/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Spil og Windows XP
Fra : minila
Vist : 388 gange
100 point
Dato : 11-01-04 11:30

Jeg har fået vores søn på 10 år overtalt til at skulle have XP på sin pc'er, da det "skulle være så smart", og fordi der skulle være flere muligheder for ham for at lege med sit webcam. Måske skal jeg lige nævne, at han er ikke på internet, og jeg er ikke computerexpert. Vi har installeret mere RAM (+ 256 MB), og installeret XP, som kører fint. Problemet er hans spil, som nu ikke fungerer overhovedet. Hvad er der galt ? og hvordan udbedre vi ?
Er der nogen som kan hjælpe en nu MEGET upopulær far ?

TAK

mvh. minila

Accepteret svar
Fra : granslam

Modtaget 110 point
Dato : 11-01-04 11:33

Køre ældre programmer under Windows XPDe fleste programmer kører korrekt under Windows XP. Undtagelserne er visse ældre spil og andre programmer, der er skrevet specielt til en tidligere version af Windows. Når du vil køre dit program under Windows XP, skal du prøve følgende:

Kør guiden Programkompatibilitet. Du kan også indstille egenskaberne for kompatibilitet manuelt.
Opdater program, drivere eller hardware.
Disse indstillinger er beskrevet detaljeret nedenfor.

Guiden Programkompatibilitet
Denne guide giver dig besked på at teste dit program i forskellige tilstande (miljøer) og med forskellige indstillinger. Hvis programmet f.eks. oprindeligt blev designet til at køre under Windows 95, skal du indstille kompatibilitetsfunktionen til Windows 95 og prøve at køre programmet igen. Hvis det lykkes, starter programmet i denne tilstand hver gang. Guiden giver også mulighed for at prøve forskellige indstillinger, f.eks. skift af displayet til 256 farver og en skærmopløsning på 640 x 480 pixel.

Hvis kompatibilitetsproblemer forhindrer dig i at installere et program på Windows XP, skal du køre guiden Programkompatibilitet på installationsfilen til programmet. Filen hedder måske Setup.exe eller lignende, og den findes sandsynligvis på installations-cd'en til programmet.

Sådan køres guiden Programkompatibilitet
Start guiden Programkompatibilitet.
Følg vejledningen i guiden.
Bemærk!

Du starter guiden Programkompatibilitet ved at klikke på Start, klikke på Hjælp og support, klikke på Søg efter kompatibel hardware og software til Windows XP, og derefter klikke på guiden Programkompatibilitet under Se også i navigationsruden.
Indstille egenskaberne for kompatibilitet manuelt
Som alternativ til at køre guiden Programkompatibilitet kan du indstille egenskaberne for kompatibilitet for et program manuelt. Indstillingerne er de samme som valgmulighederne i guiden Programkompatibilitet.

Sådan indstilles egenskaberne for kompatibilitet for et program manuelt
Højreklik på programikonet på skrivebordet eller genvejen i menuen Start for det program, du vil køre, og klik derefter på Egenskaber.
Klik på fanen Kompatibilitet, og ret kompatibilitetsindstillingerne for programmet.
Bemærk!

Fanen Kompatibilitet er kun tilgængelig for programmer, der er installeret på din harddisk. Selvom du kan køre guiden Programkompatibilitet på programmer eller installationsfiler på en cd-rom eller diskette, bevares dine indstillinger ikke, når du lukker programmet.
Hvis du vil have yderligere oplysninger om en indstilling under fanen Kompatibilitet, skal du højreklikke på indstillingen og derefter klikke på Hvad er det?
Opdatere dit program eller dine drivere
Hvis dit program ikke kører korrekt efter test med guiden Programkompatibilitet, skal du søge på World Wide Web efter opdateringer eller andre rettelser på følgende måde:

Søg på webstedet til producenten af programmet for at se, om der findes en opdatering eller rettelse.
Søg på Windows Update for at se, om der findes en rettelse til programmet. Klik på Startside på menulinjen i Hjælp og support, og klik derefter på Windows Update i den højre rude.
Hvis programmet er et spil, der anvender DirectX, skal du kontrollere, at du anvender den nyeste version af DirectX. Søg også på webstedet til producenten af dit skærmkort eller lydkort for at se, om der findes nyere drivere til dem.
fra hjælp og support i xp
mvh Granslam

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 11-01-04 11:37

Er det ét spil , eller alle?

Kommentar
Fra : minila

Dato : 11-01-04 12:18

Det er f.eks. Theme Park World og Return to carstle Wolfenstein. Pc'eren er ikke på internettet, så en søgning efter drivere eller opdateringer er vanskelig.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 11-01-04 12:22

Er det noget med-Opengl?

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 11-01-04 12:22

Er det noget med-Opengl?

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 11-01-04 12:22

Tastatur krampe

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-01-04 13:02

Du må nok indstille dig på, at der er spil du ikke kan køre under XP.
Mange af de ældre spil er DOS-relaterede og lige netop XP kører ikke under DOS.

Der er ikke andet at prøve som >granslam foreslår, men stadig kan og vil der være spil der ikke kan afvikles under XP.

Så i den retning var det ikke nogen god ide at opgraderer til XP.

Men du kan da anskaffe en harddisk mere og lægge en ældre win-version ind på denne, så kan du vælge om du vil starte op i XP eller eks. win98.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 11-01-04 13:05

ellebye> de to nævnte spil kan sagtens køre på xp!

Kommentar
Fra : gobling

Dato : 11-01-04 13:21

Hey..

De spil som ikke virker er nok ikke winXP compatible.. Gå ind på spil producenternes hjemmeside og se om der kan downloades winXP Patches.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-01-04 13:26

>lengberg

Jeg nævner ikke nogen specielle spil, men generelt de spil der måske ikke kan køre under XP.
F.eks. hvis harddisken var stor nok, og man stadig havde et ældre operationssystem kunne man udemærket lægge en ældre win-version ind i en ny partition.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 11-01-04 13:38

ellebye> Jo men det er to bestemte spil spg. nævner!

gobling>>læser du hverken spørgsmål eller komentarer?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-01-04 14:15

Som regel er grunden til at ældre DOS spil ikke kan køres under XP, de benytter sig af direct diskaccess, hvilket XP ikke tillader, hverken med eller uden kompatibilitets indstillinger. De to's (DOS & XP's) filsystemer er simpelthen forskellige og derfor kan DOS programmer ikke adressere harddisken.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-01-04 14:27

>lengberg
Så læs lige igen

[citet]
Det er f.eks.
[/citat]

ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-01-04 14:29

Pokkers til keyboard.

>lengberg
Så læs lige igen

Citat
Det er f.eks.

ellebye

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 11-01-04 14:37

ellebye> ja enig, og det er de to spil jeg svarede på;)
bortset fra det, ville lidt respons fra spg. side, nok bringe os lidt videre

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-01-04 15:18

Problemet skyldes at de 2 spil ikke er installeret under Windows XP, men er nogle der er "gemt" fra 98
Endvidere er der drivere som ikke er kompatible med Xp, og som man "bør" hente.
Jeg har begge spil Theme Park World og Return to carstle Wolfenstein, som kører fint på XP, og har aldrig haft et spil der ikke kunne køre, men det er klart at de skal afinstalleres og indlæses/installeres igen, for at de rigtige værdier indlæses i Win XP`s registreringsdatabase.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : uro

Dato : 11-01-04 15:21

pallebhansen -> Jeg betvivler ikke du har ret omkring nævnte spil, men f.eks Chuck Yeager's Combat Flightsimulator (DOS) tvivler jeg på, du kan få op at stå

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-01-04 15:26

For dælen da... jeg glemte jeg sidder hos en veninde : Frk.Uro, men den er go' nok; det er mig : Molokyle

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : xou

Dato : 11-01-04 15:28

hvilket grafikkort har din søns pc.f.eks indstallere xp sin egen driver til geforcekort,som IKKE

understøtter acceleratoren på grafikkortet,så så opengl og direkt3d ikke kan spilles.

det du gør er at finde cden til grafikkortet og indstallere driver fra den eller gå til hjemmesiden for den

hvis det er geforce skal du indstallere denne:

http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_53.03

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 11-01-04 15:31

xou> de har ikke internet!

Kommentar
Fra : xou

Dato : 11-01-04 15:38

ok så har de vel cden til grafikkortet,
ps jeg læste ikke det hele.
i system i kontrol panel-hardware-enehåndtering-skærmkort (klik på +) kan der ses hvilket grafikkort der er
på maskinen og ved at dobbelt klikke på grafikkortet ,klik på fanen driver - kan det ses om det er f.eks (hvis grafikkortet er geforce)
driver prodrocucent er : microsoft (må ikke være)
nvidea (understøtter hurtigt spil)

Kommentar
Fra : minila

Dato : 13-01-04 15:27

XOU

Mener du, at problemet alene kan skyldes grafikkortet ?

minila

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-01-04 15:43

minila -> Ja, selvom I har det samme grafikkort som før, er det ikke sikkert I har fået installeret de rette drivere til dette, da I installerede XP.

Ved ældre spil burde det blot betyde en forringelse af kvaliteten. Ikke; at de ikke kan køre

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-01-04 15:46

Ps. har du prøvet granslam's anvisninger ? Normalt er det sådan man tjekker om gamle spil overhovedet vil køre under XP.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : xou

Dato : 13-01-04 16:19

nej ikke grafikkortet,det virket jo før,men kun driveren til det....prøv at tjække det ....

Godkendelse af svar
Fra : minila

Dato : 10-02-04 20:46

Tak for svaret granslam.