/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
opskrift på blødt vand
Fra : sinius
Vist : 679 gange
50 point
Dato : 20-01-04 21:19

hej. jeg står lige og skal bruge en opskrift på "hjemmelavet" blødt vand, måske er der nogle af jer der kan hjælpe mig?? man er ikke interesseret i at købe blødt vand, ej hellere at hente det ude et sted. det SKAL være hjemmelavet med lidt kemikalier og noget. til sin rådighed har man 2 stk 25 L. dunke. og ph værdien skal sænkes til 6-6,5.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 20-01-04 22:08

Blødt vand, vil sige vand uden næsten uden kalk. Bor du i Esbjerg og visse andre steder, får du det næsten direkte ud af hanerne. Du kan destilere dit vand, og så er den potte ude. Du har i hvertfald tidligere kunnet få noget silikagel agtigt noget i akvarieforetninger som kunne demineralisere dit vand, og som kan regenereres med salt. Det er princippet i de fleste vaske- og opvaskemaskiner. Endeligt kan du se, om du kan fælde kalken med kuldioxyd. Her passer surhedsgraden sikkert, med hensyn til hvor der er fældet mest kalk, for kommer du mere CO2 i vandet, opløses kalken igen.

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 20-01-04 22:11

tak skal du ha ????? hvordan gør jeg, og hvad skal jeg bruge ?

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 20-01-04 22:11

(jeg er nok lidt dum)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-01-04 22:22

Skal du lave en a bompe *ss*Mvh Sune

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-01-04 22:26
Kommentar
Fra : sinius

Dato : 20-01-04 22:42

okay okay!! det er ikke mit spørgsmål. ..og...??? hvis strorten ikke kan acceptere dit svar (dabj) hvorfor H...... går han så ikke selv herind og stiller det. Det er sku da oplagt at søge et så finurligt svar, som det han åbenbart er ude efter, under "kemi" og ikke under fisk. det var så bare min mening ...so shoot me...

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 50 point
Dato : 21-01-04 07:02

hvis du bare vil udfælde din kalk med CO2, kan du tage lidt danskvand og hælde det i. CO2 er godt for planter, men skader fisk, hvis der er for meget. Er det for at du skal bruge det til akvariebrug, kan du bruge kisel, som du bare kommer i et kaffefilter, og hælder vandet igennem. Endeligt kan du købe færdige præparater til at tilsætte hos akvariemanden/damen. er det til fisk, kan du bruge fosforsyre til at sænke pHen med. Planterne "spiser" den.
Fortæl hvad du vil bruge vandet til, og du kan måske blive hjulpet bedre og mere præcist.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-01-04 08:56

Det var vist lidt lettere og gå ned til Matas og købe demineraliseret vand, det koster ikke alverdens. Kender man en som er kedelpasser, kan dan skaffe dig 1000-vis af liter fra deres vandbehandlingsanlæg.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-01-04 09:16

Kondensafløbet fra køle- og ventilationsanlæg kan ligeledes forsyne dig i rigelige mængder.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 21-01-04 18:45

Hej sinius.

Der er 2 forskellige hårdheder - den "forbigående hårdhed." kan koges væk - der udfældes kalksten
når CO2 fjernes - det ses som uklarheder i vandet ved ca. 60 gr.
Den blivende hårdhed kan man ikke fjerne uden at benytte passende filtre eller ionbyttere, som
kan købes et eller andet sted.
Man kan også købe "destilleret" eller afioniseret vand som foreslået af Clan.

Mvh
2603ph

Godkendelse af svar
Fra : sinius

Dato : 24-01-04 21:46

Tak for svaret A.C.Rosmon.