/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Formatering af skriftstørrelsen i Excels~
Fra : BerndJ
Vist : 541 gange
40 point
Dato : 13-01-04 20:15

Jeg har Office 2000's Excel udgave. Jeg bruger meget kommentarfunktionen i regnearkene. Desværre er skriftstørrelsen tilsyneladende "forud bestemt" til at være Tahoma 8. Tahoma er helt ok for mig men jeg vil så gerne have en lidt større skriftstørrelse. Dette kan jeg selvfølgelig rette hver gang, men der MÅ findes en standard formatering således at skriftstørrelsen pr. automatik altid bliver 9 el. 10.

Jeg har forsøgt at markere teksten, øge skriftstørrelsen og markere "Brug indstillinger som standard" - det virker desværre ikke. Har ligeledes forsøgt at konstruere en lille makro - også uden held.

Det er jo nok et lille "luksusproblem" - men er der nogen der kan hjælpe??

På forhånd TAK!!
BerndJ

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-01-04 20:22

Højreklik når du står i kommentar ruden.
Vælg formater kommentar. Angiv skrifttype og strørrelse. Sig ok.
Skrifttypen er ændret.

mvh
jms

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-01-04 20:24

Du bør kunne gå i "Indstillinger/standard/skrifttyper".
Det virker hos mig

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-01-04 20:30

Når du har rettet de ting/skriftyper du vil bruge fremover, så gem som >skabelon<
Så burde det hele være klar til næste gang.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-01-04 20:30

Ligesom i word kan du også selv lave dine egne skabelonfiler i excel, hvor du kan gå ind og sætte alt op som du ønsker.

Du må blot ikke kalde den for det samme som excels egen skabelonfil men for noget andet du kan huske.

Nå du så skal åbne et nyt ark trykker du på "ny" og vælger din egen skabelon.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 13-01-04 20:32

Til jms.
Ja, skrifttypen er ændret i DENNE kommentar - men ligeså snart jeg skriver en ny kommentar i en ny celle, dukker den "gamle" skrifttype / størrelse op igen (og selvfølgelig kan jeg jo ændre dem allesammen manuelt hver gang, men jeg vil så gerne have at det sker "af sig selv", dvs. skriftstørrelsen én gang for alle formateres til "9".

Til refi.
Her gælder det sammen som jeg skriver til jms - skriftstørrelsen er IKKE permanent formateret til en større (sådan som vi kender det fra Word - desværre).

Kommentar
Fra : Rampagemusic

Dato : 13-01-04 20:36

Jeg tror bare at Bernd har samme prob. som jeg.

Et lille eks.
- Man ændrer skrifttypen i første indsatte kommentar til det ønskede + evt. siger "brug indstillinger som standard"

Når man indsætter næste kommentar burde (læs: ØNSKER) man jo, at den indsætter en kommentar med de "nye" formateringer... men det gør den bare ikke. Den banker bare en ny Tahoma pkt. 8 ind... så det hjælper ikke at lave en skabelon... desværre

Kommentar
Fra : Rampagemusic

Dato : 13-01-04 20:37

To sjæle een tanke Bernd

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-01-04 20:38

DEt kan ikke passe.
Hvis du lukker Excel op og går i "funktioner/indstillinger" og i indstillingsboksen bruger faneblad "standard" og der ændrer skrifttypen, så bruger den også den skrifttype næste gang du lukker excel op

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 13-01-04 20:40

Til refi

Du har fuldstændig ret: det gør det ved "almindelig" tekst overalt i regnearken, men desværre IKKE i regnearkens kommentarer.

Kommentar
Fra : Rampagemusic

Dato : 13-01-04 20:40

Refi

Derinde kan du kun ændre skriftypen i regnearket som er Arial pkt. 10

IKKE skriftypen i kommentarene som er Tahoma pkt. 8

Desværre...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-01-04 20:42

Undskyld
I har så ret så ret.
Jeg havde ikke læst ordentligt på lektien.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-01-04 20:43

Æv det kan man ikke.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-01-04 20:51

Men som vores spørger har prøvet, må det være muligt at lave en makro der lige i det åbne ark lægger den "rigtige" skrifttype ind.

ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-01-04 20:55

Ja men det har jeg lige prøvet - æv det virker meget sparsomt i mulighedderne.
Men i visual basic som hører til i excel kan man nok.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-01-04 21:13

Nu er jeg tæt på beslutningen om, at Tahoma str. 8 egentlig er ganske pæn.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-01-04 22:22

>emesen

En god og klog, men frem for alt en nem beslutning. Do her.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-01-04 00:18

Æv - den var der næsten....fik denne fejlmeddelelse :

Run-time error '-2147024809 (80070057)':
Dette medlem er kun tilgængeligt for et WordArt-objekt.

Da jeg brugte denne kode:
Kode
Sub Makro1()

Range("A1").AddComment
Range("A1").Comment.Visible = False
Range("A1").Comment.Text Text:=Application.UserName & Chr(10) & "Hallo ?"
Range("A1").Comment.Shape.TextEffect.FontSize = 12
Range("A2").Select

End Sub

Så med visual basic kan det IKKE lade sig gøre i excel - sjovt nok kunne det godt lade sig gøre i word at formattere en kommentar vha. visual basic.......!

PS: Vha. "Formatpensel" kan det lade sig gøre at overføre layoutet til en anden kommentar. Kommentarerne skal blot være synlige.

mvh Berpox