/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Fælles forældremyndighed
Fra : nenita
Vist : 1433 gange
100 point
Dato : 21-01-04 09:52

Hvad indebærer fælles forældremyndighed egentlig??

Børnene bor ved mig (mor), hvor meget skal faderes spørges om???
Jeg tænker her på f.eks. fritidsinteresser.... og dermed diverse stævner rundt om i landet med overnatning - skal han give sit samtykke til at de må tage afsted hver gang???

Hvad med sådan noget som hvor lang tid de må være ude om aftenen/weekenden???

Håber på nogle gode svar

Nenita

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 21-01-04 10:25

Hej
Det er forskelligt for den enkelte. Så det bedste råd jeg kan give dig, er at kigge på disse links. De er ret gode. Ellers kontakt Overpræsidiet.

http://www.aktivfar.dk/farsret/glfars/fars28.htm
http://www.danmarkskordegneforening.dk/dokumenter/vejledning%20i%20borneloven.pdf

Held og lykke!!

Mvh
Gisele

Kommentar
Fra : Changi

Dato : 21-01-04 10:57

Er det en skilsmisse, hvor parterne er enige, er det den, der har børnene på det reelle tidspunkt, der tager beslutning om almindelige praktiske forhold. Det er det egentlig også, når et Stats Amt har besluttet, at forældremyndigheden gives til moderen som hovedregel.

Hilsen Changi

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-01-04 10:59

Den forældre, der har barnet/børnene boende må selv kunne træffe de daglige valg.

http://www.sogn.dk/gyrstinge/index.php?mod=sognside&func=praester&p1=7340

Hvis du er uenig med din eksmand kan du jo søge om ophævelse af fælles forældremyndighed.

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-01-04 11:01

Det er et forkert link. Ved ikke hvad der gik galt. Her er det rigtige
http://www.barnetsvalg.dk/foraeldremyndighed.htm

mvh ans

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 21-01-04 12:00

I praksis er det sådan at som udgangspunkt har alle forældre fælles forældremyndighed ved skilsmisse.
Det bevirker dog ikke at begge forældre skal godkende hinandens handlinger.
Der hvor barnet i det pågældende øjeblik opholder sig kan bestemme. De har med andre ord samme rettigheder som hvis de var gift.
Du skal ikke spørge din mand om dit barn må tage på ferie - Ligeledes kan du heller ikke bestemme hvor længe dit barn er oppe om aftenen når det besøger faderen.
Opstår der diskussioner forældre imellem vedr. opdragelse af børnene er det meningen de selv skal prøve at løse disse.
Kan de ikke det - ja så er det man må forsøge at ophæve fælles forældremyndighed.
Men set fra barnets side er fælles forældremyndighed i langt de fleste tilfælde det bedste.
Så tag du roligt dine børn til stævner o.lign.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-01-04 12:02

Nu spørger du konkret hvor meget faderen skal spørges om.
Han skal kun spørges i de tilfælde hvor man i et normalt ægteskab ville KRÆVE begge forældres samtykke.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 21-01-04 12:38

Refi

Det er jo så i virkeligheden ikke så meget han skal spørges om.... for det meste er den ene forældres samtykke jo nok.

Er det noget du bare ved, eller har du en eller anden faglig baggrund.

Nenita

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-01-04 12:43

Ingen faglig bagrund - men selv et barn hvor vi har fælles forældremyndighed. Erfaring må det vel hedde.
Er I slet ikke blevet orienteret ved møde på statsamt.
Men ellers har du ret i at han faktisk aldrig skal spørges - ligeledes behøver han heller ikke at spørge dig.
Det er jo netop det der er ideen i "fælles".
Problemerne opstår først når I ikke er enige.

Godkendelse af svar
Fra : nenita

Dato : 21-01-04 13:03

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-01-04 13:07

Velbekomme.
Good Luck.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-01-04 13:31

nenita
Hvilken alder har dine børn?
Jeg har selv været i samme situation. Min mand og jeg havde ikke problemer med den fælles forældremyndighed, men det havde vores søn, som flyttede med mig, (den anden var over 18 år) og kunne selv bestemme.
En dag sagde min søn til mig: Mor, i dag er ikke din dag, det er ikke fars dag, det er min dag og jeg vil selv bestemme.
Dette måtte jeg fortælle min eksmand og det blev som sønnen ønskede.
Vi havde efterfølgende ikke problemer.
Hvis du har problemer med den fælles forældremyndighed, så søg om forældremyndigheden alene.
Modparten kan have svært ved at forstå den daglige "tummerum" hvis han/hun ikke har barnet/børnene boende.
mvh ans

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 21-01-04 14:09

Hej ans

Mine børn er 11, 12 og 15.
Jeg er ikke skilt endnu, men flytter den 15 februar mod min mands vilje, han vil ikke skilles.
Han er meget dominerende og han ved ikke at jeg har fået lejlighed. Han vil ikke opgive den fælles
forældre myndighed, men det kunne være det var en god ide at søge om den fulde forældremyndighed fra begyndelsen, for ærlig talt så tror jeg ikke han bliver helt let at danse med når vi er flyttet. Han vil ikke
have børnene boende, så det er ikke noget problem. Han er eksportchauffør og har aldrig haft noget særlig
med børnene at gøre.

Ans, se mit nye indlæg..... jeg vil gerne give dig point...

nenita

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-01-04 14:38

Hej nenita
Har du indgivet separations/skilsmisse ansøgning?
Du kan altid søge om ophævelse af fælles forældremyndighed. Hvis du ikke bor i Købanhavns Kommune er det Statsamtet du skal søge.
Samtidig skal du søge om børnebidrag. Dette kan ske skriftligt. Søg også om aktindsigt, så kan du fåat vide hvad din eksmand har svaret/skrevet.
Jeg tror at du har gode muligheder for at få ophævet fælles forældremyndighed, da din mand er eksportchauffør, hvilket kan betyde at han i perioder ikke er i landet.
mvh ans og held og lykke.
Det er ikke nemt at blive skilt.

Kommentar
Fra : kbdut

Dato : 21-01-04 20:24

Det er ikke helt rigtigt at faderen ikke har noget at skulle have sagt.
Hvis man skal flytte kommune eller barnet skal flytte skole skal både moderen og faderen være enige når der er fælles forældre myndighed. Ligesom den hvor børnene ikke bor hos altid kan søge om aktindsigt vedrørende børnene. Han har også ret til at være med til forældremøder som moderen SKAL informerer faderen om m.m.

Med venlig hilsen
Karsten
en far med fælles forældremyndighed.