/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
åbne og lukke porte
Fra : pcboy
Vist : 1076 gange
20 point
Dato : 13-01-04 15:17

Hej er der nogle der kan fortælle mig hvordan man åbner en port på sin computer og hvordan man lukker den igen hvis jeg f.eks gerne vil have åbnet port 25 og så hvordan man også lukker den.

Hilsen Pcboy

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 13-01-04 15:24

Hmm. Det kræver en firewall eller en router med firewall.

Jeg mener, at norton firewall kan gøre det.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 13-01-04 15:25

kan den også åbne porte???

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 13-01-04 15:34

Hej igen

Som udgangspunkt kan man sige alle dine porte er åbne. En firewall gør det, at den lukker de porte man ikke ønsker åbne. Det er der en god grund til, der er nemlig så meget skidt og l... på internettet idag, at det næsten er en tvingende nødvendighed. En god firewall kan tillade et program at benytte en port og blokkere for alt andet der forsøger at bruge porten. Norton firewall er en meget "skrap" firewall, men mit indtryk er at den kræver en hel del kendskab at bruge rigtigt. Langt nemmere er f.eks. Zonealarm, men jeg mener ikke den kan gøre det du efterlyser.
Ønsker du selv, at styre dine porte på en nem og simpel måde, kan du som alternativ overveje at købe en linksys router. Den er såre simpel, at bruge og rummer desuden en række ekstra fordele. Den billigste koster 395 kr http://www.elsborglink.dk/butik.php?sektion=vis_produkt&varenr=BEFSR41 og det er faktisk tæt på hvad en god software firewall også koster. Har du ikke nødvendigvis brug for direkte, at styre portene kan du hente Zonealarm gratis her: http://www.avirus.dk/fw/2.htm

mvh srhansen

Kommentar
Fra : kimEngelby

Dato : 13-01-04 16:12

Hos tele2 skriver de i Tekniske spørgsmål og svar

Er alle porte åbne?

Nej, port 25 er lukket. Men vi tilbyder at man kan benytte mail-relay.tele2adsl.dk som sekundær mailserver uden meromkostninger, derved kan man alligevel køre sin egen mailserver. I praksis skal mail-relay.tele2adsl.dk sættes på som MX record med lavere prioritet

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 13-01-04 16:16

ups, ja det er rigtigt. Nogle ISPer vælger at lukke nogle porte. Typisk porte der kan bruges til misbrug. Dem kan du kun åbne ved at overtale din udbyder.

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 13-01-04 16:59

ok men man må da kunne lave et program der kan åbne nu tænker jeg f.eks på en trojan netbus som jeg lige fik for leden den åbnede da port 12345 tror jeg.

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 13-01-04 16:59

ok men man må da kunne lave et program der kan åbne nu tænker jeg f.eks på en trojan netbus som jeg lige fik for leden den åbnede da port 12345 tror jeg.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 13-01-04 17:33

Hej igen

Ja det kunne man måske, men udbydernes firewalls består såmænd af hardwareløsninger, ofte routere, så her dur ingen trojaner. Desuden vil jeg på det stærkeste fraråde dig, at lave numre med din udbyder -det slipper du ikke godt fra. De kan nemmere end nogle andre spore dig og straffen tør jeg slet ikke tænke på.

mvh srhansen