/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Søger dygtig psykolog!!
Fra : gisele
Vist : 4766 gange
100 point
Dato : 18-01-04 01:03

Jeg vil gerne finde en psykolog som har specialiseret sig indenfor "Kognitiv terapi". Skal være dygtig til angst/ hypokondri. Nogle anbefalinger tæt på København. Psykologen skal være inde i " Sygesikrings systemet".

Mvh
Gisele

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 18-01-04 02:27

Hej Gisele

På Center for Kognitiv terapi (på Sct. Hans Hospital, Roskilde) findes rigtig mange specialister, jeg har også været til foredrag med Ulla Wattar omkring hypokondri, det var virkelig proffesionelt

Jeg ved ikke om Roskilde er for langt væk for dig, men de kan i hvert tilfælde hjælpe dig, og om ikke andet - henvise dig til den ekspert, du har brug for.

http://www.sakt.dk/bestyrelse.htm

Mvh
Chamira c",)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-01-04 10:41

Hej Gisele

Det bliver nok meget svært for dig at få psykologhjælp "indenfor sygesikringssystemet". Problemet kender du måske nok, men det har simpelthen noget at gøre med, at det offentlige ikke ønsker at tegne overenskomst med psykologer.

Men hvorfor ikke blive henvist til en psykiater. Psykiatrien har ændret sig meget, så forskellen mellem psykolog og psykiater er meget lille i dag.

Hvis du "går" den vej, har du en mulighed for at blive videresendt til psykologisk behandling på det offentliges vegne, men ellers skal man selv betale.

Herudover kunne du tage en snak med din egen læge om denne kender nogen med erfaring på nævnte område i nærheden af hvor du bor.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 18-01-04 12:15

Hej Ellebye

Jeg har talt med min læge om psykologer og fik nogle foldere med hjem, så jeg selv kunne vælge en. Jeg har fået en henvisning, så jeg skal finde en der er i overenskomst med sygesikringen. Men den psykolog jeg fandt, har jeg været til 2 gange og kan mærke at hun ikke ved hvordan hun kan hjælpe. Det var ligesom at sidde på cafe og tale med en veninde, bare meget mere upersonligt. Så jeg ved at psykologer der er specialiseret inde for kognitiv terapi, kan hjælpe. Men dem jeg har kontaktet er ikke under sygesikringen.

Har hørt at Rigshospitalet ar kenskab til panikangst. Men jeg har ikke brug for piller. Jeg har brug for værktøjer og en anden måde at håndtere mine tanker på omkring farlie sygdomme...

Mvh
Gisele

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-01-04 12:24

>Gisele

Jeg selv har lige været i behandling for scocialangst ved en psykiater, og, uden dog at skære alle over en kam, skrive selv psykiatere i dag mere sjældent medicin ud.

For mit vedkommende var det rent samtaleterapi. Derfor tror jeg der er kommet mere psykologi ind i psykiatriuddannelsen.

Men igen, der er formentlig også stor forskel på psykiatere.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 18-01-04 12:33

Hej Ellebye

Jeg har intet imod at gå til psykiatere, bare det virker og at de er dygtige..
Kender du nogle dygtige psykiatere?!

Mvh
Gisele

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 100 point
Dato : 18-01-04 12:58

Jeg kan give dig 2 navne i Roskilde:

Bodil Andersen, Algade 65a, 1, Roskilde, 46365530
Hende var jeg til behandlig ved, og absolut ikke pilleudskriver.

Else Marie Schelin, kan ikke lige huske adressen, men en varm og behagelig læge.
(Har kun været der een gang ang. udtalelse vedr. pension)

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 18-01-04 13:01

Er hun psykolog eller psykiater?! Behandler hun på hospital eller har hun egen praksis?!

Mvh
Gisele

Kommentar
Fra : 888

Dato : 18-01-04 13:11

Rosted Christensen, Nygade 5, 3. Kbh. K. (Psykiater) Genial

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-01-04 13:13

Begge har egen praksis, men man kan blive henvist dertil af egen læge.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 18-01-04 13:27

Tak...

Jeg må lige prøve at ringe til de forskellige og høre om de kan hjælpe mig..

Så vender jeg straks tilbage..

Mvh
Gisele

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-01-04 13:34

Held og lykke.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : saramarie

Dato : 19-01-04 01:46

Hej Gisele
Der er også noget der hedder fobiskolen. Det ligger i Kbh. Jeg ved bare ikke hvor. En ven af mig har gået der og har været meget glad for det. De behandler forskellige former for angst og fobier. Jeg tror bare det koster en pæn slat penge, men det er også over en periode...
Har desværre ikke nogle nærmere oplysninger om det.
Til sidst vil jeg sige, at jeg har læst dine kommentarer på Mordex spørgsmål, og at jeg synes du er virkelig god
Med venlig hilsen Sara

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 19-01-04 16:28

Hej Sara

Tak for komplimentet! Dit indlæg var heller ikke værst...Jeg kender til fobiskolen. Jeg havde endda selv henvist en kandu bruger til fobiskolen. Mit problem er bare at jeg ikke har råd til det, og de er ikke under sygesikringen...

Mvh
Gisele

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 21-01-04 11:59

Hej 888

Har lige ringet til din psykiater. Han var da lidt speciel?! Nå men, han havde ikke tid, var kort for hovedet og sagde de havde en anden arbejdsmetode end psykologer. Jeg spurgte ham hvad form det var, og han svarede at det måtte jeg tale med min læge om. Fedt nok!! Så jeg tror jeg dropper psykiaterne og har stadig brug for en dygtig psykolog..
Kender I nogen?!

Mvh
Gisele

Kommentar
Fra : Ulrik4

Dato : 07-02-04 14:07

Hej Gisele

Hvis du vil til en autoriseret klinisk psykolog under sygesikringen skal du have en henvisning fra din praktiserende læge.

En sådan henvisning til psykolog kan du kun få, hvis du opfylder nogle nærmere bestemte kriterier (ret snævre) kriterier, som din læge kan oplyse dig om. Du kan læse mere om forskellen mellem psykiatere, psykologer og psykoterapeuter på siden: www.psykosofia.dk

Selv hvis du opfylder kriteriet og kan få en henvisning fra din læge til en psykolog, skal du stadig selv betale over 250 kr. i timen (!) For de penge (eller lidt mere) vil du istedet kunne vælge at gå hos en privatpraktiserende psykoterapeut med erfaring i dit problem.

Det er iøvrigt ikke videnskabeligt bevist at kognitiv terapi (eller kognitiv adfærdsterapi som det også kaldes) er bedre eller mere effektivt end andre samtaleterapi-former.

Med venlige hilsener
Ulrik

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 07-02-04 15:07

Hej Ulrik

Er det din hjemmeside www.psykosofia.dk ?!

Skal til noget integration hele næste uge, det lyder jo spændende... Men alt det du skriver ved jeg i forvejen og har check på det. Nu har jeg søgt en der har specialiseret sig inde for mit problem, så skal jeg bare have det godkendt fra min kommune, da det er så dyrt. Denne psykolog er nemlig ikke i overenskomst under sygesikringen..

Men tak for din hjælp alligevel.

Mvh
Gisele

Godkendelse af svar
Fra : gisele

Dato : 04-03-04 18:55

Tak for svaret ellebye. Jeg fandt ikke nogen psykologer du eller andre har anbefalet. Men tak fordi du prøvede at hjælpe... Og tak til jer alle!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-03-04 20:02

Under alle omstændigheder vil jeg ønsker dig god bedring med håbet om et godt liv.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : gyde84

Dato : 25-10-07 16:15

hej!!
tror det kan være svært at finde en dygtig kognitiv psykolog som har tid i denne tid hvor kognitiv terapi er så ind som det er.
Jeg vil sige at kognitiv terapi er et godt sted at starte og at denne terapiform har gode resultater indenfor de lidelser du nævner, dog synes jeg ikke du skal afvise behandling hos psykodynamisk psykolog da disse kan noget andet. I nogle tilfælde kan de endda bedre løse dybere problemer som ikke ville kunne løses ved kortvarende kognitiv terapi. Det svære er at vurdere hvor "dybt" ens eget problem egentlig ligger og hvad det skyldes. En kognitiv psykolog vil tage udgangspunkt i symptomerne og arbejde mod at disse ophører, mens en psykosynamiskorienteret psykolog vil se lidt mere på din personlighed i relation til dine omgivelser og de mennesker der betyder noget i dit liv. Ofte fungerer vi nemlig ikke alene i vores verden og det system af mennesker der omgiver os har ofte en større betydning for den måde vi handler og føler på end vi lige tror. En psykodynamisk psykolog vil kunne bidrage med en masse som den kognitive ikke ville nå ned til og samtidig bruger den psykodynamiske faktisk mange gange kognitive teknikker selvom han/hun ikke kalder sig kognitiv.

mvh louise

Kommentar
Fra : gyde84

Dato : 25-10-07 16:15

du kunne evt prøve at skrive til dansk psykologforening og spørge dem

Kommentar
Fra : Cilleras

Dato : 30-01-13 11:29

Jeg har været meget glad for at gå hos kognitiv psykolog Iben Larissa Jørgensen; www.detsundesind.dk. Hun er fantastisk god at snakke med og gav mig de værktøjer jeg behøvede for at ændre mit liv. -Og så er hun i øvrigt ikke så dyr, hvilket betyder noget, når man er på SU..