/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Fremkaldelse af smalfilm??
Fra : pdae_01
Vist : 4895 gange
48 point
Dato : 20-01-04 17:15

Hej jeg har et spørgsmål som at jeg har gået med i hovedet i flere år, det omhandler fremkaldelse af en smalfilm' kassete fra firserne som aldrig er blevet fremkaldt, da den indeholder billeder af min mor fra før jeg mistede hende ville jeg rigtig gerne have den fremkaldt, jeg sidder ikke med kasseten lige nu men hvis i har brug for data der måtte stå på den så finder jeg den selvfølgelig frem, håber der er nogen derude der kan hjælpe mig.

venlig hilsen pdae_01

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 20-01-04 17:22

hit med lidt data, men hvad er problemet

Kommentar
Fra : pdae_01

Dato : 20-01-04 18:54

hej 2243 ok jeg skriver dataene om 15 min skal lige finde film kassetten, problemet er at "kender ikke til foto kemi" lol jeg har den gamle ufremkaldte smalfilm liggende men aner ikke om at det stadig er muligt at fremkalde den, siden at smalfilm lisom ikke er det fedeste format at rende rundt at filme med idag, er det jo nok ikke muligt at vade ind til en futohandler med den...

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-01-04 19:17

Det er nok ikke klogt at forsøge selv, hvis det mislykkes er du jo på den.
Prøv at tale med en fotohandler, han har forbindelserne og naturligvis kan smalfilm stadig fremkaldes. Der er måske også en mulighed ved en lokal fotograf (lokalavis-ugeblad)

Held og lykke
dabj

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-01-04 19:22

Hej pdae_01 For år tilbage brugte jeg smalfilm, og har en del tilbage, men de er lagt over på bånd, da de næppe kan tåle, at komme igennem en fremviser, de er skrøbelige og knækker.
Den gang man købte smalfilm, var det som oftest sådan, at fremkaldelsen var incl. filmen, når man købte den. Jeg kan ikke huske hvor lang den er, men der skal da "en lang fremkaldertank" til. Du kan prøve at kontakte enten en fotohandler eller et af de forskellige "værksteder" der kan påtage sig en fremkaldelse. Hej fra alka

)

Kommentar
Fra : pdae_01

Dato : 20-01-04 19:57

Nå her er jeg så igen det tog lige lidt længere end befrgnet at finde filmen, kender i det at man gemmer en ting af vejen fordi at den absolut ikke må blive væk, for så at opdage at man har gemt den så godt afvejen at den faktisk er gået hen og blevet væk??

DATA PÅ KASSETTEN :AGFA MOVIECHROME 40 - A 40 super 8 gir det nogen mening?

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 20-01-04 20:14

Hej pdae_01

Jeg har en tidligere kollega, der fik lagt en del smalfilm og lysbilleder over på video for et par år siden. Det var hos en mand i Midtjylland, hvis du er interesseret kan jeg prøve at finde ud af, hvor det var og hvad det kostede.

Mvh. U_J

Kommentar
Fra : pdae_01

Dato : 20-01-04 20:18

Ok U_j men det ville nok kræve at filmen er fremkaldt hvilket den ikke er det er det der er det største problem

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 20-01-04 20:21

Nå, det har jeg så ikke så meget forstand på, men hvis det lykkedes dig at få den fremkaldt kan du jo vende tilbage, så skal jeg nok undersøge det for dig.
Held og lykke med det.

U_J

Kommentar
Fra : jom46

Dato : 27-01-04 17:07

Du bør henvende dig til Agfa med problemet. Agfa vil kunne tage nødvendigt hensyn til at filmen har ændret lysfølsomhed siden den blev eksponeret. Kun De - eller måske Kodak - har udstyr til at gøre det ordentligt. Formodentligt sender de den til udlandet. Da filmen blev købt blev der, som ovenfor nævnt, betalt for fremkaldelse, men skulle du komme til at betale efter så mange år, er det vel heller ikke noget problem, indholdet taget i betragtning.
Efterfølgende er det ingen sag at få en næsten hvilken som helst prof. fotohandler til at kopiere den over til VHS eller DVD.
Endelig et råd fra en videoklub, som jeg ikke selv har prøvet endnu: Du kan selv eksperimentere med at kopiere den: Mal en ikke for stor plade grå (endelig ikke hvid), vis filmen på pladen, og optag den på video, idet videokameraet skal stå så tæt på fremviseren som muligt for at undgå parallelaksefejl. Kontroller resultatet samtidigt på en fjernsynsskærm. Det sku' være næsten lige så godt, og i det mindste meget billigere.

Accepteret svar
Fra : Humleby

Modtaget 48 point
Dato : 18-03-04 14:49

Hej pdae_01 Prøv at kontakte smalfilmsværkstedet på tlf. 33 22 18 22 er at træffes på hverdage mellem kl. 17.00 til 21.00. Han hedder Flemming Nielsen og han kan helt sikker hjælpe dig.

KH. Humleby.

Godkendelse af svar
Fra : pdae_01

Dato : 18-03-04 18:26

Tak for svaret Humleby. Det vil jeg da ta at prøve

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 17-12-11 23:05

Lykkedes det egentlig, fik du fremkaldt ?
mvh W.