/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Laseroperation af øjne
Fra : sfl17
Vist : 5599 gange
80 point
Dato : 21-01-04 23:55

Hejsa! Har nogen her på siden haft gode/dårlige oplevelser med operationer for nærsynethed på begge øjne? Her menes primært med laseroperationer, for der findes vel ikke mange andre muligheder end laser?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-01-04 07:59

Du kan træne dine øjne med øjenyoga

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 22-01-04 09:15

Træne dem med hvad??????

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 22-01-04 10:17

Øøøøh - øjenyoga?! Nu har jeg omkring -3,75 og -3,50 på hvert øje, så tror ikke lige på dig..

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-01-04 11:40

Øjnyoga, er en teknik, hvor man blandt andet skifter mellem at fokusere på stor afstand, og alt for tæt på øjnene. Man træner også øjnene til at se i retninger der ligger i yderkanten af hvad de kan. Der er flere forskellige øvelser, og efter et stykke tid, kan øjnene kompensere meget i forhold til tidligere målinger. Om øjnene kan kompensere +- 4 ved jeg ikke, men en del.

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 22-01-04 21:53

Hmmmm, hvor kan man få mere at vide om det henne?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-01-04 23:41

jeg tror det var profiloptik, der for nogle år siden lavede noget med det, og så som altid, det kære bibliotek!

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 23-01-04 15:31

Hvad så hvis man har - 9,5 og 3 D i bygningsfejl på hvert øje?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-01-04 15:52

Træning vil altid hjælpe noget. Sømænd kan se en lille bøje, flere kilometer væk, men kan have svært ved at læse, jo mere folk læser,des større riesiko for nærsynethed. Øjnene kompenserer efter det de laver

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 02-02-04 18:44

Nogen må da have haft erfaringer med laseroperationer af øjnene?!

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 02-02-04 22:42

Undskyld, men det er en myte at læsning medfører risiko for nærsynethed.

Mvh. Kim Boje

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 03-02-04 13:03

Prøv lige at kikke på www.lasersyn.dk. Der kan være nogle gode svar til dine spørgsmål.
Jeg skal selv have lasik-operation den 23/3-04 i Århus. Jeg vil gerne fortælle om hvordan
det gik når jeg har fået det lavet. Det er mig med meget styrke og bygningsfejl.

hilsen Gitte

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 03-02-04 13:05

Der er fejl i addressen. Prøv denne:
www.lasersyn.dk

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 04-02-04 19:09

Det er mig bekendt ikke en myte at overdreven læsning i barndommen medfører nærsynethed. Det skader indirekte øjet hvis det det ikke samtidig for mulighed for at træne på lang afstand.
En af mine venner er lgie blevet opereret. Han var lige på grænsen til ikke at kynne blive erhvervspilot, med stor styrke og bygningsfejl på begge øjne. Han ser nu her under en uge efter næsten perfekt, og har ingen bivirkninger. Jeg overvejer selv at blive opereret, men 28.000 er nu mange penge!

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 09-02-04 11:05

Hm, 28.000 lyder lidt dyrt, ja. Jeg har hørt om nogen, der er sluppet med det halve, men prisen varierer vel efter ens nedsatte syn. Og ja, jeg har læst meget, da jeg var barn og er måske blevet mere nærsynet af det - øv.
-> Meldgaard: Fortæl meget gerne om dine erfaringer med lasik. Jeg har hørt, at man får skåret noget af øjet med kniv - men det passer vel ikke?!

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 09-02-04 15:45

Prisen varierer ikke så meget, men ligger ca på 12.000,- pr. øje + prisen for forundersøgelsen på ca 600,-. Det kommer an på hvilket privathospital man bruger hvor meget prisen varierer.
Det med kniven er ikke helt rigtigt. Ved lasik - som bruges bl.a. ved svært nærsynethed - bruges ikke en kniv, men laser til at skære en flap op. ( lidt ligesom en dåse man ikke lukker helt op) Flappen lægges til side og der fjernes noget at nethinden under. Når det er gjort, lægges flappen tilbage og operationen er færdig. Det er fortalt i grove træk. Flappen vil så gro fast til nethinden igen. Hos nogle gør den ikke og det bevirker at man ikke kan bruge kontaktlinser igen.
Det er en myte at man bliver nærsynet af at læse meget. Jeg er født med skelen og er opereret for det da jeg var ca. 2 år. Men det er arveligt at være nærsynet. Min far er mere nærsynet end mig.
Jeg håber at du kan bruge svaret. Ellers klik ind på www.lasersyn.dk

Hilsen Gitte 34 år.

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 10-02-04 20:33

..så LASIK er ikke så farligt, som folk siger? Jeg læste et sted, at nogen klinikker i DK slet ikke udfører den, da den er mere risikabel og ikke bedre end andre teknikker? Vh. Sfl17

Accepteret svar
Fra : meldgaard

Modtaget 80 point
Dato : 12-02-04 09:24

De risici der er, vil være at flappen ikke vil gro fast og man vil evt. få problemer med det senere. Man kan også blive "natteblind". For nogle vil det være et problem. "Natteblind" betyder at man kun får et begrændset synsfelt at se ud af. Når det bliver mørkt bliver pupillen større en det område der er opereret. Det betyder at man ikke kan se skarpt i kanterne rundt om. Ligesom hårde linser. De er stortset heller ikke større end det område. Hvis man bruger hårde linser og ikke finder det som noget større problem,vil det ikke betyde noget. Jeg spurgte om man kunne blive blind. Svaret var nej. Det værste var at man ikke fik godt syn på begge øjne og evt. skulle bruge briller på den ene øje. Ellers var der intet af alvorlige risici.
Håber at det var svar nok.

Gitte

Godkendelse af svar
Fra : sfl17

Dato : 12-02-04 10:32

Jeps, svaret er fino, meldgaard. Jeg havde bare set på en kliniks hjemmeside, at LASIK ikke altid bliver udført på klinikker herhjemme, da den anses for mere farlig end de normale lasermetoder, men det er måske ikke sådan?

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 15-02-04 18:11

Jeg ved at Hamlet ved Århus, samt flere andre privatesygehuse udfører Lasik. Desuden er der en anden metode der hedder PRK. Det betyder at man går ind og laserbehandler direkte på nethinden. Ulempen ved dette er at det tager længere tid for at hele( synet tager længere tid om at blive som evt. ønsket) og hvis man danner store ar, vil der være stor risico for at sløre synet ved at der er dannet ar i synsfeltet. Denne metode ved jeg at der udfører på Odense Universitetssygehus. Nu ved jeg jo ikke hvor du bor i landet, men der er en anden hjemmeside der hedder
www.lasik.dk . Den er meget god og der er flere spørgsmål samt svar til på siden. Fin, hvis man vil vide mere. Jeg har selv stillet spørgsmål på siden. Dt tog ca. 2 mdr. inden jeg fik svar.
Tak for pointene. Jeg vil skrive nærmere når jeg har fået mine øjne opereret.

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 15-02-04 20:27

Ok! Alletiders, meldgaard.