/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
renæssancen
Fra : ticki
Vist : 2005 gange
20 point
Dato : 17-01-04 19:02

HJÆLP!!!!!

Jeg er igang med den obligatoriske historie opgave på Herlev gymnasium, og, gud ved hvorfor, har jeg valgt at skrive om renæssancen. Jeg vil gerne skrive om grundlaget for renæssancens udvikling, om selve renæssancen, om renæssancens betydning for mennesket, det nye verdenssyn, om individet i forhold til kirken... men mit problem er at der er masser af information om emnet, det meste er bare det samme og ikke lige hvad jeg kan bruge :0(
Så jeg håber at nogle, måske nielsPT, har nogle nyttige bøger eller hjemmesider til at hjælpe mig igang med en ordentlig opgave til en 10' stykker.
Min opgave skal afleveres d. 30 og endtil videre har jeg kun skrevet 1 1/2 af de max 10 sider. Jeg kunne virkelig godt bruge en god karakter og håber virkelig der er nogen der gider at hjælpe mig.

På forhånd tak.

Ticki.

Kommentar
Fra : reglohzone

Dato : 17-01-04 21:58

Hej Ticki.

Læser musik, så den del af renæssancen kan jeg svare på...hvornår vi taler om renæssance kommer jo netop an på hvad vi vælger at analyse....kunst, musik...osv...

Skriv hvis det kunne bruges.....bare læg din mail...

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 20 point
Dato : 17-01-04 23:04

Hvis du vil have en ordentlig karakter, er du nødt til at lave en klar
og afgrænset problemformulering:
Fx:

Hvordan var renæssancens menneskesyn i forhold til middelalderens,
og hvad afstedkom denne ændring i menneskesynet?

Herfter skal du så gøre dig klart, om du vil anlægge
a. et materialistisk udgangspunkt og forklare ændringen ud fra økonomiske forhold
b. et idealistisk udgangspunkt og forklare ændringen med store filosoffers måde at tænke på
eller c. en kombination af begge dele.

Du kan læse lidt om det her: http://www.aub.dk/~mmh/IV%20Revival.html ,
men ellers må du en tur på biblioteket.
Når din problemformulering er klar, ved du eksakt, hvad du søger, og så kan bibliotekaren
let hjælpe dig.

PS! De 1½ side, du allerede har skrevet, kan du vist roligt skrive om. Desværre.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-01-04 23:07

PPS! Hvis du så derudover formår at sætte resultatet af din "forskning"
i perspektiv til nutidens liberalistiske (vestlige) menneskesyn - ja, så
skulle 11- eller 13-tallet vist være hjemme.

Godkendelse af svar
Fra : ticki

Dato : 18-01-04 12:04

Tusind tak for hjælpen. Nu virker det hele meget mere overskueligt. Jeg vil skrive om den idealistiske ændring, men skal vist lige en tur på biblioteket først.
Kan jeg være så heldig, at Du måske kan anbefale nogle bøger, men selvfølgelig vil jeg også selv undersøge "markedet".
Hvis jeg kunne give dig flere point, havde Du fået dem.
Måske jeg "kigger" forbi med et tillægsspørgsmål hen ad vejen.
Hilsen Ticki.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 18-01-04 17:10

Jeg vil foreslå, at du begynder med at læse Den store danske encyclopædis artikel om renæssancen.
Det vil give dig et godt overblik, som du kan bruge til at begrænse og konkretisere din problemformulering.

Det er alt for bredt og uklart at sige, at du vil skrive om den idealistiske ændring.
Er det ændringen i tænkningen, du mener? Og i så fald: tænkningen om hvad? Mennesket, samfundet,
Gud eller noget fjerde? Det er du nødt til at gøre dig klart.

Det er nemlig meget afgørende, at din rapport ikke får karakter af et referat af andres opfattelser,
men kommer til at fremstå som din egen, selvstændige undersøgelse.

Når du har fundet ud af præcis, hvilken ændring du vil skrive om, så spørg dig selv, HVORFOR denne
ændring fandt sted, og lad det væsentlige i din rapport bestå i en diskussion af dette.

Hvis du kan finde to - eller flere - forskellige meninger derom, som du vejer op mod hinanden og tager
begrundet stilling til, kan du dårligt undgå at få en god karakter.

Som yderligere baggrundslitteratur vil jeg foreslå Politikens Verdenshistorie bd, 9 og 10, "Højmiddelalderen"
og "Europas ekspansion", men sæt dig nu ikke ned og læs disse to bøger omhyggeligt igennem fra
en ende af, for så får du ikke tid til ret meget andet. Skim dem blot, og vælg så ud, hvad du har brug for
til at besvare din problemformulering.

http://www.bibliotek.dk er der også en hel del at finde.

Pøj-pøj med det.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 18-01-04 17:19

PS! Vær også bevidst om, at der er tale om en opgave i faget historie
og ikke i filosofi, så husk at inddrage den politiske og økonomiske udvikling
i samfundet.

Kommentar
Fra : ticki

Dato : 23-01-04 16:25

hjælp hjælp hjælp!
Nu er den gal igen. Jeg har skrevet måske 2 sider og jeg har i hvert fald 10 bøger liggende foran mig. Der står intet om menneskesynets udvikling, der står intet om hvordan man tænkte i middelalderen, intet om hvordan man tænkte i renæssancen og jeg er snart på røven. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal skrive. Siderne er blanke og der synes ingen hjælp at hente... Jeg er over stresset, sover ikke om natten og skriver næsten ikke om dagen...
Hjælp hjælp hjælp! Erdet ikke muligt at der eksistere en bog der passer til netop dette???
Jeg er desperat.
Hjælp!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-01-04 00:48

Desværre ser jeg først dit tillægsspørgsmål nu - og det var helt tilfældigt.
Mit forslag om menneskesynet var bare et eksempel på en konkret problemformulering.
Hvis du ikke ser dig i stand til at skrive om det, vælger du bare en anden problemformulering,
som underbygges af dine bøger.

Eksempelvis:
1. Forholdet mellem kirken og statsmagten.
2. Synet på forholdet mellem Gud og menneske.
3. Feudalsamfundets udvikling - med afsæt i middelalderen.
Eller noget 4., som du synes bøgerne siger mere om.

Det afgørende er at du konkretiserer problemformuleringen på en sådan måde, at du får
mulighed for at gå i dybden med en problemstilling på den sparsomme plads.