/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hudproblemer på Parson Russel...
Fra : hms
Vist : 1349 gange
100 point
Dato : 11-01-04 20:48

Hej.

Er der nogen her på Kandu, der kan hjælpe , hvis de har erfaringer med ovennævnte hunderace.

Problemet består i at vores hund simpelthen klør sig selv til blods , og vi har snart prøvet alt ,ligefra medicin og til diæter. Alle gode råd fra dyrelæger o.s.v. har ikke hjulpet.

Den er nu ca.4 år gammel og problemet startede allerede ved 6 mdr.´s alderen.

Problemet opstår nu med kortere og kortere intervaller.Dens hud bliver ildrød og den gnubber og klør sig konstant.

m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 11-01-04 21:07

Hej.

Det har næppe med hunderacen at gøre. Det må enten have med en hudsygdom at gøre eller noget i hundens omgivelser. Når nu flere dyrlæger ikke har kunnet stille en konkret diagnose, så må vi prøve at se på hundens omgivelser.
Er der steder, jeres hund plejer at opholde sig, som kan genere dens hud? (skarpe kanter, ru dørmåtte o.s.v.)
Opholder den sig meget ude, eller kun når den bliver luftet i snor?
Kan I udelukke lopper/tæger i dens kurv?

Hvor mange steder optræder problemet?

m.v.h.

Ulleulle

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 11-01-04 21:13

Hej,

Jeg har ingen erfaring med Parsons russel, men fra min gang på mange forskellige mailinglister for hunde folk, der fodrer med Biologisk Anpasset Rå Føde (BARF) ved jeg at rigtig mange hunde med hudproblemer/allergi symptomer bliver problem fri af helt at stoppe med tørfoder (eller anden form for varmebehandlet føde) samt andre former for ris/korn/majs holdige diæter.

Nu skriver du at du har prøvet alle mulige diæter og det kan selvfølgelig være du har prøvet dette også, men i tilfælde af du ikke har ville jeg nævne muligheden.

Skulle du være interesseret i at læse mere om denne måde at fodre på kan du kigge på www.basenji.dk under fodring.

Der findes også en dansk mailingliste om BARF fodring. Den finder du på følgende adresse: http://groups.yahoo.com/group/barfdanmark/

Den er både for folk, der allerede fodrer på denne måde og for folk, der bare er interesserede i at vide mere om emnet ved at høre om andres erfaringer.

Umiddelbart kan det lyde besværligt at fodre hunden selv med rene rå råvarer, men efter meget kort tid bliver det lige så vane agtigt som at fodre på anden vis. Jeg selv har kun gode erfaringer med det -blandt andet er mine to hundes skæl og tørre hud er fortid.

Uanset hvad håber jeg du finder en løsning,
Mange smil fra
Stine

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 11-01-04 21:37

Hej igen,
Jeg glemte at skrive at hvis du er interesseret i at læse lidt om hvorfor tørfoder samt ris/korn/majs holdige diæter kan være problematiske for hunde og netop resultere i diverse hud og allergi problemer så kan du også læse om det på www.basenji.dk (på siden om fodring er der en side om tørfoder).

Der findes også andre danske sider om emnet hvis du skulle være interesseret kan du sende en mail (min adresse er på siden). Du kan også gå ind på mailinglisten. Her er der masser folk, der kan henvise dig.

Smil igen fra
Stine

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 11-01-04 22:05

Du skal give din hund Hokamix - WWW.SKYESCOT.dk de har hjulpet mange også her på siden

Kommentar
Fra : pybs

Dato : 12-01-04 08:31

hej,

Har din dyrlæge undersøgt for hårsækmider?

Det kan konstateres ved et skrab, som bliver undersøgt under mikroskop.

Vi har selv en Dobermann på nu 6,5 md. som er plaget af dem. De findes på alle hunde i større eller mindre grad. Hunde der er plaget af dem klør sig - med sår til følge - og taber hårene. Det er noget der er blevet værre i perioder for så at bedre sig igen.

Vi fodrer med foder der ikke er tilsat tilsætningsstoffer og giver et tilskud af Wolle`s wow, som kan købes i Matas. Nu kan vi så kun håbe at hans immunforsvar kan bedre sig, så hans eget "system" kan få has på dem.

Dette var blot et bud ud fra egne erfaringer.

Hilsner

Pernille & Gassan

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 12-01-04 09:11

Hej
Jeg vil give de andre ret i, at du kan prøve at skifte foder. Husk, at når du skifter foder skal overgangen være gradvis. Du skal være tålmodig og se tiden an, når du skifter foderet. Det er ikke sikkert der kommer forbedring, før du har fodret med det nye foder over en længere periode. Men måske har I allerede prøvet foderskift.
Når alt fysiologisk er udelukket, og der intet er galt med din hund, og du har prøvet at skifte foder, kan problemet være at din hund udviser stereotyp adfærd. Denne adfærd kan netop vise sig ved overdreven kløen sig til blods. Jeg er uddannet professionel hundeinstruktør ved hundepsykolog Lone Greva. Jeg ved en del om hundes normal-adfærd og problem-adfærd. Jeg skal til at uddanne mig til adfærdsbehandler. Men men men, er jo ikke adfærdsbehandler endnu. Derfor nævner jeg kun stereotyp adfærd som en mulighed, og vil ikke på nogen måde fastslå, at det er det der er i vejen.
Bliver der ingen bedring ved foderskift, og kan du (dyrlægen) som sagt udelukke at problemet er fysisk betinget, synes jeg at du skal kontakte Lone Greva. www.hundepsykologen.dk

Held og lykke
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-01-04 10:03

Hej hms
Vores Golden har samme problem, men hun har allergi overfor støvmider og lagermider - i svær grad. Har du fået undersøgt ham/hende for allergi??? Det kan gøres i første omgang med en blodprøve. Hvis det er allergi, får du et problem, for det bliver værre og værre. Vi har smidt alt hvad der hedder tæpper ud. Vi har også prøvet alt muligt naturmedicin, også det fra Skyescot. Det giver en kraftigere og blødere pels, men tager INTET af kløeriet. I hvert fald ikke på vores. I øjetblikket får hun både Velcote fra Skyescot og en masse produkter fra Dr. Wolle og binyrebarkhormon fra dyrlægen Men det der har hjulpet mest på hende er, at vi er holdt op med at ryge. Men hun river sig som en gal endnu. Vi har meget ofte overvejet, om det er nu, vi skal give hende fred, når hun klør sig så hun klynker.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-01-04 17:47

Jette, jeg ved ikke om jeg har skrevet det til dig før: Der er lagermider i ALT tørfoder og i ALLE ris-og kornprodukter!!!
Måske er det en god ide, om du orker at prøve med "BARF"-foderet som Stine foreslår. Min hund fik først en bedring i allergien, da han levede udelukkende af kogt kylling og Meget Omhyggeligt skyllede ris. Dengang kendte jeg ikke til BARF, så det har jeg aldrig selv prøvet.

Hms, -det er ikke nok med gode råd fra diverse dyrlæger. Opsøg en dyrlæge med speciale i hudsygdomme . Og få jeres hund priktestet hvis dyrlægen mener, det kan være allergi.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 12-01-04 19:58

... og udeluk adfærdsmæssige problemer, inden I afliver jeres hund!
vildskud

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-01-04 20:28

Hej Birgitta.
Jeg ved ikke, om du har skrevet det før, men jeg ved det godt. Det er bl.a. derfor jeg kan blive noget irrriteret på vores dyrlæger. De ved det nemlig også, men alligevel vil de hele tiden have, hun skal have tørfoder af den ene eller den anden slags. I øjeblikket har vi vist 4 forskellige slags tørfoder stående.
Jeg har spekuleret på, om BARF var noget for hende. Hun har en MEGET sart mave og et elendigt fordøjelsessystem. Når hun har fået mad ved 7-8 tiden om morgenen og vi kører en tur om eftermiddagen, og hun trods køresygepillerne bliver køresyg, kaster hun sin morgenmad mere eller mindre ufordøjet op. Når hun får kødben, får hun diarré, så jeg er ikke sikker på, hun kan tåle det. I første omgang har vi overvejet at give hende ganske almindelig menneskemad (kart. grøntsager, kød o.s.v.)
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 12-01-04 20:57

Hej Jette,

Nu ved jeg ikke hvor meget du allerede har læst og hørt om BARF, men hvis du er interesseret i at høre lidt mere om det fra folk, der har fodret sådan i både kortere og længere tid findes der forskellige lister hvor folk generelt er meget villige til at besvare spørgsmål og dele deres erfaringer.

De fleste, der BARFer begynder fordi deres hunde til at begynde med havde et problem som hverken dyrlæger eller tørfoder mærker kunne kurere. Jeg vil ikke få det til at lyde ny-religiøst eller som en mirakel kur, men der er rigtig mange, der har postive erfaringer ISÆR med hudproblemer og fordøjelsen.

Som jeg har skrevet ovenfor er der nyligt åbnet dansk liste, der hedder BARFdanmark. Du kan gå ind på den via følgende side:
http://groups.yahoo.com/group/barfdanmark/

Du skriver at hun får diarre af at få kødben. Først kan jeg sige der er stor forskel på ben (okse/svin/lam/kylling/kalkun/fiskeben/rørknogler/ribben/haleben/skulderben osv osv) og hvordan hundene håndterer de forskellige typer. Når en hund, der almindeligvis får tørfoder får kødben kan det være et chock for dens sterile mave. ISÆR hvis det er sådan et der er fyldt med fed marv. En hund, der lever af piller almindeligvis har slet ikke den bakterie flora, der skal til for at bearbejde og optage næring fra rigtig mad. Kødben (i den forstand man køber dem hos slagteren) er ikke nødvendigvis en del af det mad man fodrer med hvis man BARFer.

Jeg kan ikke sige om BARF ville kunne gøre noget for din hund, men jeg ved at mange hunde, der har problemer med netop dette (også) får det bedre af at blive fodret råt efter BARF principper.

Jeg kunne skrive lange, lange indlæg om dette, men jeg vil spare dig og resten af "publikummet" og blot sige at jeg selv har været meget glad for at fodre råt og skulle du have lyst til at høre mere om det er du velkommen på ovenstående liste. Du er også velkommen til at sende mig en mail privat hvis du har lyst til at få forslag til hvordan man starter op.

Min adresse findes på siden www.basenji.dk her finder du også lidt info om fodring.

Hej fra
Stine (og uanset hvad håber jeg du finder en løsning).

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-01-04 18:29

Hej Stine.
Det er helt fint, det gør jeg.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 14-01-04 16:00

Hej..
Må jeg spørge om jeres hund får meget kød (og proteiner)??? Det kan nemlig skyldes at kroppen ikke kan opsuge næring da der kommer for meget ind af samme stof kan det give sig til udslag i allergi af den ene eller den anden art.
MVH Mika

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-01-04 09:40

Hej DCH.
Hvis det er mig du spørger, så får hun ikke ret meget kød, da hun normalt får tørfoder. Det skifter så mellem et par stykker af dyrlægens (allergi- og skrumpefoder) og Olivers lam og ris, som hun dog ikke rigtig har nået at få noget af endnu, da dyrlægen satte hende på noget helt 3.
Ind imellem får hun sig nogle gevaldige kødben til at rense tænder med, men ikke så mange, da hun ofte får diarré af dem.
I øjeblikket overvejer vi stærkt BARF, det har bare den ulempe, at vi indtil nu ikke har kunnet få hende til at spise grøntsager og slet ikke i rå tilstand. Men nu får vi jo se. Hvis hun får diarré af det mere end et par dage, så går vi i hvert fald fra det igen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 15-01-04 18:34

Hej jette..

Det er da træls for jer. Og med det du skriver kan det jo ikke være kød-allergi. Den eneste diætjeg kan råde dig til er udkogte ris, med MEGET lidt kylling rørt op med lidt A38

Håber at I snart finder en hjælp... Skal prøve at høre ad i hundeklubben jeg træner i om der er nogen der kender til problemet.

Mvh Mika

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-01-04 18:47

Jette, husk at skylle risene et par gange inden du koger dem... De indeholder også lagermider. Men prøv dog med almindelig menneskemad... Det har hunde jo levet af gennem århundreder. Og det er jo lige ved hånden. Min berner på knap 50 kg spiste ca 2 kyllinger om ugen +ris, +grøntsager. + "det løse", når jeg fik noget, der også passede til ham: hakkebøf el.lign. Og det elskede han da. Og hans allergi blev da bedre, men der er jo støvmider allevegne, så helt medicinfri blev han først efter vaccinationen. ---Jeg er ikke sikker på, at brød er så godt, for der er jo selvfølgelig også lagermider i mel.... -Kartofler skulle være fint nok også.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 15-01-04 23:55

Rigtig mange hudproblemer er arvelige, så prøv at ringe til opdrætteren og få at vide om de har lignende eksempler. Måske kan de hjælpe.
Hunden er måske allergisk over for noget, tænk på hvad I giver den at spise, og læg mærke til om der er en sammenhæng.
Den kan have et dårligt immunsystem, det kan I prøve at styrke med et kosttilskud.
Giv den et anerkendt foder, Nutro Lam og ris virker på rigtig mange hudproblemer. Men det virker først rigtigt efter ca. 2 måneder, så I må have lidt tålmodighed, og ikke give hunden noget som helst andet at spise i den periode.

Held og lykke

Karin

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 16-01-04 00:00

jette, var det HOKAMIXFORT du prøvede og holdt du ud i 6 uger

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-01-04 15:27

Hej igen.
For at starte fra en ende af, så prøvede vi at starte på BARF med hende. Men ikke om hun vil æde hverken rå kyllinger eller grøntsager. Det sidste vidste jeg nu godt, men jeg prøvede at komme noget hyttost i. Men der var ingen "kære mor". Hun har nogle helt bestemte meninger om, hvad hun vil putte i sin mund.
Så nu vil vi prøve med ris og lidt (kogt) kylling. Hun er godt nok heller ikke spor vild med ris, siden hun levede af det i ca. 3 mdr. på dyrlægens ordre. Men hvis vi koger dem i kyllingevandet, går det forhåbentligt. Ellers kan hun nemlig pille så godt som alle riskorn fra kødet. Og jeg skal nok skylle dem grundigt, Birgitta. Det tænkte jeg ikke på, sidst hun fik dem. Og det gjorde dyrlægen åbenbart heller ikke. Alm. middagsmad er hun vild med, så om ikke andet, kan hun da leve af det. Det gjorde begge mine forældres hunde (shæferblandinger), og de var aldrig syge, havde en MEGET flot pels og blev begge 15 år.
K.J.K., Nutro Lam og ris, er det allergifoderet fra dyrlægen?? Så har hun nemlig også prøvet det.
Og ulrika, ja det var HOKAMIXFORT, vi købte. Hun får både det, Velcote, Dr. Wolles produkter (en hel masse af dem), Aloe Vera Gel og - desværre- binyrebarkhormon. Og når det er værst, får hun også to allergipiller om dagen.
Det er utrolig dejligt, at i alle er så interesserede i at hjælpe. Håber du kan bruge det, hms, det er jo dig, der har bragt emnet op. Undskyld, hvis jeg har hugget det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-01-04 15:37

KJK, jeg glemte lige, at vi har prøvet at kontakte "Gold of Pleasure" i Allerød, hvor vi købte hende. Men de reagerede overhovedet ikke på vores henvendelse. Men jeg er nu heller ikke sikker på andet, end at hun havde svindlet med stamtavlen. Hun havde både moderen og en han-Golden, som IKKE var faderen iflg. papirerne. Men Nanna har samme udseende og samme mærkelige pels.
Men jeg har klaget til Dansk Kennelklub over hende. Men om det hjælper, ved jeg ikke. Men de skrev tilbage, at de ville tage på uanmeldt besøg. Men jeg skrev nu ikke noget om min mistanke til dem. Det burde jeg måske have gjort???
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 17-01-04 15:45

Vedrørende BARF:

Som jeg også har skrevet til dig privat, Jette, er det meget normalt at hunde, der har fået tørkost ikke kan finde ud af hvad de skal stille op med det rå foder. Det kræver selvfølgelig at man prøver i mere end en uge eller 14 dage. En god idé kan være at koge grøntsagerne mindre (For at hunden kan trække næringen ud af grøntet skal de dog blendes (-også når de er kogte)). Man kan også som jeg skrev til dig stege kyllingen på overfladen. Her er der nogen hunde, der i et stykke tid blot spiser det stegte, men efterhånden lærer de det og alt glider ned.

Ris er en RIGTIG dårlig idé til hunde med hudproblemer. Delvis fordi der er enormt meget stivelse i (også hvis man skyller dem først) og dels fordi der i ris nærmest ikke er andet end kulhydrater, som hunden faktisk ikke kan bruge til noget. Mange hunde er faktisk allergiske overfor ris.

Det kan være fint en overgang at give alm. menneske madrester / tilberedt mad, men der er bivirkninger ved kun at fodre med tilberedt mad på lang sigt (som jeg ikke vil komme ind på her, men de ER der).

Fra de jeg kender, der har haft hudproblemer (meget alvorlige hudproblemer med betændte sår mv. til følge) har blot ganske få uger på rå kost forbedret hundens tilstand betydeligt. Altså jo mere rå kosten er jo bedre for hunden. Derfor ville jeg forsøge at stege "hundens bøf"/kylling/ mv. så lidt som muligt og efterhånden også give ben (for herfra kommer den perfekte calcium / fosfor balance, der er nødvendig for mange funktioner i hundens krop).

Jeg håber virkelig, at din hunds problemer forsvinder , men i fald de ikke forsvinder af sig selv af anden vej, håber jeg alvorligt du vil overveje BARF som alternativ og forsøge lidt længere end en uge. Det er jo det værd hvis hundens problemer forsvinder og gør de ikke det i løbet af en måneds tid eller to ja så er det jo nemt at vende tilbage til det gamle.

Smil fra
Stine

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 17-01-04 15:47

Forresten er der en Goden retriever opdrætter, der har mange erfaringer med Golden Retrievere og hudproblemer: mail: info@bjergskoven.dk telefon: 4082 8456

Smil fra
Stine

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-01-04 17:45

Hej Stine.
Tak for adressen, jeg vil prøve at kontakte dem. Jeg venter et kort stykke tid, og så prøver jeg med noget andet end kylling og så steger det på ydersiden kun. Kan hun lide røde bøffer, kan man vel også vænne hende til BARF, hvis man er tålmodig. Man kan jo også prøve at klippe kyllingen ud i de stykker hun skal have, og så give dem "et knald" under grillen, så de lugter stegt, men ikke er det. Men hvad med salmonella o.s.v.?? Eller har de ingen indvirkning på hunden?
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-01-04 17:50

Tjah, Jette. Der er lige så mange meninger om hundemad som der er mennesker. Min nuværende golden ville jeg nok heller aldrig kunne få til at spise BARF. Hun fejler heldigvis heller ikke noget, så hun får bare et tørfoder i god kvalitet (Olivers). Hun har aldrig gidet at spise et kødben, -hverken råt eller kogt. Hun spiser heller ikke oksehudsben eller griseører og bryder sig heller ikke om grøntsager. Og hun er i det hele taget ikke særlig interesseret i mad, så hvis hun ikke får noget, hun kan lide, så lader hun bare være med at spise. Og hun er ikke ligefrem for tyk (27 kg) så jeg kan ikke bare lade hende sulte. -Hun fornærmede mig ret groft her til jul, da hun ikke engang ville smage på mine vanillekranse..
Heldigvis kan de fleste hunde da både tåle ris og kartofler og brød.
Den bernersennenhan, jeg havde, med voldsom allergi, -han var hvalp af den absolutte tophanhund indenfor racen herhjemme. Selv om ejerne fik at vide om de forskellige skavanker, som hans hvalpe havde (flere med allergi og dårligt temperament og kryptorcisme) så fortsatte de alligevel med at avle på ham. Og han var altså også en pragtfuld hund. Men netop på grund af de hundredvis hvalpe, som han havde sat i omløb, så turde jeg ikke at få hvalp af samme race igen...

Jeg ved ikke, hvad de der hundeavlere tænker på. De tænker i hvert fald ikke på, hvor meget sorg, de forvolder, når de sender sådanne hvalpe med dårlige gener ud i verden.

Hms har vist ikke ladet høre fra sig siden 1. dag, så det gør nok ikke noget, at vi bruger tråden...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-01-04 18:15

Hej Birgitta.
Næh, det har du ret i. Omtalte hundeavlere burde have en sprøjte med noget der fik det til at klø over det hele og give dem kronisk ørebetændelse, så kunne de selv mærke, hvordan det var. Det kunne være, det kunne få dem til at tænke sig om.
Hvad tænker din hund dog på?? Ved den ikke, at vaniliekranse hører til i den absolutte bedre del af kosten?? Om ikke andet, så er det høfligt bare at smage!!!!!!!
Med hensyn til kager har vores ingen problemer. Det vil sige, det har hun, for hun vil gerne have dem, men får som regel ingen. I det hele taget vil hun helst have det hun ikke har godt af. Men det har hun nok fra mig.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 17-01-04 18:26

Mennesker kan være svære at holde fra køleskab og bagerbutikker, men hundenes mad er VORES ANSVAR, vi bestemmer hvad de skal spise. Og en hund kan sagtens leve i 14 dage eller mere uden mad, bare den får vand. Så har man bestemt at den skal prøve et eller andet for at blive rask, så gennemfør det - hunden skal nok spise det der bliver serveret på et eller andet tidspunkt. Husk på at de ikke er født kræsne, det er ejerene der gør dem kræsne.

Lam og Ris fra Nutro har jeg personligt set 15-20 hunde af forskellig race blive kureret for deres hudproblemer.

www.nutro.dk - oplyser forhandlere i hele landet

Karin

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 17-01-04 18:30

Til Birgitta

Skriv en skriftlig klage til DKK over den opdrætter, og SKRIV om din mistanke. De skal da stoppes hvis de laver den slags.
Hunde er forbrugerkøb som alt andet og alvorlige fejl og mangler har opdrættere ansvar for - og kommer til at betale.

Karin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-01-04 18:48

HøHø, Karin, Faderen til den hund, jeg havde før, døde næsten samtidig med min hund. Og så længe min hund levede, så gik AL min energi på at få ham til at overleve...
Forunderlig nok fik faderen borreliose umiddelbart efter at specialklubben havde sat endelig stopper for hans forplantning. Man havde forsøgt med henstillinger og påbud, men det var først da der kom meget håndfaste regler, at han blev stoppet.

Og Karin. Man kan tydelig høre, at du ikke kender min Silke. Jeg har brugt det sidste halve år på bare at vænne hende til at spise hver dag. Hun var ABSOLUT ligeglad med mad, -okay, først på grund af hjerteorm. Men hun har været rask i mere end ½ år, Og hun gik IKKE bare i gang med at spise. Hvis hun ikke spiser noget i flere dage, så vænner hun sig bare til at maven er tom, og så bliver hun tyndere og tyndere. Og det er endnu sværere at få hende til at spise. Hun har ikke en "naturlig appetit". Hunde er lige så forskellige som mennesker.

For at få Silke til at spise, når vi går morgentur, så skal jeg give hende en rugbrød med leverpostej inden vi går hjemmefra. Det er lige som om det "vækker " hendes mave. Og så kan jeg overtale hende til nogle håndfulde tørfoder undervejs. Hvis jeg glemmer at give hende leverpostejmaden inden vi går, så spiser hun ingenting undervejs. Jeg kan nøde hende til at tage en mundfuld tørfoder, men hun spytter det ud igen.

Accepteret svar
Fra : basenji.dk

Modtaget 100 point
Dato : 17-01-04 19:24

Kære Jette,

Jeg lover det her er sidste gang jeg skriver til dig :)

Jeg taler så meget for det her BARF fordi jeg VED det hjælper og fordi det skærer mig helt ind i hjertet at vide, der er hunde (rigtig rigtig mange -bare se her på listen hvor mange spørgsmål, der er om emnet), der skal gå med kløe, hudproblemer og diverse "uhelbredelige" allergier fordi vi fylder dem med produkter, der mildest talt er rigtig skidt for dem. Når de ikke vil spise disse produkter gør vi endda alverdens krumpspring med leverpostej, æg, kødfars for at få det i dem alligevel.

Et eller andet sted er det logik at når vi fylder et rovdyr, der er designet til at optage næring fra rå ben og kød, med noget der ligner hønsefoder at en del af disse rovdyr bliver syge på den ene eller anden måde.

Hunden er dit ansvar. Hun er din.

Hvis hun har så store hudproblemer som du beskriver har jeg (uanset hvor konservativ og svær hun er at få til noget hun ikke vil) meget svært ved at forstå hvis viljen til at fodre hende med mad, der 100% ville kunne få disse problemer til at forsvinde er så lille som et forsøg på mindre end en uge.

Jeg forstår sagtens at folk, der fodrer med tørfoder, som ingen problemer oplever ikke kan se hvorfor man skulle BARFe (for hvorfor skulle de sætte sig ind i det?), men DIN hund har et ALVORLIGT problem. Du skriver selv at I har prøvet ALT og at I skrifter mellem det ene tørfoder produkt efter det andet. Dens problem er så alvorligt at den får binyrebarkhormon (hvilket BESTEMT heller ikke er særligt sundt for den i det lange løb) og du overvejer om det er bedre at aflive den.

Jeg taler virkelig ikke for at man skal vanrøgte sin hund. Jeg fortæller om et alternativ til diverse hormon insprøjtninger og tørfoderskifter, der VIRKER. Det er NEMT og naturligt -og ja, hunde, der ikke har fået det fra de var små er tit skeptiske i starten, men det betyder ikke at man ikke skal forsøge at få dem til at spise maden alligevel.

Ligesom hunden sikker heller ikke jubler over hormon insprøjtningerne så får den dem alligevel "i den gode sags tjeneste". Da jeg var lille blev jeg også tvunget til at spise (blandt andet) mine grøntsager og det er jeg sikker på jeg ikke har taget skade af.

Der er naturligvis mange andre ting man kan fodre hunden med end kylling, men jeg vil ikke spilde min tid på at gennemgå det her.

Som der også står på min side om fodring så er salmonella temmelig ufarligt for hunde. De har rovdyrsmave. Det betyder at deres mavesyre PH er på 1 (ca. samme værdi som saltsyre). Deres maver er altså er langt mere effektiv end menneskets mave til at håndtere alle former for bakterier. Derfor kan de også tåle at spise alt det ulækre de til tider finder på at guffe på gader, stræder og i hestestalde.

Med håbet om at din hund ikke bliver aflivet før du virkelig har forsøgt alt,
Stine

____________
www.basenji.dk

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-01-04 21:19

Hej Stine.
Du kan være rolig for, at vi ikke afliver hende, før vi har prøvet BARF en gang til. Så starter vi bare med at koge/stege det halvvejs og så mindre og mindre. Det lyder faktisk temmelig logisk, da det er hundens/ulvens naturlige føde.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 17-01-04 21:20

Hej Birgitta

Nej jeg kender ikke din Silke, men jeg kender (har kendt) omkring 1000 forskellige hunde, også nogen som har været lige så "kræsen" som din Silke.

Og I langt de fleste tilfælde ER det ejerne som gør hunden kræsen - hunde er meget nemme at give "dårlige" vaner.

Og jeg indrømmer at det kræver et hjerte af sten at gennemføre - Vi elsker jo vores dyr, og vil de ikke spise så er man bare fortabt, og prøver alt.

Hvor lang tid har du holdt ud, med et foder, uden at suplere med godter ???

Karin

Kommentar
Fra : hms

Dato : 17-01-04 21:22

Hej.

Tak for de mange gode indlæg der har været omkring vores hund.

Jeg kan se der er en linie i det med kosten.

Vi prøver lidt af gangen og ser !!!

Mange tak

m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 17-01-04 22:00

Hej Birgitta
Nej hvor jeg kender det, jeg har en hund med det samme spisemønster, eller mangel på samme.
Jeg har også opdaget det med, at hvis man får startet maven,( jeg gør det ofte med en mariekiks) så går det bedre.
Jeg har talt med dyrlægen om det, hun mener at hunden kan have lavt blodsukker, så mister den appetitten, hvis den får lidt mad så blodsukkeret kommer op så får den appetit igen.
Men du har ret man kan ikke sulte sådan en hund til at spise, min som normalt vejer 4 kg. tabte sig 500 g sidste gang jeg forsøgte, det går bare ikke.

Bodil

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-04 13:37

Hej Karin. Situationen er lidt anderledes. Silke har været ved at dø af hjerteorm. Det medførte konstant kvalme og virkelig meget ulyst til mad. Da hun endelig begyndte at hoste, og jeg derfor blev klar over, hvad der var galt, da var hun så tynd, at der ikke kunne være tale om, på nogen måde at køre magtkamp for at få hende til at spise. Jeg var glad, bare hun spiste noget. Efter 2x3 ugers ormekur skulle hun være rask igen, men hendes fysik og hendes madvaner tåler ikke, at hun holder længere fastepauser. -Som du skriver, at i langt de fleste tilfælde er det ejeren, der gør hunden kræsen. Joo, men der er oftest en god grund til det. Og nogle gange er der jo en fysisk grund til, at en hund ikke spiser. Når Silke ikke spiser, så spiser hun heller ikke godter, jeg kan "tabe" en frikadelle eller en luns kød uden at hun rører det. Men når hun spiser som hun gør nu, så går der ikke ret mange timer imellem måltiderne, leverpostejmadderne og godterne.

Bodil, jeg tror du har ret! Silke har sikkert også for lavt blodsukker. Og så kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad der ville ske, hvis man lader sådan en hund komme på kulhydratfattig kost... Jeg vil snakke med dyrlægen om det ved næste sundhedscheck.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-01-04 00:35

I vores tøsepiges tilfælde er det vist medfødt, at hun ikke vil spise ret mange ting. Da vi fik hende, ville hun slet ikke spise noget i sin madskål uanset hvad det var. Vi legede/trænede det simpelthen i hende, for at få hende til at spise. Da hun så blev steriliseret, hjalp det gevaldigt, men hun vil stadig ikke spise hvad som helst. Ris kunne hun godt lide, inden hun blev sat på diæt i månedsvis p.g.a. diarré. Nu er det et grimt ord i hendes ordbog.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : hms

Dato : 12-11-05 10:25

Tak for svaret basenji.dk.