/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
QuarkXpress 6.0 - 2 spørgsmål!
Fra : U_J
Vist : 1165 gange
300 point
Dato : 13-01-04 15:08

Hej
Jeg arbejder i QuarkXpress 6.0 på mac, er der nogen, der ved hvordan man definerer en funktionstast?
Jeg har et lille problem med piletasterne, pludselig virker de ikke når jeg skal flytte et billede i et billedfelt, eller hvis jeg vil flytte selve billedfeltet, hvad kan der være sket? Jeg kan godt bevæge mig rundt i teksten med piletasterne.

Kommentar
Fra : Rikkeds

Dato : 24-01-04 21:11

Hej,
Du har problemer med at flytte et billedefelt med piletasterne ... hmmm ... det lyder underligt ... og det er kun nogengange (og ikke i teksten) ... Er det sådan at det er nogle tunge billeder du arbejder med? For så kan din computer måske godt have svært ved at følge med! Det kan også være fordi at du står i det forkerte værktøjs ikon (ovre i paletten) Hvis du står i den med hånden på kan du ikke flytte billedet med piletasterne (så flytter du kun selveste billedet i billedefeltet) Hvis du står rigtig og det ikke er tunge billeder, så lydder det som om at der er en "BUG" i 6.0. Jeg har kun arbejdet i 5.0 ... så jeg kender desvære ikke til nogen kendte bugs i 6.0 (har heller ikke hørt om nogen) Men hvad mener du med funktionstast? Det eneste du kan definere i Quark er genvejstasterne ... men det lydder jo heller ikke som om at du har brug for at difinere hvad piletasterne skal bruges til ... de virker jo fint nok i teksten! Skriv lidt mere ... måske har jeg HELT misforstået spørgsmålet?

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 24-01-04 21:21

Hej Rikkeds
Det er to forskellige ting, jeg spørger om. 1. Piletasterne, jeg står rigtig i værktøjet med hånden, og har også tidligere kunnet bevæget billedet inde i feltet. Men pludselig en dag virkede det ikke mere. Det er meget underligt, men det kan da være det hjælper, når den opgraderingen kommer, den skulle gerne være på trapperne, for der er også andre ting, der ikke fungerer optimalt i 6.0.
2. Funktionstaster, dvs. F1, F2, F3 osv. som standard i QuarkXpress er det noget med klip, kopier, sæt ind osv. Jeg bruger ikke de funktionerne på F-tasterne, så jeg vil gerne ændre f.eks. F1 til at skifte mellem at et billede i et felt vises i fuld og lav opløsning (vist nok en funktion, der kom til i vers. 6.0, er i tvivl om den findes i vers. 5) for ikke at skulle gennem rullegardinet frem og tilbage. Det kan være det er det samme som du mener med genvejstaster, men det kan jeg heller ikke lige huske.

Hilsen U_J

Kommentar
Fra : Rikkeds

Dato : 24-01-04 21:27

Hej Igen,
Ups ... Jeg tror jeg var lidt hurtig med at skrive ... Har lige læst nogle af dine andre inslag ... Du lydder ikke helt grøn ... er du grafiker? Hvis ja ... så er alt det jeg lige har skrevet nok ret ligemeget ... hmmm ville vare hjælpe :)

Jeg så også lige at det var TO spørgsmål du stillede og ikke ET (så nu ved jeg hvad du mente med funktionstasterne) men desvære kan heller ikke jeg hjælpe ... Jeg skriver igen hvis jeg finder ud af noget!

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 24-01-04 21:34

Hej Rikkeds
Ja, jeg er grafiker, men det er da ikke ligemeget, hvad du skriver. Hvis du kan huske, hvordan man laver en genvejstast, er det fint, den behøver ikke at ligge på F-tasterne, det var kun fordi, jeg ikke bruger det med at klippe og kopiere på F1 og F2, at jeg synes det var smart at udnytte dem.
Og det andet med at bevæge mig rundt i et billedfelt, kan jeg så kun håbe løser sig selv på et tidspunkt, jeg kan jo dog flytte rundt med hånden og ved at taste tal ind i målpaletten, men det er lidt irriterende.
Tak for din interesse.

U_J

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 17-04-04 10:47

Hej

Der er oprydningskampagne i gang på Kandu ...
Men jeg håber stadig, at der er nogen, der kan svare på mit spørgsmål ...

Jeg har fået opgraderet til QuarkXpress 6.1, men det har ikke desværre ikke hjulpet.

Hilsen U_J

Kommentar
Fra : mce

Dato : 22-04-06 21:29

hej - kører du tilfældigvis os x - der er jo et irreterende lille program i systemet der hedder tastatur og mus - her går du ind under tastaturgenveje - og her kan du lave alle de genveje du har lyst til - men prøv at se om der ikke er nogen af dem du normalt bruger der står til noget andet - det oplevede jeg nemlig selv.

Mht. Quark - har du opgraderet til 6.5 - ellers er det nok en fordel (ikke at den måske lige løser dit problem, men nogle andre ting...)

Venlig hilsen
MCE

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 23-04-06 10:17

Hej mce

Tilfældigt blev mit problem i billedfelterne i Quark løst for ca. en måned siden. Hver gang jeg ville åbne programmet, forsøgte det at starte, for så at crache. Det problem blev løst ved den gode gamle metode fra før OSX, med at smide preferencefilen ud. Da programmet derefter startede fint op, havde jeg samtidig fået muligheden med bevæge mig rundt i billederne med piletasterne igen. Det er godt nok så længe siden at jeg har haft funktionen, at jeg næsten glemmer at bruge den, men rart at den er tilbage.

Mht. til funktionstasterne, er det overordnet man kan ændre dem i "tastatur og mus". Hvis en F-tast til gengæld ikke er brugt globalt, kan den have forskellige funktioner i forskellige programmer f.eks. er F7 en genvej til vis/skjul hjælpelinier i QuarkXpress mens den åbner/lukker lagpaletten i Indesign. I dag vil jeg ikke bruge en F-tast til vis billeder i fuld opløsning, men kunne godt tænke mig at have muligheden for at definere en F-tast i Quark alligevel. For eksempel til dialogboksen rammer, førhen kunne man taste æble R, men i dag er den ligesom i Adobes programer vis/skjul linialer.

... og ja, jeg er helt opdateret mht. til programmer og styrestystem.

Hilsen U_J