/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Afskrivning - hvordan ??
Fra : enitsirhc
Vist : 1740 gange
20 point
Dato : 14-01-04 11:50

Hej - jeg har et lille firma på 7. år.

Egentlig bare for sjov - og det har aldrig haft den store omsætning.

Jeg har lavet momsregnskab alle årene, men ikke mere end det ! (?)

Nu hører jeg så der er noget der hedder "Afskrivning" - jeg har ikke meget forstand på bogføring. Og har i årenes løb nok købt for ca. 50.000 computer-hardware (en server og batteri og sådan).

Det skulle måske være afskrevet?? Selvom jeg aner ikke hvordan.

Er det noget jeg kan gøre nu - et par år efter købet, eller?

Hvad mange penge drejer det sig om der skal betales tilbage. Fx købte jeg serveren (KUN til firma-brug) til kr. 8.000 eksl. moms? Hvordan skal det se ud i regnskabet?
- jeg har ikke alle mulige fine regnskabs-programmer!!!

MVH

Anders

Kommentar
Fra : bokke31

Dato : 14-01-04 12:06

hejsa anders ja det er ikke noget svar jeg kommer med men, hvis du køber pc udstyr altså en pc til under 10000 Dkr så kan den trækkes fra første år!!!! dvs. hvis du vil have en pc til 12000 Dkr så skal du bede om en regning der er fordelt eks... skærm 3000 dkr og pc 9000 dkr...((altså 2 regninger))

men held og lukke til der kommer en der har rigtig forstand på det *s*

Kommentar
Fra : Halfi

Dato : 14-01-04 12:11

Driftsmidler kan straksafskrives hvis de er under beløbsgrænsen (10.100.- i 2002 og 10.500.- i 2003), hvis serveren er den dyreste, vil der ikke være behov for at afskrive.

Hvis der er andre ting der eventuelt kommer over bløbsgrænsen afskrives de med 25% pr år.

Har du andre spørsmål er du velkommen til at kontakte mig gennem www.akonto.dk

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 14-01-04 12:15

beløbsgrænsen for 2004 kan ses her http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/302.html

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 14-01-04 12:22

De senere år er der opstået en ny trend. Den går ud på, at når der nu er sådan nogle gode regnskabsprogrammer, så kan man lave regnskabet selv. Den skriver jo et fint regnskab ud, når man trykker på udskriv/saldobalance.

MEN:

Det er kun bogføring, man foretager selv. Alt hvad der hedder virksomhedsordning, afskrivninger, skattetænkning (den lovlige slags), valg mellem forskellige ordninger (eks. bil - takster/driftsomkostninger), kan man IKKE selv finde ud af.

Selvfølgelig er nogle revisorer lovlig dyre, og man kan have så lille et firma, at der ganske simpelt hen ikke er noget at beskatte - men betaler man skat af sin firmaindtægt - ja, så er det også en god idé med en revisor, og ikke alle er lige dyre.

Svaret på spørgsmålet er:

Dit hardware er driftsmidler, som kan afskrives = fratrækkes i skatten.

De skal afskrives ved hjælp af en saldo, dvs. samlet, hvor man registrerer køb og salg året. Man kan afskrive op til 25% årligt på denne saldo. Du kan evt. gøre det direkte i din bogføring, men du skal være opmærksom på, at hvis andre skal se regnskabet (banken f.eks.), skal driftsmidlerne gøres op på en anden måde (altså en metode til skattevæsenet, en til toldvæsenet og en til de andre) - sjovt ikke!

Hvis driftsmidlerne er på under 10.500 (2003), 10.100 (2002), 9.800 (2001) og 9.500 (2000), kan de fratrækkes straks i året - men ikke hvis de er beregnet til at blive anvendt samlet med andre driftsmidler, så skal de ind på saldoen.

Du kan få rettet din skat for 2000, 2001, 2002, hvis du klager inden 30/4-2004.

Vær opmærksom på at det kan give problemer, hvis du ikke har haft et overskud af en vis størrelse, da du så ikke har "plads" til fradraget - og så vil skattevæsenet antage, at du arbejder for din fornøjelses skyld!

Er du i øvrigt sikker på, at du ikke i din bogføring allerede har trukket driftsmidlerne fra som varekøb - du har vel fået momsen tilbage på dem? Der er ikke tale om dobbelt fradrag, blot om at nogle køb (driftsmidler) skal fratrækkes over flere år (kaldes afskrivning) i stedet for straks.

Hilsen Busken (registreret revisor).

Kommentar
Fra : enitsirhc

Dato : 14-01-04 12:23

Til Halfi.

Tak for dit svar.

Har lige kigget mit regnskab igennem og fandt en regning på pc + software licens til samlet kr. 17.000 fra år 2000!!

Er det noget der kan (skal) afskrives nu?

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 14-01-04 12:25

Har lige set nogle af de andre indlæg.

Den med at dele op i pc og skærm duer IKKE. De er stadig købt til at virke sammen.

Hilsen BUSKEN

Kommentar
Fra : enitsirhc

Dato : 14-01-04 12:30

> Busket
Ahh, nu tror jeg bedre jeg forstår hvad afskrivning går ud på.
Altså køber jeg for under 10.500 ('03) trækker jeg momsen fra og får momsen retur fra Told og Skat?
Er den på over 10.500 får man momsen tilbage over en årrække?

Eller er jeg helt gal på den?

Jeg har trukket momsen af med det samme på alt hvad jeg har købt - så mit eneste problem er vel regningen på 17.000??

Accepteret svar
Fra : Busken

Modtaget 30 point
Dato : 14-01-04 12:57

Nej, det er ikke rigtigt - med hensyn til momsen, kan du altid få momsen tilbage med det samme.

Når vi taler afskrivning og grænsen for at trække fra med det samme, så taler vi skat, altså fradrag i skatten. Har du opgivet et overskud af virksomhed til skattevæsenet, og har du trukket købene fra i dette overskud - det er spørgsmålet! (SKAT)

Hilsen Busken

P.S. Hvis du mangler et køb i dit momsregnskab, kan du altid lave en efterangivelse på beløbet. (MOMS)

Kommentar
Fra : Halfi

Dato : 14-01-04 13:14

PC og software skal bogføres på 2 forskællige poster. Så det det er kun hvis en af dem overstiger beløbsgrænsen der skal afskrives.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 14-01-04 14:37

Hej!
Når du ikke bruger et revisionsfirma er det jo nok for at spare honoraret. Jeg har selv drevet et lille firma på fritidsbasis i mange år og står selv for regnskabet. Da virksomhedsordningen blev indført, var jeg klar over at jeg måtte have assistance for ikke at miste de fordele dette indebar. Da jeg ikke kunne få hjælp hos kommunens skattefolk (de anede ikke noget om hvordan det fungerede). betalte jeg et revsionsfirma for at lave regnskabet. Som også anført i et af ovenstående indlæg kan man få rettet tallene nogle år tilbage, så det fik jeg gjort. Herefter har jeg igen selv ført regnskabet hvert år, med nøjagtig samme opstilling som revisoren anvendte.
Så den metode kan jeg anbefale: Du får rettet regnskabet op og kører derefter billigt på egne data og skattefolkene kan se at der bruges en professionel opstilling.
Hvis du ikke allerede gør det, vil jeg også anbefale at du opretter en bankkonto, som alene bruges til firma ind- og udbetalinger. Så kan du altid afstemme og risikerer ikke at bilag går tabt, idet nogle af os jo ikke altid er helt ajour med momsregnskabet!

Godkendelse af svar
Fra : enitsirhc

Dato : 15-01-04 23:34

Tak for svaret Busken.