/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
Lyd på hjemmesiden
Fra : j1908j
Vist : 253 gange
100 point
Dato : 20-01-04 22:53

Jeg savner en enkel instruktion og nogle gode råd vedr. den mest hensigtsmæssige at lægge lydfiler på vores hjemmeside (som bliver fremstillet i Frontpage) - siden skal bl.a. tjene som promotion for vort orkester, og indeholde smagsprøver fra vores seneste CD.
Med venlig hilsen
JJ

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-01-04 22:59

Du kan indsætte Webkomponent - Avancerede objekter - plugin, hvor du så lægger lydfilen ind.
Du kan også lægge en baggrundslyd ind unde sideegenskaber.
hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 21-01-04 01:54

du kan bruge et simpelt embed-tag som bare fylder en lille linje:
Hvis man gerne vil have at musikken automatisk starter når man kommer ind på siden skal autostart=false erstattes med autostart=true, men dette kan kun benyttes, hvis der bare er 1 musikfil på siden. Eller også skal een autostarte og de andre starte på anmodning.

og her er tagget:
<EMBED SRC="din_musikfil.mp3" WIDTH="144" HEIGHT="45" BORDER="0" autostart=false>

Hvis du gerne vil have et eksempel af se, skal jeg gerne uploade et.
m v h
HC

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 21-01-04 01:58

Jeg fandt lige en side hvor der allerede er et eksempel.
Der er godt nok benyttet en midi-fil, men mp3 fylder ikke så meget, og da der kun er een melodi på siden, er den sat til autostart=true

http://bluegrass.de/flatbush/aladdin2.htm

Gå op i Vis -> Kilde

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 21-01-04 05:58

Men man skal nok lige overveje inden man bare lige lægger baggrundsmusik på siden, af det også får betydning for den tid det tager at hente siden.
Så flere sider i træk der skal til at hente ny musik, og deraf flere sekunders ventetid bliver man hurtigt træt af, muligheden kunne jo være at lade bruger bestemme om der skal spilles musik på siden.

Midi er jo nok ikke lige det bedste, det vil give så forskellig lyd, alt efter folks lydkort...

Husk på nettet er det ventetiden der føles lang.

ps. Verdens korteste tid er fra det skifter fra rødt til grønt til den der holder bagved dytter.

Kommentar
Fra : j1908j

Dato : 21-01-04 21:20

Tak for svar vedr. lyd på hjemmesiden. Jeg konstaterer nu, at jeg ikke har formuleret mig præcist nok. Det jeg har brug for er at lægge smagsprøver på musiknumre på hejmmesiden, som skal kunne aflyttes valgfrit ved tryk på det pågældende nummer. Hvad er det mest passende format, komprimering, afspillertype m.v.
Med venlig hilsen
jj

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 21-01-04 21:26

Jamen vi tar´da bare en tur mere, men lige nu trækker jeg mig tilbaglæns,
kigger på det imorgen.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 22-01-04 01:29

Så har jeg lagt et eksempel op med 2 melodier på samme side, men om det er 1, 2, 3, 4 o.s.v. er uden betydning.
Jeg har valgt at benytte The Embed Tag, da jeg kender og er fortrolig med det, men der findes andre metoder, bl.a. streaming, som jeg ingen erfaring har med.
I det uploadede eks. har jeg benyttet mp3-filer i 128kbs-kvalitet, som går for at være meget nær cd-kvalitet. Man kunne selvfølgelig og vælge at benytte mp3Pro, som kan komprimere filerne yderligere.
http://www.hcma.dk/music.htm