/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Fonts / Spørgsmål
10  Bille1948 320
Hvilken font ???
Fra : U_J
Vist : 1124 gange
200 point
Dato : 17-01-04 15:46

Jeg mangler en bestemt font til en opgave (helst mac), jeg ved ikke, hvad den hedder, og hvor jeg evt. får den fra. Jeg har scannet noget tekst med fonten, men jeg ved ikke, hvordan jeg evt. kan vise, hvad det er for en? Jeg har en tif-fil, kan den lænkes til Kandu?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-04 15:59

Det er ikke nemt, men prøv f.eks at se lidt her:
http://www.1001freefonts.com/
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-01-04 15:59

Desværre kender kandu kun til een skriftstype.
Hvis du ønsker er du velkommen til at sende den til min adresse under min profil, så kan jeg prøve af finde ud af den.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 17-01-04 16:00

nej den kan ikke linkes en fil til kandu du bliver nød til at lægge den ind på en hjemmeside og give et link til hjemmesiden her på kandu
mvh Granslam

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-01-04 16:01

Der skulle vist være nogen at vælge imellem fra >BjarneD.

Faktist udemærket.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-04 16:01

Nej du kan ikke lænke den til Kandu, men vise os den hvis du har en hjemmeside, du har oploadet fonden til.
Men hvis du har et skriveprogram som feks. Word, vil den fortælle dig hvilken fond, hvis du markere noget af teksten.
Ellers må du se på nettet om du kan finde den, der er mange sider med fonde, som man kan hente. Du kan feks. i google skrive Mac fonte og så gå ind på nogle af resultaterne, feks. http://www.freebies.dk/gratis_fonte.htm hvor der er prøver af fonte.
Eller:
http://link4you.dk/fonte.php
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-01-04 16:05

Her er et eksempel på et enkelt link til MAC.
http://www.macfonts.com/index.php
Der findes mange steder så hvis du på Google søger på "mac fonte" får du mange forskellige bud.
Du kan ikke lænke noget til her på kandu.

bentjuul

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 17-01-04 16:09

Hej alle fem
Jeg har prøvet at kigge på nogle, at de sider, hvor der er fonte, men det tager uhyggelig lang tid at støve dem alle igennem.
Til Ellebye: hvordan sender jeg tif-filen til din profil?
Til Palle: Kan word virkelig genkende skriften i et indsat billede?

U–J

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-04 16:09

Til orientering så finder man også Mac fonte på:
http://www.1001freefonts.com/

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 17-01-04 16:14

Hej

Er der nogen, der har prøvet at downloade fonte, fra de nævnte sider? Jeg synes de kører lidt i ring.

U_J

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-04 16:26

Nej word kan ikke genkende noget i et billede, jeg regnede med du også havde et dokument med fonten.
Hvorfor skal du lige have en bestemt font, det kan ingen skole da forlange. Og hvad vil der ske hvis du laver din opgave i en anden font, fordi du ikke har den?
Er der ingen du kender der har den font, som kan sende den til dig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-01-04 16:30

Dette link er hentet fra det forrige link jeg skrev til dig.
http://www.freemacfonts.com/afonts.htm

Her kan du se alle fontene og til højre for dem er der et ikon du bare skal trykke på for at få fonten downloaded.

bentjuul

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 17-01-04 16:30

Hej Palle

Det er ikke en skoleopgave, der er tale om, men en tryksag. Så derfor er det en bestemt font, der skal bruges.

U_J

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 17-01-04 16:56

<<<U_J
Vi er en grafisk virksomhed, og jeg vil gerne hjælpe. Forøvrigt tit vi også mangler en. Jeg kontrollerede lige i går, vi har over 16.000 her i huset, trods det mangler jeg : MetaPlusBold-Roman Normal, samt MetaPlusBook-Roman Normal.
Jeg har udlovet 300 point her, men uden held.
Hvis du har et trace program (ocr), prøv at trace dokumentet, importer teksten i et grafikprogram, som så vil fortælle dig hvilke missing font der er tale om, og måske foreslå en substitute.

mvh
jms

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 17-01-04 17:23

Hej jms

Jeg ved godt, at du er i en grafisk virksomhed, idet du har hjulpet mig tidligere og jeg følger jævnligt de grafiske spørgsmål på Kandu. Jeg har også bemærket, din manglende font, men kan desværre ikke umiddelbart hjælpe dig. Mht. til mit eget problem kan jeg ikke forstå, at man via ocr kan genkende skriften. Så vidt jeg ved læser ocr bogstaverne og lægger dem ind i et dokument med en standardskrift.

U_J

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 17-01-04 17:28

U-J
For FAN... hvor er jeg dum,,, sgu gør den da så. Sorry
Klappen gik åbenbart ned......
Der er jo kun den hårde vej, holde tryksagen op ved siden af skærmen, og sammenligne. Men hvad ligner den ???
Det er ikke nem.
Normalt når vi afleverer noget, afleverer vi en cd rom med tryksagen ( kataloget / brochure o.lign.) i PDF format, og lægger de anvendte skrifttyper på CD rommen. Kan du ikke kontakte dem der har lavet tryksagen, og spørge der?? Vi gør det nogen gange. Men andre gange er tryksagen kunden kommer med jo syv år gammel, og så videre.

mvh
jms

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 17-01-04 17:33

Hej jms

Jeg skal lave en tryksag, der har været lavet før, men kunden ved ikke hvilken skrift det er. Jeg har i første omgang scannet fra den gamle tryksag, men vil alligvel gerne vide, hvilken skrift det er. Det er under alle omstændigheder bedst at skrive teksten ind, frem for at scanne og det er også rart at kende skriften til fremtidig brug.

U_J

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-04 19:31
Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 200 point
Dato : 17-01-04 22:30

Hej allesammen

For at hjælpe vores spørger kan alle se teksten på:

www.ellebyes.dk/test3.htm

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 18-01-04 11:30

Jeg har forslag til et par substitutter, men de er ikke overvældende gode:
Franklin Gothic medium
Swiss 721 md bt
Indrømmet, jeg kan ikke klare at søge alle vore skrifttyper igennem. Vi har et program, der hedder Font Navigator, hvor alle vore fonte er registreret. Når vi har en font i en fil, som ikke er installeret, spørger vi font navigator, om vi har denne, og de fleste gange har vi. Har vi ikke, foreslår Font Navigator en substitut, og de fleste gange kan man næsten ikke se forskel. Denne fremgangsmåde, kan jeg kan desværre af gode grunde ikke anvende her.
Men jeg mangler jo selv stadig en font, se sprgs.: http://www.kandu.dk/dk/spg/30337
Så alt dette viser, hvor stort et problem font verdenen i virkeligheden er.

mvh
jms

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-01-04 11:45

Jeg har også søgt og søgt, men antallet af fonte taget i betragtning, er det vist den berømte nål i den lige så berømte høstak.

>JMS, jeg går ud fra, at du har set skriftstypen, jeg ved ikke om denne linie kan hjælpe:

" Tallene er det man kalder mediavæltal eller hængende tal."

ellebye

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 18-01-04 11:50

Hej jms

Jeg har lige tjekket dine substitutter, de kan desværre ikke bruges. Jeg har faktisk også et eksempel på et stort G, det er som dette uden serif forneden og med en streg, der går ind til afslutning. På den side Palle Hansen henviser til i 2. linie (www.fonts.com/findfonts/ ...) er der en række spørgsmål, man kan køre igennem, for på den måde at indkredse mulighederne. Jeg har prøvet, men uden held. Men hvis du skulle stå i samme situation en anden gang, synes jeg det er en god metode.
Mht. til fontnavigator, er det et program til mac, og når I "spørger" programmet om en ukendt font, hvordan foregår det? Jeg har fontreserve til at styre mine skrifter med, jeg har haft programmet i ca. et halvt år, men er ikke helt fortrolig med det endnu.

U_J

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-01-04 12:06

Hej.

Her er lidt at vælge imellem med hængende tal:

Font Name : Schneidler Mediaeval Light
Font Name : Schneidler Mediaeval Small Caps CE Light
Font Name : Schneidler Mediaeval Small Caps CE Medium
Font Name : Schneidler Mediaeval Small Caps CE Regular
Font Name : Schneidler Mediaeval Small Caps Light
Font Name : Schneidler Mediaeval Small Caps Medium
Font Name : Schneidler Mediaeval Small Caps Regular
Font Name : Trump Mediaeval Roman SmallCaps & OSF
Font Name : Trump Mediaeval Italic OSF

http://www.fontsearchengine.com/cgi-bin/searchcsv.pl?search=media&method=exact

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 18-01-04 12:08

U_J
Nu arbejder vi udelukkende på PC. I vort geografiske område, vinder PC mere og mere indpas, og Mac er på tilbagetog. Selv har jeg ikke brugt Mac siden 1992, men vi har en enkelt samarbejdspartner, som anvender Mac.
Mindre opgaver mangfoldiggør vi selv, men meget store opgaver (eks. varekatalog på 74 sider, 7000 eksemplarer) får vi produceret på et stort trykkeri. Her anvender de 40% Mac, og 60% PC.
Font navigator, findes i Corel pakken. Vi bruger ver. Suite 11, og den findes både til Mac & PC. Se prisenpå:
www.computerstore.dk
De er de største og bedste, både indenfor Mac & PC. Vi bruger dem som totalleverandør. En anden ting:
når en kunde kommer her, og ikke kender skrifttypen,(han har typisk kun nogle enorm gamle visitkort eller lign.) viser vi ham hvor mange vi har. Vi spørger om han vil betale for, at vi finder netop hans skrifttype, eller han vil vælge en anden. Altid vælger han en anden. Skrifttypen jeg selv mangler, har vi sgu. på fil, men jeg har ikke fonten. Det er meget værre. Vi må jo købe den et eller andet sted.
Og ja, jeg har set ellebye´s link.
(STOR SERVICE ELLEBYE)
Meget ked af, at jeg ikke kan hjælpe yderligere, men jeg tror at vi kan blive enige om, at skriftfonte, eller mangel på samme er noget vorherre har skabt i vrede.

mvh
jms

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-01-04 12:15

>JMS, bedre kan det vist ikke udtrykkes

Citat
men jeg tror at vi kan blive enige om, at skriftfonte, eller mangel på samme er noget vorherre har skabt i vrede.

ellebye

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 18-01-04 12:16

Hej
Ja, det var bedre i "gamle dage", der var ikke så mange fonte at vælge imellem.
Jeg er dybt taknemmelig for den hjælp i alle yder, mit håb var at der var én, der kunne genkende skriften umiddelbart, for ikke at skulle bruge en frygtelig masse tid på at lede. Men det er svært. Jeg har lige været igennem Ellebyes seneste forslag, men skriften er uden seriffer, så de kan desværre heller ikke bruges. Men det gav mig en idé, til at gå ind på de forskellige fontsites og bruge mediaeval som søgeord, så det vil jeg gøre nu.

U_J

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 18-01-04 12:20

<<ellebye

<<U_J, nemlig, i skrivemaskinens tid, var det sgu lidt nemmere.

held og lykke med din eftersøgning, skulle du i din søgning støde på:
MetaPlusBold-RomanNormal
MetaPlusBook-RomanNormal
Så sig endelig lige til.... Jeg følger denne tråd...

mvh
jms

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 18-01-04 12:23

Lige et link til dig, som du måske kan anvende en anden gang:
http://64.70.159.216/fonts/

jms

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 18-01-04 12:28

Hej jms

Tak for hjælpen, jeg skal nok have MetaPlus i baghovedet
Er den sidste link til pc? Jeg har begge dele, men bruger mest mac.

U_J

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-01-04 12:28

>JMS jeg har kun 5 dage til at søge i, så farvel danmark i 2 uger.

Vejret på Gran Canaria, om dagen 21 grader sol/halvskyet om natten 15 grader.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 18-01-04 12:31

U_J
Åhh ja, der er til PC....

ellebye
JEG ER IKKE MISUNDELIG..

jmd

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 22-01-04 13:25

Hej allesammen

Jeg har desværre ikke kunnet finde fonten, så jeg lukker spørgsmålet her.
I skal allesammen have en stor tak for jeres indsats.

U_J

Godkendelse af svar
Fra : U_J

Dato : 22-01-04 13:30

Tak for svaret ellebye.
Det er svært at sætte stjerner på, da jeg jo ikke har fået løst gåden, men jeg synes alligevel du har ydet en stor hjælp, så jeg vælger 3 stjerner.
Der er i øvrigt mange nyttige link i flere af de forskellige svar.

U_J