/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
Tjek SQL sætning
Fra : lars09
Vist : 496 gange
50 point
Dato : 16-01-04 11:00

Hej!

Jeg sidder med et problem, hvor man kan indtaste en dato. Denne dato søger man efter i database, hvis der ikke er nogen post med datoen, hvordan sikrer jeg mig så at siden ikke går ned ?

Følgende kode Har jeg forsøgt mig med:

strSQL = "SELECT * FROM ganlose WHERE ((dato) = '"+ strDato + "');"

if strSQL = "0" then
   Response.Write "Ingen Data på Denne dato"
Else
   Response.Write "Data i Tabellen"
   Set rss = oConn.Execute(strSQL)
end if

Accepteret svar
Fra : smorch

Modtaget 60 point
Dato : 16-01-04 11:36

Først skal du sikre dig, at dit dato felt er af typen dato

strSQL = "SELECT * FROM ganlose WHERE dato =#"+ strDato + "3;"
set rs=oConn.execute(strsql)
if not rs.eof then ' Hvis forespørgslen returnerer noget så....
do until rs.eof ' kør denne del af scriptet i en løkke indtil der ikke er flere poster i rs
response.write rs("dato") & "<br>"
rs.movenext 'hop til næste post
loop
end if
oConn.close
set oconn=nothing

Godkendelse af svar
Fra : lars09

Dato : 16-01-04 11:42

Tak for svaret smorch.
Men jeg har lige selv set, fejlen! brugte datoen fra databasen via recordsettet, lidt svært når datoen ikke findes i Databasen

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 16-01-04 11:53

Ok, men det du har vist her er galt. Se kommentarerne efter '

strSQL = "SELECT * FROM ganlose WHERE ((dato) = '"+ strDato + "');" ' forkert syntax hvis du skal bruge datoformat

if strSQL = "0" then ' Her spørger du om strSQL er lig med et nul - det vil det kun være hvis du skriver strSQL="0" i ovenstående linie
Response.Write "Ingen Data på Denne dato" ' Og derfor er dette ikke nøvendivis en korrekt tilbagemelding
Else
Response.Write "Data i Tabellen"
Set rss = oConn.Execute(strSQL) ' først hér afvikler du forespørgslen og kan checke om der findes resultater.
end if

Mvh

sMorch

Kommentar
Fra : lars09

Dato : 16-01-04 14:02

Ja, det kan jeg godt se!

hvordan får jeg den så til at lægge en bestemt antal rækker sammen.

Har SQL sætningen som virker, men hvordan får jeg det skrevet ud med ASP:

Har følgende sætnig: strSQL = "SELECT Sum(antalbillet) FROM ganlose WHERE ((dato) = '"+strDato+"');"

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 16-01-04 14:23

Ups !! Det tre tal i sqlsætningen er en slåfejl og skulle hav været #

tæl antal
strSQL = "SELECT count(*) AS ANTAL FROM ganlose WHERE dato =#"+ strDato + "#;"
set rs=oConn.execute(strsql)
antal= rs("antal")

Kommentar
Fra : lars09

Dato : 16-01-04 14:37

Jeps Mange Tak! nu har jeg ikke mere at spørge om!

Takker

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 16-01-04 15:38

Go' fornøjelse - og weekend