/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
sex under 18 år
Fra : louisez
Vist : 10613 gange
100 point
Dato : 18-01-04 00:30

jeg har et spøgsmål som jeg ville høre om nogle kunne svare på..
Hvis en pige på 16 år dyrker sex med f.eks en mand på 30 og hun gør det frivilligt kan han så blive straffet?? hvis pigens forældre f.eks ligger sag an mod ham..
Hvornår har man selv lov at bestemme hvem man går i seng med når man er 15 år eller 18 år ?
( Emnet blev bragt op på en familie middag og nu vil vi gerne vide hvilket svar som er det rigtigt) ss

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 18-01-04 00:36

Den kriminelle lavalder er 15 år - så ingen kan straffes i dette tilfælde

Frida

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 18-01-04 00:37

Jeg kender ikke loven på det område, men jeg læste at der var en ældre herre på 60 år ca. der fik en straf (bødestraf tror jeg kun det blev til) for at have dyrket sex med en pige der vist nok var 16 (måske var det 17, men en af de 2 aldre).

Grunden til at han blev straffet var at han som dommen lød "havde udnyttet sin lange livserfaring overfor en meget ung pige".
Han havde også giver hende en mobil telefon.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-01-04 00:38

Hejsa
Her er hvad loven siger:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/345.html

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 18-01-04 00:38

Densexuelle lavalder i DK er 15 år

Der er dermed intet kriminelt i det nævnte forhold, medmindre der er tale om et lærer/elev forhold, i disse tilfælde er frivillighed underordnet og han (forudsat han i en eller anden form er lærer for pigen) har foretaget en strafbar handling

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-01-04 00:38

>louisez

Hvis en person er over 15 år, er vedkommende over den seksuelt kriminelle lavalder, og det er ikke strafbart at dyrke sex med vedkommende, under forudsætning af at det selvfølgeligt er sket og sker frivilligt.
Der er så untagelsesbestemmelser, som handler om personer der er i ens varetægt - plejebørn / plejeforældre - lærere / elever mv.

Ram

Kommentar
Fra : moderjord

Dato : 18-01-04 00:40

Er du sikker på at det ikke er dig selv der har gjort det, og er lidt bange for at hendes forældre sagsøger dig?
det kan jo godt være at du er en mand selvom du kalder dig louisez.

Muahahaha

Just kidding.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-01-04 00:43

>moderjord

Det er jo ikke det spørgsmålet går på lille moderjord - Men hvis du er nysgerrig, kan du spørge direkte.

Ram

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 18-01-04 00:44

der står det jo sort på hvidt: Straffeloven beskytter dig også mod at blive 'forført' af en betydeligt ældre person end dig, efter du er blevet 15 år, og indtil du juridisk set bliver voksen, dvs. fylder 18 år. Hvis en sådan person groft misbruger sin alder og erfaring til at 'forføre' dig - og dermed have samleje med dig - kan vedkommende straffes med 'fængsel indtil fire år'.

altså med hensyn til den historie jeg læste i avisen.-)

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 18-01-04 00:45

Nu skrives der jo at pigen gør det frivilligt - og så gælder loven om de 15 år som jo er den kriminelle lavalder. Det er klart at der kan opstå problemer, hvis pigen efterfølgende ændrer på det faktum, at hun faktisk frivilligt indgik i samlejet - men så kaldes det vist noget med at begå mened (altså lyver pigen) hvilket klart kan være svært at bevise - så måske ham på 30 lige skal tænke sig om inden han smider bukserne.

Frida.

Kommentar
Fra : moderjord

Dato : 18-01-04 00:51

Ja man skal passe på

Også bare i det hele taget. Hvis man nu f.eks har en pige med hjem på 19 år og hun regner med at der er mere i det end et one night stand (man kan jo ikke gifte sig med alle man flækker) Og hun så bliver negativ og påstår at det var voldtægt.. det ville være surt.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-01-04 00:53

>Moderjord.

"Alle man flækker" Det kaldeer jeg fan.... romantik på 1 klasse - Tak for kaffe.....

Ram

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 18-01-04 00:57

Som udgangspunkt synes jeg det mest skræmmende i hele denne affære er tanken om at der går mænd på 30 omkring og tænder på 16-årige piger

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 18-01-04 00:58

Aiijj sikke en klam måde at sige tingene på håber sgu ikke du har held med nogle af dine One Night stands.........Øv

Frida.

Kommentar
Fra : moderjord

Dato : 18-01-04 01:09

Årh jaaaaaaaaaaa...
Sorry louisez. Jeg undskylder hermed. Det var ikke sådan ment..
Kunne bare ikke lade være med min platte humor Håber det err ok nu?

Fridaflip. Hvis jeg har stødt dig med mit ordvalg tillader jeg mig at udslynge en undskyldning i din retning

Kommentar
Fra : moderjord

Dato : 18-01-04 01:11

Der skal da også være lidt sjov og ballade herinde ikke??????

Lad mig komme med nogle platte jokes:
Hvad kalder en vegetar kød sektionen i et supermarked?

Drabsafdelingen.

Muahahahahahahahahahahaha

Kommentar
Fra : moderjord

Dato : 18-01-04 01:12

Den har jeg selv fundet på

Belive or not

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 18-01-04 01:16

Til Moderjord...
synes det er fint du laver lidt sjov men det er nok bare ikke lige det rette forum at gøre det i du kunne evt oprette en kategori som du kaldte sort humor....

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 18-01-04 01:19

Sjov for sig - og snot for sig jeg er ikke stødt - bare pisse sur over noget helt andet.

Frida.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 01:23

Sexuel lavalder = 15
Men noget af spørgsmålet gik vist også på om forældrene havde noget at skulle have sagt.
Det har de selvfølgelig hvis....
Du bor hjemme
Det foregår i deres hjem
osv.
Du er jo først myndig når du er 18, men direkte forbyde det kan de ikke.
Jeg har nu svært ved at forestille mig en 15 årig pige der spørger sine forældre om lov.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-01-04 01:26

>Frida.

Op med humøret kære Frida¤¤¤ - Det lysner i Øst

Ram

Kommentar
Fra : moderjord

Dato : 18-01-04 01:30

Citat
Som udgangspunkt synes jeg det mest skræmmende i hele denne affære er tanken om at der går mænd på 30 omkring og tænder på 16-årige piger

Better performance. Man kan da ikke som mand gøre for at man tænder på en kvinde på 16? Jeg mener sådan er vi jo skabt. Selvfølgelig er der nogen der ikke tænder på dem, og der er jo også nogle der tænder på 70 årige osv.

Hvad man så skal snakke med en på 16 om når man bliver 30, ja det er så en anden sag

Men en veldrejet 16 årig, der er moden af sin alder, og kropsbevidst, og har lidt brikker at rykke rundt med, er der vel ikke noget galt i at elske med??

Men det ved jeg ikke....altså hvad syntes de andre mænd herinde?
Er jeg forkert på den?

Selvfølgelig skal pigen jo helst lære seksualitetens kunst fra en nogenlunde jævnaldrende dreng så man starter med alle de elementære fejl og kiksere som man nu engang kommer ud for, der også er med til at oplære en.

Men jeg snakker også kun om 16 årige der som tidligere nævnt er meget modne, og kropsbevidste.
På min skole går der da en del piger på 16, der har ældre kærester på 25, 26 osv..

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 18-01-04 01:31

Ja ja Ram - Ved det godt*SS*Kan bare aldrig holde min kæft

Frida.

Accepteret svar
Fra : moderjord

Modtaget 110 point
Dato : 18-01-04 01:34

>refi

Indtil du fylder 18 år bestemmer dine forældre - i princippet - om du må have seksuel omgang med andre og nogenlunde jævnaldrende.

Står der her: http://www.familieadvokaten.dk/Emner/345.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 01:40

moderjord
Det er jo det jeg siger.....

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 18-01-04 02:33

>Moderjord

Du spørger godt nok hvad andre mænd mener om det at elske en 16 årig. Jeg er kvinde - men vil alligevel gerne komentere hvad jeg mener om den udtalelse.

Man siger så flot at kærlighed ingen alder har. Det er jeg dog ikke helt enig i.
Taler vi kun om sex - er det sikkert rigtigt nok - men skal der være noget at bygge på, tror jeg ikke at en 16 årig og én på 30 har mange chancer sammen.

Jeg tror der er stor forskel på at møde hinanden som 16 - 30 år - set i forhold til at møde hinanden som henholdsvis 30 - 44 år (for lige at holde os til den samme aldersforskel) Forskellen ligger i livserfaringen - som jeg dårligt forestiller mig at man kan have meget af som 16 årig.

Skal et forhold lykkedes - skal der være andet end sex der binder os sammen. Hvem vil du lette dit hjerte til - når du fx går med arbejdsmæssige problemer? Pigen på 16 går jo kun i 10 klasse - og har aldrig været på arbejdsmarkedet. Kan hun råde og vejlede dig? - NEJ!!

Hvad sker der når du er 35 og pigen er 21? Du vil måske gerne til at have børn - men hun skal lige være færdig med en 4 årig videregående uddannelse - og vil måske bagefter gerne have fodfæste i et godt job - inden hun er klar til at føde dine børn.

Jeg siger ikke, at det ikke kan lykkedes - stiller det blot op til sammenligning med et mere ligeværdigt par - som i mine øjne har langt mere tilfælles og dermed større chance for en fremtid sammen.......

Ved godt at du slet ikke taler om længerevarende forhold til pigen på 16 år - men hvorfor så egentlig elske med hende? Nårh ja - One Night Stand*LOL*

Frida.

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 18-01-04 07:34

Det er rigtig, at den sexuelle lavalder er 15 år, og at man ikke bliver straffet, hvis pigen er over 15; MEN hvis der er tale om elev/lærer forhold e.lign, så kan man blive straffet hvis pigen er under 18 år.

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 18-01-04 18:55

>Moderjord
Faldt lige over dette.

Citat
Selvfølgelig skal pigen jo helst lære seksualitetens kunst fra en nogenlunde jævnaldrende dreng så man starter med alle de elementære fejl og kiksere som man nu engang kommer ud for, der også er med til at oplære en.

Mener du at elementære fejl og kiksere gør os til bedre elskerinder*GG* og hvilke "kiksere" er der i så fald tale om?

Frida.

Kommentar
Fra : moderjord

Dato : 18-01-04 23:59

Ja min personlige holdning er at man skal lære kunsten fra er nogenlunde jævnaldrende, så man får alt det elementære med på vejen.
Tænk hvis en 15 årig pige skal i seng med en mand på 30-40 år og han er til pisk og græsk og alt muligt andet voldsomt der ikke er beregnet til en så ung sjæl. . (måske et lidt dårligt eksempel, men håber du forstår hvad jeg mener).

Eller for den sags skyld en dreng på 27 og en pige på 16, er også lige i overkanten, hvis det er første gang.

Lyder måske lidt selvmodsigende hvis man læser hvad jeg skriver lidt længere oppe.
Men der er forskel på om en pige har prøvet det før, eller om hun ikke har.
Det gælder også for drenge.

Kommentar
Fra : moderjord

Dato : 19-01-04 00:01

Selvfølgelig ville jeg som 30 årig heller ikke komme sammen med en pige på 16 år. Der er jo som du siger ikke så meget at tale om, og man vil jo helt forkellige ting.
Men hvis jeg blev forelsket ville jeg ikke tøve. Så må det være fordi hun har et eller andet over sin personlighed, som man ikke kan stå for.
Men ellers ville jeg nok finde en der har lidt mere erfaring at dele ud af, til at dele livet med

Kommentar
Fra : moderjord

Dato : 19-01-04 00:08

Men rent udseendes mæssigt, så kan en 16 årig virkelig være veldrejet og have den vildeste seksuelle udståling.
Det er sjældent man ser en kvinde på 34 der har en super duper krop.
Men de er derude det ved jeg.
Men de hænger altså ikke på træerne.
Så vidt jeg kan se.
Hvis der er nogen der er uenige så giv mig lige en adresse til hvor de hænger på trærne, jeg kan også godt li lidt ældre kvinder

Kommentar
Fra : moderjord

Dato : 19-01-04 00:08

Men rent udseendes mæssigt, så kan en 16 årig virkelig være veldrejet og have den vildeste seksuelle udståling.
Det er sjældent man ser en kvinde på 34 der har en super duper krop.
Men de er derude det ved jeg.
Men de hænger altså ikke på træerne.
Så vidt jeg kan se.
Hvis der er nogen der er uenige så giv mig lige en adresse til hvor de hænger på trærne, jeg kan også godt li lidt ældre kvinder

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 19-01-04 09:42

Jeg får mig lige en morgen griner*LOL*

Jeg kan se hvad du mener, men du kommer sgu de forkerte steder, hvis du virkelig mener, at der ikke findes mange kvinder på 34 år med en god krop Jeg kender MANGE piger på den alder, som har hvad du søger - men lad nu være med at spørge mig om deres adresse
Vil du gerne møde den slags kvinder - skal du nok ikke gå i ungdomsklub - men tro mig de findes*GGGG* (dejligt med et morgengrin)

Frida.

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 19-01-04 20:41

Hej Louisez

Jeg husker dig pludselig fra et spørgsmål du stillede i katagorien "samliv" for et stykke tid siden. Dengang var du meget ulykkelig på grund af af din mand havde kontakt til en pige som han vist nok havde mødt via nettet.

Hvordan er det gået dig og din familie siden? har I fundet lykken igen - eller ringer og "ser" din kæreste stadig den anden pige?

Jeg håber inderligt at dette nye spørgsmål ikke har noget med dig og din kæreste at gøre, men du forstår nok, hvorfor jeg pludselig kan få en lille tvivl.....

Skæld mig bare ud, hvis jeg går for tæt på - men det er bestemt ikke for at genere dig jeg bringer det op. Ganske enkelt bare noget jeg kom til at tænke på kunne være en mulighed.

Mvh
Frida.

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 19-01-04 23:41

hej frida..
det er rigtigt at jeg for noget tid siden skrev et ind læg som du beskriver det.. han snakker ikke med denne pige mer de har aldrig set hinande.. jeg tog kontakt til hende for at høre hvad hun havde at sige.. Det kom der ikke så meget godt ud af hun virker på mig meget naiv og ikke ude på andet end at prøve at ødelægge noget for ander fordi hun ikke selv har det for godt i hendes ejet forhold. Jeg finder aldrig ud af hvad der har stået i de sms beskeder de har skrevet og hvad der er blevet snakkede om under deres samtaler man jeg har valgt at tilgiv min mand det som er sket også må jeg vælge at tro at han har fortalt mig det rigtigt og at det er hende som lyver. Vi har det godt sammen men tilliden kommet ikke tilbage på en dag den tager tid at bygge op igen det er ikke noget jeg tænker på hverdag men må da indrømme at det nogle gange popper op i hovede på mig. hun fortæller at han gerne ville være mig utro men at det var hende som ikke ville det fordi hun selv havde en kæreste det hænger bare ikke sammen med de beskeder jeg har fundet som hun har skrevet til ham, men som sagt vælger jeg at tro på hvad min mand har fortalt mig ellers kunne jeg jo ikke tilgive han... lang histiorie.
det nye indlæg jeg skrev i lørdags har ikke noget med os at gøre men det er helt okay at du spøger det er som jeg skrev noget som kom på tale til en middag hos min mor hvorfor kan jeg faktisk ikke huske min mand mente at det var til man var 18 og jeg mente det var til man var 15år så derfor stillede jeg det spøgsmål..
hilsen Louise

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 20-01-04 00:32

Hej Louise.

Reelt kommer det jo slet ikke mig ved, hvordan du og din mand klarer jer igennem denne krise - men det er flot du besvarede mit spørgsmål uden at tage det fortrydeligt op.....

Det lyder som om du gør en indsats for at samle jeres lille familie igen - men som du jo osse skriver, tager det tid igen at opbygge en brudt tillid.
Jeg er ikke sikker på det var en god idé at tage kontakt til den anden pige - men jeg forstår godt at du blev fristet til at høre hendes forklaring angående det skete.

Når jeg mener det var en dårlig idé - er det fordi, at det altid er sværere at forholde sig til to afvigende forklaringer - fremfor at du kun havde kendt til hvad din mand allerede havde fortalt dig.
Måske er det osse derfor, at det nogle gange stadig popper op i hovede på dig. Der sidder et eller andet og "stikker" i dig - fordi du aldrig kan være 100% sikker på hvem af de to der taler sandt.....

Det er skide hårdt - men du har valgt at tro på ham - hvilket jeg osse mener, er det helt rigtige at gøre, hvis I skal videre i Jeres ægteskab. Pas på dig selv.....

Mvh
Frida.

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 20-01-04 11:50

hej frida..
jeg giver dig helt ret i at det måske ikke var det bedste jeg kunne gøre at kontakte denne pige, men på den ande side kunne jeg heller ikke lade vær..
om ikke andet for at fortælle hende hvad jeg synes om hende og at hun ikke behøvede at have omdt af mig som hun så flot skrev...
har valgt at tilgive emn samtidig ved jeg også at skulle det nogle sinde ske igen ja så kan og vil jeg ikke tilgive mer, så håber det var en engangs forstilleing.
men jeg elsker min mand og derfor må jeg prøve at glemme det skete og det er det jeg arbejder på lige nu og tilliden kommer med tiden den kan man ikke skynde på det kommer af sig selv når jeg langsomt finder ud af at jeg igen kan stole på ham.
det at få et lille barn som vi har fået for 10 mdr siden sker det desvære tit at man lidt glemmer hinande fordi alt pluselig drejer sig om den lille det har vi fået snakkede om og er nu begge meget opmærksome på det for glemmer man helt hinande kan forholdet jo ikke fungerer...
hilsen louise

Kommentar
Fra : casper66

Dato : 12-02-04 18:08

jeg synes at at det er ok så længe det sker på frivillig basis. Og nej der er ikke noget juridsk forkert i det..

Godkendelse af svar
Fra : louisez

Dato : 22-02-04 13:11

Tak for svaret moderjord.

Kommentar
Fra : Genesee

Dato : 10-12-07 16:26

Jeg kom lige til at tænke på noget.

Er der ulovligt, hvis en man på f.eks. 28 år kysser en pige på 14 år?
Er nemlig lidt i tvivl..