/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
tdc webspeed og topcom router
Fra : hansiversen
Vist : 932 gange
20 point
Dato : 18-01-04 11:54

Jeg har forsøgt at hjælpe en ven med opsætning af webspeed, og det gik fint med en pc direkte koblet op. Men da jeg forsøgte at sætte en Topcom router imellem, fik jeg ingen forbindelse. Det er nok et problem med konfigureringen af routeren, da jeg mangler oplysninger om de tekniske specifikationer. Er der nogen der har prøvet det, og fået det til at virke ??

Accepteret svar
Fra : arlet

Modtaget 30 point
Dato : 18-01-04 11:58

Jeg har prøvet det.(sikkert topcom routeren fra netto i sidste uge) havde en ekspert til at se på den og måtte opgive. Der skal muligvis ny firmware i den, får den virker ordentligt.

topcom er absolut ikke det bedste mærke, fik jeg af vide og retuneret den med det samme..

Godkendelse af svar
Fra : hansiversen

Dato : 18-01-04 12:06

Tak for svaret arlet. Jeg frygtede nok, det ikke var helt enkelt - men havde dog håbet, det var muligt.
mvh. Hans Iversen

Kommentar
Fra : hansiversen

Dato : 24-01-04 18:47

Jeg har nu fået routeren til at virke. Jeg skulle vælge DHCP istedet for PPPoE, og så slukke både router og boksen fra TDC, og så var der pludselig hul igennem. Jeg har dog stadig et problem med een af computerne, hvor jeg kan pinge, men ikke få Explorer til at virke. Men den virker heller ikke, selvom jeg kører udenom routeren.
Nærmere oplysninger om denne sag ligger her: http://www.kandu.dk/dk/spg/31072

Kommentar
Fra : clairvoyanten.org

Dato : 31-03-04 12:56

hej hansiversen.

jeg har selv haft et problem med lige præcis webspeed og en topcom router, som jeg købte i nette, for at få noget trådløst netværk i hjemmet.
jeg har ca. brugt et halvt år på at finde ud af hvad problemet var, og har langt om længe opdaget hvad der var glat (UDEN TDC´s hjælp, de fatter intet).

Problemet er er TDC tilknytter hver enkelt ip adresse som du har til selve MAC adressen på dit netkort. Dvs. hvis du f.eks har to ip adresser gennem tdc og derved også to computere opkoblet på netttet, direkte til modemet, virker det også helt fint. Men hvis du så lukke den ene maskine ned og prøver at opkoble en vens bærbar på dit internet (klamme webspeed), så skal du først afmelde en af dine egne pcér da begge ipér er optaget i forvejen.

For at vende tilbage til router problem, så det der går galt er at routren ikke kan få en ip adresse, da de er optaget at de pcér du har haft på nettet. Så det du skal gører er at ringe ind til TDC´s webspeed suport på tlf: 80 80 40 20, oplyse dit kunde nr, og få dem til at fjerne alle de MAC adresser som du har registreret inde på deres maskiner. Derefter beder du dem at oprette din routers MAC adresse SOMN DEN ENESTE. MAC adressen på routeren står formentlig nedenunder eller bag på routeren på en markat. Hvis du er købt dig til mere end en ip adr. gennem TDC, så få de andre afmeldt. For du behøver kun en, da routeren kan dele en ip adr ud til MANGE maskiner.

Jeg håber det kan hjælpe dig. Eller skal du være velkommen til at skrive til mig..!

Med venlig hilsen

Clairvoyanten.Org

Kommentar
Fra : lulu84

Dato : 22-02-05 02:04

Hej med jer..

Jeg kommer som en lille efternøler i denne tråd, men håber nogen vil hjælpe alligevel.. Jeg har fået købt mig en trådløs TOPCOM bredbåndsrouter WBR 7011b, og jeg har siddet og bakset med at få mit webspeed fra tdc til at køre med den. Men jeg kan ikke få det til at virke ;-( Jeg har kørt efter manualen, min computer får tildelt en ipadresse (192.168.0.100), men kan altså ikke komme på nettet. Så snart jeg tilslutter webspeedmodem (motorola) går den orange aktivitets lampe ud. Jeg kan se at du hansiversen skriver at du skulle vælge DHCP istedet for PPPoE.. Når jeg åbner opsætningsvinduet i explorer (åbner 192.168.1.1) og går ind under "general -> WAN" ka jeg ikke finde noget med DHCP, men en masse andre ting som dynamic IP, static IP, Fixed-IP xDSL. PPTP xDSL, L2TP xDSL. Hvad søren skal jeg vælge? Jeg har selvfølgelig kørt Quick setup, uden held.

Det skal lige siges at jeg ikke har fået ringet til TDC i dag og fået slettet mine 2 af 2 registrerede macadresser, dette gør jeg så snart de åbner for kundeservice, men frygter jeg får problemer med at sætte det op selvom dette problem blir løst.. Håber nogen ka hjælpe med en rimelig detaljeret vejledning

VH Louise

Kommentar
Fra : clairvoyanten.org

Dato : 22-02-05 21:09

Hej Louise.

Jeg har også en TOPCOM routher, men det lyder som du har et andet firmware end mig! Det er er helt op til dig selv om du vil giver bestemte ip adresser eller om din router selv skal tildele nogen automatisk! Opsætnings mæssigt er det nemmest hvis routeren tildeler automatisk. Så du SKAL finde DHCP og benytte den funktion. Hos mig er jeg under "LAN & DHCP" i menuen "main". Der skal man bestemme sin følgende (1) IP ADRESSE (routerens: 192.168.1.1) (2) SUBNET MASK som er: 255.255.255.0 (3) START IP, dette er valgfrit, men brug evt. 192.168.1.100 (4) END IP, også valgfrit: 192.168.1.120 - Ved disse start/enmd ip adresser ka routeren dele 21 ip adresser ud, det burde være mere end nok til dig :D

Under menuen WAN, der sætter du CONNECTION TYPE til "DHCP client or Fixed IP". Ved WAN IP, kan du formentlig vælge mellem "obtain ip automatically" og "specify ip". Hvis du har en FAST IP ADRESSE, så brug "specify ip" og indtast de ip oplysninger du har fra din internet udbyder. Hvis du IKKE har en fast ip adresse, så skal du bruge "obtain IP automatically".

Jeg håber dette ka hjælpe dig igang med din nye router! Ellers lav en nyt indlæg ;)

Med venlig hilsen

Dennis :)