/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
Events i javascript!
Fra : Thrakath
Vist : 551 gange
400 point
Dato : 03-05-01 15:19

Betraget følgende: onMouseOver="jeg_er_en_javascript_funktion_der_skal_kaldes"

Denne sætning vil jeg gerne liste indedenfor disse to tags: <script><script>
Dvs at mit lille javascript ser således ud:

<script>
onMouseOver="jeg_er_en_javascript_funktion_der_skal_kaldes"
</script>

Nu kommer spørgsmålet. Denne onMouseOver event vil jeg gerne eksekverer i noget HTML. F.eks. i et <td> eller <a href> tag. Men hvordan gør jeg det uden at skulle til at skrive: <td onMouseOver="jeg_er_en_javascript_funktion_der_skal_kaldes">

men at dette <td> tag, på forhånd ved at onMouseOver eventen ligger i javascript koden.

Spørg løs hvis der er noget i ikke forstår.

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 03-05-01 15:31

Kan ikke besvare dit spørgsmål - da jeg ikke tror at det er muligt - men hvis det er fordi du synes at det er svært at udforme den kode du skal bruge, er der her et ret nyttigt værktøj: www.builder.dk/builders/mouseoverbuilder.asp

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 03-05-01 15:32

Det tror jeg ikke du kan.

Hvis det virkede som du beskriver det eventen jo eksekvere på alle tags i hele dokumentet. Du er nødt til at specificere hvilke tags der skal reagere på eventen (det er jo det du gør med onMouseOver).

Du kan jo bare kalde din javascript funktion fra event'en, og så have funktionen ligende et andet sted i koden. (men det er du jo nok klar over).

Jeg kan ikke se hvad fordelen ved at flytte eventen fra tagget skulle være. I tilfælde af at det kunne lade sig gøre ville du jo alligevel være nødt til at specificere hvilke tags det drejede sig om, og så slap du alligevel ikke for at skrive ekstra kode i <td> tagget..

Kommentar
Fra : Thrakath

Dato : 03-05-01 15:32

Det er ikke fordi at det er svært at udforme koden.... det er lidt federe at kunne gøre det på den måde. Men jeg kigger lige på dit link.

Kommentar
Fra : Thrakath

Dato : 03-05-01 15:37

Harlekin >>

Det lyder mærkeligt. Hvorfor kan man ikke få en javascript event til at pege på, f.eks. et <td> tag.
Jeg har ikke så meget forstand på javascript, men jeg har da set at man kan lave noget rimeligt sejt funktionalitet vha dette.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 03-05-01 15:38

Eksempel på det jeg beskrev..:

<script>
function min_funktion() {
alert("hej");
}
</script>

<a href="" onMouseOver="min_funktion()">sæt musen over mig</a>

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 03-05-01 15:43

Måden du får en javacsript event til at pege på et tag er netop ved at angive hvilket tag der udløser javascript koden..

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-05-01 14:42

> Nu kommer spørgsmålet. Denne onMouseOver event vil jeg gerne eksekverer i
noget HTML. F.eks. i et <td> eller <a href> tag. Men hvordan gør jeg det
uden at skulle til at skrive: <td
onMouseOver="jeg_er_en_javascript_funktion_der_skal_kaldes">
>

Uden at vide det helt præcis, så mener jeg det er noget med "for" og "event"
i dit script-tag - altså noget i stil med dette:

<script for="min_td" event="onclick">
her sker noget
</script>

- og så noget id af en art i selve td'en...

Har læst det et sted på http://msdn.microsoft.com (genialt sted, for
iøvrigt), men det er ikke sikkert det funker i javascript...

#Kim

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 03-05-01 16:04

Fedt hvis det virker. Men hvis det gør slipper han alligevel ikke for at skulle skrive noget i <td> tagget. (bare name istedet for onmouseover)
Men post lige hvis det virker. :)

Kommentar
Fra : Thrakath

Dato : 03-05-01 17:17

Det virker fandme..... i <td> tagget skriver du så ID=min_tid
Mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-05-01 21:40

"Thrakath" <Thrakath.news@kandu.dk> wrote in message
news:xScI6.4396$T22.292292@news010.worldonline.dk...
> Betraget følgende:
onMouseOver="jeg_er_en_javascript_funktion_der_skal_kaldes"
>
> Denne sætning vil jeg gerne liste indedenfor disse to tags:
<script><script>
> Dvs at mit lille javascript ser således ud:
>
> <script>
> onMouseOver="jeg_er_en_javascript_funktion_der_skal_kaldes"
> </script>
>
> Nu kommer spørgsmålet. Denne onMouseOver event vil jeg gerne eksekverer i
noget HTML. F.eks. i et <td> eller <a href> tag. Men hvordan gør jeg det
uden at skulle til at skrive: <td
onMouseOver="jeg_er_en_javascript_funktion_der_skal_kaldes">
>
> men at dette <td> tag, på forhånd ved at onMouseOver eventen ligger i
javascript koden.
>

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener, men sådan som jeg forstår det,
vil du gerne via script kunne associere events på dine HTML elementer til
diverse js-funktioner.

Det kan i hvertfald gøres som nedenstående eks til IE:
-----------------------------------------------
<HTML>
<HEAD>
<META NAME="GENERATOR" Content="Microsoft Visual Studio 6.0">
<TITLE></TITLE>
<SCRIPT LANGUAGE=javascript>
function etellerandet() {
alert('onclick');
}

function window_onload() {
// bemærk at det kræver at du har defineret et id for HTML elementet.
// eller virker det ikke.
// bemærk også at funktionen optræder UDEN parenteser.

document.all.DIV1.onclick=etellerandet;
}

// associerer window_onload funktionen til window.onload eventet
window.onload=window_onload;

</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY>
<DIV id="DIV1" style="background-color:red"> sldkfjslkdjf </DIV>

</BODY>
</HTML>
-----------------------------------------------
Håber det hjalp.

Kommentar
Fra : orngreen

Dato : 01-06-01 01:46

Som tillæg til Bo's kode, kan du evt. bruge følgende, der vil sætte alle onmouseover og onmouseout på alle TD'ere i hele dokumentet på een gang

<script>
function turnON() { event.srcElement.style.backgroundColor="#FF0000" }
function turnOFF() { event.srcElement.style.backgroundColor="" }

function init() {
   var collect = document.all.tags("TD")
   if (collect!=null) {
      for (i=0; i<collect.length; i++) {
         collect[i].onmouseover = turnON
         collect[i].onmouseout = turnOFF
      }
window.onload=init
</script>

Blot et ekstra forslag

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 400 point
Dato : 21-07-01 11:25
Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 21-07-01 11:28

Thrakath >> Accepter nyhedsbrugerens svar, da det var ham der løste det.