/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
røget laks
Fra : skrotmanden
Vist : 1068 gange
200 point
Dato : 15-01-04 13:24

Jeg har en røget laks på 4 kg og en gravad laks på 800g,og skal til sammenskudsgilde på lørdag.
Hvad skal jeg lave? Jeg har lyst tilat lave noget virkeligt lækkert,men har ingen opskrifter.
Det skal vel være noget i form af en forret eller mellemret.

skrotmanden

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 15-01-04 13:46

Hvis du har mulighed for det, kan du lave en nem og lækker varm forret med flødestuvet spinat og røget laks.

Lav en omgang flødestuvet spinat med helbladet frossen spinat, husk endelig muskatnød.

Læg mindre toppe (på størrelse med en kaffekop) af spinaten på bagepapir.

Kom skiver af røget laks rundt om, så spinaten er helt dækket.

Smør et tyndt lag Dijonsennep på toppen af laksen og drys med fintsnittet rødløg.

Bag det hele midt i ovnen ved 200 grader til løget får lidt farve.

Voilá.

Kan jo nok kun bruges, hvis du har mulighed for at lave det hos værten, da spinaten ikke må genopvarmes. Men det er en nem for/mellemret.

Velbekomme!

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 15-01-04 13:56

hej skrotmanden
Denne er utrolig lækker , smider dig et link
http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=118
mvh mcloud

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 15-01-04 13:58

hej skrotmanden
Glemte lige denne i skyndingen
http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=23
mvh mcloud

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 15-01-04 15:09

Du kan også skære ca 100 g af laksen ud i strimler og koge noget frisk pasta hvilket tager mlm 3 og 5 min, og i mellemtiden hælder du ca en ½ liter fløde på en pande med 1 kop hønse eller grønsagsbullion og lader det koge ind det tager til pastaen er færdig, og derefter tilsætter du ca 1 kop revet parmasan og nu er pastaen klar til at blive vendt i saucen på panden derefter tilsætter du laksen og lader den blive lun det tager ca 30 sec til 1 min. Og derefter drysser du lidt persille ud over..

Det smager rigtig godt. Du kan servere brød og salat til hvis du ønsker at gøre den lidt mere sund...
Men ellsers kan jeg da henvise til www.anjasopskrifter.dk hvor du kan søge på laks og se hvilke opskrifter du kan få ud af det..

Velbekomme og god fest..

AnniRKK

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 15-01-04 17:06

kære skrotmanden
hvis det var mig, der havde både røget og graved laks på samme tid ville jeg lave en fiskeanretning med enten portionsanretninger eller et par store fade. Supplere anretningen med nogel af følgende ting: dampede muslinger, hummerkløer, pil selv rejer, røgede rejer, skiver af fiskepate, små laksefrikadeller, små stigte fileter osv. Mulighederne er legio. Serveres med djævlesovs, remouladedressing, cremefraiche m. dild. Samt meget godt hjemmebragt brydebrød.
En ret, der kan nydes i lang tid omkring store fælles fade eller store portionsanretninger. Så behøver man ikke forret.
Server kaffe, the med en god chokoladekage og is til bagefter som dessert.
Det er så moderne med raclette og fondue, men hvorfor ikke anretninger af forskellige slags.

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 15-01-04 18:35

Hejsa bornholmkt

Du lyder som en med forstand på div fiskeretter, måske du kan hjælpe mig med en opskrift jeg har ledt længe efter.. En der hedder Elmer's sild.?? Det er en lage af tomat og noget chilli og en masse andet i den lage og sildene bliver stegt.. Men jeg kan ikke finde lagen til den ret..

AnniRKK

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 16-01-04 10:52

Hej AnniRKK
Tak for de pæne ord
Selv om vi nu skifter emne i et spørgsmål er her en opskrift jeg selv har lavet på sild med chili og tomat. Jeg kan desværre ikke finde den specielle opskrift som hedder Elmers sild i mine bøger og filer, men måske er det en opskrift der minder om den du søger. Du er altid velkommen til at skive et nyt spørgsmål Bon appètit

Mine egne stegte sild med chili og tomat

Ingredienser 4-8 sildefileter lidt afhængig af størrelsen

rugmel
smør/ rapsolie

dressing:
1 dl olivenolie
1 dl chilisauce (eller efter smag)
2 tsk. tabaskosauce
3 spsk kryddereddike
5 spsk sukker
2 tsk karry
1 tsk peber
1 tsk sennep
2 finthakkede løg
1 finthakket tomat

Pynt:
finthakkede rødløg
lidt karrypulver

Vend sildefileterne godt i rugmel og stege dem på en pande i ca 3 min. på hver side i olie/smør blandingen til de er pænt gyldenbrune over det hele.
Afkøles
Resten af ingredienserne røres sammen til en dressing og fordeles over de afkølede sildefileter. De trækker i køleskabet i minimum 2-3 timer, gerne natten over.
Inden servering drysses med de hakkede løg og et lille drys karry
Serveres med et groft rugbrød og gerne med fedt under.

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 16-01-04 15:31

Det lyder faktisk til at være den jeg søger.... *SS*
Jeg vil prøve og lave den i næste weekend...

AnniRKK

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 16-01-04 17:01

hej AnniRKK

det kan ikke være helt den den du søger, da det er egen opfindelse, men derfor er du velkommen til den alligevel. Det er jo sjovt, selvom vi eksperimenterer og opfinder selv er vi jo inspireret et eller andet sted fra, så---

Kommentar
Fra : tsmallea

Dato : 02-02-04 10:51

Hej Skrotmanden

Kommentar
Fra : tsmallea

Dato : 02-02-04 11:01

Hej igen

Min computer lavede ballade derfor blev det første indlæg ret kort

Det jeg ville skrive var bare at en anden gang skulle du prøve at gå ind på:
http://www.alletiderskogebog.dk/
Du behøver ikke at registrere dig som bruger men i feltet "søg på opskriftens navn" skriver du fx. røget laks, og så kommer der en liste med ca. 100 forskellige opskrifter, hvori røget laks indgår.
Derefter er problemet kun at vælge hvad man skal lave.

Held og lykke
Mvh.
Tsmallea

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 02-02-04 19:13

Hejsa bornholm

Jeg har afprøvet den opskrift...Og så byttede jeg sennepen ud med sennepsmel og undlod tabascoen og tilsatte en stor ds tomatpuré... Og vupti, jeg havde Elmer's sild...Yam yam....

Takker lige endnu engang for hjælpen...

AnniRKK

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 02-02-04 20:35

hej AnniRk det er det der kendetegner en god kok efter min mening. At man får en opskrift, tilretter den efter egen smag eller efter en næsten glemt smag, og så har man noget unikt. Dejligt at kunne have været til hjælp. Jeg kan næsten se, at min families smag går lidt mere efter det stærke når du undlod tabascoen, men jeg vil nu prøve din opskrift engang.

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 03-02-04 08:52

Ja, sådan er der med den sarte mave...*GG* Er ikke liiige helt så meget til tabasco... Men har også hørt at man kan bruge den søde chilli istedet for.. Så har man lidt chilli i den men alligevel ikke nok til at slå maven i stykker.. Måske jeg vil prøve det næste gang jeg skal lave den....

AnniRKK