØRE MOD JER, DET SKAL I OGSÅ GØRE MOD DEM.
tej1957

Kommentar
Fra : rockduck

Dato : 18-01-05 11:02

kære mig

jeg har to meget nære veninder(ja, de er næsten som søstre for mig) som begge har været indlagt på ungdomspsykiatrisk afd.
det har hjulpet dem begge meget! i starten kunne de begge to ikke lide det, tror det har meget at gøre med at de begge lidt modvilligt, ubevisdt ikke ville "af" med deres sygdom. men efterhånden fik de det bedre, de er stadig i systemet dvs. har psykolog, men kan ellers leve et nogenlunde normalt liv, passe deres skole og skabe sig en fremtid.
de er vigtigst af alt blevet gladere.
så indlæggelse er ikke noget du behøver kæmpe imod så at sige. den er jo for din skyld og ærligt talt synes jeg du skal tage imod den hjælpende hånd det er hvis det bliver foreslået. og lad være med at modarbejde personalet, selvom alle nu gør det i starten alligevel.

god bedring
hilsen en, som har ahft psykiske sygdomme tæt på livet