/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
ADSL / alm.telefonstik???
Fra : mike2000
Vist : 460 gange
20 point
Dato : 15-01-04 11:02

Har lige læst om emnet her på siden. Jeg har et lignende problem - og så ikke alligevel.
Jeg har for ca. ½ år siden købt et nybygget hus - og jeg har et teknikskab hvor alle telefonledninger til hele huset går ud fra - der sidder et telefonstik i teknikskabet hvor der så går 5 telefonledninger ud fra siden af (samlet med samlemuffe inden i boksen). Når man bruger det stik som sidder i teknikskabet, så virker alle de øvrige telefoner ikke. Det som jeg nu ønsker at gøre er, at bruge det stik som sidder i skabet til trådløst ADSL hvor jeg så får et alm. telefonlinie efter filtret - Jeg skal så på en eller anden måde have afkoblet alle de fra starten 5 udgående linier til hele huset og samlet i det alm. tlf.stik efter filtret - er der nogle der ved hvor man anskaffer en form for anordning som man kan samle 5 telefonlinier i et telefonstik? altså den linie som skal sættes lige efter filtret? Håber det giver mening... min fordel i forhold til de øvrige spørgsmål er, at jeg allerede har trukket ledningerne og samlet det et centralt sted... nemlig teknikskabet.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 15-01-04 11:38
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-04 12:34

Hvis du kun har den indgående linie på stikket i skabet kan du godtr bruge den til ADSL skillefiltret og du skal så bare samle alle de øvrige ledninger efter farve i en samlemuffe i passende størrelse og sammen med de ledninger der går ud til de andre stik i huset skal du montere et han stik der skal sættes ind bag i stikket til skillefiltret (hermafroditstik)
På skillefiltret monterer du så bare det øvrige ADSL udstyr, men husk at statisk støj kan forstyrre forbindelsen så du skal muligvis have ført det trådløse uden for skabet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-01-04 13:09

Nu behøver man ikke altid, at bruge dette hermafroditstik. Man kan også vidreføre telefontilslutningen fra delefiltret, hvis det har tre stik.
Det ene stik er en line in/out, hvor telefonsignalet går ned og bliver skilt og hvor det filtreret telefonsignal sendes tilbage i samme kabel, i et parralelt liggende tråde, og kommer så ud på hun stik siden. Det er derfor vigtigt at du bruged dette stik der fulgte med.
Det andet stik på filtret er det filtrerede telefonsignal, hvor du kan hive ud til dine telefoner. Begge metoder kan bruges samtidig.
Det tredie stik er datastik til dit ADSL modem. Her må kablet ikke være alt for langt mellem filter og modem, og skal være af en type hvor trådparret er snoet, for at modvirke tab i datasignalerne.
Hvis du vidreføre ADSL signalet fra modemet til din PC eller router/switch skal du huske, at det SKAL være rigtigt netværkskabel, blød eller stiv kabel.
Netværkskabel er et kabel med 4 trådpar, der er snoet med forskellig omgange pr. meter, for at holde på signalet og undgå afsmitning.
Et forsøg med et 8 tråds fladkabel på 5 meter, bevirkede at der var meget dårlig forbindelse, da tabet er meget stort, fodi det ikke er snoet.
ADSL signaler er et signal, der er påtrykt en høj frekvens, som bære signalet. Højfrekvente signaler har det med at løsrive sig fra metalliske ledere, så derfor skal kablet være snoet, så det virker som en slags skærm.

Husk at dit signal SKAL deles før der sættes nogen telefonudstyr til, dog undtaget er en ekstra klokke, som gerne må sidde før filtret, også for ikke at belaste filtret unødigt.